Fem ekipage lyckades med konststycket att \"låsa\" en hel parkeringsplats vid Rasta på Hallandsås i torsdags.. Foto: Roger Rönde

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

När Roger Rönde från Billesholm var på väg söderut på E6 igår, torsdag, och ville hålla sin rast på Rasta på Hallandsås vid niotiden på morgonen, slutade det med att han fick backa ut sitt 24-metersekipage från parkeringsplatsen. Anledningen var att fem Kreissekipage blockerade genomfart på parkeringsplatsen.

Huruvida det var strategiskt för att ”hålla platser” åt inkommande kollegor, avsaknad av sunt förnuft eller något annat, vet vi inte.

Roger, precis som många andra, har sett detta alltför ofta.
- För min egen del är det inget problem att köra vidare till nästa ställe, men jag tänker på andra kollegor som inte har samma förutsättningar, säger han.

Roger har kört ICA-gods i 14 år och är anställd på Sydgrönts eget åkeri Sydlog som kör ICA-gods. Han kör på fasta rutter med bestämda scheman med en timmes rast per arbetspass.
- Våra körningar ger inga problem med körtiderna och rasten hör ihop med vår arbetstid varför en händelse som denna inte blir ett problem, säger han. Men det finns så många andra som drabbas hårt av sådant här.

Att blockera en parkeringsplats på detta sätt är inte okej, tycker han och är starkt kritisk till politikernas tröghet att reagera och säger att de borde agerat för femton år sedan.
- Det är väl antagligen för sent nu, tror han och pekar samtidigt på att Transportstyrelsens regler lever kvar i 80-talet.

När vi frågar Roger om åtgärder som kan bidra till bättre parkeringsmöjligheter, lyfter han parkeringsvakter.
- Men sådana kostar att anlita och frågan är om kostnaderna vägs upp av att fler som handlar på stationen kan parkera, funderar han. Och vem som äger marken är en faktor som kan komplicera lösningar, men enklast hade ju varit om utländska fordon varit tvungna att återvända till sitt hemland efter att ha kört cabotagetrafik.

På fotot som Roger skickat till redaktionen, ser vi att det inte finns markerade parkeringsrutor och vi tar kontakt med OK/Q8 och berättar för butikschef Johanna om hur Kreiss fordon parkerade igår och frågar vad de gör för att lastbilsparkeringen ska fungera som tänkt. Hon berättar att de som parkerar där, betalar för det.
- Securitas bevakar både byggnaderna och parkeringarna, säger hon. Dessutom är det förbjudet att ställa av trailers.

Att parkera ett lastbilsekipage kräver ett visst mått av sunt förnuft och omtanke om andra som kan behöva rasta, men detta förnuft lyser inte sällan med sin frånvaro varför hjälp i form av parkeringsrutor som anger var man får stå, eller markeringar där man inte får stå, kan vara en hjälp.
- Vi har parkeringsrutor på baksidan, men på framsidan som detta handlar om, har vi det inte. Kan det få en positiv effekt är det något vi kan ta upp med huvudkontoret att vi vill ha även på framsidan, säger Johanna.

Nu hoppas Roger och säkert andra med honom, att Johanna tar kontakt med huvudkontoret. Fotot har skickats till Kreiss tillsammans med kommentarer.


Läs även:

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen
Kreiss: Varför har ingen tagit kontakt med oss?


Roger Rönde hade själv inga problem med att leta upp en annan plats att parkera på. \"Men det finns så många andra som drabbas hårt av sådant här\", säger han till Proffs. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 28 Juli 2017, kl 14:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Hallandsås, Kreiss, Parkeringsproblem, Rasta

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant