Peter Lundgren (SD):

”Svensk transportnäring utan framtid” - med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.


Peter Lundgren (SD). 

I tisdags skrev vi att Jens Nilsson (S) i EU-gruppen S&D, utsetts till rapportör för cabotagegruppen och därmed ska leda arbetet med att nå gemensamma överenskommelser för hur de nya reglerna ska se ut i EU:s vägtransportpaket.

Peter Lundgren (SD), ordförande i EFDD-gruppen, döljer inte sin oro för att Nilsson inte kommer att förmå stå upp för det som är viktigt för svenska åkerier.
- Jag har drivit transportfrågorna hela tiden, inte minst cabotaget. Jag brinner för detta, har kunskapen och erfarenheten som krävs, säger han. Och jag vågar kämpa för det som är viktigt.

Han ville verkligen vinna cabotageakten, men med endast sex poäng att buda med, kunde det bli svårt.

Den 2 maj i år bjöd emellertid socialdemokratiske Ismail Ertug, ordförande i S&D-gruppen, in Lundgren till ett möte som slutade med att de tog i hand på en deal som innebar att Ertug skulle bjuda upp till tre poäng på cabotageakten och sedan skulle Lundgren ta hem den.
- När dagen för budgivningen på cabotageakten kom, bjöd Ertug ändå över mig och tog hem den och sedan sattes Nilsson in som rapportör, säger han. Så mycket var ett handslag värt i EU.

Dagen efter träffades de och Ertug förklarade att han pressats hårt av gruppen som även omfattar flera stora öststatsländer, säger Lundgren som anser att han i det minsta skulle sagt att dealen avblåsts innan budgivningen och han gjorde klart för Ertug om vad han ansåg om hans ursäkt.

Jens Nilsson är ju ändå en svensk, så vad är du orolig för?
- Han kan inte mycket om vägtransportbranschen och han ser ett EU med öppnare gränser och utvidgning som lösningen och kommer att kompromissa tills han når överenskommelser, säger han. Därför tror jag inte han är beredd att slåss för de svenska villkoren och då kommer det att gå överstyr här hemma.

Lundgren tycker att Nilsson är en hygglig karl och duktig retoriker, men det räcker inte för den uppgift han har framför sig, anser han.

Peter Lundgren känner att han har blivit utmanövrerad för att han ”är obekväm”.
- Så är det, säger han. Det finns frågor som jag aldrig hade vikit mig i utan hellre hade låtit hela rapporten falla istället.

Han är helt emot ytterligare liberalisering och förslaget om fem dagars fritt cabotage ser han som en katastrof om det genomförs. Nilsson är också kritisk till det förslaget, men anser att hur utstationeringsdirektivet kommer att se ut, påverkar det.

När han sammanfattar varför det var så viktigt att få cabotageakten, tar han upp att de stora öststatsländerna i S&D-gruppen sitter på många stolar vilket gör dem till en stor kraft och att de nu kommer att ansätta Nilsson hårt för att få igenom sina viljor.
- Jag hade inte behövt kämpa mot min egen grupp, säger han. Och jag har aldrig varit rädd för att säga min mening även till de högsta kommissionärerna.

I början av hösten kommer Nilsson att kalla in samtliga skuggrapportörer för att presentera hur han ser på förslagen och för att inhämta deras synpunkter. Lundgren kommer att vara skuggrapportör för EFDD.
- Nilsson kommer att få tampas med mig i förhandlingarna och jag kommer att kräva en förklaring till varenda sak han är beredd att liberalisera ytterligare. Han har två år kvar som EU-parlamentariker innan han går i pension och jag är rädd för att han kommer att lämna med en svensk transportnäring utan framtid, säger Lundgren.

Är det inte så att din kritik bottnar i att du just nu är besviken över att inte ha lyckats få cabotageakten och själv bli rapportör för gruppen?
- Jag är inte besviken. Jag är uppriktigt sagt fly förbannad över att socialdemokraten Ertug tar mig i hand och sedan kör kniven i ryggen på mig utan att ha råg i ryggen att stå för sitt ord, sammanfattar Peter Lundgren som för var dag blir mer övertygad om att EU inte är bra för Sverige.

Redaktionen har sökt Ismail Ertug, men kontoret låter hälsa att han har semester.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 4 Augusti 2017, kl 17:21
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EFDD, EU S&D, Ismail Ertug, Peter Lundgren, Sverigedemokraterna, Vägtransportpaketet

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Åkeriägare lurade till sig båt – hittades via Facebook

Han sålde sin båt, men några pengar kom aldrig. Båten, liksom köparen och tillika åkeriägaren, gick dessutom upp i rök. Tack vare observanta personer hittades båten, men köparen är fortfarande onåbar.

Vretagymnasiet blev Årets Transportskola

Under den nationella konferensen – Transportkompetens 2017, fick en stolt Kenneth Gustafsson, transportlärare på Vretagymnasiet i Vreta kloster, ta emot utmärkelsen: Årets Transportskola – Till Anders Jonzons minne.

DEBATTARTIKEL

Per Thomson:

”Det enda förnuftiga vore att skrota direktivet”

Lite tankar kring främst artikeln om jämförelsen mellan olika länder och regeluppfattning. (Proffs nr 4 2017 "Transportstyrelsens uppfattning skiljer sig...")

Sveriges Åkeriföretag: ”Skarpare krav måste gälla även vid kombitransporter”

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår flera förändringar i utstationeringslagen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, uppskattar att cabotagetransporter ska omfattas av samma lagkrav. Men även kombitransporterna måste ingå, för att minska den osunda konkurrensen inom vägtransporterna.

TLV och Lots inleder samarbete

TLV (TimmerLogistikVäst) och Lots förstärker varandra när Simon Simonsson, vd på TLV, får ansvaret för Lots verksamhet inom skogslogistik. Lots uppnår därmed den volym av kunder och transporter som behövs för att kunna fortsätta utveckla de metoder och verktyg som ska stötta effektiviseringen av logistiken i hela kedjan ytterligare.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant