Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

MC-polis Erik Sjögren tog tisdagen den 15 augusti in två ekipage samtidigt på kontrollplats Karleby varav det helpolska ekipaget bjöd bilinspektör Tommy Roos på detektivarbete.
- När han undersökte färdskrivaren med Octetverktyget, fick han information om sensorfel och plomben såg inte riktigt frisk ut, berättar bilinspektör Roger Ogemar som också var på plats.

Indikationerna väckte misstankar om manipulation varför det lades ner mer tid på undersökningen då mycket fick plockas isär, men det slutade med att man fann att kontakten in till färdskrivaren inte satt ordentligt och glappet orsakade felvisningar. När detta ordnats, kunde ekipaget rulla vidare.

Sämre gick det för det andra ekipaget med den estniska dragbilen. Föraren fick först göra alkotest och sedan vägdes bilen.
- Vi reagerade på att den verkligen var maxlastad, säger Ogemar som kontrollerade fordonet. Det är sällan fordon från östra Europa är så tungt lastade.

Detta gjorde fraktsedeln än mer intressant, men någon sådan hade föraren inte då den faxats till hamnkontoret i Stockholm. Efter ett samtal dit, mejlades den till Västerås och visade att lasten bestod av 25 ton kattmat från England på väg till Finland via hamnen i Göteborg.
- Därmed var lastfrågan besvarad, men när vi bad honom visa upp sitt YKB gick det mindre bra, säger Ogemar.

Föraren visade istället upp ett estniskt utbildningsintyg från en 70-timmarskurs han genomgått i mars 2016. I Sverige måste man hämta ut sitt kort inom tolv månader efter utbildningen annars är den förverkad, förklarar Ogemar.
- Vi kontaktade Transportstyrelsen som inte kunde utröna om föraren hade YKB och de visste inte heller om tolvmånadersregeln även gäller i Estland, säger han.

Föraren hade också brutit mot kör- och vilotiderna i Sverige vilket renderade i en ordningsbot på 1 000 kronor. Hade överträdelserna skett i utlandet, hade det kostat 3 000 kronor, men då som sanktionsavgift. Hur mycket blev det totalt?
- Den högsta boten får man ingen rabatt på och eftersom vi inte kunde fastslå om han hade YKB eller inte, blev det med rabatt endast 250 kronor i böter för att inte ha kunnat visa upp kortet, säger Ogemar. Totalt 1 250 kronor.

Om det kunnat konstateras att han inte hade YKB exempelvis genom att utbildningsbeviset gått ut, hade anmälan gjorts till åklagaren eftersom det är ett grövre brott, säger han, men funderar på hur långt åklagaren hade drivit ett sådant ärende.

Kan man inte visa YKB-kortet, får man inte köra varför han fick ställa av trailern för att sedan lämna landet. Ogemar beklagar att kontrollstationerna, i motsats till de flesta i Norge, inte är bemannade dygnet runt vilket gör det svårt att följa upp om utvisade fordon verkligen lämnar landet eller endast kör iväg en bit och väntar ut polisen.
- När vi ringde speditörens kontor i Borås för att meddela att de måste skicka ny dragbil, fick vi nämligen veta att en sådan redan var på väg trots att det gått mycket kort tid från att vi stoppat ekipaget. Inte heller var de intresserade av var i Västerås trailern stod, så antingen har de gps på släpet, eller så finns det en annan agenda, sammanfattar Ogemar på väg hem från jobbet. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 16 Augusti 2017, kl 16:17
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fordonskontroll, Trafikpolisen, Västerås, YKB

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant