Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.


Extra backspeglar på plats. Men inte utfällda. Böter igen... 

Första gången vi kom i kontakt med Swedlat Trans, var 2016 i samband med "Gotlandsbilen" som klampades av polisen, slängdes ut, men kom tillbaka igen. Nu dök samma företag upp igen när polisen i Helsingborg för ungefär en vecka sedan såg två nya ekipage trafikera kontrollplatsen utmed E6/E20 och bestämde sig för att titta närmare på de fyra meter breda ekipagen med följebil.

Under kort tid blev det sedan ett flertal kontroller som vid nära nog varje tillfälle renderade i böter för bland annat obetald vägavgift, otillräckliga backspeglar och enligt polisen ”katastrofalt undermålig lastsäkring”.
- Andra gången vi anmärkte på speglarna hade dessa faktiskt kompletterats, men förarna hade uppenbarligen inte förstått att dessa ska dras ut när man kör med bredlast, säger bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid Helsingborgspolisen.

Lastsäkringen blev tydligen en svår nöt att knäcka för företaget varför det ena fordonet blev ståendes på kontrollplatsen till nästkommande dag. Bilarna går mellan Helsingborg och Höganäs där Veidekke är byggherre på en byggarbetsplats.

Denna gång gräver vi djupare runt Swedlat Trans AB i Vallentuna som har fem lettiska dragare på nyttjanderättsavtal, färre än tre anställda och mindre än 800 000 kronor i omsättning per år. Det företagsnamn som står på fordonen, är från de tidigare ägarna. Swedlat hyr nämligen sina fordon från Outlet Bazaar, ett företag som inte alls visar tecken på transportverksamhet.

Outlet Bazaars chef, Maris Dubinskis, är också chef på Swedlat i Sverige och han bekräftar att han har lastbilar i ouletföretaget.
- Jag har tretton fordon som vi kör specialprojekt med vilket gör att vi inte kör alla dagar om året och därför är omsättningen låg i Swedlat, säger han. Nu hyr Swedlat fem fordon varav två går i Helsingborg, men vem vi fakturerar, hur mitt företag är uppbyggt, vill jag inte berätta för dig, säger han till oss och därmed avslutas samtalet.

Enligt Transportstyrelsen ska den som har bilar på nyttjanderättsavtal också vara den som fakturerar för körningarna. Vi bestämmer oss för att följa hela kedjan.

Vi börjar med lettiska Nordic Homes som tillverkar husmodulerna och vi stöter inte på några hinder. Pauls Dzintars Kalnins förklarar.
- Vi har kontrakt med Alpha Shipping som hämtar modulerna på vår fabrik för leverans i Höganäs, säger han och ger oss deras kontakt på Alpha Shipping.

Alpha Shipping säger att de får svårt att få fram all information vi vill ha på kort tid eftersom det är flera inblandade i affären.
- Det är många kontor som arbetat med projektet och vi har även augustisemester, säger Normunds Leksis. Men, vi har ett kontrakt med Sonora Transport & Logistics för landtransporterna.

Han ger oss kontaktuppgifterna till Dmitrijs Kolesniks och här slår bromsarna till.

När vi ringer, svarar en person som säger att Kolesniks ringer upp inom någon minut. Så sker inte och därför tar spåret tillfälligt slut här.

Men det är rimligt att anta att det, precis som på Gotland, är här Swedlat Trans gör entré med sina trafiktillstånd som de erhållit genom att Dubinskis visat ett diplom på sitt yrkeskunnande, att en svensk revisor intygat ekonomin och att Transportstyrelsen fått dokumentation på att Outlet Bazaar hyr ut fordon till Swedlat. Grönt ljus från de svenska myndigheterna, med andra ord.

 

VEIDEKKE:

”Vi är mycket noggranna”


På Veidekke är det först Stefan Wegner i Helsingborg vi talar med. Han ansvarar för bygget och har kontrakt med Nordic Homes.

Efter vårt samtal tog han direkt informationen högre upp och en undersökning av de inblandade företagen påbörjades.
- Veidekke är mycket noggranna med att sträva efter att göra ett bra arbete på ett säkert sätt och vi uppskattar att vi fick information om de problem som uppstått kring transporterna av modulerna för att kunna agera, säger sedan Mats Fryxell, regionchef för Region Småhus, Veidekke Bostad AB, till oss.

Nordic Homes uppfyller deras krav för samarbete och när Veidekke hörde om missförhållandena, öppnade de omgående en dialog med Pauls Dzintars Kalnins på Nordic Homes och denne skulle tala med Alpha Shipping. En kedjereaktion har därmed startats
- Det är svårt att ha koll när det blir många led i en kedja, säger han. Men vi ställer krav oavsett om det är ett svenskt eller utländskt företag.

Han lyfter att de endast så sent som igår fått all information på bordet om missförhållandena, men att de nu undersöker vad som måste göras för att komma tillrätta med det.

Kort innan vi ska publicera texten, ringer Swedlats representant upp tidningen Proffs reporter, Heidi Bodensjö. Han är mycket upprörd och menar att problemen med polisen endast var ”småsaker, bagateller”. Han ifrågasätter också varför Proffs har talat med så många personer om det som hänt.
- Varför? undrar han utan minsta ansatts att dölja sin frustration. Är det för att du inte vill att lettiska företag ska arbeta i Sverige?

Bodensjö förklarar för honom att det är medias roll att undersöka och det handlar om att alla, oavsett nationalitet, har regler att följa och skatter att betala.
- Heidi påpekade för honom att de, förutom den initiala frågan om hur faktureringen sker av Swedlat, själva har försatt sig i en svårare situation i och med problemen med polisen, säger tidningen Proffs chefredaktör och ansvarige utgivare, Göran Rosengren.

- Anledningen till att Heidi överhuvudtaget har gjort detta föredömliga, journalistiska arbete, är att jag gav henne det uppdraget. Det handlar inte alls om nationaliteten på bilarna och åkeriet. Det handlar om att transportörer ska kunna konkurrera på lika villkor. Om Swedlat har synpunkter på det, är de alltid välkomna att höra av sig till mig, avrundar Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nordic Homes, Nyttjanderättsavtal, Swedlat, Veidekke

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant