Foto: Roger Ogemar

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

De båda bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar i Västerås, hade blivit ålagda att övervaka midsommartrafiken på riksväg 70 mellan Avesta och Enköping och när de efter lunch var på väg söderut, fick de ett estniskt ekipage framför sig i höjd med Avesta motorstadion.
- Vi såg att det vinglar och vid ett tillfälle var ekipaget nära att ta i mitträcket. Vi beslutade oss då för att kontrollera ekipaget, berättar Roger Ogemar.

Stoppet skedde vid korsningen länsväg 771/riksväg 70 utanför Nykrogen i Sala kommun. De tyckte föraren såg sliten ut och han var väldigt nervös vid första kontakten, men lyckades ändå få fram dokument och frakthandlingar samtidigt som han konverserade på hygglig engelska.
- När jag sedan klev upp i hytten för att göra färdskrivarkontrollen, ser jag att färdskrivaren är helt nersläckt fast tändningen är påslagen, säger Ogemar. Samtidigt försökte föraren att avleda min uppmärksamhet med att peka på saker och jag ser att han febrilt river efter något under sovbritsens madrass.

När Ogemar frågade vad han hade under madrassen, hade språkkunskaperna försvunnit och föraren förstod inte ett ord engelska. Föraren beordrades ut ur hytten och medan Calmerfalk bevakade honom, undersökte Ogemar hytten och under madrassen hittade han en fjärrkontroll.
- Med ett knapptryck aktiverades färdskrivaren och jag kunde fullborda kontrollen som visade att föraren haft vila de sista 2,5 timmarna trots att han uppenbarligen kört, säger Ogemar.

Åklagare Mikael Bäckström i Östersund beslutade om beslag av lastbilen för teknisk undersökning och en polispatrull kallades till platsen för att ta med föraren till polisstationen i Västerås för förhör med tolk.
- Både godsavsändaren i Horndal samt den mindre speditören i Kolbäck informerades om att trailern med 19 ton speciallister till Norge kunde hämtas på en parkering i Västerås och vi tillönskade dem en glad midsommar, säger Ogemar.

Efter förhöret släpptes föraren och Ogemar berättar att denne då småflinade och trodde han skulle få övernatta i dragbilen tills undersökningen utförts.
- Förarens min var obetalbar när en kollega på engelska, utan tolk, informerade honom om att han inte skulle se bilen på ett tag och därför fick ordna med boende själv, säger Ogemar.

Efter midsommar utfördes den tekniska undersökningen och en professionell inkoppling av en avancerad fuskutrustning upptäcktes på den endast fem månader gamla dragbilen. Utrustningen var av en mindre vanlig sort, dock har några liknande utrustningar påträffats i landet tidigare.
- Det som var anmärkningsvärt var att det var utfört på ett så professionellt sätt att det var svårt att upptäcka, avrundar Roger Ogemar.

Både föraren och åkeriet rapporterades för dataintrång alternativt brott mot EG 165/2014. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.

Under fredagen var dragbilen redo för avhämtning och föraren kom till polisstationen i Västerås för att på plats betala sina dagsböter på 4 000 kronor samt ytterligare 800 kronor till Brottsofferjouren. Summan ter sig liten, men motsvarar nära nog en och en halv månadslön för föraren.
- Inte helt oväntat tog chauffören på sig att själv ha köpt och fått monterat utrustningen, säger Roger Ogemar.

Med tanke på mannens lön, är det rimligt att tvivla på förarens påstående, men eftersom han använt den olagliga utrustningen, fick han dagsböter för det. Rapporten mot företaget kvarstår emellertid.
- Åklagare Bäckström kommer att fortsätta driva ärendet som företagsbot gentemot företaget, tillägger Ogemar.

Efter att föraren betalat dagsböterna, informerades han om att fordonet som fortfarande befann sig på Scania i Västerås, inte var i körbart skick. Antagligen inte ens startbar.
- Och även om de får igång den, fick de besked på att den endast får köras till närmaste verkstad om de inte väljer att ordna det på Scania. Det där är edock förarens och åkeriets huvudvärk, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 1 Juli 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Estland, Manipulation, Trafikpolisen, Västerås

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant