Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.


Peter Lundgren (SD). 

I tisdags skrev vi att Jens Nilsson (S) i EU-gruppen S&D, utsetts till rapportör för cabotagegruppen och därmed ska leda arbetet med att nå gemensamma överenskommelser för hur de nya reglerna ska se ut i EU:s vägtransportpaket.

Peter Lundgren (SD), ordförande i EFDD-gruppen, döljer inte sin oro för att Nilsson inte kommer att förmå stå upp för det som är viktigt för svenska åkerier.
- Jag har drivit transportfrågorna hela tiden, inte minst cabotaget. Jag brinner för detta, har kunskapen och erfarenheten som krävs, säger han. Och jag vågar kämpa för det som är viktigt.

Han ville verkligen vinna cabotageakten, men med endast sex poäng att buda med, kunde det bli svårt.

Den 2 maj i år bjöd emellertid socialdemokratiske Ismail Ertug, ordförande i S&D-gruppen, in Lundgren till ett möte som slutade med att de tog i hand på en deal som innebar att Ertug skulle bjuda upp till tre poäng på cabotageakten och sedan skulle Lundgren ta hem den.
- När dagen för budgivningen på cabotageakten kom, bjöd Ertug ändå över mig och tog hem den och sedan sattes Nilsson in som rapportör, säger han. Så mycket var ett handslag värt i EU.

Dagen efter träffades de och Ertug förklarade att han pressats hårt av gruppen som även omfattar flera stora öststatsländer, säger Lundgren som anser att han i det minsta skulle sagt att dealen avblåsts innan budgivningen och han gjorde klart för Ertug om vad han ansåg om hans ursäkt.

Jens Nilsson är ju ändå en svensk, så vad är du orolig för?
- Han kan inte mycket om vägtransportbranschen och han ser ett EU med öppnare gränser och utvidgning som lösningen och kommer att kompromissa tills han når överenskommelser, säger han. Därför tror jag inte han är beredd att slåss för de svenska villkoren och då kommer det att gå överstyr här hemma.

Lundgren tycker att Nilsson är en hygglig karl och duktig retoriker, men det räcker inte för den uppgift han har framför sig, anser han.

Peter Lundgren känner att han har blivit utmanövrerad för att han ”är obekväm”.
- Så är det, säger han. Det finns frågor som jag aldrig hade vikit mig i utan hellre hade låtit hela rapporten falla istället.

Han är helt emot ytterligare liberalisering och förslaget om fem dagars fritt cabotage ser han som en katastrof om det genomförs. Nilsson är också kritisk till det förslaget, men anser att hur utstationeringsdirektivet kommer att se ut, påverkar det.

När han sammanfattar varför det var så viktigt att få cabotageakten, tar han upp att de stora öststatsländerna i S&D-gruppen sitter på många stolar vilket gör dem till en stor kraft och att de nu kommer att ansätta Nilsson hårt för att få igenom sina viljor.
- Jag hade inte behövt kämpa mot min egen grupp, säger han. Och jag har aldrig varit rädd för att säga min mening även till de högsta kommissionärerna.

I början av hösten kommer Nilsson att kalla in samtliga skuggrapportörer för att presentera hur han ser på förslagen och för att inhämta deras synpunkter. Lundgren kommer att vara skuggrapportör för EFDD.
- Nilsson kommer att få tampas med mig i förhandlingarna och jag kommer att kräva en förklaring till varenda sak han är beredd att liberalisera ytterligare. Han har två år kvar som EU-parlamentariker innan han går i pension och jag är rädd för att han kommer att lämna med en svensk transportnäring utan framtid, säger Lundgren.

Är det inte så att din kritik bottnar i att du just nu är besviken över att inte ha lyckats få cabotageakten och själv bli rapportör för gruppen?
- Jag är inte besviken. Jag är uppriktigt sagt fly förbannad över att socialdemokraten Ertug tar mig i hand och sedan kör kniven i ryggen på mig utan att ha råg i ryggen att stå för sitt ord, sammanfattar Peter Lundgren som för var dag blir mer övertygad om att EU inte är bra för Sverige.

Redaktionen har sökt Ismail Ertug, men kontoret låter hälsa att han har semester.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 4 Augusti 2017, kl 17:21
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EFDD, EU S&D, Ismail Ertug, Peter Lundgren, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant