Björn Eriksson kommer att vara moderator under debatten, som anordnas av TIA i Ljungby den 16 september. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

F.d. rikspolischef Eriksson moderator när

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby

Den 16 september anordnar Truckers International Association, TIA, en debatt på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Debatten kommer att hållas på Ljungbystopp i samband med invigningen av en ny lastbilsparkering.
Till panelen har man bjudit in representanter för såväl riksdagspartierna som för trafikpolisen, Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen.
Och som moderator har man engagerat en före detta rikspolischef!

Samma dag som Ljungbystopp (vid E4, Ljungby södra) inviger sin nya, stora lastbilsparkering, kommer TIA att arrangera en debatt, "Vägval 2018" på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?".

Ett femtontal inbjudna kommer att bemanna stolarna på scenen.
- Vi har bjudit in både EU-politiker och politiker som sitter i trafikutskottet. Vi har också bjudit in trafikpoliser samt representanter för Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen. Ljungby kommun kommer också att representeras i panelen. Kommunen har ju stor erfarenhet av lastbilstrafik och dess för- och nackdelar, berättar Nette Schölin på TIA, som är den som håller i trådarna.

- Många tunga namn har redan svarat och tackat ja, tillägger hon.

För att få till en bra debatt, menar Nette Schölin att det krävs en person med både kunskap och engagemang. Och en sådan har TIA funnit.
- Ja, vi är så väldigt glada för att den före detta rikspolischefen Björn Eriksson har möjlighet att hjälpa oss, säger hon.

Debatten kommer att pågå mellan kl. 10.00 och 14.00. Lokalen rymmer 100 åhörare, platser som Nette både hoppas och tror ska fyllas. Åhörarna kommer också att ges möjlighet att ställa frågor och därmed bli en viktig del i debatten.
- Nu bjuder vi in till världens tillfälle att ställa ansvariga politiker och tjänstemän till svars för att prata om branschens framtid. Jag håller tummarna för att chaufförer och åkare ska ta den chansen. Inte minst med tanke på att det snart är val.

Vad är det då som kommer att diskuteras?
- Det lär ju visa sig när vi sätter igång. Men vi har för avsikt att initialt leda in frågorna på ämnen såsom cabotagetrafik, utstationeringsdirektivet, beställaransvaret och trafikpolisens tynande tillvaro, förklarar Nette Schölin och tillägger att man gärna vill ge politikerna möjlighet att torgföra sina åsikter om förslaget till EU:s vägtransportpaket (mobilitetspaketet).

Den närmare 17 000 kvadratmeter stora lastbilsparkeringen som ska invigas samma dag är ingen säkerhetsparkering i ordets rätta bemärkelse. Däremot är den inhägnad, vilket självklart kommer att öka tryggheten för chaufförerna som stannar för att hålla sina raster där. Och för fem Euro får man inte endast parkera lastbilen. Man får då även tillgång till wifi, dusch och toalett.

Den som tillsammans med representanter för Motell Ljungby och för kommunen ska ”klippa bandet”, är debattens moderator Björn Eriksson, som i sin nuvarande roll som ordförande i Säkerhetsbranschen är mycket väl insatt i vad trygghet innebär för människors välbefinnande.


Aktuella branschfrågor kommer att debatteras under några timmar i Ljungby, då bland annat politiker och poliser tar plats i panelen. Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 24 Augusti 2017, kl 11:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Debatt, Ljungby, Ljungbystopp, Politik, TIA, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant