Fjärrbilen VNL är senast ut i förnyelsen av Volvos amerikanska produktprogram. Den snedställda stolpen i bakgrunden är en av många solpaneler som bidrar till att göra fabriken New River Valley oberoende av fossila bränslen för drift och uppvärmning. Foto: TWNA

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.


Regionala Volvo VNR640 tankbil med det just öppnade gigantiska kundcentret inne på NRV-fabriken i Virginia. Diagonalen i grillen infördes på Volvo White 1983 och har blivit ett välkänt inslag i trafikbilden i USA. Foto: TWNA 

- Helt nya Volvo VNL bygger på vårt långsiktiga engagemang för att leverera den säkraste, mest bekväma och mest effektiva fjärrbilen på marknaden, sade Göran Nyberg, VD för Volvo Trucks North America inför inbjuden fackpress.

Förutom ett nydesignat nosparti med tredelad stötgångare har VNL fått en hel del inredningsdetaljer från europeiska FH som den justerbara ratten ratten med ”neck-tilt” och dess suveräna manöverknappar.

I fronten känns Volvos V-formade varselljus igen. Frontluftsintagen har fått en ny utformning som ska ge lägre luftmotstånd. Aerodynamiken uppåt och runt hytten har också optimerats.

VNL-serien har Volvos D13-motor som standard medan daghyttsversionen också kan fås med D11 som alternativ. Sextonlitersmotorn D16 drogs i våras helt tillbaka från Nordamerika och erbjuds inte längre. Anledningen ska ha varit att volymerna inte rättfärdigar kostnaderna för framtida certifieringar.

Den automatiserade I-Shiftlådan är standard på VNL i kombination med Volvos egna motorer. Modellen kan även utrustas med Cummins ISX 15-litersmotor och då med manuell Eaton växellåda eller Eaton AMT.

Autobromssystemet Bendix Wingman är standard på VNL. Det skiljer från det egna CWEB som Volvo använder sig av i Europa men har många likheter i funktionen.

Förutsägelserna om en ny hytt på årets VNL kom dock på skam. Nya FH-seriens hytt med dess upprätta vindruta var aldrig ett alternativ medan många trodde att Renaults T-hytt med sin femprocentigt lutande vindruta kunde bli aktuell.

Strukturen i den gamla VN-hytten lever vidare på nya VNL. Det framgår av A-stolparnas placering och dörrarnas inflikade skärning. Hytten har delats med den FH-modell som kom redan 1993. Faktiskt hade nosbyggda VN och frambyggda FH hela 70 procents karossgemenskap.

Den hittillsvarande VN-modellen introducerades 1996, alltså för 21 år sedan. Den innebar på sin tid en helt ny standard vad gäller säkerhet och förarkomfort på den amerikanska marknaden. En facelift genomfördes 2002.

I början av juni i år presenterade Volvo sin VNR-modell för regional distribution. I det mesta överensstämmer den med den nu presenterade VNL vad gäller utseende, ratt och inredning. Dock är VNR-modellens daghytt bara 114 amerikanska tum lång mot VNL:s 124 tum. Likaså är dess tredelade stötfångare fram av stål medan VNL har dito av plast.

Utseendemässigt skiljer sig modellerna av att fjärrbilen VNL har en grill med kromat mönster medan distributionsbilen VNR har en helt svart bakgrund.

Näst på tur i förnyelsen av produktprogrammet bör vara anläggningsbilen VHD.

Tidningen Proffs räknar med att återkomma senare i höst efter att ha tittat lite närmare på de nya modellerna på plats i USA.


Den smarta ratten med dess reglage och en del andra inredningsdetaljer delar dagens VN-modeller med europeiska FH som kom 2012. Foto: Volvo 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 2 Augusti 2017, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, USA, VNL, VNR, Volvo

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
– Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

TYA:s Trendindikator visar:

”Historiskt stor efterfrågan på lastbilsförare”

Arbetsmarknaden för lastbilsförare har varit het de senaste åren. Ändå har efterfrågan på förare att nyanställa aldrig varit lika stor som nu: drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret. Detta trots att fler än 6 000 förare har anställts det senaste året.
Arbetsmarknaden för lastbilsförare är därmed mycket god – samtidigt som många företag har det besvärligt eftersom de har svårt att rekrytera tillräckligt många förare med rätt kompetens, skriver TYA i ett pressmeddelande.

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant