Mikael och hunden Chico ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna till Börjes Transport i Helsingborg. Foto: Heidi Bodensjö

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

I dessa tider är det svårt att hitta chaufförer och kanske ännu svårare att hitta dem som både är duktiga och passar in i arbetsplatsens dynamik. Mikael Stenberg är supervisor och övergripande ansvarig för driften på Börjes i Helsingborg och berättar att de tog kontakt med Arbetsförmedlingen i slutet av förra veckan om dessa platser och har sedan annonserat.
Har ni fått några sökanden?
- Ja, bara igår fick vi tolv ansökningar och vi har börjat träffa dem för intervjuer, berättar han.

Beskrivningen av jobben låter som drömjobb där man ska köra lastbil och dragbil i distributionmed reglerad arbetstid på dagtid fyra dagar i veckan med avtalsenlig lön och en vagnpark som är i bra skick med många nyare fordon. Ställer ni språkkrav på dem ni ska anställa?
- Ja, vi kräver svenska i tal och skrift, säger han. Vissa av våra kunder ställer olika krav och en kund kräver att alla förare ska genomgå en internetutbildning företaget skapat samt att föraren ska ha haft körkort i tre år.

Han bekräftar att det är svårt att hitta förare och man måste vara ute i god tid inför sommaren. Man samarbetar med skolorna och tar in praktikanter och har nyligen anställd en duktig tjej.
- Vi är en sammansvetsad grupp på totalt tjugo personer här som tar hand om varandra och nya välkomnas och får den hjälp de behöver, säger han.

Just mjuka värden tycker han är viktiga eftersom nöjda förare ger nöjda kunder och att vårda kunderna är den största utmaningen, anser han.

Åkeriet grundades av Börje Johansson i Nybro redan 1947 och finns idag på flera orter, men huvudkontoret ligger i Nybro. Det är fortfarande familjeägt och visst känner även de av den utländska konkurrensen, mer i vissa segment, men man har inte lagt alla ”ägg i en korg”.
- Vi tycker oss märka att fler kunder, särskilt dem med specialkörningar, nu allt oftare ställer kvalitetskrav och allmänt krav på ordning och reda, vilket är en bra utveckling, säger han, men hade önskat politikerna gjort mer för branschen och att det funnits fler poliser på vägarna.

Det råder chaufförsbrist i Sverige, hur tänker du då kring svenska förare som kör som avbytare i utländska ekipage och att de många gånger har dålig lön och usla villkor?
- När branschen skriker efter förare har jag svårt att förstå vad som motiverar dem att köra så istället för på ett åkeri med ordnade förhållanden, säger han.

Nu börjar arbetet med att välja rätt förare. De förare som väljs ut får sedan provköra och följa med i en bil.
- Det är bra om de får se vad jobbet innebär innan de påbörjar en provanställning och sedan kommer på att det inte var något för dem, säger Stenberg.

När provanställningen påbörjas, får de åka med igen så länge det är nödvändigt för att lära sig det som behövs. De använder sig av truckar som hänger baktill på lastbilen, men det som brukar ta lite mer tid att lära sig, är handdatorn.
- Vi tar hand om varandra och alla hjälps åt för att det ska fungera, sammanfattar Mikael Stenberg som ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna.

Vi hittar ett citat på åkeriets hemsida som beskriver det han berättat för oss:
”Det är bara att inse. Ingen umgås med ett företag. Ingen har egentligen en relation med ett organisationsnummer. Det är människorna som räknas. Därför ser vi till att det är nära mellan människor.”

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 9 Augusti 2017, kl 17:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Chaufförsbrist, Företagande, Rekrytering

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant