Foto: Roger Ogemar

Rättsligt efterspel väntar åkeri efter manipulation

Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.

De båda bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar i Västerås, hade blivit ålagda att övervaka midsommartrafiken på riksväg 70 mellan Avesta och Enköping och när de efter lunch var på väg söderut, fick de ett estniskt ekipage framför sig i höjd med Avesta motorstadion.
- Vi såg att det vinglar och vid ett tillfälle var ekipaget nära att ta i mitträcket. Vi beslutade oss då för att kontrollera ekipaget, berättar Roger Ogemar.

Stoppet skedde vid korsningen länsväg 771/riksväg 70 utanför Nykrogen i Sala kommun. De tyckte föraren såg sliten ut och han var väldigt nervös vid första kontakten, men lyckades ändå få fram dokument och frakthandlingar samtidigt som han konverserade på hygglig engelska.
- När jag sedan klev upp i hytten för att göra färdskrivarkontrollen, ser jag att färdskrivaren är helt nersläckt fast tändningen är påslagen, säger Ogemar. Samtidigt försökte föraren att avleda min uppmärksamhet med att peka på saker och jag ser att han febrilt river efter något under sovbritsens madrass.

När Ogemar frågade vad han hade under madrassen, hade språkkunskaperna försvunnit och föraren förstod inte ett ord engelska. Föraren beordrades ut ur hytten och medan Calmerfalk bevakade honom, undersökte Ogemar hytten och under madrassen hittade han en fjärrkontroll.
- Med ett knapptryck aktiverades färdskrivaren och jag kunde fullborda kontrollen som visade att föraren haft vila de sista 2,5 timmarna trots att han uppenbarligen kört, säger Ogemar.

Åklagare Mikael Bäckström i Östersund beslutade om beslag av lastbilen för teknisk undersökning och en polispatrull kallades till platsen för att ta med föraren till polisstationen i Västerås för förhör med tolk.
- Både godsavsändaren i Horndal samt den mindre speditören i Kolbäck informerades om att trailern med 19 ton speciallister till Norge kunde hämtas på en parkering i Västerås och vi tillönskade dem en glad midsommar, säger Ogemar.

Efter förhöret släpptes föraren och Ogemar berättar att denne då småflinade och trodde han skulle få övernatta i dragbilen tills undersökningen utförts.
- Förarens min var obetalbar när en kollega på engelska, utan tolk, informerade honom om att han inte skulle se bilen på ett tag och därför fick ordna med boende själv, säger Ogemar.

Efter midsommar utfördes den tekniska undersökningen och en professionell inkoppling av en avancerad fuskutrustning upptäcktes på den endast fem månader gamla dragbilen. Utrustningen var av en mindre vanlig sort, dock har några liknande utrustningar påträffats i landet tidigare.
- Det som var anmärkningsvärt var att det var utfört på ett så professionellt sätt att det var svårt att upptäcka, avrundar Roger Ogemar.

Både föraren och åkeriet rapporterades för dataintrång alternativt brott mot EG 165/2014. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.

Under fredagen var dragbilen redo för avhämtning och föraren kom till polisstationen i Västerås för att på plats betala sina dagsböter på 4 000 kronor samt ytterligare 800 kronor till Brottsofferjouren. Summan ter sig liten, men motsvarar nära nog en och en halv månadslön för föraren.
- Inte helt oväntat tog chauffören på sig att själv ha köpt och fått monterat utrustningen, säger Roger Ogemar.

Med tanke på mannens lön, är det rimligt att tvivla på förarens påstående, men eftersom han använt den olagliga utrustningen, fick han dagsböter för det. Rapporten mot företaget kvarstår emellertid.
- Åklagare Bäckström kommer att fortsätta driva ärendet som företagsbot gentemot företaget, tillägger Ogemar.

Efter att föraren betalat dagsböterna, informerades han om att fordonet som fortfarande befann sig på Scania i Västerås, inte var i körbart skick. Antagligen inte ens startbar.
- Och även om de får igång den, fick de besked på att den endast får köras till närmaste verkstad om de inte väljer att ordna det på Scania. Det där är edock förarens och åkeriets huvudvärk, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 1 Juli 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Estland, Manipulation, Trafikpolisen, Västerås

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant