Fjärrbilen VNL är senast ut i förnyelsen av Volvos amerikanska produktprogram. Den snedställda stolpen i bakgrunden är en av många solpaneler som bidrar till att göra fabriken New River Valley oberoende av fossila bränslen för drift och uppvärmning. Foto: TWNA

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.


Regionala Volvo VNR640 tankbil med det just öppnade gigantiska kundcentret inne på NRV-fabriken i Virginia. Diagonalen i grillen infördes på Volvo White 1983 och har blivit ett välkänt inslag i trafikbilden i USA. Foto: TWNA 

- Helt nya Volvo VNL bygger på vårt långsiktiga engagemang för att leverera den säkraste, mest bekväma och mest effektiva fjärrbilen på marknaden, sade Göran Nyberg, VD för Volvo Trucks North America inför inbjuden fackpress.

Förutom ett nydesignat nosparti med tredelad stötgångare har VNL fått en hel del inredningsdetaljer från europeiska FH som den justerbara ratten ratten med ”neck-tilt” och dess suveräna manöverknappar.

I fronten känns Volvos V-formade varselljus igen. Frontluftsintagen har fått en ny utformning som ska ge lägre luftmotstånd. Aerodynamiken uppåt och runt hytten har också optimerats.

VNL-serien har Volvos D13-motor som standard medan daghyttsversionen också kan fås med D11 som alternativ. Sextonlitersmotorn D16 drogs i våras helt tillbaka från Nordamerika och erbjuds inte längre. Anledningen ska ha varit att volymerna inte rättfärdigar kostnaderna för framtida certifieringar.

Den automatiserade I-Shiftlådan är standard på VNL i kombination med Volvos egna motorer. Modellen kan även utrustas med Cummins ISX 15-litersmotor och då med manuell Eaton växellåda eller Eaton AMT.

Autobromssystemet Bendix Wingman är standard på VNL. Det skiljer från det egna CWEB som Volvo använder sig av i Europa men har många likheter i funktionen.

Förutsägelserna om en ny hytt på årets VNL kom dock på skam. Nya FH-seriens hytt med dess upprätta vindruta var aldrig ett alternativ medan många trodde att Renaults T-hytt med sin femprocentigt lutande vindruta kunde bli aktuell.

Strukturen i den gamla VN-hytten lever vidare på nya VNL. Det framgår av A-stolparnas placering och dörrarnas inflikade skärning. Hytten har delats med den FH-modell som kom redan 1993. Faktiskt hade nosbyggda VN och frambyggda FH hela 70 procents karossgemenskap.

Den hittillsvarande VN-modellen introducerades 1996, alltså för 21 år sedan. Den innebar på sin tid en helt ny standard vad gäller säkerhet och förarkomfort på den amerikanska marknaden. En facelift genomfördes 2002.

I början av juni i år presenterade Volvo sin VNR-modell för regional distribution. I det mesta överensstämmer den med den nu presenterade VNL vad gäller utseende, ratt och inredning. Dock är VNR-modellens daghytt bara 114 amerikanska tum lång mot VNL:s 124 tum. Likaså är dess tredelade stötfångare fram av stål medan VNL har dito av plast.

Utseendemässigt skiljer sig modellerna av att fjärrbilen VNL har en grill med kromat mönster medan distributionsbilen VNR har en helt svart bakgrund.

Näst på tur i förnyelsen av produktprogrammet bör vara anläggningsbilen VHD.

Tidningen Proffs räknar med att återkomma senare i höst efter att ha tittat lite närmare på de nya modellerna på plats i USA.


Den smarta ratten med dess reglage och en del andra inredningsdetaljer delar dagens VN-modeller med europeiska FH som kom 2012. Foto: Volvo 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 2 Augusti 2017, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, USA, VNL, VNR, Volvo

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant