Foto: Tommy Holl, arkivbild

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Andreassons Åkeri i Veddige startade år 1980. På senare har de varit aktuella i en rad rättsprocesser initierade av såväl Transportarbetareförbundet som Skatteverket. Detta har renderat i att bland annat stora belopp skattepengar skulle betalas in då deras egenföretagande förare istället ansetts ha varit anställda.

Domslut överklagades, men i de flesta fall har de fällts och i maj 2016 uteslöts de ur Sveriges Åkeriföretag.

Paret Andreasson har bedrivit åkeriverksamhet med dragbilsfordon bemannade med cirka 260 inhyrda utländska förare i form av så kallade egenföretagare som de bland annat hämtat från sina egna bemanningsföretag i bland annat Polen (Zimit) och Rumänien.

Den 11 augusti i år, försattes paret i personlig konkurs vilket är tämligen ovanligt eftersom Kronofogden inte behöver ett beslut om konkurs för att kunna spärra tillgångar. När det ändå sker, är det oftast enskilda näringsidkare det handlar om då man ser en invecklad ekonomi och anar att pengar kan smusslas undan på olika sätt.

Vi tar kontakt med konkursförvaltaren advokat Anders Lundberg i Varberg för att fråga mer. Vad innebär en personlig konkurs?
- Personerna kan inte bedriva enskild firma och inte vara företrädare för juridiska personer i form av exempelvis styrelsemedlemmar för ett aktiebolag, säger han. De får inte bedriva någon verksamhet som kräver bokföringsskyldighet som exempelvis enskild firma.

Deras aktiebolag kan i och för sig drivas vidare, men Andreassons får inte finnas i styrelsen vilket gör att en brist i den uppstår som måste lösas, förklarar han. Personer som försatts i personlig konkurs, avförs från styrelseuppdrag de har. Går det att förhindra att de ändå, i kulisserna, driver sitt eget företag?
- Hur förhindrar man att en tjuv stjäl, är en liknelse Lundberg tar fram.

Kan ni se om paret har satt undan pengar på något utländskt konto?
- Konkursen är ännu väldigt ny och jag har inte hunnit titta på allt ännu, säger Lundberg. Men om exempelvis banker hör om konkursen, kan de komma att höra av sig.

Om konkursen renderar i stora skuldbelopp som ska betalas till fordringsägare, kan de då få skuldsanering med sänkt belopp och efter fem år vara fria från allt?
- De, precis som andra, kan ansöka om skuldsanering, säger han.

Även personer försatta i konkurs måste söka sig en inkomstkälla och Lundberg säger att det inte finns något i lagen som hindrar att de blir anställda i sitt eget företag. Frågan om huruvida paret nu har näringsförbud besvarar han med att det begreppet inte kan användas i dessa fall. De är försatta i konkurs och så länge konkursen pågår, kan de inte bedriva näringsverksamhet och konkursen bedömer Lundberg, om inget tillstöter, ska bli klar under hösten. Vad händer sedan?
- Då kan de åter starta verksamhet, men de måste ansöka om F-skattsedel och ska då bedömas av Skatteverket. Sedan är det upp till omgivningen om de vill göra affärer med dem och låta dem ha krediter och annat, sammanfattar advokat Lundberg.

Skatteverket berättar att Karl-Erik Andreassons skuld som gått till Kronofogden, är på 83 262 kronor och Yvonne Andreassons skuld är 133 293 kronor. Under 2015 hade åkeriet i Veddige en omsättning på 147,5 miljoner och redovisade samtidigt en förlust på cirka 5 miljoner.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 14 Augusti 2017, kl 15:25
Kategori: Nyhet
Taggar: Andreassons Åkeri, Ekonomi, Företagsnyheter, Konkurs, Veddige

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant