Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.


Extra backspeglar på plats. Men inte utfällda. Böter igen... 

Första gången vi kom i kontakt med Swedlat Trans, var 2016 i samband med "Gotlandsbilen" som klampades av polisen, slängdes ut, men kom tillbaka igen. Nu dök samma företag upp igen när polisen i Helsingborg för ungefär en vecka sedan såg två nya ekipage trafikera kontrollplatsen utmed E6/E20 och bestämde sig för att titta närmare på de fyra meter breda ekipagen med följebil.

Under kort tid blev det sedan ett flertal kontroller som vid nära nog varje tillfälle renderade i böter för bland annat obetald vägavgift, otillräckliga backspeglar och enligt polisen ”katastrofalt undermålig lastsäkring”.
- Andra gången vi anmärkte på speglarna hade dessa faktiskt kompletterats, men förarna hade uppenbarligen inte förstått att dessa ska dras ut när man kör med bredlast, säger bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid Helsingborgspolisen.

Lastsäkringen blev tydligen en svår nöt att knäcka för företaget varför det ena fordonet blev ståendes på kontrollplatsen till nästkommande dag. Bilarna går mellan Helsingborg och Höganäs där Veidekke är byggherre på en byggarbetsplats.

Denna gång gräver vi djupare runt Swedlat Trans AB i Vallentuna som har fem lettiska dragare på nyttjanderättsavtal, färre än tre anställda och mindre än 800 000 kronor i omsättning per år. Det företagsnamn som står på fordonen, är från de tidigare ägarna. Swedlat hyr nämligen sina fordon från Outlet Bazaar, ett företag som inte alls visar tecken på transportverksamhet.

Outlet Bazaars chef, Maris Dubinskis, är också chef på Swedlat i Sverige och han bekräftar att han har lastbilar i ouletföretaget.
- Jag har tretton fordon som vi kör specialprojekt med vilket gör att vi inte kör alla dagar om året och därför är omsättningen låg i Swedlat, säger han. Nu hyr Swedlat fem fordon varav två går i Helsingborg, men vem vi fakturerar, hur mitt företag är uppbyggt, vill jag inte berätta för dig, säger han till oss och därmed avslutas samtalet.

Enligt Transportstyrelsen ska den som har bilar på nyttjanderättsavtal också vara den som fakturerar för körningarna. Vi bestämmer oss för att följa hela kedjan.

Vi börjar med lettiska Nordic Homes som tillverkar husmodulerna och vi stöter inte på några hinder. Pauls Dzintars Kalnins förklarar.
- Vi har kontrakt med Alpha Shipping som hämtar modulerna på vår fabrik för leverans i Höganäs, säger han och ger oss deras kontakt på Alpha Shipping.

Alpha Shipping säger att de får svårt att få fram all information vi vill ha på kort tid eftersom det är flera inblandade i affären.
- Det är många kontor som arbetat med projektet och vi har även augustisemester, säger Normunds Leksis. Men, vi har ett kontrakt med Sonora Transport & Logistics för landtransporterna.

Han ger oss kontaktuppgifterna till Dmitrijs Kolesniks och här slår bromsarna till.

När vi ringer, svarar en person som säger att Kolesniks ringer upp inom någon minut. Så sker inte och därför tar spåret tillfälligt slut här.

Men det är rimligt att anta att det, precis som på Gotland, är här Swedlat Trans gör entré med sina trafiktillstånd som de erhållit genom att Dubinskis visat ett diplom på sitt yrkeskunnande, att en svensk revisor intygat ekonomin och att Transportstyrelsen fått dokumentation på att Outlet Bazaar hyr ut fordon till Swedlat. Grönt ljus från de svenska myndigheterna, med andra ord.

 

VEIDEKKE:

”Vi är mycket noggranna”


På Veidekke är det först Stefan Wegner i Helsingborg vi talar med. Han ansvarar för bygget och har kontrakt med Nordic Homes.

Efter vårt samtal tog han direkt informationen högre upp och en undersökning av de inblandade företagen påbörjades.
- Veidekke är mycket noggranna med att sträva efter att göra ett bra arbete på ett säkert sätt och vi uppskattar att vi fick information om de problem som uppstått kring transporterna av modulerna för att kunna agera, säger sedan Mats Fryxell, regionchef för Region Småhus, Veidekke Bostad AB, till oss.

Nordic Homes uppfyller deras krav för samarbete och när Veidekke hörde om missförhållandena, öppnade de omgående en dialog med Pauls Dzintars Kalnins på Nordic Homes och denne skulle tala med Alpha Shipping. En kedjereaktion har därmed startats
- Det är svårt att ha koll när det blir många led i en kedja, säger han. Men vi ställer krav oavsett om det är ett svenskt eller utländskt företag.

Han lyfter att de endast så sent som igår fått all information på bordet om missförhållandena, men att de nu undersöker vad som måste göras för att komma tillrätta med det.

Kort innan vi ska publicera texten, ringer Swedlats representant upp tidningen Proffs reporter, Heidi Bodensjö. Han är mycket upprörd och menar att problemen med polisen endast var ”småsaker, bagateller”. Han ifrågasätter också varför Proffs har talat med så många personer om det som hänt.
- Varför? undrar han utan minsta ansatts att dölja sin frustration. Är det för att du inte vill att lettiska företag ska arbeta i Sverige?

Bodensjö förklarar för honom att det är medias roll att undersöka och det handlar om att alla, oavsett nationalitet, har regler att följa och skatter att betala.
- Heidi påpekade för honom att de, förutom den initiala frågan om hur faktureringen sker av Swedlat, själva har försatt sig i en svårare situation i och med problemen med polisen, säger tidningen Proffs chefredaktör och ansvarige utgivare, Göran Rosengren.

- Anledningen till att Heidi överhuvudtaget har gjort detta föredömliga, journalistiska arbete, är att jag gav henne det uppdraget. Det handlar inte alls om nationaliteten på bilarna och åkeriet. Det handlar om att transportörer ska kunna konkurrera på lika villkor. Om Swedlat har synpunkter på det, är de alltid välkomna att höra av sig till mig, avrundar Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nordic Homes, Nyttjanderättsavtal, Swedlat, Veidekke

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant