Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD). Foto: Socialdemokraterna och Göran Rosengren, arkivbilder

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Det handlar om EU-kommissionens förslag till EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaketet) som presenterades för en kort tid sedan och där ett av förslagen är att tillåta ett obegränsat antal cabotagetransporter under fem dagar i annan EU-medlemsstat.

Förslaget har mötts av kritik från flera EU-länder och EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) kom omgående med skarpa uttalande och svarade lika snabbt på våra frågor.
- Jag är fullständigt emot detta förslag, säger Lundgren till oss med påtaglig emfas. Det finns ingenting positivt med det förslaget över huvudtaget.

Däremot ser han nackdelar med det eftersom han menar vi öppnar upp för ännu mer illojal konkurrens. Tidigare har fjärrtrafiken varit mest utsatt av den typen av konkurrens, men i och med det nya förlaget med femdagarsregeln, ser han framför sig att den lokala distributionstrafiken kommer att drabbas av denna konkurrens måndag till fredag.
- Jag är så fruktansvärt besviken efter att i tre år ha förklarat för kommissionen hur fusket går till och hur etablerat det är och så väljer de att lägga detta rent ut sagt skitförslag som kommer att förvärra situationen ytterligare, säger Lundgren.

Hans besvikelse efter tre års hårt arbete med frågan försöker han inte ens dölja och säger att detta endast stärkt honom i hans uppfattning av hur långt från verkligheten dessa elitpolitiker befinner sig.
- Dessutom har detta stärkt min uppfattning om att vi måste lämna detta samarbete och istället etablera en ny form av samarbete där den svenska regeringen bestämmer hur villkoren ska se ut för oss, sammanfattar Lundgren.

Att ge upp är dock inget alternativ för honom och han säger att han nu kommer att lägga in ett stort antal ändringsförslag och göra allt han kan för att ändra detta vansinnesförslag, säger han.

EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S), kommer även han snabbt tillbaka till oss med svar, men han uttrycker sig mer dämpat än sin EU-kollega och inleder med att säga att det är bra att Kommissionen äntligen levererat på det utlovade vägtransportpaketet som i vissa delar är bra, men i andra mindre bra.
- Jag är tveksam till femdagarsförslaget för cabotagetrafik och kommer att gräva djupare i det för att se hur Kommissionen har resonerat och vilket underlag och vilka remissförslag som anser detta är ett bra förslag , säger Nilsson. Jag kommer även att lyssna in olika berörda parter för att kunna bidra till att förbättra Kommissionens förslag när vi i Europaparlamentet ska tycka till.

När vi frågar om han ser fördelar med femdagarsförslaget, tar han upp det positiva i att Kommissionen nu förstått att social dumping finns och är omfattande, därav förslagen kring exempelvis brevlådeföretag och utstationering. Du säger att du är tveksam till femdagarsförslaget, så vad är det du vill åstadkomma i ditt arbete för förbättringar av det.
- Jag har svårt att se att det krävs fem dagar för att hantera en internationell körning, svarar han.

Han säger att han först vill lyssna in alla aktörer för att se hur de kan förbättra förlaget, något han tror är möjligt. Men, ser du inga konkreta nackdelar eller ser du kanske konkreta fördelar med det ändå?
- En konkret nackdel med förslaget är just förslaget om fem dagars obegränsad cabotagekörning. En fördel tycker vi är att Kommissionen nu uttryckligen pekar ut brevlådeföretagen som något man vill bekämpa, sammanfattar Jens Nilsson.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 19 Juni 2017, kl 16:49
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, Mobilitetspaketet, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant