Fjärrbilen VNL är senast ut i förnyelsen av Volvos amerikanska produktprogram. Den snedställda stolpen i bakgrunden är en av många solpaneler som bidrar till att göra fabriken New River Valley oberoende av fossila bränslen för drift och uppvärmning.Fotograf: TWNA Fjärrbilen VNL är senast ut i förnyelsen av Volvos amerikanska produktprogram. Den snedställda stolpen i bakgrunden är en av många solpaneler som bidrar till att göra fabriken New River Valley oberoende av fossila bränslen för drift och uppvärmning.Fotograf: TWNA

Ny fjärrbil från Volvo – i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

– Helt nya Volvo VNL bygger på vårt långsiktiga engagemang för att leverera den säkraste, mest bekväma och mest effektiva fjärrbilen på marknaden, sade Göran Nyberg, VD för Volvo Trucks North America inför inbjuden fackpress.

Förutom ett nydesignat nosparti med tredelad stötgångare har VNL fått en hel del inredningsdetaljer från europeiska FH som den justerbara ratten ratten med ”neck-tilt” och dess suveräna manöverknappar.

I fronten känns Volvos V-formade varselljus igen. Frontluftsintagen har fått en ny utformning som ska ge lägre luftmotstånd. Aerodynamiken uppåt och runt hytten har också optimerats.

VNL-serien har Volvos D13-motor som standard medan daghyttsversionen också kan fås med D11 som alternativ. Sextonlitersmotorn D16 drogs i våras helt tillbaka från Nordamerika och erbjuds inte längre. Anledningen ska ha varit att volymerna inte rättfärdigar kostnaderna för framtida certifieringar.

Den automatiserade I-Shiftlådan är standard på VNL i kombination med Volvos egna motorer. Modellen kan även utrustas med Cummins ISX 15-litersmotor och då med manuell Eaton växellåda eller Eaton AMT.

Autobromssystemet Bendix Wingman är standard på VNL. Det skiljer från det egna CWEB som Volvo använder sig av i Europa men har många likheter i funktionen.

Förutsägelserna om en ny hytt på årets VNL kom dock på skam. Nya FH-seriens hytt med dess upprätta vindruta var aldrig ett alternativ medan många trodde att Renaults T-hytt med sin femprocentigt lutande vindruta kunde bli aktuell.

Strukturen i den gamla VN-hytten lever vidare på nya VNL. Det framgår av A-stolparnas placering och dörrarnas inflikade skärning. Hytten har delats med den FH-modell som kom redan 1993. Faktiskt hade nosbyggda VN och frambyggda FH hela 70 procents karossgemenskap.

Den hittillsvarande VN-modellen introducerades 1996, alltså för 21 år sedan. Den innebar på sin tid en helt ny standard vad gäller säkerhet och förarkomfort på den amerikanska marknaden. En facelift genomfördes 2002.

I början av juni i år presenterade Volvo sin VNR-modell för regional distribution. I det mesta överensstämmer den med den nu presenterade VNL vad gäller utseende, ratt och inredning. Dock är VNR-modellens daghytt bara 114 amerikanska tum lång mot VNL:s 124 tum. Likaså är dess tredelade stötfångare fram av stål medan VNL har dito av plast.

Utseendemässigt skiljer sig modellerna av att fjärrbilen VNL har en grill med kromat mönster medan distributionsbilen VNR har en helt svart bakgrund.

Näst på tur i förnyelsen av produktprogrammet bör vara anläggningsbilen VHD.

Tidningen Proffs räknar med att återkomma senare i höst efter att ha tittat lite närmare på de nya modellerna på plats i USA.

Om artikeln

Publicerad: 2017-08-02 16:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonsnyheter USA VNL VNR Volvo