Foto: Scania

Scania introducerar ny generation V8:or

Scania introducerar nu en ny generation med V8-motorer för Euro 6 i tre olika effektnivåer. De nya motorerna kombinerar prestanda och kraftigt reducerad bränsleförbrukning, 7–10 procent, för kunder som kör med högre tågvikter eller hög medelhastighet – eller både och. Den nya V8-generationen ska svara upp mot utvecklingen med tyngre och längre fordon för ökad transport- och miljöeffektivitet.
Men Scania serverar nu även en rad andra nyheter som är väl så intressanta.

Scania fortsätter nu den stora introduktion som inleddes förra året i takt med att fler och fler tjänster och produkter sätts i produktion och blir tillgängliga för kunderna. Nu öppnar orderböckerna för en ny generation av Scanias robusta, femcylindriga 9-litersmotorer, de första varianterna av den nya G-hytten samt ett antal tjänster och prestandasteg där flertalet har det gemensamt att de främst har fokus på ökad produktivitet och bättre totalekonomi för europeiska fjärr- och skogsbilar.

Den nya V8-motorgenerationen omfattar tre effektnivåer, 520, 580 samt 650 hästkrafter. Precis som tidigare tronar Scanias starkaste V8-motor, 730-versionen, överst i motorhierarkin.

De nya V8-motorerna kännetecknas av tekniska lösningar som bidrar till reducerad vikt, ökad tillgänglighet och sänkt förbrukning med 7-10 procent. Allt enligt Scania.
– I skiftet till smartare transporter är fordonskombinationer med högre tågvikter en viktig faktor. Det är också anledningen till den trend vi ser med ökad efterfrågan på mer kraftfulla lastbilsmotorer, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks. Scanias V8-motorer har alltid bidragit till hög-effektiva transportlösningar med fokus på lägsta CO2 per tonkilometer tack vare att färre lastbilar behövs för att utföra en given mängd transportarbete.

Allt sedan Scania introducerade sin första V8 för snart 50 år sedan har den varit en favorit bland premiumkunderna. Nu har den utvecklats ytterligare för att passa för vägtransportbranschens förändringar där allt högre miljökrav ställs och där tågvikterna av allt att döma ser ut att öka inom en snar framtid.
– Scanias nya V8-generation erbjuds inledningsvis endast i Euro 6-utförande, men vi introducerar fler emissionsnivåer i takt med att vår lansering säger, säger Björn Fahlström, Vice President, Product Management, Scania Trucks. 


 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 8 Juni 2017, kl 08:20
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, Miljö, Motornyheter, Scania

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

KRÖNIKA AV NETTE SCHÖLIN - TIA

Tänk om vi skulle bedriva ADR-transporter på samma sätt som regeringen driver Sverige?

Traditionell förvaltningskultur i transportsektorn Man skulle enligt Löfven kunna kalla det en helt vanlig dag i lastbilen.
Häng med...

Kattmatstransport riskerade välta på E6

”Betydande risk att ekipaget skulle lägga sig”

Vägbrottsgruppen i Helsingborg, eller "Roadcrime" som den kallas i folkmun, stoppade under måndagskvällen ett rumänskt ekipage lastat med ICA:s kattmat på väg på E6, från Helsingborg till Borås. Lasten ombord hade kalvat och kapellet buktade betänkligt åt vänster.
- Man ville ju inte gärna uppehålla sig allt för nära trailern. Det fanns en betydande risk att hela ekipaget skulle lägga sig på sidan, säger en av poliserna på plats.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant