LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage

Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.

Enligt Eurostat, EU:s statistikbyrå, så utgör inrikestrafiken med utlandsregistrerade dragfordon (cabotage) endast 1,1 procent av den totala marknaden för inrikestransporter. Trots det stoppar den svenska trafikpolisen det ena utlandsregistrerade ekipaget efter det andra i färd med att köra cabotage. Och inte helt sällan otillåtet sådant, vilket vi har rapporterat om ett otal gånger här i vår nättidning.

En speditör som ofta har förekommit i samband med våra artiklar är LKW Walter. Det har handlat om allt från att de anlitade åkerierna har använt sig av förare utan förartillstånd, obetalda vägavgifter och otillåtet cabotage. Under tisdagen gavs anledning att återigen leta upp kontaktuppgifterna till speditörsjätten.
- Vi kunde konstatera att aktuell dragbilen varit i landet längre än vad cabotagereglerna medger samt att den aktuella transporten var en inrikes transport och att bevis för inkommande, internationell transport saknades, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hos trafikpolisen i Helsingborg.

Trailern hade chauffören, som kör för bulgariska LTT med en hyrd dragbil från Yogi Shped, kopplat i Malmö. Lasten bestod av fordonsdelar på väg till Floby.

Vi tar kontakt med LTT:s vd Drako Dimitrievski som säger det var fel att de fick betala.
- Bilen kom in till Sverige den tredje augusti och fram till den tionde augusti körde den endast två inrikestransporter, säger han.

På grund av brist på uppdrag under semestern, parkerades dragaren och föraren skickades hem.

Den 15 augusti kom en ny förare som kopplade trailern i Malmö för att sedan bli stoppad. Att det saknas dokument, förklarar Drako med att föraren som reste hem tog med sig dessa och på grund av semestertider kunde de inte få fram handlingarna tillräckligt snabbt. Men han garanterar att de faktiskt finns.

Men fordonet har ju ändå inte lämnat landet på tolv dagar och det är tre inrikesresor på sju dagar (efter att ha lossat den internationella lasten) som är tillåtet, säger vi. Det blir tyst en stund.
- Vi får ju lov att köra tre inrikestransporter under sju dagar och vi körde bara två och resten av tiden har bilen stått parkerad och nu skulle vi köra igen, säger han.

Vi får veta att det är vanligt att utländska dragare parkeras en tid och sedan fortsätter att köra och det var så LTT hade gjort.

Det och annat som Drako Dimitrievski berättar gör att det kan misstänkas att han inte har tolkat regelverket rätt, kanske inte ens läst det utan istället gjort som de andra han refererar till och därmed brustit i sitt ansvar.

Drako säger att han nu kommer att sätta sig in reglerna ordentligt eftersom sanktionsavgiften var ett dyrt sätt att få kunskap, men han tänker ändå försöka sig på ett överklagande till Transportstyrelsen. 

Senast Proffs skrev en artikel om ett fordon från Yogi Shped, den gången i den tryckta tidningen, handlade det också om en LKW-transport med fordonsdelar. När vi kontaktar SSHE Manager Gerhard Müller på LKW Walter den här gången, understryker han att mötet med Yogi Shped den 25 mars 2015, ledde till en bestående blockering av företaget.
- De är blockerade i vårt transportplaneringssystem och datorn tillåter ingen i vår organisation att använda dem, säger han.

Müller gör efterfrågningar rörande nu aktuella LTT och baserat på svaren bekräftar han att LTT hyr dragaren av Yogi Shped och att ett kontrakt styrker detta.

LTT kör rundturer för dem mellan Tyskland och Sverige och i LKW:s system syns också en räkning på parkeringsavgift samt väntetid under tiden 10-15 augusti.
- Den 15 augusti tog föraren över trailern på Malmö Kombiterminal, lastad i Tyskland, men tyvärr missade han att få konfirmerat i sina dokument att trailern primärt skeppats från Tyskland och alltså inte är en cabotagetransport, sammanfattar Müller.

- Detta ledde till att sanktionsavgiften dömdes ut tillägger han avslutningsvis. 

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, har betalats in till den svenska staten och trailern kunde därefter lossas i Floby med hjälp av en annan dragbil.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 18 Augusti 2017, kl 17:09
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, LKW Walter, LTT, Yogi Shped

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant