Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Logistikchef på KåKå:

Tillståndslös transportör ”spelar ingen roll”

Transportstyrelsens besked är kristallklart: Utan trafiktillstånd får man inte köra, men hos en av transportörens kunder anser man uppenbarligen inte att den regeln är till för att följas. Företagets logistikchef kommenterar:
- För mig spelar det ingen roll.

Axfood berättar att de under vintern och våren gjorde en upphandling där aktörerna fick 24 juli som angivet startdatum för samarbetet. De valde Förlängda Armen AB, Farmen, som leverantör. Man har tidigare samarbetat med dem och har inte haft anledning att anta att de skulle använda tillståndslösa fordon från dotterbolaget Förlängda Armen Åkeri AB i somras.

Under måndagen den 21 augusti, konstaterade de att åkeriet fick trafiktillstånd.
- Våra leverantörer ska givetvis uppfylla och följa gällande lagar och regler och det har Farmen intygat de ska göra i vårt avtal. Vi ser därför allvarligt på det som hänt och kommer att ha vidare samtal med leverantören i fråga, sammanfattar Peter Hellström, pressavdelningen.

Farmen kör även en rutt mellan Stockholm och KåKå i Örebro och tillbaka igen. Farmen satte enligt våra uppgifter in fordonet den första augusti då trafiktillstånd ännu saknades. Hur tänker ni kring att de bedrivit olaglig åkeriverksamhet?
- Det har de inte gjort eftersom vi har avtal med GDL som har avtal med Farmen, säger logistikchef Toni Nilsson. Så har vi kört i över ett år eftersom Farmen inte har haft eget åkeri tills nu.

Farmen har även avtal med andra åkerier som utför deras uppdrag, men det aktuella fordonet tillhör då tillståndslösa Förlängda Armen Åkeri AB. Känns det bra att ert gods transporterats på ett olagligt sätt?
- För mig spelar det ingen roll. Företaget har funnits länge liksom vårt samarbete. Det här är en formalitet och jag uppskattar inte Transportstyrelsens långa handläggningstider på saker som bara är att skicka in och få en stämpel på. Jag har mer synpunkter på hur utländska aktörer agerar, sammanfattar Toni Nilsson.

På GDL fick vd Henrik Holm kännedom om det inträffade tidigt den 21 augusti och är inte alls nöjd.
- Det bryter mot vår policy och förklaringen vi fått är att det uppstått missförstånd mellan parter på Farmen under semestern, säger Holm.

Under måndagen fördes diskussioner med Farmen som beklagade det inträffade och Holm har gjort klart för dem att semester inte är en ursäkt.
- Detta har verkligen inte skötts på ett bra sätt av dem, säger Holm och tillägger att deras avtal är med Farmen AB och att man förutsätter att de anlitar åkerier med tillstånd.

I detta fall ligger beställaransvaret således hos Farmen AB som anlitat Farmen Åkeri AB. Båda bolagen har samma vd i Johnny Wallman och därmed kan Farmen AB knappast hänvisa till att de ”inte kände till eller hade skälig anledning att anta” att inga tillstånd fanns i det ena bolaget.

Farmen fick sitt tillstånd, men kan vi säga att ingen skada är skedd eller att konkurrensen inte påverkats negativt? Axfoods upphandling hade fler aktörer, med trafiktillstånd, som var intresserade, men valdes bort till fördel för Farmen. Inte heller vet vi om andra aktörer avstått från att delta då de kan ha saknat tillstånd eller haft för få sådana.

Våra tips ledde oss till Enskede Bilexpress som varit Axfoods transportör på snabbgrossanläggningarna i Solna och Årsta. De berättar att istället för ett skriva på ett förlängt avtal, valde de att stiga av då de fick vetskap om att Axfood skrivit nytt avtal med Farmen trots att de förde samtal om förlängning av deras avtal.
- Vid mötena framgick tydligt att de ville förlänga vårt samarbete, jobba internt med helheten av sin logistik och uttryckligen påtalade viljan att tillsammans med oss optimera och effektivisera transporterna, berättar David Sjölund som är en av ägarna.

Sjölund konfronterade Axfood angående avtalet med Farmen och avslutade därefter samarbete då de ansåg Axfood inte hållit sin del av överenskommelsen. Han säger att Axfood endast en vecka senare återkom till dem och bad om hjälp då de fått problem med sin nya avtalspartner.
- Vi är professionella och kom överens med Axfood att ställa två fordon till deras förfogande till den 31 augusti, avslutar David Sjölund.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 Augusti 2017, kl 07:16
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, KåKå

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant