Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

MC-polis Erik Sjögren tog tisdagen den 15 augusti in två ekipage samtidigt på kontrollplats Karleby varav det helpolska ekipaget bjöd bilinspektör Tommy Roos på detektivarbete.
- När han undersökte färdskrivaren med Octetverktyget, fick han information om sensorfel och plomben såg inte riktigt frisk ut, berättar bilinspektör Roger Ogemar som också var på plats.

Indikationerna väckte misstankar om manipulation varför det lades ner mer tid på undersökningen då mycket fick plockas isär, men det slutade med att man fann att kontakten in till färdskrivaren inte satt ordentligt och glappet orsakade felvisningar. När detta ordnats, kunde ekipaget rulla vidare.

Sämre gick det för det andra ekipaget med den estniska dragbilen. Föraren fick först göra alkotest och sedan vägdes bilen.
- Vi reagerade på att den verkligen var maxlastad, säger Ogemar som kontrollerade fordonet. Det är sällan fordon från östra Europa är så tungt lastade.

Detta gjorde fraktsedeln än mer intressant, men någon sådan hade föraren inte då den faxats till hamnkontoret i Stockholm. Efter ett samtal dit, mejlades den till Västerås och visade att lasten bestod av 25 ton kattmat från England på väg till Finland via hamnen i Göteborg.
- Därmed var lastfrågan besvarad, men när vi bad honom visa upp sitt YKB gick det mindre bra, säger Ogemar.

Föraren visade istället upp ett estniskt utbildningsintyg från en 70-timmarskurs han genomgått i mars 2016. I Sverige måste man hämta ut sitt kort inom tolv månader efter utbildningen annars är den förverkad, förklarar Ogemar.
- Vi kontaktade Transportstyrelsen som inte kunde utröna om föraren hade YKB och de visste inte heller om tolvmånadersregeln även gäller i Estland, säger han.

Föraren hade också brutit mot kör- och vilotiderna i Sverige vilket renderade i en ordningsbot på 1 000 kronor. Hade överträdelserna skett i utlandet, hade det kostat 3 000 kronor, men då som sanktionsavgift. Hur mycket blev det totalt?
- Den högsta boten får man ingen rabatt på och eftersom vi inte kunde fastslå om han hade YKB eller inte, blev det med rabatt endast 250 kronor i böter för att inte ha kunnat visa upp kortet, säger Ogemar. Totalt 1 250 kronor.

Om det kunnat konstateras att han inte hade YKB exempelvis genom att utbildningsbeviset gått ut, hade anmälan gjorts till åklagaren eftersom det är ett grövre brott, säger han, men funderar på hur långt åklagaren hade drivit ett sådant ärende.

Kan man inte visa YKB-kortet, får man inte köra varför han fick ställa av trailern för att sedan lämna landet. Ogemar beklagar att kontrollstationerna, i motsats till de flesta i Norge, inte är bemannade dygnet runt vilket gör det svårt att följa upp om utvisade fordon verkligen lämnar landet eller endast kör iväg en bit och väntar ut polisen.
- När vi ringde speditörens kontor i Borås för att meddela att de måste skicka ny dragbil, fick vi nämligen veta att en sådan redan var på väg trots att det gått mycket kort tid från att vi stoppat ekipaget. Inte heller var de intresserade av var i Västerås trailern stod, så antingen har de gps på släpet, eller så finns det en annan agenda, sammanfattar Ogemar på väg hem från jobbet. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 16 Augusti 2017, kl 16:17
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fordonskontroll, Trafikpolisen, Västerås, YKB

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant