De estniska ekipagen körde många transporter under en längre tid. Detta fick branschfolk att kontakta både polisen och tidningen Proffs. Foto: Läsarbild

Otillåtet cabotage – eller laglig nyttjanderätt?

Transporter av moduler fick branschfolk att reagera

Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.

BAE Systems i Örnsköldsvik bygger och fram till mitten av augusti har ett större antal moduler transporterats dit. Uppdraget låg på Cramo i Umeå och de hade avtal med DSV i Estland som skulle frakta modulerna hela vägen fram till byggplatsen. Modulerna kom in till Örnsköldsviks hamn utan lastbärare, lossades och ställdes på marken.

Tre estniska dragbilar med estniska DSV-trailers, körde sedan i skytteltrafik mellan hamnen och bygget från måndag till fredag. Medan bilarna lossades, lastades avställda trailers i hamnen som de sedan bytte till.

Detta väckte frågor hos branschfolk ute på vägarna som undrade vad det egentligen var för transporter och om de ens var lagliga. De hörde av sig både till polisen och till Proffs som fick en mängd dokumentation om det som pågick.

Även om dragbilarna kommit in i landet med internationell last, kördes många turer varje dag under lång tid och då faller ett tillåtet cabotage. Modulerna kom in utan lastbärare, ställdes på marken och lastades på olika trailers som dragbilarna växlade mellan och då faller kombidirektivet. Om dragarna kördes på nyttjanderättsavtal hos ett svenskregistrerat företag med tillstånd, vore transporterna helt lagliga. Om så var fallet, ville vi ta reda på för att bringa klarhet.

Polis och bilinspektör i Sundsvall, 17 mil från Örnsköldsvik, försågs med all tänkbar information. Intresset hos den starkt underbemannade Västerbottenpolisen var stort. Måndagen den 14 augusti skulle kontroll ske, men ett annat uppdrag kom emellan och sedan blev det ingen kontroll.
- Vi har mycket små resurser, långa avstånd och ska hinna med utredningsarbeten också och det var det bilinspektören fick göra resten av veckan, förklarar gruppchef Stefan Westerlund som beklagar att situationen ens ska behöva uppstå.

Därmed måste redaktionen komma i kontakt med DSV i Estland för att få den sista pusselbiten.

BAE Systems vilja att reda ut detta, har varit påtaglig och uppköpsansvarig Anna Holter uppmanade Cramos byggledare Johan Björn att ta reda på fakta.
- Detta är något vi absolut måste få utrett eftersom modulerna ska fraktas bort också, säger hon. Vi har utgått från att Cramo har gjort vad som är rätt.

De aktuella transporterna kan ändå ha varit lagliga om det funnits ett nyttjanderättsavtal. Det kan DSV berätta och den som har kontakten är Björn på Cramo, men han reser och kan inte komma åt telefonnumret till DSV som finns på hans kontor. Han hänvisade oss till logistikchef Nicola Lawler som tidigare berättat att det var DSV som körde och nu hänvisade hon oss vidare till pressansvarig Stefan Westin som vi försökte nå på flera sätt, utan att lyckas.

Vi tar istället själv kontakt med DSV i Estland och frågar vilken sorts transporter det var.
- De tre fordonen går på nyttjanderättsavtal, säger DSV:s representant och förklarar hur det fungerar och drar sedan en parallell med hur transporter av vindkraftverk utförs. Vi kan inte köra såna mängder av moduler olagligt eftersom polisen kontrollerar oss. Så kan vi inte bedriva vår verksamhet.

Han bifogar bevis på nyttjanderättsavtalet de har med ett företag i Dalarna och detta bekräftar Transportstyrelsen för oss stämmer. Därmed kan vi konstatera att transporterna utförts enligt gällande regler och att när modulerna åter fraktas bort, vet vi att det, med hjälp av nyttjanderättsavtalet, är lagliga transporter. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 23 Augusti 2017, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, DSV, Nyttjanderättsavtal, Örnsköldsvik, Trafikpolisen

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant