Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

MC-polis Erik Sjögren tog tisdagen den 15 augusti in två ekipage samtidigt på kontrollplats Karleby varav det helpolska ekipaget bjöd bilinspektör Tommy Roos på detektivarbete.
- När han undersökte färdskrivaren med Octetverktyget, fick han information om sensorfel och plomben såg inte riktigt frisk ut, berättar bilinspektör Roger Ogemar som också var på plats.

Indikationerna väckte misstankar om manipulation varför det lades ner mer tid på undersökningen då mycket fick plockas isär, men det slutade med att man fann att kontakten in till färdskrivaren inte satt ordentligt och glappet orsakade felvisningar. När detta ordnats, kunde ekipaget rulla vidare.

Sämre gick det för det andra ekipaget med den estniska dragbilen. Föraren fick först göra alkotest och sedan vägdes bilen.
- Vi reagerade på att den verkligen var maxlastad, säger Ogemar som kontrollerade fordonet. Det är sällan fordon från östra Europa är så tungt lastade.

Detta gjorde fraktsedeln än mer intressant, men någon sådan hade föraren inte då den faxats till hamnkontoret i Stockholm. Efter ett samtal dit, mejlades den till Västerås och visade att lasten bestod av 25 ton kattmat från England på väg till Finland via hamnen i Göteborg.
- Därmed var lastfrågan besvarad, men när vi bad honom visa upp sitt YKB gick det mindre bra, säger Ogemar.

Föraren visade istället upp ett estniskt utbildningsintyg från en 70-timmarskurs han genomgått i mars 2016. I Sverige måste man hämta ut sitt kort inom tolv månader efter utbildningen annars är den förverkad, förklarar Ogemar.
- Vi kontaktade Transportstyrelsen som inte kunde utröna om föraren hade YKB och de visste inte heller om tolvmånadersregeln även gäller i Estland, säger han.

Föraren hade också brutit mot kör- och vilotiderna i Sverige vilket renderade i en ordningsbot på 1 000 kronor. Hade överträdelserna skett i utlandet, hade det kostat 3 000 kronor, men då som sanktionsavgift. Hur mycket blev det totalt?
- Den högsta boten får man ingen rabatt på och eftersom vi inte kunde fastslå om han hade YKB eller inte, blev det med rabatt endast 250 kronor i böter för att inte ha kunnat visa upp kortet, säger Ogemar. Totalt 1 250 kronor.

Om det kunnat konstateras att han inte hade YKB exempelvis genom att utbildningsbeviset gått ut, hade anmälan gjorts till åklagaren eftersom det är ett grövre brott, säger han, men funderar på hur långt åklagaren hade drivit ett sådant ärende.

Kan man inte visa YKB-kortet, får man inte köra varför han fick ställa av trailern för att sedan lämna landet. Ogemar beklagar att kontrollstationerna, i motsats till de flesta i Norge, inte är bemannade dygnet runt vilket gör det svårt att följa upp om utvisade fordon verkligen lämnar landet eller endast kör iväg en bit och väntar ut polisen.
- När vi ringde speditörens kontor i Borås för att meddela att de måste skicka ny dragbil, fick vi nämligen veta att en sådan redan var på väg trots att det gått mycket kort tid från att vi stoppat ekipaget. Inte heller var de intresserade av var i Västerås trailern stod, så antingen har de gps på släpet, eller så finns det en annan agenda, sammanfattar Ogemar på väg hem från jobbet. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 16 Augusti 2017, kl 16:17
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fordonskontroll, Trafikpolisen, Västerås, YKB

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant