Jens Nilsson (S).

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Nu ska EU:s Transportkommissions förslag som lagts för det stora vägtransportpaketet, behandlas av alla politiska grupper i EU-parlamentet och alla medlemsstater för att nå gemensamma överenskommelser kring vad som ska bli rättsligt bindande.

De EU-politiska grupperna har ett visst antal poäng, som beroende på hur stor gruppen är varierar, som de kan använda att ”buda med” på de akter som just den gruppen tycker är särskilt viktiga för dem.

Akten som handlar om cabotage budades hem av EU:s näst största grupp S&D, (Social och Demokrat). I den gruppen finns många stora länder från exempelvis öst, men även Jens Nilsson (S) som alltså fick det rapportörsuppdraget.
- Ja, det kändes som att det var viktigt, säger Nilsson som nu påbörjar det svåra arbetet med att skapa samförstånd kring svåra transportfrågor.

Just transportfrågor har varit viktiga för Sverige eftersom vi idag har en besvärlig situation på vägarna både vad beträffar dålig regelefterlevnad, osund konkurrens och i spåren på dessa, social dumping. Hur kom det sig att just du fick uppdraget?
- För länge sedan pratade jag med vår gruppledare Ismail Ertug och sade att vi måste se till att vi har poäng nog att använda när cabotageakten kommer upp och det hade vi, säger Nilsson.

Han framförde till Ertug att han väldigt gärna ville ansvara för den akten och så blev det också trots att många slogs om den. Vad blir din första uppgift nu?
- Sista veckan i augusti kommer jag att ta kontakt med åkeriföretagen och transportfacket i Sverige för att de ska vara med under hela arbetet och även ta kontakt med europeiska transportfacket och andra europeiska branschorganisationer. 

Han har även en ny infrastrukturminister i Thomas Eneroth (s) som han ska sätta in i ämnet. Varje annan politisk grupp i Parlamentet kommer att utse så kallade ”skuggrapportörer” som kommer att ha synpunkter på de förslag Nilsson ska presentera när han i början av hösten bjuder in dem till möte.
- Jag kommer att presentera för dem att ungefär såhär ser jag på saken och då inhämta vad de anser, säger han.

Kommer EU-parlamentet fram till en överenskommelse är det sannolikt att Kommissionen klubbar igenom det, men han anar att det kommer att bli ett svårt arbete att nå dit. Finns det någon fråga, sett ur ett svenskt perspektiv, som du kommer att kämpa hårt för att få igenom?
- Det första jag kommer att klargöra för alla är att kombidirektivet hänger ihop med cabotaget, säger han. Det används för att kringgå cabotagedirektivet.

Kombidirektivet hade han helst velat skrota, men Kommissionen vill lägga ett reviderat förslag på det och det kommer antagligen inte förrän i november och innan dess kan man inte dra några slutsatser, säger han.
- Vi måste även analysera andra förslag som kör- och vilotider och inte minst utstationeringsdirektivet som är hårt kopplat till detta, säger han och hoppas det lagda förslaget ska hålla då det skulle underlätta arbetet.

Nilsson gör sin sista mandatperiod i EU och vi frågar vad han vill ha åstadkommit innan de två åren gått. Han säger som Kommissionens ordförande Juncker, att social dumping ska inte förekomma i EU.
- Lyckas vi med hjälp av dessa regler att stoppa detta i transportbranschen, har vi lyckats mycket bra och det måste vi kombinera med öppnare gränser och handel. Det går att kombinera detta, sammanfattar Jens Nilsson.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 1 Augusti 2017, kl 15:46
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, S&D, Socialdemokraterna, Vägtransportpaketet

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Åkeriägare lurade till sig båt – hittades via Facebook

Han sålde sin båt, men några pengar kom aldrig. Båten, liksom köparen och tillika åkeriägaren, gick dessutom upp i rök. Tack vare observanta personer hittades båten, men köparen är fortfarande onåbar.

Vretagymnasiet blev Årets Transportskola

Under den nationella konferensen – Transportkompetens 2017, fick en stolt Kenneth Gustafsson, transportlärare på Vretagymnasiet i Vreta kloster, ta emot utmärkelsen: Årets Transportskola – Till Anders Jonzons minne.

DEBATTARTIKEL

Per Thomson:

”Det enda förnuftiga vore att skrota direktivet”

Lite tankar kring främst artikeln om jämförelsen mellan olika länder och regeluppfattning. (Proffs nr 4 2017 "Transportstyrelsens uppfattning skiljer sig...")

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.

TLV och Lots inleder samarbete

TLV (TimmerLogistikVäst) och Lots förstärker varandra när Simon Simonsson, vd på TLV, får ansvaret för Lots verksamhet inom skogslogistik. Lots uppnår därmed den volym av kunder och transporter som behövs för att kunna fortsätta utveckla de metoder och verktyg som ska stötta effektiviseringen av logistiken i hela kedjan ytterligare.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant