Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD). Foto: Socialdemokraterna och Göran Rosengren, arkivbilder

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Det handlar om EU-kommissionens förslag till EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaketet) som presenterades för en kort tid sedan och där ett av förslagen är att tillåta ett obegränsat antal cabotagetransporter under fem dagar i annan EU-medlemsstat.

Förslaget har mötts av kritik från flera EU-länder och EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) kom omgående med skarpa uttalande och svarade lika snabbt på våra frågor.
- Jag är fullständigt emot detta förslag, säger Lundgren till oss med påtaglig emfas. Det finns ingenting positivt med det förslaget över huvudtaget.

Däremot ser han nackdelar med det eftersom han menar vi öppnar upp för ännu mer illojal konkurrens. Tidigare har fjärrtrafiken varit mest utsatt av den typen av konkurrens, men i och med det nya förlaget med femdagarsregeln, ser han framför sig att den lokala distributionstrafiken kommer att drabbas av denna konkurrens måndag till fredag.
- Jag är så fruktansvärt besviken efter att i tre år ha förklarat för kommissionen hur fusket går till och hur etablerat det är och så väljer de att lägga detta rent ut sagt skitförslag som kommer att förvärra situationen ytterligare, säger Lundgren.

Hans besvikelse efter tre års hårt arbete med frågan försöker han inte ens dölja och säger att detta endast stärkt honom i hans uppfattning av hur långt från verkligheten dessa elitpolitiker befinner sig.
- Dessutom har detta stärkt min uppfattning om att vi måste lämna detta samarbete och istället etablera en ny form av samarbete där den svenska regeringen bestämmer hur villkoren ska se ut för oss, sammanfattar Lundgren.

Att ge upp är dock inget alternativ för honom och han säger att han nu kommer att lägga in ett stort antal ändringsförslag och göra allt han kan för att ändra detta vansinnesförslag, säger han.

EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S), kommer även han snabbt tillbaka till oss med svar, men han uttrycker sig mer dämpat än sin EU-kollega och inleder med att säga att det är bra att Kommissionen äntligen levererat på det utlovade vägtransportpaketet som i vissa delar är bra, men i andra mindre bra.
- Jag är tveksam till femdagarsförslaget för cabotagetrafik och kommer att gräva djupare i det för att se hur Kommissionen har resonerat och vilket underlag och vilka remissförslag som anser detta är ett bra förslag , säger Nilsson. Jag kommer även att lyssna in olika berörda parter för att kunna bidra till att förbättra Kommissionens förslag när vi i Europaparlamentet ska tycka till.

När vi frågar om han ser fördelar med femdagarsförslaget, tar han upp det positiva i att Kommissionen nu förstått att social dumping finns och är omfattande, därav förslagen kring exempelvis brevlådeföretag och utstationering. Du säger att du är tveksam till femdagarsförslaget, så vad är det du vill åstadkomma i ditt arbete för förbättringar av det.
- Jag har svårt att se att det krävs fem dagar för att hantera en internationell körning, svarar han.

Han säger att han först vill lyssna in alla aktörer för att se hur de kan förbättra förlaget, något han tror är möjligt. Men, ser du inga konkreta nackdelar eller ser du kanske konkreta fördelar med det ändå?
- En konkret nackdel med förslaget är just förslaget om fem dagars obegränsad cabotagekörning. En fördel tycker vi är att Kommissionen nu uttryckligen pekar ut brevlådeföretagen som något man vill bekämpa, sammanfattar Jens Nilsson.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 19 Juni 2017, kl 16:49
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, Mobilitetspaketet, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Scanvo blir auktoriserad DAF-återförsäljare

Scanvo Lastbil AB blir auktoriserad återförsäljare av DAF:s hela sortiment av lastbilar, och öppnar en helt ny service- och verkstadsanläggning utanför Varberg.
– Därmed får vi möjlighet att nå nya kundgrupper, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter.
Samtidigt får de svenska DAF-åkarna tillgång till en verkstad i en region där DAF tidigare inte har haft täckning.

Förlängda Armen Åkeri AB

Full åkeriverksamhet – utan trafiktillstånd

Ett nybildat svenskt åkeri skrev avtal med stora kunder och började sedan köra deras gods - trots att man vid tillfället saknade trafiktillstånd. Beställaransvaret aktualiseras åter.

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
– Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

TYA:s Trendindikator visar:

”Historiskt stor efterfrågan på lastbilsförare”

Arbetsmarknaden för lastbilsförare har varit het de senaste åren. Ändå har efterfrågan på förare att nyanställa aldrig varit lika stor som nu: drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret. Detta trots att fler än 6 000 förare har anställts det senaste året.
Arbetsmarknaden för lastbilsförare är därmed mycket god – samtidigt som många företag har det besvärligt eftersom de har svårt att rekrytera tillräckligt många förare med rätt kompetens, skriver TYA i ett pressmeddelande.

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant