De estniska ekipagen körde många transporter under en längre tid. Detta fick branschfolk att kontakta både polisen och tidningen Proffs. Foto: Läsarbild

Otillåtet cabotage – eller laglig nyttjanderätt?

Transporter av moduler fick branschfolk att reagera

Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.

BAE Systems i Örnsköldsvik bygger och fram till mitten av augusti har ett större antal moduler transporterats dit. Uppdraget låg på Cramo i Umeå och de hade avtal med DSV i Estland som skulle frakta modulerna hela vägen fram till byggplatsen. Modulerna kom in till Örnsköldsviks hamn utan lastbärare, lossades och ställdes på marken.

Tre estniska dragbilar med estniska DSV-trailers, körde sedan i skytteltrafik mellan hamnen och bygget från måndag till fredag. Medan bilarna lossades, lastades avställda trailers i hamnen som de sedan bytte till.

Detta väckte frågor hos branschfolk ute på vägarna som undrade vad det egentligen var för transporter och om de ens var lagliga. De hörde av sig både till polisen och till Proffs som fick en mängd dokumentation om det som pågick.

Även om dragbilarna kommit in i landet med internationell last, kördes många turer varje dag under lång tid och då faller ett tillåtet cabotage. Modulerna kom in utan lastbärare, ställdes på marken och lastades på olika trailers som dragbilarna växlade mellan och då faller kombidirektivet. Om dragarna kördes på nyttjanderättsavtal hos ett svenskregistrerat företag med tillstånd, vore transporterna helt lagliga. Om så var fallet, ville vi ta reda på för att bringa klarhet.

Polis och bilinspektör i Sundsvall, 17 mil från Örnsköldsvik, försågs med all tänkbar information. Intresset hos den starkt underbemannade Västerbottenpolisen var stort. Måndagen den 14 augusti skulle kontroll ske, men ett annat uppdrag kom emellan och sedan blev det ingen kontroll.
- Vi har mycket små resurser, långa avstånd och ska hinna med utredningsarbeten också och det var det bilinspektören fick göra resten av veckan, förklarar gruppchef Stefan Westerlund som beklagar att situationen ens ska behöva uppstå.

Därmed måste redaktionen komma i kontakt med DSV i Estland för att få den sista pusselbiten.

BAE Systems vilja att reda ut detta, har varit påtaglig och uppköpsansvarig Anna Holter uppmanade Cramos byggledare Johan Björn att ta reda på fakta.
- Detta är något vi absolut måste få utrett eftersom modulerna ska fraktas bort också, säger hon. Vi har utgått från att Cramo har gjort vad som är rätt.

De aktuella transporterna kan ändå ha varit lagliga om det funnits ett nyttjanderättsavtal. Det kan DSV berätta och den som har kontakten är Björn på Cramo, men han reser och kan inte komma åt telefonnumret till DSV som finns på hans kontor. Han hänvisade oss till logistikchef Nicola Lawler som tidigare berättat att det var DSV som körde och nu hänvisade hon oss vidare till pressansvarig Stefan Westin som vi försökte nå på flera sätt, utan att lyckas.

Vi tar istället själv kontakt med DSV i Estland och frågar vilken sorts transporter det var.
- De tre fordonen går på nyttjanderättsavtal, säger DSV:s representant och förklarar hur det fungerar och drar sedan en parallell med hur transporter av vindkraftverk utförs. Vi kan inte köra såna mängder av moduler olagligt eftersom polisen kontrollerar oss. Så kan vi inte bedriva vår verksamhet.

Han bifogar bevis på nyttjanderättsavtalet de har med ett företag i Dalarna och detta bekräftar Transportstyrelsen för oss stämmer. Därmed kan vi konstatera att transporterna utförts enligt gällande regler och att när modulerna åter fraktas bort, vet vi att det, med hjälp av nyttjanderättsavtalet, är lagliga transporter. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 23 Augusti 2017, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, DSV, Nyttjanderättsavtal, Örnsköldsvik, Trafikpolisen

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant