Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.


Peter Lundgren (SD). 

I tisdags skrev vi att Jens Nilsson (S) i EU-gruppen S&D, utsetts till rapportör för cabotagegruppen och därmed ska leda arbetet med att nå gemensamma överenskommelser för hur de nya reglerna ska se ut i EU:s vägtransportpaket.

Peter Lundgren (SD), ordförande i EFDD-gruppen, döljer inte sin oro för att Nilsson inte kommer att förmå stå upp för det som är viktigt för svenska åkerier.
- Jag har drivit transportfrågorna hela tiden, inte minst cabotaget. Jag brinner för detta, har kunskapen och erfarenheten som krävs, säger han. Och jag vågar kämpa för det som är viktigt.

Han ville verkligen vinna cabotageakten, men med endast sex poäng att buda med, kunde det bli svårt.

Den 2 maj i år bjöd emellertid socialdemokratiske Ismail Ertug, ordförande i S&D-gruppen, in Lundgren till ett möte som slutade med att de tog i hand på en deal som innebar att Ertug skulle bjuda upp till tre poäng på cabotageakten och sedan skulle Lundgren ta hem den.
- När dagen för budgivningen på cabotageakten kom, bjöd Ertug ändå över mig och tog hem den och sedan sattes Nilsson in som rapportör, säger han. Så mycket var ett handslag värt i EU.

Dagen efter träffades de och Ertug förklarade att han pressats hårt av gruppen som även omfattar flera stora öststatsländer, säger Lundgren som anser att han i det minsta skulle sagt att dealen avblåsts innan budgivningen och han gjorde klart för Ertug om vad han ansåg om hans ursäkt.

Jens Nilsson är ju ändå en svensk, så vad är du orolig för?
- Han kan inte mycket om vägtransportbranschen och han ser ett EU med öppnare gränser och utvidgning som lösningen och kommer att kompromissa tills han når överenskommelser, säger han. Därför tror jag inte han är beredd att slåss för de svenska villkoren och då kommer det att gå överstyr här hemma.

Lundgren tycker att Nilsson är en hygglig karl och duktig retoriker, men det räcker inte för den uppgift han har framför sig, anser han.

Peter Lundgren känner att han har blivit utmanövrerad för att han ”är obekväm”.
- Så är det, säger han. Det finns frågor som jag aldrig hade vikit mig i utan hellre hade låtit hela rapporten falla istället.

Han är helt emot ytterligare liberalisering och förslaget om fem dagars fritt cabotage ser han som en katastrof om det genomförs. Nilsson är också kritisk till det förslaget, men anser att hur utstationeringsdirektivet kommer att se ut, påverkar det.

När han sammanfattar varför det var så viktigt att få cabotageakten, tar han upp att de stora öststatsländerna i S&D-gruppen sitter på många stolar vilket gör dem till en stor kraft och att de nu kommer att ansätta Nilsson hårt för att få igenom sina viljor.
- Jag hade inte behövt kämpa mot min egen grupp, säger han. Och jag har aldrig varit rädd för att säga min mening även till de högsta kommissionärerna.

I början av hösten kommer Nilsson att kalla in samtliga skuggrapportörer för att presentera hur han ser på förslagen och för att inhämta deras synpunkter. Lundgren kommer att vara skuggrapportör för EFDD.
- Nilsson kommer att få tampas med mig i förhandlingarna och jag kommer att kräva en förklaring till varenda sak han är beredd att liberalisera ytterligare. Han har två år kvar som EU-parlamentariker innan han går i pension och jag är rädd för att han kommer att lämna med en svensk transportnäring utan framtid, säger Lundgren.

Är det inte så att din kritik bottnar i att du just nu är besviken över att inte ha lyckats få cabotageakten och själv bli rapportör för gruppen?
- Jag är inte besviken. Jag är uppriktigt sagt fly förbannad över att socialdemokraten Ertug tar mig i hand och sedan kör kniven i ryggen på mig utan att ha råg i ryggen att stå för sitt ord, sammanfattar Peter Lundgren som för var dag blir mer övertygad om att EU inte är bra för Sverige.

Redaktionen har sökt Ismail Ertug, men kontoret låter hälsa att han har semester.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 4 Augusti 2017, kl 17:21
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EFDD, EU S&D, Ismail Ertug, Peter Lundgren, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Så lätt lurar man inte Kustbevakningen

Fick inte åka båt med osurrad last – tänkte ta bron istället

Under torsdagskvällen stoppade Kustbevakningens lastsäkringsinspektörer ett utländskt lastbilsekipage för kontroll i Malmö hamn. Vid kontrollen konstaterade man att lastsäkringen var obefintlig. Lasten, bestående av 14 pappersrullar med en sammanlagd vikt på 22 ton, saknade helt spännband eller annan lastsäkring.
– Det hade kunnat sluta mycket illa, säger Arvid Tedvik, lastsäkringsinspektör i Malmö, som tillsammans med sin kollega förhindrade att ekipaget rullade ombord på färjan mellan Sverige och Tyskland.

TYA:s Trendindikator visar:

”Historiskt stor efterfrågan på lastbilsförare”

Arbetsmarknaden för lastbilsförare har varit het de senaste åren. Ändå har efterfrågan på förare att nyanställa aldrig varit lika stor som nu: drygt 3 450 förare behövs det kommande halvåret. Detta trots att fler än 6 000 förare har anställts det senaste året.
Arbetsmarknaden för lastbilsförare är därmed mycket god – samtidigt som många företag har det besvärligt eftersom de har svårt att rekrytera tillräckligt många förare med rätt kompetens, skriver TYA i ett pressmeddelande.

Kunde inte visa YKB-intyg – fick ställa trailern

Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.

GÄSTKRÖNIKÖR: HÄR STANNAR SVERIGE

Dåtid, nutid och framtid i HSS

”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra”

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.

Andreassons i personlig konkurs – skuld: 216 000

Advokaten: ”Kan jobba kvar i företaget”

Karl-Erik och Yvonne Andreassons verksamhet har varit både omtvistad och omskriven. Deras företagande har också varit föremål för rättsprocesser och för Skattemyndighetens och fackets intresse. Nu skrivs ett nytt kapitel då det nyligen blev känt att paret har försatts i personlig konkurs. Är detta månne slutet på deras företagskarriär? Inte helt säkert enligt konkursförvaltaren.

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Fuskande turkar blev av med sina dragbilar

Under gårdagens kontroll vid danska Kolding, stoppades bland annat två turkiska ekipage. Båda har nu att ta upp plånboken för att få tillbaka sina dragbilar.

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Högre kvailtetskrav - ”en bra utveckling”

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.

Ny USA-utställning i Atlanta

En helt ny lastbilsutställning, North America Commercial Vehicle Show, NACV, kommer att hållas den 25 - 28 september på Georgia World Congress Center i Atlanta, Georgia. Måndagen den 25 september är VIP-dag och öppen endast för deltagare som har fått en inbjudan från någon utställare. Mässan välkomnar sedan alla deltagare från tisdag den 26 september till och med torsdagen den 28 september.

Nacka Bilfrakt misstänks för grovt dataintrång

Åklagaren: ”Har stor betydelse för åkeribranschen”

Razzian på "Södetäljeåkeriet" på annandag jul 2016 har lett till ett ärende som åklagaren bedömer vara av stor betydelse för den svenska åkeribranschen. Just nu försenas utredningen av lång väntetid hos polisen som ska analysera åkeriets datorer.

Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.

Jubilerande chaufförsgäng festade loss i Sundsvall

Facebookgruppen Kollegor På Väg firade femårsjubileum i Sundsvall med sol, värme, aktiviteter och glada människor från hela landet. Man hurrade för födelsedagsbarnet och mindes dem som kört mot horisonten alldeles för tidigt.

Ny fjärrbil från Volvo - i USA

Den sedan länge förväntade nya fjärrbilen för den nordamerikanska marknaden har sett dagens ljus. Presentationen av VNL skedde i ett nyuppfört kund- och democenter vid New River Valley-fabriken i Virginia. Fabriken är den största tillverkningsenheten för Volvolastbilar i världen och har en årskapacitet av över 50 000 bilar.

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Sveriges Åkeriföretag:

”Dags att sätta relevant kompetens före partierfarenhet”

Mikael Nilsson, Rickard Gegö och Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag, SÅ, skrev nyligen en debattartikel i SvD Näringsliv. I den ställer man bland annat straffet för Transportstyrelsens förre generaldirektör i relation till de sanktionsavgifter som kan drabba landets åkerier i det fall man skulle råka glömma bort en knapptryckning.
Nu kommer ytterligare kritik från SÅ, som återigen rör händelserna i nämnda myndighet.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant