Jubileumsträffen lockade 50-talet medlemmar till Sundsvall. Foto: Jan Tullgren

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.


The Crew på m/s Medvind underhöll med allt från ABBA-medley till rock. Foto: Jan Tullgren 

Kollegor På Väg, KPV, har idag 6861 medlemmar och KPV:s andra grupp, KPV Hjärtan, har gjort skillnad i några människors liv.
- När olyckor eller sjukdomar drabbar eller när någon går bort och lämnar anhöriga i stor sorg, har KPV Hjärtan funnits där och op olika sätt kunnat bidra, säger KPV:s grundare Ann-Marie ”Ammi” Åhlander som även driver Timrå Trafikcenter.

Bland annat har man samlat in 210 000 kronor till cancerfonden samt hjälpt en ung människa att förverkliga sin chaufförsdröm när myndigheterna åsidosatte honom några veckor innan examen på grund av hans funktionshinder.

Till jubileet kom nära nog femtiotalet medlemmar från norr till söder för att delta i firandet som genomfördes i strålande solsken. Redan under fredagen började deltagarna anlända till sina olika hotell för att sedan sammanstråla på musikkrogen Estreet och under kvällen möttes nya och gamla vänner.

På lördagen startade det officiella firandet klockan 15.00 med diverse aktiviteter som tipsrunda och tävlingar åtföljt av prisutdelning. Sedan begav man sig till sjöss med m/s Medvind där det under fyra timmar bjöds på skärgårdsbuffé och en mycket uppskattad underhållning av gruppen The Crew.

Jan Tullgren från Halmstad förevigade festen med bilder. Blev det en lyckad tillställning?
- Precis allt var toppen! Strålande väder, underbara vänner och ett programupplägg som inte fallerade en enda gång, säger han.

KPV var inte ensamma på båten och Tullgren berättar med ett skratt att ett möhippegäng först varit tveksamma till att dela platsen med ”gamla chaffisar”, men de orden fick de äta upp eftersom de alla hade lika trevligt.

Ett känslosamt moment handlade om unge chauffören Mikael ”Snurris” Olsson som nyligen gått bort i cancer.
- Snurris var kung i köket och baka var något han verkligen gillade och han hade bett Anne Liukkonen Nylander att till festen, efter hans recept, baka syltkakor till vännen Per Lindholm som var på plats, berättar Tullgren och man hör på rösten att det ännu är tungt att tala om Snurris. Det var starka känslor som rördes upp när gåvan lämnades över.

Mer glädjefullt blev det när man fick sjunga och hurra för en av medlemmarna som fyllde trettio på dagen. Efter båtturen återvände man till Estreet där det blev ännu mer mat och bra musik.
- Festen pågick till stängningsdags och en del fortsatte även efter det, säger Tullgren. Inte något tjafs eller annat bråk som kan uppstå när det är fest. Bara riktigt roligt med härliga människor.

KPV-gruppen har tidigare träffats varje år under Trettonhelgen och då som nu har det varit Ammi och hennes vapendragare admin Helena Johansson som hållit i trådarna. Blir det fest nästa år igen?
- Jamen jo, det ska det väl bli, men efter denna lyckade fest i sol och värme, kanske vi istället ska börja ha träffen på sommaren istället, säger Ammi och tillägger att träffen dessutom gav ytterligare 1400 kronor till cancerfonden.


Översta bilden: Per ”Fliskusken” Lindholm till vänster, fick av Krister och Anne Liukkonen Nylander ta emot utlovad kulinarisk gåva från djupt saknade kollegan Mikael ”Snurris” Olsson. Nedersta bilden: Profilerna Anders ”Lumbern” Lundberg till vänster och Sören ”Ekis” Eklöf bidrog till många glada skratt under tillställningen. Foto: Jan Tullgren 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 3 Augusti 2017, kl 15:15
Kategori: Nyhet
Taggar: Jubileum, Kollegor på väg, KPV

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant