Peter Lundgren (SD), Emma Wallrup (V), Sten Bergheden (M), Anders Åkesson (C), Thomas Hammarström (SÅ) och Mikael Kyller (Transportstyrelsen) är några av ansiktena man kan att möta i Ljungby den 16 september.

Många tunga namn i ”Ljungbydebatten”

- men EU:s cabotagerapportör väljer kyrkovalet i Jämtland

Flera kända namn i årets hetaste debatt i Ljungby den 16 september, men andra namn kan överraska. In i det sista arbetar arrangören med att skapa en panel med tyngd och relevans. Intresset att delta har varit påtagligt bland dem som kan påverka utvecklingen.


Jens Nilsson (S) har enligt (S) i Jämtland lovat att ställa upp och marknadsföra partiet i kyrkovalet och har därför valt att tacka nej till att delta i debatten. 

Arrangör är Truckers International Association, TIA, och vi kontaktar deras talesperson Nette Schölin för att höra hur det går med skapandet av panelen.
- Det går mycket bra, säger hon. Intresset för att sitta med i panelen är påtagligt och vi blir kontaktade utifrån med förfrågningar om detta.

Bland dem som är klara för panelen finner vi bland andra EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD). Andra bekanta namn från politiken är Emma Wallrup (V), Anders Åkesson (C) och Sten Bergheden (M) som alla är synliga i frågor som rör transportnäringen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, representeras av Thomas Hammarström och Transportstyrelsen av Mikael Kyller.
- De som kontrollerar trafiken ute på vägarna finns också representerade med bland andra trafikpolis Håkan Klingborg från Göteborg tillsammans med sin chef Jenny Wester samt trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg, säger Nette.

Panelen är inte helt klar än och man väntar in slutbesked från nya namn. Nette vill inte avslöja vilka de är förrän deras svar ligger fast, men en del namn kan komma att överraska, säger hon.
- Politikerna är i princip klara, men vi väntar på besked från Liberalerna om vem som ska komma och detsamma gäller socialdemokraterna, berättar hon. EU-parlamentariker Jens Nilsson var förhindrad.

Att Nilsson (S), som har den tunga och viktiga rollen som rapportör för EU:s cabotagegrupp och leder arbetet med att ta fram förslagen till EU-kommissionen som ska skapa nya lagar för åkerinäringen här och i Europa, inte är på plats, föranledde frågor och vi får veta att han sedan länge tackat ja till ett evenemang i socialdemokraternas Jämtländska distrikt. Något som inte gick att rucka på.
- Ja, det stämmer, säger man i Jämtland. Det handlar om slutspurten inför kyrkovalet och Nilsson har lovat vara tillgänglig under fredagen och lördagen för bland annat dörrknackning och torgmöten.

I skrivande stund har Socialdemokraterna ännu ingen ersättare till Nilsson.

Före detta rikspolischef Björn Eriksson är debattens moderator. Finns det inte en risk att politikerna använder tillfället för ”valfläsk”?
- Det kommer Eriksson inte att tillåta, svarar Nette. På debatten handlar det om svar på sakfrågor från panelen och publiken och jag är övertygad om att han kommer att se till att det blir just så.

Arrangemangets tydliga fokus på transportnäringens överlevnad syns inte minst bland de namn som bjudits in till panelen. Nette säger att man måste börja med det fokuset. Med att skapa förutsättningar för våra åkerier att kunna överleva. Utan svenska åkerier har vi inga jobb och inga anställda med behov av organisationer.
- Vi på TIA har initierat denna debatt, denna plattform, för att ge publiken möjlighet att ställa frågor och kräva svar i en tuff och rak debatt. Vi hoppas på stor uppslutning och att alla, enskilda såväl som grupper, som på olika sätt engagerar sig i branschens överlevnad, tar tillfället i akt att göra sina röster hörda.

Vill man vara säker på att få en av de 100 platserna i lokalen, är det klokt att redan nu föranmäla intresset till TIA (tel/sms: 0760-49 96 49). Ej föranmälda släpps in i mån av plats.

Men då man samma dag kommer att inviga den nya, stora lastbilsparkeringen vid Ljungbystopp öppnar det för möjligheten att ändå få en pratstund med paneldeltagarna som kommer att ”mingla” där.

Fotnot
Den nya lastbilsparkeringen är en uppställningsplats på cirka 17 000 kvadratmeter, där man för fem euro inte endast har möjlighet att parkera lastbilen. I priset ingår även tillgång till wifi, dusch och toalett. 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 29 Augusti 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Debatt, Ljungby, Ljungbystopp, Politik, TIA, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant