Foto: Roger Ogemar

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

De båda bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar i Västerås, hade blivit ålagda att övervaka midsommartrafiken på riksväg 70 mellan Avesta och Enköping och när de efter lunch var på väg söderut, fick de ett estniskt ekipage framför sig i höjd med Avesta motorstadion.
- Vi såg att det vinglar och vid ett tillfälle var ekipaget nära att ta i mitträcket. Vi beslutade oss då för att kontrollera ekipaget, berättar Roger Ogemar.

Stoppet skedde vid korsningen länsväg 771/riksväg 70 utanför Nykrogen i Sala kommun. De tyckte föraren såg sliten ut och han var väldigt nervös vid första kontakten, men lyckades ändå få fram dokument och frakthandlingar samtidigt som han konverserade på hygglig engelska.
- När jag sedan klev upp i hytten för att göra färdskrivarkontrollen, ser jag att färdskrivaren är helt nersläckt fast tändningen är påslagen, säger Ogemar. Samtidigt försökte föraren att avleda min uppmärksamhet med att peka på saker och jag ser att han febrilt river efter något under sovbritsens madrass.

När Ogemar frågade vad han hade under madrassen, hade språkkunskaperna försvunnit och föraren förstod inte ett ord engelska. Föraren beordrades ut ur hytten och medan Calmerfalk bevakade honom, undersökte Ogemar hytten och under madrassen hittade han en fjärrkontroll.
- Med ett knapptryck aktiverades färdskrivaren och jag kunde fullborda kontrollen som visade att föraren haft vila de sista 2,5 timmarna trots att han uppenbarligen kört, säger Ogemar.

Åklagare Mikael Bäckström i Östersund beslutade om beslag av lastbilen för teknisk undersökning och en polispatrull kallades till platsen för att ta med föraren till polisstationen i Västerås för förhör med tolk.
- Både godsavsändaren i Horndal samt den mindre speditören i Kolbäck informerades om att trailern med 19 ton speciallister till Norge kunde hämtas på en parkering i Västerås och vi tillönskade dem en glad midsommar, säger Ogemar.

Efter förhöret släpptes föraren och Ogemar berättar att denne då småflinade och trodde han skulle få övernatta i dragbilen tills undersökningen utförts.
- Förarens min var obetalbar när en kollega på engelska, utan tolk, informerade honom om att han inte skulle se bilen på ett tag och därför fick ordna med boende själv, säger Ogemar.

Efter midsommar utfördes den tekniska undersökningen och en professionell inkoppling av en avancerad fuskutrustning upptäcktes på den endast fem månader gamla dragbilen. Utrustningen var av en mindre vanlig sort, dock har några liknande utrustningar påträffats i landet tidigare.
- Det som var anmärkningsvärt var att det var utfört på ett så professionellt sätt att det var svårt att upptäcka, avrundar Roger Ogemar.

Både föraren och åkeriet rapporterades för dataintrång alternativt brott mot EG 165/2014. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.

Under fredagen var dragbilen redo för avhämtning och föraren kom till polisstationen i Västerås för att på plats betala sina dagsböter på 4 000 kronor samt ytterligare 800 kronor till Brottsofferjouren. Summan ter sig liten, men motsvarar nära nog en och en halv månadslön för föraren.
- Inte helt oväntat tog chauffören på sig att själv ha köpt och fått monterat utrustningen, säger Roger Ogemar.

Med tanke på mannens lön, är det rimligt att tvivla på förarens påstående, men eftersom han använt den olagliga utrustningen, fick han dagsböter för det. Rapporten mot företaget kvarstår emellertid.
- Åklagare Bäckström kommer att fortsätta driva ärendet som företagsbot gentemot företaget, tillägger Ogemar.

Efter att föraren betalat dagsböterna, informerades han om att fordonet som fortfarande befann sig på Scania i Västerås, inte var i körbart skick. Antagligen inte ens startbar.
- Och även om de får igång den, fick de besked på att den endast får köras till närmaste verkstad om de inte väljer att ordna det på Scania. Det där är edock förarens och åkeriets huvudvärk, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 1 Juli 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Estland, Manipulation, Trafikpolisen, Västerås

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant