Jens Nilsson (S).

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Nu ska EU:s Transportkommissions förslag som lagts för det stora vägtransportpaketet, behandlas av alla politiska grupper i EU-parlamentet och alla medlemsstater för att nå gemensamma överenskommelser kring vad som ska bli rättsligt bindande.

De EU-politiska grupperna har ett visst antal poäng, som beroende på hur stor gruppen är varierar, som de kan använda att ”buda med” på de akter som just den gruppen tycker är särskilt viktiga för dem.

Akten som handlar om cabotage budades hem av EU:s näst största grupp S&D, (Social och Demokrat). I den gruppen finns många stora länder från exempelvis öst, men även Jens Nilsson (S) som alltså fick det rapportörsuppdraget.
- Ja, det kändes som att det var viktigt, säger Nilsson som nu påbörjar det svåra arbetet med att skapa samförstånd kring svåra transportfrågor.

Just transportfrågor har varit viktiga för Sverige eftersom vi idag har en besvärlig situation på vägarna både vad beträffar dålig regelefterlevnad, osund konkurrens och i spåren på dessa, social dumping. Hur kom det sig att just du fick uppdraget?
- För länge sedan pratade jag med vår gruppledare Ismail Ertug och sade att vi måste se till att vi har poäng nog att använda när cabotageakten kommer upp och det hade vi, säger Nilsson.

Han framförde till Ertug att han väldigt gärna ville ansvara för den akten och så blev det också trots att många slogs om den. Vad blir din första uppgift nu?
- Sista veckan i augusti kommer jag att ta kontakt med åkeriföretagen och transportfacket i Sverige för att de ska vara med under hela arbetet och även ta kontakt med europeiska transportfacket och andra europeiska branschorganisationer. 

Han har även en ny infrastrukturminister i Thomas Eneroth (s) som han ska sätta in i ämnet. Varje annan politisk grupp i Parlamentet kommer att utse så kallade ”skuggrapportörer” som kommer att ha synpunkter på de förslag Nilsson ska presentera när han i början av hösten bjuder in dem till möte.
- Jag kommer att presentera för dem att ungefär såhär ser jag på saken och då inhämta vad de anser, säger han.

Kommer EU-parlamentet fram till en överenskommelse är det sannolikt att Kommissionen klubbar igenom det, men han anar att det kommer att bli ett svårt arbete att nå dit. Finns det någon fråga, sett ur ett svenskt perspektiv, som du kommer att kämpa hårt för att få igenom?
- Det första jag kommer att klargöra för alla är att kombidirektivet hänger ihop med cabotaget, säger han. Det används för att kringgå cabotagedirektivet.

Kombidirektivet hade han helst velat skrota, men Kommissionen vill lägga ett reviderat förslag på det och det kommer antagligen inte förrän i november och innan dess kan man inte dra några slutsatser, säger han.
- Vi måste även analysera andra förslag som kör- och vilotider och inte minst utstationeringsdirektivet som är hårt kopplat till detta, säger han och hoppas det lagda förslaget ska hålla då det skulle underlätta arbetet.

Nilsson gör sin sista mandatperiod i EU och vi frågar vad han vill ha åstadkommit innan de två åren gått. Han säger som Kommissionens ordförande Juncker, att social dumping ska inte förekomma i EU.
- Lyckas vi med hjälp av dessa regler att stoppa detta i transportbranschen, har vi lyckats mycket bra och det måste vi kombinera med öppnare gränser och handel. Det går att kombinera detta, sammanfattar Jens Nilsson.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 1 Augusti 2017, kl 15:46
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, S&D, Socialdemokraterna, Vägtransportpaketet

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant