Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.


Via kartor från Google Maps är det enkelt att se var enheten befinner sig. 

GPS-spårare är ett smart och effektivt sätt att hålla koll på var till exempel ett fordon befinner sig. Det finns en uppsjö av produkter för spårning på marknaden vilket kan göra det svårt att som konsument välja "rätt".

Vi har tittat närmare på TK-905, som är CE & RoHS godkänd, mäter 90 x 72 x 22 millimeter och väger 168 gram. Enheten har en inbyggd magnet vilket underlättar tillfällig montering i till exempel lastbilen eller på andra stöldbegärliga saker.

Den lilla lådan bör däremot inte gömmas allt för väl då detta kan påverka möjligheten för signalerna att sändas ut och tas emot av enheten. Det finns inte heller möjlighet att koppla någon extern antenn till spåraren. Men eftersom den är IPX 67-klassad, kan den monteras utanpå fordonet om än skyddad under till exempel en vindavvisare.

Strömförsörjningen får TK-905 från det inbyggda, uppladdningsbara Li-ion-batteriet på 3,7 volt. Det går även att koppla ström permanent via en fordonsadapter som i så fall måste köpas som tillval. Det inbyggda batteriet klarar dock av att hålla sändaren igång i upp till två månader, något som vårt test bekräftar.

Spårningen sker (så klart) i realtid via kartor från Google och kan göras med obegränsad räckvidd via sms, dator, Android- och iOS-enheter. Sms-funktionen gör att det tillkommer en kostnad beroende på vilket abonnemang du väljer. Kontantkort från Telia är något som generalagenten rekommenderar, dock fungerar det inte med kontantkort från Tre (3) och Hallon.

Det ingår ett kostnadsfritt medlemskap till den server som du kopplar upp dig mot för att kunna spåra enheten.

Förutom själva realtidspositioneringen, kan du även lägga in hastighetsvarningar samt få larm via sms om fordonet flyttas till eller från ett förutbestämt område (så kallat ”Geografiskt staket”).

Historiska rutter kan också visas vilket gör det enkelt att se hur fordonet har färdats under den tidsperiod som du själv anger.

Du kan även ringa upp enheten och lyssna om det händer något runt det övervakade fordonet.

Med TK-905 följer laddare, USB-kabel, SIM-kortsadapter, en förvaringspåse och en manual. Manualen är på svenska och hyfsat lätt att förstå. Dessutom finns det ett supportnummer att ringa (och e-postadress att skicka mejlfrågor till) om du trots allt skulle behöva hjälp. Supporten är kostnadsfri.

För att summera testet. TK-905 fungerar precis som utlovat och positionsangivelserna är väldigt exakta. Det man av säkerhetsskäl bör tänka på är att hålla batteriet uppladdat om du väljer att inte ansluta den till en permanent strömförsörjning. Detta för att vara säker på att kunna följa enheten under en längre period om så skulle behövas.

Via appen i telefonen är det lätt att hålla koll på var spåraren befinner sig samt använda alla tillgängliga funktioner som TK-905 erbjuder.

Finns det några nackdelar med den? Jo, en har vi åtminstone hittat. TK-905 tillåter endast ett du anger ett (1) område för ”Geografiskt staket”. Som åkare hade det nog varit önskvärt att kunna lägga till fler områden, till exempel för att få besked om när ett fordon lämnar åkeriet och ett nytt besked när det nått slutdestinationen.

Detta borde rimligtvis gå att lösa då det handlar om mjukvaran. Vi håller tummarna för att detta blir möjligt inom en snar framtid.

Prislappen hos Eksit Data ligger på 995 kronor inklusive moms. Sedan tillkommer som sagt kostnaden för kontantkortet.

Den enhet som vi har testat, har du nu chansen att vinna. Facebook-tävlingen (som du hittar här) pågår fram till och med den 31 juli.

Lycka till!

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 20 Juni 2017, kl 14:53
Kategori: Nyhet
Taggar: GPS-spårare, Produkttester, Tävling, TK-905

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.

Sven-Erik Alhem:

Skulle körkortsamnesti fungera?

Det går att göra fel på många sätt som förare av motorfordon. En körkortslös 28-åring som framförde en lätt lastbil med två obältade passagerare på motorväg från Stockholm efter starkölsförtäring var inte bara alkoholpåverkad. Han hade också kört mycket fort och använt sin mobiltelefon under färden.

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

Blev av med körkortet efter omfattande körtidsfusk

I onsdags stoppades en svenskregistrerad maskintransport, hemmahörande i Västmanland, av trafikpolisen i Helsingborg. Att ekipaget var överlastat, kunde konstateras genom att endast titta på det. Men det kom att handla om betydligt mycket mer än enbart överlast...

Semestertider på tidningen Proffs

Vi vill härmed passa på att önska alla våra läsare och annonsörer en riktigt fin och avkopplande sommar. Nu går redaktionen ner i "viloläge" för att med full kraft komma tillbaka igen om några veckor.

Full chaufför stoppades vid Hallandsås

Dagen före midsommar hade trafikpolisen i Helsingborg förlagt kontrollverksamheten bland annat till E6 vid Hallandsås. Personbilstrafiken inför den stundande helgen stod i initialt i fokus, åtminstone tills ett litauiskt ekipage dyker upp i norrgående körbana.

Corazza Bildt (M) vill ha liberalare cabotageregler

Vägrar berätta varför hon röstar emot det egna partiet

Under onsdagen (21/6) kunde vi rapportera om att Thomas Morell valt att hoppa av sitt engagemang i moderaterna, för att istället jobba med sin hjärtefråga, vägtransporterna, under sverigedemokraternas partisymbol. Det som fick bägaren att rinna över var att EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt (M) nyligen röstade för en liberalisering av cabotagereglerna.
Proffs har försökt att nå Corazza Bildt för att få en förklaring till varför hon röstade som hon gjorde. Men istället för att svara på våra frågor, väljer hon att vara tyst.

Tungvognscenter Syd på offensiven

Chaufför utan körkort får böta 170 000 – och blir av med sin personbil

Proffs följer fortsatt den danska polisens arbete med att stävja trafikbrott på andra sidan sundet. Den här gången berättar man om en rad "AdBlue-fuskare" och en körkortslös chaufför som fick ett rejält straff serverat av rätten i Kolding. Eller vad sägs om förverkad personbil och motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för något som började med en fortkörning?

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte – och en känd röst – i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.

Så tycker S och SD om de föreslagna cabotagereglerna

En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.

Danska storfuskare får böta 1,2 miljoner

En 67-årig före detta åkeriägare dömdes i fredags av rätten i Kolding till böter på 750 000 danska kronor. Hans hustru dömdes i samma ärende till 105 000 kronor i böter. Totalt närmare 1,2 miljoner svenska kronor.

Otillåtet cabotage och överlast

Betalade 50 000 till polisen – kontant

Det litauiska ekipaget såg tungt ut vilket väckte trafikpolisens intresse för att ta en närmare titt på det. Överlast konstaterades, liksom att det dessutom var fråga om ett otillåtet cabotage. Totalt fick chauffören och åkeriet betala 54 250 kronor i böter och avgifter. 50 000 betalades med 500-lappar.

Fuskande polack fick lösa ut lastbilen med 150 000

Den danska polisen är på hugget. Den här historien utspelades i slutet av maj. Då stoppades ett polskt ekipage av Tungvognscenter Syd på E20 vid Harte och i lasten fanns järnskrot på väg från Esbjerg med destination Munkebo/Lindø. Det skulle visa sig att det handlade om otillåtet cabotage. Och en hel del andra förseelser...

Irländskt åkeri får böta 116 000 för manipulation

Ett irländskt transportföretag dömdes igår i Danmark till böter på 85 000 danska kronor för att ha manipulerat lastbilens hastighetsbegränsare och färdskrivare.

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017

14 juli 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 14 juli 2017
Stäng

14 juli 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Kranbilsträffen i Halmstad - En riktig höjdare
  • Hundratals ekipage ställde ut på Gillingebanan
  • Lyckad träff på Tånga hed lockade 2 000 besökare
  • Felicia, 23: \"Omväxlande och rolitg - nästan varje dag
  • Full kontroll på Mercedeslastbilen med eget datacenter
  • Allt ska vara grönt hos Gröning
  • Tidig (h)julrusch när Bridgestone kom till Ullared
  • Lastbilsverkstaden i Månkarbo håller bygdens hjul rullande
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant