Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.


Extra backspeglar på plats. Men inte utfällda. Böter igen... 

Första gången vi kom i kontakt med Swedlat Trans, var 2016 i samband med "Gotlandsbilen" som klampades av polisen, slängdes ut, men kom tillbaka igen. Nu dök samma företag upp igen när polisen i Helsingborg för ungefär en vecka sedan såg två nya ekipage trafikera kontrollplatsen utmed E6/E20 och bestämde sig för att titta närmare på de fyra meter breda ekipagen med följebil.

Under kort tid blev det sedan ett flertal kontroller som vid nära nog varje tillfälle renderade i böter för bland annat obetald vägavgift, otillräckliga backspeglar och enligt polisen ”katastrofalt undermålig lastsäkring”.
- Andra gången vi anmärkte på speglarna hade dessa faktiskt kompletterats, men förarna hade uppenbarligen inte förstått att dessa ska dras ut när man kör med bredlast, säger bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid Helsingborgspolisen.

Lastsäkringen blev tydligen en svår nöt att knäcka för företaget varför det ena fordonet blev ståendes på kontrollplatsen till nästkommande dag. Bilarna går mellan Helsingborg och Höganäs där Veidekke är byggherre på en byggarbetsplats.

Denna gång gräver vi djupare runt Swedlat Trans AB i Vallentuna som har fem lettiska dragare på nyttjanderättsavtal, färre än tre anställda och mindre än 800 000 kronor i omsättning per år. Det företagsnamn som står på fordonen, är från de tidigare ägarna. Swedlat hyr nämligen sina fordon från Outlet Bazaar, ett företag som inte alls visar tecken på transportverksamhet.

Outlet Bazaars chef, Maris Dubinskis, är också chef på Swedlat i Sverige och han bekräftar att han har lastbilar i ouletföretaget.
- Jag har tretton fordon som vi kör specialprojekt med vilket gör att vi inte kör alla dagar om året och därför är omsättningen låg i Swedlat, säger han. Nu hyr Swedlat fem fordon varav två går i Helsingborg, men vem vi fakturerar, hur mitt företag är uppbyggt, vill jag inte berätta för dig, säger han till oss och därmed avslutas samtalet.

Enligt Transportstyrelsen ska den som har bilar på nyttjanderättsavtal också vara den som fakturerar för körningarna. Vi bestämmer oss för att följa hela kedjan.

Vi börjar med lettiska Nordic Homes som tillverkar husmodulerna och vi stöter inte på några hinder. Pauls Dzintars Kalnins förklarar.
- Vi har kontrakt med Alpha Shipping som hämtar modulerna på vår fabrik för leverans i Höganäs, säger han och ger oss deras kontakt på Alpha Shipping.

Alpha Shipping säger att de får svårt att få fram all information vi vill ha på kort tid eftersom det är flera inblandade i affären.
- Det är många kontor som arbetat med projektet och vi har även augustisemester, säger Normunds Leksis. Men, vi har ett kontrakt med Sonora Transport & Logistics för landtransporterna.

Han ger oss kontaktuppgifterna till Dmitrijs Kolesniks och här slår bromsarna till.

När vi ringer, svarar en person som säger att Kolesniks ringer upp inom någon minut. Så sker inte och därför tar spåret tillfälligt slut här.

Men det är rimligt att anta att det, precis som på Gotland, är här Swedlat Trans gör entré med sina trafiktillstånd som de erhållit genom att Dubinskis visat ett diplom på sitt yrkeskunnande, att en svensk revisor intygat ekonomin och att Transportstyrelsen fått dokumentation på att Outlet Bazaar hyr ut fordon till Swedlat. Grönt ljus från de svenska myndigheterna, med andra ord.

 

VEIDEKKE:

”Vi är mycket noggranna”


På Veidekke är det först Stefan Wegner i Helsingborg vi talar med. Han ansvarar för bygget och har kontrakt med Nordic Homes.

Efter vårt samtal tog han direkt informationen högre upp och en undersökning av de inblandade företagen påbörjades.
- Veidekke är mycket noggranna med att sträva efter att göra ett bra arbete på ett säkert sätt och vi uppskattar att vi fick information om de problem som uppstått kring transporterna av modulerna för att kunna agera, säger sedan Mats Fryxell, regionchef för Region Småhus, Veidekke Bostad AB, till oss.

Nordic Homes uppfyller deras krav för samarbete och när Veidekke hörde om missförhållandena, öppnade de omgående en dialog med Pauls Dzintars Kalnins på Nordic Homes och denne skulle tala med Alpha Shipping. En kedjereaktion har därmed startats
- Det är svårt att ha koll när det blir många led i en kedja, säger han. Men vi ställer krav oavsett om det är ett svenskt eller utländskt företag.

Han lyfter att de endast så sent som igår fått all information på bordet om missförhållandena, men att de nu undersöker vad som måste göras för att komma tillrätta med det.

Kort innan vi ska publicera texten, ringer Swedlats representant upp tidningen Proffs reporter, Heidi Bodensjö. Han är mycket upprörd och menar att problemen med polisen endast var ”småsaker, bagateller”. Han ifrågasätter också varför Proffs har talat med så många personer om det som hänt.
- Varför? undrar han utan minsta ansatts att dölja sin frustration. Är det för att du inte vill att lettiska företag ska arbeta i Sverige?

Bodensjö förklarar för honom att det är medias roll att undersöka och det handlar om att alla, oavsett nationalitet, har regler att följa och skatter att betala.
- Heidi påpekade för honom att de, förutom den initiala frågan om hur faktureringen sker av Swedlat, själva har försatt sig i en svårare situation i och med problemen med polisen, säger tidningen Proffs chefredaktör och ansvarige utgivare, Göran Rosengren.

- Anledningen till att Heidi överhuvudtaget har gjort detta föredömliga, journalistiska arbete, är att jag gav henne det uppdraget. Det handlar inte alls om nationaliteten på bilarna och åkeriet. Det handlar om att transportörer ska kunna konkurrera på lika villkor. Om Swedlat har synpunkter på det, är de alltid välkomna att höra av sig till mig, avrundar Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nordic Homes, Nyttjanderättsavtal, Swedlat, Veidekke

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant