SÅ motsätter sig kraftigt höjt maxbelopp:

”Oskäliga sanktionsavgifter måste försvinna”

Sveriges Åkeriföretag anser att det finns stora risker för att åkerier även i fortsättningen kan tvingas betala oskäliga sanktionsavgifter om de bryter mot reglerna kring kör- och vilotider liksom färdskrivare.

Transportstyrelsen vill införa förändringar i sanktionssystemet för kör- och vilotider eftersom avgifterna för vissa typer av överträdelser varit oproportionerligt höga sett till överträdelsen, och att sanktionsavgifterna för vissa grövre överträdelser varit för låga.

Det är bra om flexibiliteten och proportionaliteten liksom regelefterlevnaden ökar, men det gäller att göra detta på rätt sätt, menar Mikael Nilsson, ordförande vid Sveriges Åkeriföretag i en kommentar till det remissvar som nu lämnats till näringsdepartementet.
– Vi är glada för att man vill göra det enklare att befrias från oskäliga sanktionsavgifter. Men risken finns att tillämpningen kommer att bli precis lika restriktiv som den varit tidigare och att en lång rad rättsprocesser måste äga rum för att klargöra gränserna, säger han.

Enligt förslaget ska enstaka överträdelser som saknar betydelse i kontrollhänseende eller är obetydliga utifrån syftet med bestämmelsen kunna medföra att ett transportföretag inte behöver betala en sanktionsavgift eller får den nedsatt.  
– Systematiska och planerade överträdelser är alltid oacceptabla. Men vi vill att bedömningen kring om det är skäligt att påföra en sanktionsavgift på ett tydligt sätt ska kopplas till om företaget genomfört de åtgärder som krävs när det gäller att organisera arbetet så att förarna kan följa kör- och vilotidsbestämmelserna, säger Mikael Nilsson.

Det är också viktigt att företaget har informerat förarna på rätt sätt och att det kontrollerar att kör- och vilotidsbestämmelserna följs, menar han.

Mikael Nilsson understryker att idén om att reglera kör- och vilotiderna handlar om att värna om förarnas sociala situation, konkurrensneutralitet och trafiksäkerhet.
– Att då göra en värdering av att tio minuters för lång körtid för att kunna nå hem, är fel. Man ska inte glömma bort att de färdskrivare som används och som godkänts av EU inte är exakta mätinstrument. Syftet med bestämmelserna måste vara i fokus.

Transportstyrelsen föreslår också kraftigt höjda maxbelopp för sanktionsavgifterna som nu ska öka från 200 000 till som mest 800 000 kronor. Sveriges Åkeriföretag motsätter sig detta.
– Sanktionsavgifternas storlek i kör- och vilotidssammanhang kan inte vara isolerade från de sanktioner eller straff som finns för andra överträdelser i samhället, både i Sverige och i ett EU-perspektiv. Utifrån nivån på strafföreläggande för ansvariga myndighetschefer tycker vi att takbeloppet bör ligga på maximalt 80 000 kronor, kommenterar Mikael Nilsson.

Däremot uppskattar Sveriges Åkeriföretag att maxbeloppet nu föreslås sänkas från tio procent till en procent av ett företags årsomsättning. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 30 Augusti 2017, kl 16:05
Kategori: Nyhet
Taggar: -

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant