Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.


Extra backspeglar på plats. Men inte utfällda. Böter igen... 

Första gången vi kom i kontakt med Swedlat Trans, var 2016 i samband med "Gotlandsbilen" som klampades av polisen, slängdes ut, men kom tillbaka igen. Nu dök samma företag upp igen när polisen i Helsingborg för ungefär en vecka sedan såg två nya ekipage trafikera kontrollplatsen utmed E6/E20 och bestämde sig för att titta närmare på de fyra meter breda ekipagen med följebil.

Under kort tid blev det sedan ett flertal kontroller som vid nära nog varje tillfälle renderade i böter för bland annat obetald vägavgift, otillräckliga backspeglar och enligt polisen ”katastrofalt undermålig lastsäkring”.
- Andra gången vi anmärkte på speglarna hade dessa faktiskt kompletterats, men förarna hade uppenbarligen inte förstått att dessa ska dras ut när man kör med bredlast, säger bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid Helsingborgspolisen.

Lastsäkringen blev tydligen en svår nöt att knäcka för företaget varför det ena fordonet blev ståendes på kontrollplatsen till nästkommande dag. Bilarna går mellan Helsingborg och Höganäs där Veidekke är byggherre på en byggarbetsplats.

Denna gång gräver vi djupare runt Swedlat Trans AB i Vallentuna som har fem lettiska dragare på nyttjanderättsavtal, färre än tre anställda och mindre än 800 000 kronor i omsättning per år. Det företagsnamn som står på fordonen, är från de tidigare ägarna. Swedlat hyr nämligen sina fordon från Outlet Bazaar, ett företag som inte alls visar tecken på transportverksamhet.

Outlet Bazaars chef, Maris Dubinskis, är också chef på Swedlat i Sverige och han bekräftar att han har lastbilar i ouletföretaget.
- Jag har tretton fordon som vi kör specialprojekt med vilket gör att vi inte kör alla dagar om året och därför är omsättningen låg i Swedlat, säger han. Nu hyr Swedlat fem fordon varav två går i Helsingborg, men vem vi fakturerar, hur mitt företag är uppbyggt, vill jag inte berätta för dig, säger han till oss och därmed avslutas samtalet.

Enligt Transportstyrelsen ska den som har bilar på nyttjanderättsavtal också vara den som fakturerar för körningarna. Vi bestämmer oss för att följa hela kedjan.

Vi börjar med lettiska Nordic Homes som tillverkar husmodulerna och vi stöter inte på några hinder. Pauls Dzintars Kalnins förklarar.
- Vi har kontrakt med Alpha Shipping som hämtar modulerna på vår fabrik för leverans i Höganäs, säger han och ger oss deras kontakt på Alpha Shipping.

Alpha Shipping säger att de får svårt att få fram all information vi vill ha på kort tid eftersom det är flera inblandade i affären.
- Det är många kontor som arbetat med projektet och vi har även augustisemester, säger Normunds Leksis. Men, vi har ett kontrakt med Sonora Transport & Logistics för landtransporterna.

Han ger oss kontaktuppgifterna till Dmitrijs Kolesniks och här slår bromsarna till.

När vi ringer, svarar en person som säger att Kolesniks ringer upp inom någon minut. Så sker inte och därför tar spåret tillfälligt slut här.

Men det är rimligt att anta att det, precis som på Gotland, är här Swedlat Trans gör entré med sina trafiktillstånd som de erhållit genom att Dubinskis visat ett diplom på sitt yrkeskunnande, att en svensk revisor intygat ekonomin och att Transportstyrelsen fått dokumentation på att Outlet Bazaar hyr ut fordon till Swedlat. Grönt ljus från de svenska myndigheterna, med andra ord.

 

VEIDEKKE:

”Vi är mycket noggranna”


På Veidekke är det först Stefan Wegner i Helsingborg vi talar med. Han ansvarar för bygget och har kontrakt med Nordic Homes.

Efter vårt samtal tog han direkt informationen högre upp och en undersökning av de inblandade företagen påbörjades.
- Veidekke är mycket noggranna med att sträva efter att göra ett bra arbete på ett säkert sätt och vi uppskattar att vi fick information om de problem som uppstått kring transporterna av modulerna för att kunna agera, säger sedan Mats Fryxell, regionchef för Region Småhus, Veidekke Bostad AB, till oss.

Nordic Homes uppfyller deras krav för samarbete och när Veidekke hörde om missförhållandena, öppnade de omgående en dialog med Pauls Dzintars Kalnins på Nordic Homes och denne skulle tala med Alpha Shipping. En kedjereaktion har därmed startats
- Det är svårt att ha koll när det blir många led i en kedja, säger han. Men vi ställer krav oavsett om det är ett svenskt eller utländskt företag.

Han lyfter att de endast så sent som igår fått all information på bordet om missförhållandena, men att de nu undersöker vad som måste göras för att komma tillrätta med det.

Kort innan vi ska publicera texten, ringer Swedlats representant upp tidningen Proffs reporter, Heidi Bodensjö. Han är mycket upprörd och menar att problemen med polisen endast var ”småsaker, bagateller”. Han ifrågasätter också varför Proffs har talat med så många personer om det som hänt.
- Varför? undrar han utan minsta ansatts att dölja sin frustration. Är det för att du inte vill att lettiska företag ska arbeta i Sverige?

Bodensjö förklarar för honom att det är medias roll att undersöka och det handlar om att alla, oavsett nationalitet, har regler att följa och skatter att betala.
- Heidi påpekade för honom att de, förutom den initiala frågan om hur faktureringen sker av Swedlat, själva har försatt sig i en svårare situation i och med problemen med polisen, säger tidningen Proffs chefredaktör och ansvarige utgivare, Göran Rosengren.

- Anledningen till att Heidi överhuvudtaget har gjort detta föredömliga, journalistiska arbete, är att jag gav henne det uppdraget. Det handlar inte alls om nationaliteten på bilarna och åkeriet. Det handlar om att transportörer ska kunna konkurrera på lika villkor. Om Swedlat har synpunkter på det, är de alltid välkomna att höra av sig till mig, avrundar Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 16:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Nordic Homes, Nyttjanderättsavtal, Swedlat, Veidekke

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
– Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

TYA:s Trendindikator visar:

”Historiskt stor efterfrågan på lastbilsförare”

Arbetsmarknaden för lastbilsförare har varit het de senaste åren. Ändå har efterfrågan på förare att nyanställa aldrig varit lika stor som nu: drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret. Detta trots att fler än 6 000 förare har anställts det senaste året.
Arbetsmarknaden för lastbilsförare är därmed mycket god – samtidigt som många företag har det besvärligt eftersom de har svårt att rekrytera tillräckligt många förare med rätt kompetens, skriver TYA i ett pressmeddelande.

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant