LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage

Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.

Enligt Eurostat, EU:s statistikbyrå, så utgör inrikestrafiken med utlandsregistrerade dragfordon (cabotage) endast 1,1 procent av den totala marknaden för inrikestransporter. Trots det stoppar den svenska trafikpolisen det ena utlandsregistrerade ekipaget efter det andra i färd med att köra cabotage. Och inte helt sällan otillåtet sådant, vilket vi har rapporterat om ett otal gånger här i vår nättidning.

En speditör som ofta har förekommit i samband med våra artiklar är LKW Walter. Det har handlat om allt från att de anlitade åkerierna har använt sig av förare utan förartillstånd, obetalda vägavgifter och otillåtet cabotage. Under tisdagen gavs anledning att återigen leta upp kontaktuppgifterna till speditörsjätten.
- Vi kunde konstatera att aktuell dragbilen varit i landet längre än vad cabotagereglerna medger samt att den aktuella transporten var en inrikes transport och att bevis för inkommande, internationell transport saknades, berättar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hos trafikpolisen i Helsingborg.

Trailern hade chauffören, som kör för bulgariska LTT med en hyrd dragbil från Yogi Shped, kopplat i Malmö. Lasten bestod av fordonsdelar på väg till Floby.

Vi tar kontakt med LTT:s vd Drako Dimitrievski som säger det var fel att de fick betala.
- Bilen kom in till Sverige den tredje augusti och fram till den tionde augusti körde den endast två inrikestransporter, säger han.

På grund av brist på uppdrag under semestern, parkerades dragaren och föraren skickades hem.

Den 15 augusti kom en ny förare som kopplade trailern i Malmö för att sedan bli stoppad. Att det saknas dokument, förklarar Drako med att föraren som reste hem tog med sig dessa och på grund av semestertider kunde de inte få fram handlingarna tillräckligt snabbt. Men han garanterar att de faktiskt finns.

Men fordonet har ju ändå inte lämnat landet på tolv dagar och det är tre inrikesresor på sju dagar (efter att ha lossat den internationella lasten) som är tillåtet, säger vi. Det blir tyst en stund.
- Vi får ju lov att köra tre inrikestransporter under sju dagar och vi körde bara två och resten av tiden har bilen stått parkerad och nu skulle vi köra igen, säger han.

Vi får veta att det är vanligt att utländska dragare parkeras en tid och sedan fortsätter att köra och det var så LTT hade gjort.

Det och annat som Drako Dimitrievski berättar gör att det kan misstänkas att han inte har tolkat regelverket rätt, kanske inte ens läst det utan istället gjort som de andra han refererar till och därmed brustit i sitt ansvar.

Drako säger att han nu kommer att sätta sig in reglerna ordentligt eftersom sanktionsavgiften var ett dyrt sätt att få kunskap, men han tänker ändå försöka sig på ett överklagande till Transportstyrelsen. 

Senast Proffs skrev en artikel om ett fordon från Yogi Shped, den gången i den tryckta tidningen, handlade det också om en LKW-transport med fordonsdelar. När vi kontaktar SSHE Manager Gerhard Müller på LKW Walter den här gången, understryker han att mötet med Yogi Shped den 25 mars 2015, ledde till en bestående blockering av företaget.
- De är blockerade i vårt transportplaneringssystem och datorn tillåter ingen i vår organisation att använda dem, säger han.

Müller gör efterfrågningar rörande nu aktuella LTT och baserat på svaren bekräftar han att LTT hyr dragaren av Yogi Shped och att ett kontrakt styrker detta.

LTT kör rundturer för dem mellan Tyskland och Sverige och i LKW:s system syns också en räkning på parkeringsavgift samt väntetid under tiden 10-15 augusti.
- Den 15 augusti tog föraren över trailern på Malmö Kombiterminal, lastad i Tyskland, men tyvärr missade han att få konfirmerat i sina dokument att trailern primärt skeppats från Tyskland och alltså inte är en cabotagetransport, sammanfattar Müller.

- Detta ledde till att sanktionsavgiften dömdes ut tillägger han avslutningsvis. 

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, har betalats in till den svenska staten och trailern kunde därefter lossas i Floby med hjälp av en annan dragbil.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 18 Augusti 2017, kl 17:09
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, LKW Walter, LTT, Yogi Shped

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant