LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage

Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.

Enligt Eurostat, EU:s statistikbyrå, så utgör inrikestrafiken med utlandsregistrerade dragfordon (cabotage) endast 1,1 procent av den totala marknaden för inrikestransporter. Trots det stoppar den svenska trafikpolisen det ena utlandsregistrerade ekipaget efter det andra i färd med att köra cabotage. Och inte helt sällan otillåtet sådant, vilket vi har rapporterat om ett otal gånger här i vår nättidning.

En speditör som ofta har förekommit i samband med våra artiklar är LKW Walter. Det har handlat om allt från att de anlitade åkerierna har använt sig av förare utan förartillstånd, obetalda vägavgifter och otillåtet cabotage. Under tisdagen gavs anledning att återigen leta upp kontaktuppgifterna till speditörsjätten.
- Vi kunde konstatera att aktuell dragbilen varit i landet längre än vad cabotagereglerna medger samt att den aktuella transporten var en inrikes transport och att bevis för inkommande, internationell transport saknades, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hos trafikpolisen i Helsingborg.

Trailern hade chauffören, som kör för bulgariska LTT med en hyrd dragbil från Yogi Shped, kopplat i Malmö. Lasten bestod av fordonsdelar på väg till Floby.

Vi tar kontakt med LTT:s vd Drako Dimitrievski som säger det var fel att de fick betala.
- Bilen kom in till Sverige den tredje augusti och fram till den tionde augusti körde den endast två inrikestransporter, säger han.

På grund av brist på uppdrag under semestern, parkerades dragaren och föraren skickades hem.

Den 15 augusti kom en ny förare som kopplade trailern i Malmö för att sedan bli stoppad. Att det saknas dokument, förklarar Drako med att föraren som reste hem tog med sig dessa och på grund av semestertider kunde de inte få fram handlingarna tillräckligt snabbt. Men han garanterar att de faktiskt finns.

Men fordonet har ju ändå inte lämnat landet på tolv dagar och det är tre inrikesresor på sju dagar (efter att ha lossat den internationella lasten) som är tillåtet, säger vi. Det blir tyst en stund.
- Vi får ju lov att köra tre inrikestransporter under sju dagar och vi körde bara två och resten av tiden har bilen stått parkerad och nu skulle vi köra igen, säger han.

Vi får veta att det är vanligt att utländska dragare parkeras en tid och sedan fortsätter att köra och det var så LTT hade gjort.

Det och annat som Drako Dimitrievski berättar gör att det kan misstänkas att han inte har tolkat regelverket rätt, kanske inte ens läst det utan istället gjort som de andra han refererar till och därmed brustit i sitt ansvar.

Drako säger att han nu kommer att sätta sig in reglerna ordentligt eftersom sanktionsavgiften var ett dyrt sätt att få kunskap, men han tänker ändå försöka sig på ett överklagande till Transportstyrelsen. 

Senast Proffs skrev en artikel om ett fordon från Yogi Shped, den gången i den tryckta tidningen, handlade det också om en LKW-transport med fordonsdelar. När vi kontaktar SSHE Manager Gerhard Müller på LKW Walter den här gången, understryker han att mötet med Yogi Shped den 25 mars 2015, ledde till en bestående blockering av företaget.
- De är blockerade i vårt transportplaneringssystem och datorn tillåter ingen i vår organisation att använda dem, säger han.

Müller gör efterfrågningar rörande nu aktuella LTT och baserat på svaren bekräftar han att LTT hyr dragaren av Yogi Shped och att ett kontrakt styrker detta.

LTT kör rundturer för dem mellan Tyskland och Sverige och i LKW:s system syns också en räkning på parkeringsavgift samt väntetid under tiden 10-15 augusti.
- Den 15 augusti tog föraren över trailern på Malmö Kombiterminal, lastad i Tyskland, men tyvärr missade han att få konfirmerat i sina dokument att trailern primärt skeppats från Tyskland och alltså inte är en cabotagetransport, sammanfattar Müller.

- Detta ledde till att sanktionsavgiften dömdes ut tillägger han avslutningsvis. 

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, har betalats in till den svenska staten och trailern kunde därefter lossas i Floby med hjälp av en annan dragbil.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 18 Augusti 2017, kl 17:09
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, LKW Walter, LTT, Yogi Shped

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant