Fjärrbilen VNL är senast ut i förnyelsen av Volvos amerikanska produktprogram. Den snedställda stolpen i bakgrunden är en av många solpaneler som bidrar till att göra fabriken New River Valley oberoende av fossila bränslen för drift och uppvärmning. Foto: TWNA

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.


Regionala Volvo VNR640 tankbil med det just öppnade gigantiska kundcentret inne på NRV-fabriken i Virginia. Diagonalen i grillen infördes på Volvo White 1983 och har blivit ett välkänt inslag i trafikbilden i USA. Foto: TWNA 

- Helt nya Volvo VNL bygger på vårt långsiktiga engagemang för att leverera den säkraste, mest bekväma och mest effektiva fjärrbilen på marknaden, sade Göran Nyberg, VD för Volvo Trucks North America inför inbjuden fackpress.

Förutom ett nydesignat nosparti med tredelad stötgångare har VNL fått en hel del inredningsdetaljer från europeiska FH som den justerbara ratten ratten med ”neck-tilt” och dess suveräna manöverknappar.

I fronten känns Volvos V-formade varselljus igen. Frontluftsintagen har fått en ny utformning som ska ge lägre luftmotstånd. Aerodynamiken uppåt och runt hytten har också optimerats.

VNL-serien har Volvos D13-motor som standard medan daghyttsversionen också kan fås med D11 som alternativ. Sextonlitersmotorn D16 drogs i våras helt tillbaka från Nordamerika och erbjuds inte längre. Anledningen ska ha varit att volymerna inte rättfärdigar kostnaderna för framtida certifieringar.

Den automatiserade I-Shiftlådan är standard på VNL i kombination med Volvos egna motorer. Modellen kan även utrustas med Cummins ISX 15-litersmotor och då med manuell Eaton växellåda eller Eaton AMT.

Autobromssystemet Bendix Wingman är standard på VNL. Det skiljer från det egna CWEB som Volvo använder sig av i Europa men har många likheter i funktionen.

Förutsägelserna om en ny hytt på årets VNL kom dock på skam. Nya FH-seriens hytt med dess upprätta vindruta var aldrig ett alternativ medan många trodde att Renaults T-hytt med sin femprocentigt lutande vindruta kunde bli aktuell.

Strukturen i den gamla VN-hytten lever vidare på nya VNL. Det framgår av A-stolparnas placering och dörrarnas inflikade skärning. Hytten har delats med den FH-modell som kom redan 1993. Faktiskt hade nosbyggda VN och frambyggda FH hela 70 procents karossgemenskap.

Den hittillsvarande VN-modellen introducerades 1996, alltså för 21 år sedan. Den innebar på sin tid en helt ny standard vad gäller säkerhet och förarkomfort på den amerikanska marknaden. En facelift genomfördes 2002.

I början av juni i år presenterade Volvo sin VNR-modell för regional distribution. I det mesta överensstämmer den med den nu presenterade VNL vad gäller utseende, ratt och inredning. Dock är VNR-modellens daghytt bara 114 amerikanska tum lång mot VNL:s 124 tum. Likaså är dess tredelade stötfångare fram av stål medan VNL har dito av plast.

Utseendemässigt skiljer sig modellerna av att fjärrbilen VNL har en grill med kromat mönster medan distributionsbilen VNR har en helt svart bakgrund.

Näst på tur i förnyelsen av produktprogrammet bör vara anläggningsbilen VHD.

Tidningen Proffs räknar med att återkomma senare i höst efter att ha tittat lite närmare på de nya modellerna på plats i USA.


Den smarta ratten med dess reglage och en del andra inredningsdetaljer delar dagens VN-modeller med europeiska FH som kom 2012. Foto: Volvo 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 2 Augusti 2017, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, USA, VNL, VNR, Volvo

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant