Vill inte prata. Anna Maria Corazza Bildt har en inställning till cabotaget som går stick i stäv med partikamraterna hemma i Sverige. Men varför, vill hon inte kommentera med ett ord. Foto: Peter Knutson

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Att politiker ibland kan vara svåra att få svar av, hör till journalistens vardag, men i samband med att vi skrev om hur Anna Maria Corazza Bildt (M) röstade rörande EU-kommissionens lagförslag till det stora Vägtransportpaketet, var det endast Sten Bergheden (M) i trafikutskottet som svarade på våra frågor.

Att Corazza Bildt röstade för en mer liberal cabotagelagstiftning har väckt frågor hos många. Åkerier, chaufförer och även hennes kollegor inom politiken, har hört av sig till tidningen för att få veta hur hon tänkte. Hennes inställning till cabotagereglerna fick dessutom en direkt konsekvens för partiet då Thomas Morell valde att hoppa av sitt politiska engagemang i moderaterna, för att istället gå med i sverigedemokraterna.

Tidningen har på alla sätt försökt få en förklaring av Corazza Bildt. Men hon avböjer konsekvent att uttala sig utan hänvisar oss till Sten Bergheden.

Sten Bergheden har med kraft drivit en trafikpolitik som vunnit mark bland väljare i transportbranschen, men Corazza Bildts röst i valet i Bryssel, som var för mer liberalisering av cabotagetrafiken, skiljer sig från den politik Bergheden upplevs förespråka.

Vi ställde henne tre frågor. Varför röstade hon för ytterligare liberalisering av cabotagetrafiken, har hon löpande kontakt med Bergheden och vems moderata politik är det som gäller i frågan.
- Vägpaketet är en av de största händelserna transportbranschen står inför och det är viktigt att veta vilken linje man stödjer när det blir val, säger Heidi Bodensjö på Proffs. Därför lade jag ner mycket tid på att förmå Corazza Bildt att förklara hur just hon tänkte.

Ett antal deadlines flyttades fram i dialog med pressekreterare Charlotte Nilsson för att Corazza Bildt skulle hinna svara, men till slut kommer inga svar alls. Vi tar då kontakt med Moderaternas pressavdelning i Stockholm som säger att de ska göra vad de kan, men utan resultat.
- Idag talade jag med Nilsson igen och fick då beskedet att man inte kommer att svara utan fortsättningsvis hänvisar till Berghedens svar i vår förra artikel, säger Bodensjö. Vilket blir motsägelsefullt och ger inte svar på hur hon själv resonerade när hon röstade i motsatt riktning.

Vi önskar ett offentligt uttalande i skrift från Corazza Bildt om att hon inte vill förklara sig, men detta vill man inte efterkomma.

Vi frågar Bergheden hur han tänker kring hennes tystnad, men han anser inte att hon vägrat svara.
- Hon hänvisar ju till mitt svar som då blir vår linje och vårt svar, säger han. Att göra utredningar och utvärderingar i EU är inte samma sak som ett beslut som ska genomföras, säger han.

Således är hans svar i artikeln deras gemensamma ståndpunkt och den har Corazza Bildt hänvisat till. Om Berghedens svar är deras gemensamma ståndpunkt hade det varit ärligt och enkelt att ge oss det svaret istället för att hänvisa till honom, anser Bodensjö.
- Att inte vilja förklara sig utan istället hänvisa till någon annan vars inställning i samma fråga inte liknar det val hon gjorde, är inte att svara på våra frågor och man kan utifrån detta undra om de verkligen kan ha en gemensam ståndpunkt. Det skapar osäkerhet kring vad hon faktiskt lobbar för i Bryssel och vilken linje det är väljarna här hemma väljer om de röstar på moderaterna, avslutar Heidi Bodensjö.

 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 22 Juni 2017, kl 16:05
Kategori: Nyhet
Taggar: Anna Maria Corazza Bildt, Cabotage, EU, Moderaterna, Vägtransportpaketet

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant