Peter Lundgren (SD), Emma Wallrup (V), Sten Bergheden (M), Anders Åkesson (C), Thomas Hammarström (SÅ) och Mikael Kyller (Transportstyrelsen) är några av ansiktena man kan att möta i Ljungby den 16 september.

Många tunga namn i ”Ljungbydebatten”

- men EU:s cabotagerapportör väljer kyrkovalet i Jämtland

Flera kända namn i årets hetaste debatt i Ljungby den 16 september, men andra namn kan överraska. In i det sista arbetar arrangören med att skapa en panel med tyngd och relevans. Intresset att delta har varit påtagligt bland dem som kan påverka utvecklingen.


Jens Nilsson (S) har enligt (S) i Jämtland lovat att ställa upp och marknadsföra partiet i kyrkovalet och har därför valt att tacka nej till att delta i debatten. 

Arrangör är Truckers International Association, TIA, och vi kontaktar deras talesperson Nette Schölin för att höra hur det går med skapandet av panelen.
- Det går mycket bra, säger hon. Intresset för att sitta med i panelen är påtagligt och vi blir kontaktade utifrån med förfrågningar om detta.

Bland dem som är klara för panelen finner vi bland andra EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD). Andra bekanta namn från politiken är Emma Wallrup (V), Anders Åkesson (C) och Sten Bergheden (M) som alla är synliga i frågor som rör transportnäringen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, representeras av Thomas Hammarström och Transportstyrelsen av Mikael Kyller.
- De som kontrollerar trafiken ute på vägarna finns också representerade med bland andra trafikpolis Håkan Klingborg från Göteborg tillsammans med sin chef Jenny Wester samt trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg, säger Nette.

Panelen är inte helt klar än och man väntar in slutbesked från nya namn. Nette vill inte avslöja vilka de är förrän deras svar ligger fast, men en del namn kan komma att överraska, säger hon.
- Politikerna är i princip klara, men vi väntar på besked från Liberalerna om vem som ska komma och detsamma gäller socialdemokraterna, berättar hon. EU-parlamentariker Jens Nilsson var förhindrad.

Att Nilsson (S), som har den tunga och viktiga rollen som rapportör för EU:s cabotagegrupp och leder arbetet med att ta fram förslagen till EU-kommissionen som ska skapa nya lagar för åkerinäringen här och i Europa, inte är på plats, föranledde frågor och vi får veta att han sedan länge tackat ja till ett evenemang i socialdemokraternas Jämtländska distrikt. Något som inte gick att rucka på.
- Ja, det stämmer, säger man i Jämtland. Det handlar om slutspurten inför kyrkovalet och Nilsson har lovat vara tillgänglig under fredagen och lördagen för bland annat dörrknackning och torgmöten.

I skrivande stund har Socialdemokraterna ännu ingen ersättare till Nilsson.

Före detta rikspolischef Björn Eriksson är debattens moderator. Finns det inte en risk att politikerna använder tillfället för ”valfläsk”?
- Det kommer Eriksson inte att tillåta, svarar Nette. På debatten handlar det om svar på sakfrågor från panelen och publiken och jag är övertygad om att han kommer att se till att det blir just så.

Arrangemangets tydliga fokus på transportnäringens överlevnad syns inte minst bland de namn som bjudits in till panelen. Nette säger att man måste börja med det fokuset. Med att skapa förutsättningar för våra åkerier att kunna överleva. Utan svenska åkerier har vi inga jobb och inga anställda med behov av organisationer.
- Vi på TIA har initierat denna debatt, denna plattform, för att ge publiken möjlighet att ställa frågor och kräva svar i en tuff och rak debatt. Vi hoppas på stor uppslutning och att alla, enskilda såväl som grupper, som på olika sätt engagerar sig i branschens överlevnad, tar tillfället i akt att göra sina röster hörda.

Vill man vara säker på att få en av de 100 platserna i lokalen, är det klokt att redan nu föranmäla intresset till TIA (tel/sms: 0760-49 96 49). Ej föranmälda släpps in i mån av plats.

Men då man samma dag kommer att inviga den nya, stora lastbilsparkeringen vid Ljungbystopp öppnar det för möjligheten att ändå få en pratstund med paneldeltagarna som kommer att ”mingla” där.

Fotnot
Den nya lastbilsparkeringen är en uppställningsplats på cirka 17 000 kvadratmeter, där man för fem euro inte endast har möjlighet att parkera lastbilen. I priset ingår även tillgång till wifi, dusch och toalett. 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 29 Augusti 2017, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Debatt, Ljungby, Ljungbystopp, Politik, TIA, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant