Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD). Foto: Socialdemokraterna och Göran Rosengren, arkivbilder

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Det handlar om EU-kommissionens förslag till EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaketet) som presenterades för en kort tid sedan och där ett av förslagen är att tillåta ett obegränsat antal cabotagetransporter under fem dagar i annan EU-medlemsstat.

Förslaget har mötts av kritik från flera EU-länder och EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) kom omgående med skarpa uttalande och svarade lika snabbt på våra frågor.
- Jag är fullständigt emot detta förslag, säger Lundgren till oss med påtaglig emfas. Det finns ingenting positivt med det förslaget över huvudtaget.

Däremot ser han nackdelar med det eftersom han menar vi öppnar upp för ännu mer illojal konkurrens. Tidigare har fjärrtrafiken varit mest utsatt av den typen av konkurrens, men i och med det nya förlaget med femdagarsregeln, ser han framför sig att den lokala distributionstrafiken kommer att drabbas av denna konkurrens måndag till fredag.
- Jag är så fruktansvärt besviken efter att i tre år ha förklarat för kommissionen hur fusket går till och hur etablerat det är och så väljer de att lägga detta rent ut sagt skitförslag som kommer att förvärra situationen ytterligare, säger Lundgren.

Hans besvikelse efter tre års hårt arbete med frågan försöker han inte ens dölja och säger att detta endast stärkt honom i hans uppfattning av hur långt från verkligheten dessa elitpolitiker befinner sig.
- Dessutom har detta stärkt min uppfattning om att vi måste lämna detta samarbete och istället etablera en ny form av samarbete där den svenska regeringen bestämmer hur villkoren ska se ut för oss, sammanfattar Lundgren.

Att ge upp är dock inget alternativ för honom och han säger att han nu kommer att lägga in ett stort antal ändringsförslag och göra allt han kan för att ändra detta vansinnesförslag, säger han.

EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S), kommer även han snabbt tillbaka till oss med svar, men han uttrycker sig mer dämpat än sin EU-kollega och inleder med att säga att det är bra att Kommissionen äntligen levererat på det utlovade vägtransportpaketet som i vissa delar är bra, men i andra mindre bra.
- Jag är tveksam till femdagarsförslaget för cabotagetrafik och kommer att gräva djupare i det för att se hur Kommissionen har resonerat och vilket underlag och vilka remissförslag som anser detta är ett bra förslag , säger Nilsson. Jag kommer även att lyssna in olika berörda parter för att kunna bidra till att förbättra Kommissionens förslag när vi i Europaparlamentet ska tycka till.

När vi frågar om han ser fördelar med femdagarsförslaget, tar han upp det positiva i att Kommissionen nu förstått att social dumping finns och är omfattande, därav förslagen kring exempelvis brevlådeföretag och utstationering. Du säger att du är tveksam till femdagarsförslaget, så vad är det du vill åstadkomma i ditt arbete för förbättringar av det.
- Jag har svårt att se att det krävs fem dagar för att hantera en internationell körning, svarar han.

Han säger att han först vill lyssna in alla aktörer för att se hur de kan förbättra förlaget, något han tror är möjligt. Men, ser du inga konkreta nackdelar eller ser du kanske konkreta fördelar med det ändå?
- En konkret nackdel med förslaget är just förslaget om fem dagars obegränsad cabotagekörning. En fördel tycker vi är att Kommissionen nu uttryckligen pekar ut brevlådeföretagen som något man vill bekämpa, sammanfattar Jens Nilsson.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 19 Juni 2017, kl 16:49
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, Mobilitetspaketet, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant