Mikael och hunden Chico ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna till Börjes Transport i Helsingborg. Foto: Heidi Bodensjö

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

I dessa tider är det svårt att hitta chaufförer och kanske ännu svårare att hitta dem som både är duktiga och passar in i arbetsplatsens dynamik. Mikael Stenberg är supervisor och övergripande ansvarig för driften på Börjes i Helsingborg och berättar att de tog kontakt med Arbetsförmedlingen i slutet av förra veckan om dessa platser och har sedan annonserat.
Har ni fått några sökanden?
- Ja, bara igår fick vi tolv ansökningar och vi har börjat träffa dem för intervjuer, berättar han.

Beskrivningen av jobben låter som drömjobb där man ska köra lastbil och dragbil i distributionmed reglerad arbetstid på dagtid fyra dagar i veckan med avtalsenlig lön och en vagnpark som är i bra skick med många nyare fordon. Ställer ni språkkrav på dem ni ska anställa?
- Ja, vi kräver svenska i tal och skrift, säger han. Vissa av våra kunder ställer olika krav och en kund kräver att alla förare ska genomgå en internetutbildning företaget skapat samt att föraren ska ha haft körkort i tre år.

Han bekräftar att det är svårt att hitta förare och man måste vara ute i god tid inför sommaren. Man samarbetar med skolorna och tar in praktikanter och har nyligen anställd en duktig tjej.
- Vi är en sammansvetsad grupp på totalt tjugo personer här som tar hand om varandra och nya välkomnas och får den hjälp de behöver, säger han.

Just mjuka värden tycker han är viktiga eftersom nöjda förare ger nöjda kunder och att vårda kunderna är den största utmaningen, anser han.

Åkeriet grundades av Börje Johansson i Nybro redan 1947 och finns idag på flera orter, men huvudkontoret ligger i Nybro. Det är fortfarande familjeägt och visst känner även de av den utländska konkurrensen, mer i vissa segment, men man har inte lagt alla ”ägg i en korg”.
- Vi tycker oss märka att fler kunder, särskilt dem med specialkörningar, nu allt oftare ställer kvalitetskrav och allmänt krav på ordning och reda, vilket är en bra utveckling, säger han, men hade önskat politikerna gjort mer för branschen och att det funnits fler poliser på vägarna.

Det råder chaufförsbrist i Sverige, hur tänker du då kring svenska förare som kör som avbytare i utländska ekipage och att de många gånger har dålig lön och usla villkor?
- När branschen skriker efter förare har jag svårt att förstå vad som motiverar dem att köra så istället för på ett åkeri med ordnade förhållanden, säger han.

Nu börjar arbetet med att välja rätt förare. De förare som väljs ut får sedan provköra och följa med i en bil.
- Det är bra om de får se vad jobbet innebär innan de påbörjar en provanställning och sedan kommer på att det inte var något för dem, säger Stenberg.

När provanställningen påbörjas, får de åka med igen så länge det är nödvändigt för att lära sig det som behövs. De använder sig av truckar som hänger baktill på lastbilen, men det som brukar ta lite mer tid att lära sig, är handdatorn.
- Vi tar hand om varandra och alla hjälps åt för att det ska fungera, sammanfattar Mikael Stenberg som ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna.

Vi hittar ett citat på åkeriets hemsida som beskriver det han berättat för oss:
”Det är bara att inse. Ingen umgås med ett företag. Ingen har egentligen en relation med ett organisationsnummer. Det är människorna som räknas. Därför ser vi till att det är nära mellan människor.”

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 9 Augusti 2017, kl 17:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Chaufförsbrist, Företagande, Rekrytering

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant