Mikael och hunden Chico ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna till Börjes Transport i Helsingborg. Foto: Heidi Bodensjö

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

I dessa tider är det svårt att hitta chaufförer och kanske ännu svårare att hitta dem som både är duktiga och passar in i arbetsplatsens dynamik. Mikael Stenberg är supervisor och övergripande ansvarig för driften på Börjes i Helsingborg och berättar att de tog kontakt med Arbetsförmedlingen i slutet av förra veckan om dessa platser och har sedan annonserat.
Har ni fått några sökanden?
- Ja, bara igår fick vi tolv ansökningar och vi har börjat träffa dem för intervjuer, berättar han.

Beskrivningen av jobben låter som drömjobb där man ska köra lastbil och dragbil i distributionmed reglerad arbetstid på dagtid fyra dagar i veckan med avtalsenlig lön och en vagnpark som är i bra skick med många nyare fordon. Ställer ni språkkrav på dem ni ska anställa?
- Ja, vi kräver svenska i tal och skrift, säger han. Vissa av våra kunder ställer olika krav och en kund kräver att alla förare ska genomgå en internetutbildning företaget skapat samt att föraren ska ha haft körkort i tre år.

Han bekräftar att det är svårt att hitta förare och man måste vara ute i god tid inför sommaren. Man samarbetar med skolorna och tar in praktikanter och har nyligen anställd en duktig tjej.
- Vi är en sammansvetsad grupp på totalt tjugo personer här som tar hand om varandra och nya välkomnas och får den hjälp de behöver, säger han.

Just mjuka värden tycker han är viktiga eftersom nöjda förare ger nöjda kunder och att vårda kunderna är den största utmaningen, anser han.

Åkeriet grundades av Börje Johansson i Nybro redan 1947 och finns idag på flera orter, men huvudkontoret ligger i Nybro. Det är fortfarande familjeägt och visst känner även de av den utländska konkurrensen, mer i vissa segment, men man har inte lagt alla ”ägg i en korg”.
- Vi tycker oss märka att fler kunder, särskilt dem med specialkörningar, nu allt oftare ställer kvalitetskrav och allmänt krav på ordning och reda, vilket är en bra utveckling, säger han, men hade önskat politikerna gjort mer för branschen och att det funnits fler poliser på vägarna.

Det råder chaufförsbrist i Sverige, hur tänker du då kring svenska förare som kör som avbytare i utländska ekipage och att de många gånger har dålig lön och usla villkor?
- När branschen skriker efter förare har jag svårt att förstå vad som motiverar dem att köra så istället för på ett åkeri med ordnade förhållanden, säger han.

Nu börjar arbetet med att välja rätt förare. De förare som väljs ut får sedan provköra och följa med i en bil.
- Det är bra om de får se vad jobbet innebär innan de påbörjar en provanställning och sedan kommer på att det inte var något för dem, säger Stenberg.

När provanställningen påbörjas, får de åka med igen så länge det är nödvändigt för att lära sig det som behövs. De använder sig av truckar som hänger baktill på lastbilen, men det som brukar ta lite mer tid att lära sig, är handdatorn.
- Vi tar hand om varandra och alla hjälps åt för att det ska fungera, sammanfattar Mikael Stenberg som ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna.

Vi hittar ett citat på åkeriets hemsida som beskriver det han berättat för oss:
”Det är bara att inse. Ingen umgås med ett företag. Ingen har egentligen en relation med ett organisationsnummer. Det är människorna som räknas. Därför ser vi till att det är nära mellan människor.”

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 9 Augusti 2017, kl 17:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Chaufförsbrist, Företagande, Rekrytering

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant