Jens Nilsson (S).

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Nu ska EU:s Transportkommissions förslag som lagts för det stora vägtransportpaketet, behandlas av alla politiska grupper i EU-parlamentet och alla medlemsstater för att nå gemensamma överenskommelser kring vad som ska bli rättsligt bindande.

De EU-politiska grupperna har ett visst antal poäng, som beroende på hur stor gruppen är varierar, som de kan använda att ”buda med” på de akter som just den gruppen tycker är särskilt viktiga för dem.

Akten som handlar om cabotage budades hem av EU:s näst största grupp S&D, (Social och Demokrat). I den gruppen finns många stora länder från exempelvis öst, men även Jens Nilsson (S) som alltså fick det rapportörsuppdraget.
- Ja, det kändes som att det var viktigt, säger Nilsson som nu påbörjar det svåra arbetet med att skapa samförstånd kring svåra transportfrågor.

Just transportfrågor har varit viktiga för Sverige eftersom vi idag har en besvärlig situation på vägarna både vad beträffar dålig regelefterlevnad, osund konkurrens och i spåren på dessa, social dumping. Hur kom det sig att just du fick uppdraget?
- För länge sedan pratade jag med vår gruppledare Ismail Ertug och sade att vi måste se till att vi har poäng nog att använda när cabotageakten kommer upp och det hade vi, säger Nilsson.

Han framförde till Ertug att han väldigt gärna ville ansvara för den akten och så blev det också trots att många slogs om den. Vad blir din första uppgift nu?
- Sista veckan i augusti kommer jag att ta kontakt med åkeriföretagen och transportfacket i Sverige för att de ska vara med under hela arbetet och även ta kontakt med europeiska transportfacket och andra europeiska branschorganisationer. 

Han har även en ny infrastrukturminister i Thomas Eneroth (s) som han ska sätta in i ämnet. Varje annan politisk grupp i Parlamentet kommer att utse så kallade ”skuggrapportörer” som kommer att ha synpunkter på de förslag Nilsson ska presentera när han i början av hösten bjuder in dem till möte.
- Jag kommer att presentera för dem att ungefär såhär ser jag på saken och då inhämta vad de anser, säger han.

Kommer EU-parlamentet fram till en överenskommelse är det sannolikt att Kommissionen klubbar igenom det, men han anar att det kommer att bli ett svårt arbete att nå dit. Finns det någon fråga, sett ur ett svenskt perspektiv, som du kommer att kämpa hårt för att få igenom?
- Det första jag kommer att klargöra för alla är att kombidirektivet hänger ihop med cabotaget, säger han. Det används för att kringgå cabotagedirektivet.

Kombidirektivet hade han helst velat skrota, men Kommissionen vill lägga ett reviderat förslag på det och det kommer antagligen inte förrän i november och innan dess kan man inte dra några slutsatser, säger han.
- Vi måste även analysera andra förslag som kör- och vilotider och inte minst utstationeringsdirektivet som är hårt kopplat till detta, säger han och hoppas det lagda förslaget ska hålla då det skulle underlätta arbetet.

Nilsson gör sin sista mandatperiod i EU och vi frågar vad han vill ha åstadkommit innan de två åren gått. Han säger som Kommissionens ordförande Juncker, att social dumping ska inte förekomma i EU.
- Lyckas vi med hjälp av dessa regler att stoppa detta i transportbranschen, har vi lyckats mycket bra och det måste vi kombinera med öppnare gränser och handel. Det går att kombinera detta, sammanfattar Jens Nilsson.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 1 Augusti 2017, kl 15:46
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, S&D, Socialdemokraterna, Vägtransportpaketet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant