Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.


Via kartor från Google Maps är det enkelt att se var enheten befinner sig. 

GPS-spårare är ett smart och effektivt sätt att hålla koll på var till exempel ett fordon befinner sig. Det finns en uppsjö av produkter för spårning på marknaden vilket kan göra det svårt att som konsument välja "rätt".

Vi har tittat närmare på TK-905, som är CE & RoHS godkänd, mäter 90 x 72 x 22 millimeter och väger 168 gram. Enheten har en inbyggd magnet vilket underlättar tillfällig montering i till exempel lastbilen eller på andra stöldbegärliga saker.

Den lilla lådan bör däremot inte gömmas allt för väl då detta kan påverka möjligheten för signalerna att sändas ut och tas emot av enheten. Det finns inte heller möjlighet att koppla någon extern antenn till spåraren. Men eftersom den är IPX 67-klassad, kan den monteras utanpå fordonet om än skyddad under till exempel en vindavvisare.

Strömförsörjningen får TK-905 från det inbyggda, uppladdningsbara Li-ion-batteriet på 3,7 volt. Det går även att koppla ström permanent via en fordonsadapter som i så fall måste köpas som tillval. Det inbyggda batteriet klarar dock av att hålla sändaren igång i upp till två månader, något som vårt test bekräftar.

Spårningen sker (så klart) i realtid via kartor från Google och kan göras med obegränsad räckvidd via sms, dator, Android- och iOS-enheter. Sms-funktionen gör att det tillkommer en kostnad beroende på vilket abonnemang du väljer. Kontantkort från Telia är något som generalagenten rekommenderar, dock fungerar det inte med kontantkort från Tre (3) och Hallon.

Det ingår ett kostnadsfritt medlemskap till den server som du kopplar upp dig mot för att kunna spåra enheten.

Förutom själva realtidspositioneringen, kan du även lägga in hastighetsvarningar samt få larm via sms om fordonet flyttas till eller från ett förutbestämt område (så kallat ”Geografiskt staket”).

Historiska rutter kan också visas vilket gör det enkelt att se hur fordonet har färdats under den tidsperiod som du själv anger.

Du kan även ringa upp enheten och lyssna om det händer något runt det övervakade fordonet.

Med TK-905 följer laddare, USB-kabel, SIM-kortsadapter, en förvaringspåse och en manual. Manualen är på svenska och hyfsat lätt att förstå. Dessutom finns det ett supportnummer att ringa (och e-postadress att skicka mejlfrågor till) om du trots allt skulle behöva hjälp. Supporten är kostnadsfri.

För att summera testet. TK-905 fungerar precis som utlovat och positionsangivelserna är väldigt exakta. Det man av säkerhetsskäl bör tänka på är att hålla batteriet uppladdat om du väljer att inte ansluta den till en permanent strömförsörjning. Detta för att vara säker på att kunna följa enheten under en längre period om så skulle behövas.

Via appen i telefonen är det lätt att hålla koll på var spåraren befinner sig samt använda alla tillgängliga funktioner som TK-905 erbjuder.

Finns det några nackdelar med den? Jo, en har vi åtminstone hittat. TK-905 tillåter endast ett du anger ett (1) område för ”Geografiskt staket”. Som åkare hade det nog varit önskvärt att kunna lägga till fler områden, till exempel för att få besked om när ett fordon lämnar åkeriet och ett nytt besked när det nått slutdestinationen.

Detta borde rimligtvis gå att lösa då det handlar om mjukvaran. Vi håller tummarna för att detta blir möjligt inom en snar framtid.

Prislappen hos Eksit Data ligger på 995 kronor inklusive moms. Sedan tillkommer som sagt kostnaden för kontantkortet.

Den enhet som vi har testat, har du nu chansen att vinna. Facebook-tävlingen (som du hittar här) pågår fram till och med den 31 juli.

Lycka till!

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 20 Juni 2017, kl 14:53
Kategori: Nyhet
Taggar: GPS-spårare, Produkttester, Tävling, TK-905

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant