Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.


Peter Lundgren (SD). 

I tisdags skrev vi att Jens Nilsson (S) i EU-gruppen S&D, utsetts till rapportör för cabotagegruppen och därmed ska leda arbetet med att nå gemensamma överenskommelser för hur de nya reglerna ska se ut i EU:s vägtransportpaket.

Peter Lundgren (SD), ordförande i EFDD-gruppen, döljer inte sin oro för att Nilsson inte kommer att förmå stå upp för det som är viktigt för svenska åkerier.
- Jag har drivit transportfrågorna hela tiden, inte minst cabotaget. Jag brinner för detta, har kunskapen och erfarenheten som krävs, säger han. Och jag vågar kämpa för det som är viktigt.

Han ville verkligen vinna cabotageakten, men med endast sex poäng att buda med, kunde det bli svårt.

Den 2 maj i år bjöd emellertid socialdemokratiske Ismail Ertug, ordförande i S&D-gruppen, in Lundgren till ett möte som slutade med att de tog i hand på en deal som innebar att Ertug skulle bjuda upp till tre poäng på cabotageakten och sedan skulle Lundgren ta hem den.
- När dagen för budgivningen på cabotageakten kom, bjöd Ertug ändå över mig och tog hem den och sedan sattes Nilsson in som rapportör, säger han. Så mycket var ett handslag värt i EU.

Dagen efter träffades de och Ertug förklarade att han pressats hårt av gruppen som även omfattar flera stora öststatsländer, säger Lundgren som anser att han i det minsta skulle sagt att dealen avblåsts innan budgivningen och han gjorde klart för Ertug om vad han ansåg om hans ursäkt.

Jens Nilsson är ju ändå en svensk, så vad är du orolig för?
- Han kan inte mycket om vägtransportbranschen och han ser ett EU med öppnare gränser och utvidgning som lösningen och kommer att kompromissa tills han når överenskommelser, säger han. Därför tror jag inte han är beredd att slåss för de svenska villkoren och då kommer det att gå överstyr här hemma.

Lundgren tycker att Nilsson är en hygglig karl och duktig retoriker, men det räcker inte för den uppgift han har framför sig, anser han.

Peter Lundgren känner att han har blivit utmanövrerad för att han ”är obekväm”.
- Så är det, säger han. Det finns frågor som jag aldrig hade vikit mig i utan hellre hade låtit hela rapporten falla istället.

Han är helt emot ytterligare liberalisering och förslaget om fem dagars fritt cabotage ser han som en katastrof om det genomförs. Nilsson är också kritisk till det förslaget, men anser att hur utstationeringsdirektivet kommer att se ut, påverkar det.

När han sammanfattar varför det var så viktigt att få cabotageakten, tar han upp att de stora öststatsländerna i S&D-gruppen sitter på många stolar vilket gör dem till en stor kraft och att de nu kommer att ansätta Nilsson hårt för att få igenom sina viljor.
- Jag hade inte behövt kämpa mot min egen grupp, säger han. Och jag har aldrig varit rädd för att säga min mening även till de högsta kommissionärerna.

I början av hösten kommer Nilsson att kalla in samtliga skuggrapportörer för att presentera hur han ser på förslagen och för att inhämta deras synpunkter. Lundgren kommer att vara skuggrapportör för EFDD.
- Nilsson kommer att få tampas med mig i förhandlingarna och jag kommer att kräva en förklaring till varenda sak han är beredd att liberalisera ytterligare. Han har två år kvar som EU-parlamentariker innan han går i pension och jag är rädd för att han kommer att lämna med en svensk transportnäring utan framtid, säger Lundgren.

Är det inte så att din kritik bottnar i att du just nu är besviken över att inte ha lyckats få cabotageakten och själv bli rapportör för gruppen?
- Jag är inte besviken. Jag är uppriktigt sagt fly förbannad över att socialdemokraten Ertug tar mig i hand och sedan kör kniven i ryggen på mig utan att ha råg i ryggen att stå för sitt ord, sammanfattar Peter Lundgren som för var dag blir mer övertygad om att EU inte är bra för Sverige.

Redaktionen har sökt Ismail Ertug, men kontoret låter hälsa att han har semester.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 4 Augusti 2017, kl 17:21
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EFDD, EU S&D, Ismail Ertug, Peter Lundgren, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant