Transportstyrelsens tolkning blev tämligen kortlivad. Foto: Göran Rosengren

Transportstyrelsens tolkning i dokumentförstöraren

Snart kostar det återigen att fuska med cabotaget

Regeringen beslutade den 1 juni att ändra reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik. Regeländringen ska göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.

Enligt EU:s cabotageregler har ett transportföretag som är registrerat i ett EU-land och innehar gemenskapstillstånd rätt att efter en internationell transport utföra tre ytterligare transporter i destinationslandet under loppet av sju dagar.

Tillämpningen av den svenska regleringen om ansvar vid överträdelser av cabotagereglerna har visat sig vara för snäv och sanktionsavgifter har endast utfärdats i ett fåtal fall, skriver Näringsdepartementet i ett pressmeddelande.

Proffs chefredaktör Göran Rosengren är dock av uppfattningen att man med den ordalydelsen är lite väl snäll.
- Sanningen är nog snarare att man på Transportstyrelsen har tolkat reglerna på ett minst sagt märkligt sätt. Uppriktigt talat så förstår jag inte det svåra i EU:s regler om cabotage. Men vill man krångla till saker så är det ju så klart fullt möjligt, menar han.

Regeringen har däremot lyssnat på den kritik som funnits och därför beslutat att justera bestämmelsen och göra den tydligare så att sanktionsavgifter lättare kan utfärdas vid regelöverträdelser.
- Schysta villkor inom transportbranschen är en prioriterad fråga för regeringen. Nu förtydligar vi reglerna så att det blir enklare att utfärda sanktionsavgifter. Ordning och reda ska gälla på svenska vägar, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Beslutet tydliggör att sanktionsavgifter ska påföras om transporter utförs i strid med EU:s bestämmelser i Sverige, till exempel om transporterna har varit fler än tre och pågått i mer än sju dagar. Samtidigt anpassas reglerna om dagens beställaransvar för den som beställer en godstransport.

De nya bestämmelserna gäller från den 17 juli 2017 genom ändringar i förordningen (1998:786) om internationella vägtransporter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).

Mattias Andersson, utredare på Transportstyrelsen, har tidigare sagt till Proffs att myndigheten kommer att ompröva sin tolkning i det fall ovan nämnda regeländring kom att genomföras.
- Det är ju bra, men jag ser det som onödigt arbete. Nu är det om möjligt ännu mer glasklart vad som gäller, avrundar Göran Rosengren. 

Om artikeln

Publicerad: Söndag 4 Juni 2017, kl 14:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, Lagändring, Näringsdepartementet, Transportstyrelsen

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Vart tog moralen och etiken på vägen vägen?

Moral, etik och lojalitet är tre ledord som varenda person borde bära med sig utan att ens behöva tänka på det. Men det sorgliga är att det brister och krackelerar dag för dag, och i vår bransch är det så nedbrytande att man bara vill gråta.  

Bilinspektör på studiebesök i Norge

”Jag tar med mig många bra erfarenheter”

Studiebesök och utbildning i Norge med ömsesidigt utbyte av erfarenheter och tips gör både svensk och norsk polis vassare. Bilinspektör Joakim Ringqvist från Östersund reste över gränsen för att skaffa nya kunskaper.
- Jag tar med mig många bra erfarenheter, säger han.

Lyckad "hästkraftsdag" lockade 15 000

I lördags arrangerades Hästkraftens dag för tionde året innehållande Truckstop Trophy för andra året, vid Örebro Truckstop. Arrangörer var Trucknet Radio och Örebro Truckstop Events & Merchandise. Cirka 15 000 personer beräknades ha besökt det stora området i södra delarna av Örebro intill E 18/E 20.

Vistades olagligt i Schengen

Makedonsk chaufför utvisas från Sverige

På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017

16 juni 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 16 juni 2017
Stäng

16 juni 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Nostalgi på gång i sommar på Ring Knutstorp
  • Cancersjuk begick självmord mot Agnes lastbil
  • Urban kör en av Sveriges mest kontrollerade lastbilar
  • Så vill Transportstyrelsen att beställaransvaret ska fungera
  • Bengt säger upp sig efter 32 år som trafikpolis
  • All time high för Trucks in Dalarna
  • 95 ekipage kom till start i Tunga Rallyt Väst
  • ... och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant