Den vita Volvon har bevisligen körts yrkesmässigt utan tillstånd. Proffs har fått ta del av en mängd dokumentation som styrker detta. Här lastas bilen inför ett nytt uppdrag. Foto: Läsarbild

Förlängda Armen Åkeri AB

Full åkeriverksamhet – utan trafiktillstånd

Ett nybildat svenskt åkeri skrev avtal med stora kunder och började sedan köra deras gods - trots att man vid tillfället saknade trafiktillstånd. Beställaransvaret aktualiseras åter.

Den 15 juni i år registrerade Förlängda Armen AB ytterligare ett bolag, Förlängda Armen Åkeri AB. Johnny Wallman är vd i båda bolagen. Åkeriet skaffade samtidigt ett antal fordon varav flera är distributionsbilar av så kallad "korridormodell" som kan köra såväl kylda som frusna varor samtidigt.

Den 29 junifick Transportstyrelsen in deras ansökan om trafiktillstånd för tio bilar och Transportstyrelsen uppskattade, med normal handläggningstid, att tillståndet borde vara klart innan mitten av september.

Information som redaktionen fick ta del av gör gällande att fordonen varit i trafik sedan 24 juli, en del från 1 augusti. Vi tog kontakt med Wallman fredagen den 18 augusti för att fråga varför bilar satts in i trafik utan tillstånd.
- Jag har haft semester, svarade han. Jag måste kontrollera det du säger.

Vi frågade om han som vd inte borde veta om han har bilar i trafik eller inte, men han säger att även om han är vd och har det övergripande ansvaret, kan han inte ha alla detaljer helt klara. För att underlätta, mejlade vi frågorna till honom.

Han återkommer med svar på en del av frågorna och bekräftade starten av åkeriverksamheten och att tanken är att man med åkeriet ska köra för Förlängda Armen AB, men att det ska ske på lagligt sätt. Vilka deras kunder är, ville han inte kommentera.

Wallman har också förtydligat internt att deras fordon absolut inte fick användas innan tillståndet var klart. Men det är väl dokumenterat att era fordon faktiskt gått i yrkesmässig trafik sedan 24 juli.
- Så vitt jag vet, ska vi ha lejt in resurser eller lånat ut chaufförer till åkerier för att klara av våra uppdrag i Förlängda Armen AB, förklarade han.

Johnny Wallman var på tjänsteresa och sade att det är många kanaler att gå igenom för att se om det vi säger stämmer eller inte och behövde få några dagar extra på sig för detta.

Det tar inte många minuter att få våra uppgifter om tillståndslösa fordon bekräftade av Transportstyrelsen, varför vi satte en deadline för svar idag (måndag) men vid publiceringen hade Wallman, trots påminnelse, inte återkommit med fler svar.

Vi konstaterar också att på eftermiddagen idag (måndag), fick åkeriet sitt tillstånd för tio fordon.

Det som har skett, aktualiserar åter beställaransvaret. Ett åkeri, utan trafiktillstånd kan tillskansa sig konkurrensfördelar vid exempelvis upphandling genom att skriva avtal med företag där de intygar att de ska följa gällande lagar och regler.

Proffs har tagit kontakt med företag som skrivit avtal med Farmen. Ett av avtalen de skrev på, hade startdatum den 24 juli. Vid den tidpunkten hade Farmen inget trafiktillstånd. Hur företagen ser på sin roll som beställare och hur andra aktörer påverkades av att Farmen fick avtal, återkommer vi snart till. 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 21 Augusti 2017, kl 17:23
Kategori: Nyhet
Taggar: Beställaransvar, Förlängda armen åkeri AB, Trafiktillstånd

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant