Aksel Kops Eriksen, Mari Haglund, Roger Nilsson och Philip Knutsson. Foto: Heidi Bodensjö

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, bildades redan 1926. Aksel Kops Eriksen från MHF i Klippan har varit medlem sedan 1970 och har suttit i styrelsen i cirka 25 år varav de senaste tio åren som ordförande i Klippanavdelningen. Något han brinner för och som tyvärr fortfarande är alldeles för aktuellt, är nykterhetskontroller, alkobommar och alkolås i alla nytillverkade bilar.
- Dessutom sprider vi kunskap till människor om hur mycket alkoholhaltiga drycker faktiskt innehåller, säger han. Alldeles för många har inte kunskapen utan nöjer sig med att ”tro”.

Det har varit svårt för politikerna att komma igång med alkobommar i hamnar och Aksel berättar att riksdagen nu beslutat att sådana ska sättas upp i 23 hamnar samt Öresundsbron.
- Riksdagens beslut är överlämnat till Trafikverket som ska utse vilka hamnar det blir, säger han. Ystad och Trelleborgs hamnar håller nu på att bygga ut för att kunna montera alkobommar.

Öresundsbron behöver inte byggas om eftersom tekniken redan finns där och det enda som ska upp, är bommarna. Tekniken bakom de nya alkotestarna är svensk och helt unik vilket har gjort att en kontroll tar cirka 1,5 sekund att genomföra.

Vi har väntat länge på att alkobommar ska sättas upp i hamnarna och medan vi väntar, dör en till två personer varje vecka i alkoholrelaterade olyckor. Varje gång har något inträffat som ytterligare har försenat alkobommarna. Vad upplever ni är det största problemet och där det största motståndet finns?
- Regeringen, svarar Aksel direkt. Både den socialdemokratiska och den borgerliga har varit likadan.

Han tar ett exempel då MHF lämnat förslag till regeringen om att alkolås ska vara obligatorisk i alla nytillverkade fordon från årsmodell 2010. Alla handlingar skickades till EU för genomläsning och skrivning.
- För åtta år sedan blev det sedan borgerlig regering och de sade då att ”ja”, det ska vi införa”, men bara några dagar senare sade de det inte gick att genomföra, berättar Aksel.

Att de tunga rattfyllorna ökar, är man överens om i Ljungbyhed och Aksel ser ett problem med att kontrollerna idag halverats och han pekar på att om alkobommar funnits i Ystad, hade den polska chauffören med 2.18 promille aldrig kommit ut från hamnen och då hade hon inte senare orsakat en tragisk olycka på riksväg 56 för inte så länge sedan.

Alkolås i nya bilar anser han är en viktig del i kampen mot rattfyllor, så varför går det inte att införa? Aksel säger att han har haft otaliga diskussioner med politiker.
- Vid ett tillfälle frågade jag en enskild politiker varför det är så omöjligt. Jag frågade honom om han själv körde full? Är det därför? Är du rädd för att du själv ska åka dit? Något måste det ju vara eftersom det hela tiden stoppas på högre nivå. Är det någon där som har problem med alkoholen, frågar sig Aksel Kops Eriksen avslutningsvis.

I ett kommande nummer av den tryckta tidningen kommer vi att göra ett mer djuplodande reportage på temat.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 14 September 2017, kl 16:57
Kategori: Nyhet
Taggar: Alkobommar, Alkolås, MHF, Politik, Trafiksäkerhet

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant