Foto: Roger Ogemar

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

De båda bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar i Västerås, hade blivit ålagda att övervaka midsommartrafiken på riksväg 70 mellan Avesta och Enköping och när de efter lunch var på väg söderut, fick de ett estniskt ekipage framför sig i höjd med Avesta motorstadion.
- Vi såg att det vinglar och vid ett tillfälle var ekipaget nära att ta i mitträcket. Vi beslutade oss då för att kontrollera ekipaget, berättar Roger Ogemar.

Stoppet skedde vid korsningen länsväg 771/riksväg 70 utanför Nykrogen i Sala kommun. De tyckte föraren såg sliten ut och han var väldigt nervös vid första kontakten, men lyckades ändå få fram dokument och frakthandlingar samtidigt som han konverserade på hygglig engelska.
- När jag sedan klev upp i hytten för att göra färdskrivarkontrollen, ser jag att färdskrivaren är helt nersläckt fast tändningen är påslagen, säger Ogemar. Samtidigt försökte föraren att avleda min uppmärksamhet med att peka på saker och jag ser att han febrilt river efter något under sovbritsens madrass.

När Ogemar frågade vad han hade under madrassen, hade språkkunskaperna försvunnit och föraren förstod inte ett ord engelska. Föraren beordrades ut ur hytten och medan Calmerfalk bevakade honom, undersökte Ogemar hytten och under madrassen hittade han en fjärrkontroll.
- Med ett knapptryck aktiverades färdskrivaren och jag kunde fullborda kontrollen som visade att föraren haft vila de sista 2,5 timmarna trots att han uppenbarligen kört, säger Ogemar.

Åklagare Mikael Bäckström i Östersund beslutade om beslag av lastbilen för teknisk undersökning och en polispatrull kallades till platsen för att ta med föraren till polisstationen i Västerås för förhör med tolk.
- Både godsavsändaren i Horndal samt den mindre speditören i Kolbäck informerades om att trailern med 19 ton speciallister till Norge kunde hämtas på en parkering i Västerås och vi tillönskade dem en glad midsommar, säger Ogemar.

Efter förhöret släpptes föraren och Ogemar berättar att denne då småflinade och trodde han skulle få övernatta i dragbilen tills undersökningen utförts.
- Förarens min var obetalbar när en kollega på engelska, utan tolk, informerade honom om att han inte skulle se bilen på ett tag och därför fick ordna med boende själv, säger Ogemar.

Efter midsommar utfördes den tekniska undersökningen och en professionell inkoppling av en avancerad fuskutrustning upptäcktes på den endast fem månader gamla dragbilen. Utrustningen var av en mindre vanlig sort, dock har några liknande utrustningar påträffats i landet tidigare.
- Det som var anmärkningsvärt var att det var utfört på ett så professionellt sätt att det var svårt att upptäcka, avrundar Roger Ogemar.

Både föraren och åkeriet rapporterades för dataintrång alternativt brott mot EG 165/2014. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.

Under fredagen var dragbilen redo för avhämtning och föraren kom till polisstationen i Västerås för att på plats betala sina dagsböter på 4 000 kronor samt ytterligare 800 kronor till Brottsofferjouren. Summan ter sig liten, men motsvarar nära nog en och en halv månadslön för föraren.
- Inte helt oväntat tog chauffören på sig att själv ha köpt och fått monterat utrustningen, säger Roger Ogemar.

Med tanke på mannens lön, är det rimligt att tvivla på förarens påstående, men eftersom han använt den olagliga utrustningen, fick han dagsböter för det. Rapporten mot företaget kvarstår emellertid.
- Åklagare Bäckström kommer att fortsätta driva ärendet som företagsbot gentemot företaget, tillägger Ogemar.

Efter att föraren betalat dagsböterna, informerades han om att fordonet som fortfarande befann sig på Scania i Västerås, inte var i körbart skick. Antagligen inte ens startbar.
- Och även om de får igång den, fick de besked på att den endast får köras till närmaste verkstad om de inte väljer att ordna det på Scania. Det där är edock förarens och åkeriets huvudvärk, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 1 Juli 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Estland, Manipulation, Trafikpolisen, Västerås

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant