Ordning på sjöfarten kan gynna vägtransportbranschen

Transportbranschen både delar och påverkas av problemen som finns till sjöss och i hamnarna. Förhållandena på utflaggade fartyg har bekämpats länge, men nu har en världsunik tjänst skapats med syfte att få ordning på först svenska hamnar och sedan kan metoden användas internationellt.


Jörgen Johansson, nytillträdd Port of Conveniance-inspektör. Foto: Privat 

Att svensk transportnäring påverkas av hur hamnar fungerar har vi den senaste tiden bittert fått erfara. 

Jörgen Johansson har precis tillträtt som Port of Conveniance (POC)-inspektör. En världsunik titel där han är anställd av Transportarbetareförbundet, Transport, men avlönad av International Transport worker’s Federation, ITF. Vad är din uppgift?
- En bra start  blir att arbeta för att få folk att förstå vikten av att vara organiserad, säger han.

Trots en nära nog 100-procentig organisationsgrad i svenska hamnar, finns det arbete att göra.

Transports närvaro ska också stärkas i de hamnar som idag endast har informationsmottagare. Johansson ska också arbeta för att ta fram en bra arbetsmetod för detta arbete och om det lyckas i Sverige, kan det komma att appliceras i resten av världen där det idag finns många hamnar som är billigare att anlöpa, bland annat för att det finns billig och inte sällan oorganiserad arbetskraft där vilket gör svenska hamnar mindre attraktiva.

På vilket sätt kan väl fungerande svenska hamnar tillsammans med bättre förhållanden för hamnarbetare i utländska hamnar, påverka vägtransporterna?
- Då kan svenska hamnar bli ett alternativ för rederierna istället för att gods lossas i en billigare hamn för att sedan gå med billiga vägtransporter hit vilket inte är bra för vare sig svenska hamnar, sjöfart, vägtransporter eller miljö, sammanfattar Johansson som har ett omfattande arbete framför sig.

Fler fartyg till svenska hamnar med mer gods, betyder också mer att köra för de svenska åkerierna.

När det gäller utflaggade fartyg har det sedan 1940-talet drivits en aktion mot redare som flaggar ut sina fartyg för att kunna använda billig arbetskraft från fattiga länder. Metoden är väl fungerande och aktionen har fått namnet FOC-kampanjen som i huvudsak finansierats genom avgifter ITF tar ut av alla rederiföretag som tecknar kollektivavtal.

Transports förre ordförande Lars Lindgren tillträder den 1 september tjänsten som kontrollant för att kampanjen och dess cirka 120 kontrollanter runt om i världen, följer ITF:s riktlinjer. Underbetalda besättningar leder till både osund konkurrens och sämre säkerhet för alla som vistas på sjön när vi reser.

Varför är det viktigt att besättningarna organiserar sig och får en avtalsenlig lön?
- Förutom den sociala delen, handlar det om säkerhet, säger han. De få kvarvarande svenska rederierna ska konkurrera mot dessa aktörer vilket leder till underbemanning av fartyg och med för få i besättningen, kan man inte hålla de ”kör- och vilotider” som gäller till sjöss.

En trött besättning skapar olycksrisker och öppnar för att alkohol och droger kan komma att användas för att orka.

FOC-kampanjen och POC-inspektörens arbete i samarbete med Transports arbete för villkoren på vägarna, kan leda till att öppna upp för nya och bredare lösningar som förhoppningsvis gagnar alla.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 28 Augusti 2017, kl 17:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Port of Conveniance, Sjöfart, Transportarbetareförbundet

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant