De estniska ekipagen körde många transporter under en längre tid. Detta fick branschfolk att kontakta både polisen och tidningen Proffs. Foto: Läsarbild

Otillåtet cabotage – eller laglig nyttjanderätt?

Transporter av moduler fick branschfolk att reagera

Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.

BAE Systems i Örnsköldsvik bygger och fram till mitten av augusti har ett större antal moduler transporterats dit. Uppdraget låg på Cramo i Umeå och de hade avtal med DSV i Estland som skulle frakta modulerna hela vägen fram till byggplatsen. Modulerna kom in till Örnsköldsviks hamn utan lastbärare, lossades och ställdes på marken.

Tre estniska dragbilar med estniska DSV-trailers, körde sedan i skytteltrafik mellan hamnen och bygget från måndag till fredag. Medan bilarna lossades, lastades avställda trailers i hamnen som de sedan bytte till.

Detta väckte frågor hos branschfolk ute på vägarna som undrade vad det egentligen var för transporter och om de ens var lagliga. De hörde av sig både till polisen och till Proffs som fick en mängd dokumentation om det som pågick.

Även om dragbilarna kommit in i landet med internationell last, kördes många turer varje dag under lång tid och då faller ett tillåtet cabotage. Modulerna kom in utan lastbärare, ställdes på marken och lastades på olika trailers som dragbilarna växlade mellan och då faller kombidirektivet. Om dragarna kördes på nyttjanderättsavtal hos ett svenskregistrerat företag med tillstånd, vore transporterna helt lagliga. Om så var fallet, ville vi ta reda på för att bringa klarhet.

Polis och bilinspektör i Sundsvall, 17 mil från Örnsköldsvik, försågs med all tänkbar information. Intresset hos den starkt underbemannade Västerbottenpolisen var stort. Måndagen den 14 augusti skulle kontroll ske, men ett annat uppdrag kom emellan och sedan blev det ingen kontroll.
- Vi har mycket små resurser, långa avstånd och ska hinna med utredningsarbeten också och det var det bilinspektören fick göra resten av veckan, förklarar gruppchef Stefan Westerlund som beklagar att situationen ens ska behöva uppstå.

Därmed måste redaktionen komma i kontakt med DSV i Estland för att få den sista pusselbiten.

BAE Systems vilja att reda ut detta, har varit påtaglig och uppköpsansvarig Anna Holter uppmanade Cramos byggledare Johan Björn att ta reda på fakta.
- Detta är något vi absolut måste få utrett eftersom modulerna ska fraktas bort också, säger hon. Vi har utgått från att Cramo har gjort vad som är rätt.

De aktuella transporterna kan ändå ha varit lagliga om det funnits ett nyttjanderättsavtal. Det kan DSV berätta och den som har kontakten är Björn på Cramo, men han reser och kan inte komma åt telefonnumret till DSV som finns på hans kontor. Han hänvisade oss till logistikchef Nicola Lawler som tidigare berättat att det var DSV som körde och nu hänvisade hon oss vidare till pressansvarig Stefan Westin som vi försökte nå på flera sätt, utan att lyckas.

Vi tar istället själv kontakt med DSV i Estland och frågar vilken sorts transporter det var.
- De tre fordonen går på nyttjanderättsavtal, säger DSV:s representant och förklarar hur det fungerar och drar sedan en parallell med hur transporter av vindkraftverk utförs. Vi kan inte köra såna mängder av moduler olagligt eftersom polisen kontrollerar oss. Så kan vi inte bedriva vår verksamhet.

Han bifogar bevis på nyttjanderättsavtalet de har med ett företag i Dalarna och detta bekräftar Transportstyrelsen för oss stämmer. Därmed kan vi konstatera att transporterna utförts enligt gällande regler och att när modulerna åter fraktas bort, vet vi att det, med hjälp av nyttjanderättsavtalet, är lagliga transporter. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 23 Augusti 2017, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, DSV, Nyttjanderättsavtal, Örnsköldsvik, Trafikpolisen

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant