Jubileumsträffen lockade 50-talet medlemmar till Sundsvall. Foto: Jan Tullgren

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.


The Crew på m/s Medvind underhöll med allt från ABBA-medley till rock. Foto: Jan Tullgren 

Kollegor På Väg, KPV, har idag 6861 medlemmar och KPV:s andra grupp, KPV Hjärtan, har gjort skillnad i några människors liv.
- När olyckor eller sjukdomar drabbar eller när någon går bort och lämnar anhöriga i stor sorg, har KPV Hjärtan funnits där och op olika sätt kunnat bidra, säger KPV:s grundare Ann-Marie ”Ammi” Åhlander som även driver Timrå Trafikcenter.

Bland annat har man samlat in 210 000 kronor till cancerfonden samt hjälpt en ung människa att förverkliga sin chaufförsdröm när myndigheterna åsidosatte honom några veckor innan examen på grund av hans funktionshinder.

Till jubileet kom nära nog femtiotalet medlemmar från norr till söder för att delta i firandet som genomfördes i strålande solsken. Redan under fredagen började deltagarna anlända till sina olika hotell för att sedan sammanstråla på musikkrogen Estreet och under kvällen möttes nya och gamla vänner.

På lördagen startade det officiella firandet klockan 15.00 med diverse aktiviteter som tipsrunda och tävlingar åtföljt av prisutdelning. Sedan begav man sig till sjöss med m/s Medvind där det under fyra timmar bjöds på skärgårdsbuffé och en mycket uppskattad underhållning av gruppen The Crew.

Jan Tullgren från Halmstad förevigade festen med bilder. Blev det en lyckad tillställning?
- Precis allt var toppen! Strålande väder, underbara vänner och ett programupplägg som inte fallerade en enda gång, säger han.

KPV var inte ensamma på båten och Tullgren berättar med ett skratt att ett möhippegäng först varit tveksamma till att dela platsen med ”gamla chaffisar”, men de orden fick de äta upp eftersom de alla hade lika trevligt.

Ett känslosamt moment handlade om unge chauffören Mikael ”Snurris” Olsson som nyligen gått bort i cancer.
- Snurris var kung i köket och baka var något han verkligen gillade och han hade bett Anne Liukkonen Nylander att till festen, efter hans recept, baka syltkakor till vännen Per Lindholm som var på plats, berättar Tullgren och man hör på rösten att det ännu är tungt att tala om Snurris. Det var starka känslor som rördes upp när gåvan lämnades över.

Mer glädjefullt blev det när man fick sjunga och hurra för en av medlemmarna som fyllde trettio på dagen. Efter båtturen återvände man till Estreet där det blev ännu mer mat och bra musik.
- Festen pågick till stängningsdags och en del fortsatte även efter det, säger Tullgren. Inte något tjafs eller annat bråk som kan uppstå när det är fest. Bara riktigt roligt med härliga människor.

KPV-gruppen har tidigare träffats varje år under Trettonhelgen och då som nu har det varit Ammi och hennes vapendragare admin Helena Johansson som hållit i trådarna. Blir det fest nästa år igen?
- Jamen jo, det ska det väl bli, men efter denna lyckade fest i sol och värme, kanske vi istället ska börja ha träffen på sommaren istället, säger Ammi och tillägger att träffen dessutom gav ytterligare 1400 kronor till cancerfonden.


Översta bilden: Per ”Fliskusken” Lindholm till vänster, fick av Krister och Anne Liukkonen Nylander ta emot utlovad kulinarisk gåva från djupt saknade kollegan Mikael ”Snurris” Olsson. Nedersta bilden: Profilerna Anders ”Lumbern” Lundberg till vänster och Sören ”Ekis” Eklöf bidrog till många glada skratt under tillställningen. Foto: Jan Tullgren 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 3 Augusti 2017, kl 15:15
Kategori: Nyhet
Taggar: Jubileum, Kollegor på väg, KPV

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant