Palmolja i dieseln går inte för sig hos Axfood. - Då borde de även sluta med palmolja i sina livsmedel vilket är en ansenlig mängd, säger åkaren Kaj Johansson, som tankar HVO i hela sin flotta. Foto: Jens Bergkvist

Axfood överger HVO - ”innehåller palmolja”

Kaj Inrikes: ”Borde även sluta med palmolja i sina livsmedel”

I en debattartikel gick Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij nyligen ut med att man slutar tanka HVO som innehåller palmolja och/eller PFAD i de egna fordonen. Externa transporter omfattas inte i detta första steg. I pressmeddelandet slår hon slår fast att HVO innehåller palmolja och storskalig produktion riskerar driva på skövling av regnskog och nu efterlyser man åtgärder som främjar produktion av hållbara biodrivmedel.

Neste AB producerar stora mängder HVO. Deras näringspolitiska chef Fredrik Törnqvist säger att de för att möta den kraftigt ökade efterfrågan på HVO i Sverige, breddade Neste råvarubasen under 2016 till att inkludera restprodukten PFAD.
- Vid produktion av exempelvis palmolja uppstår oätliga fettsyror, PFAD, som måste avlägsnas för att palmoljan ska kunna användas som livsmedel, säger han. PFAD används bland annat till att producera tvålar och ljus, men fettsyror kan även användas till djurfoder och Neste raffinerar dem till förnybara drivmedelsprodukter.

Han säger att Nestes HVO kommer från enbart hållbara råvaror och för PFAD gäller spårbarhetskraven till raffinaderiet där fettsyrorna separeras från det som sedan blir ätlig palmolja.
- I april 2017 offentliggjorde Neste som första företag i världen, ambitiösa mål gällande spårbarhet för PFAD. 2020 ska all PFAD som Neste använder vara 100 procent spårbar ner till palmoljeplantage som ett led att motverka risken för avskogning, avrundar Törnqvist.

Peter Hildingsson är Miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Transportörsbränsle, TRB.
- Vi respekterar aktörers olika syn på råvaror, säger han och tillägger att deras HVO inte innehåller palmolja och man erbjuder även kunderna att välja till om de vill ha PFAD-fri HVO100 vilket då sker på så kallad massbalans.

- Men att helt döma ut en enskild råvara kan leda till att den positiva utvecklingen av förnybara drivmedel som vi faktiskt sett på svensk marknad stannar av, anser han. Tillgången på HVO kan också minska och då försvåra övergången från fossila bränslen.

Kaj Johansson, ägare till Kaj Inrikes AB, tankar HVO i hela fordonsflottan och han är tveksam till åtgärden.
- Då borde de även sluta med palmolja i sina livsmedel vilket är en ansenlig mängd, säger han. Jag menar att HVO är det bättre alternativet i nuläget, men nya alternativ kommer säkert och om Axfood slutar tanka HVO, blir det bättre tillgång för oss andra som tänker på miljön.

Frågan kretsar kring om PFAD ska räknas som palmolja eller som en restprodukt.
- Jag ser det inte som en restprodukt, säger Domeij. Och visst vill vi få bort det från maten också på sikt.

Proffs erfar att enligt nu gällande lagstiftning klassas PFAD som en restprodukt, men Domeij anser att det höga marknadsvärdet bidrar till skövling. Axfood har cirka 136 egna fordon och Domeij säger att dessa kommer att förnyas efterhand.

På frågan om vad de idag tankar, tar hon upp de många olika alternativ som redan finns och att man kan ha olika lösningar på olika platser där de kör. Kommer ni att tanka traditionell diesel också?
- Ja, det kommer vi säkert att behöva göra, avslutar Åsa Domeij som snart ska träffa Neste AB för samtal. 

Fotnot
Enligt Energimyndighetens rapport ”Drivmedel 2016” utgjordes råvarorna i produktionen av HVO under 2016, samlat sett, av vegetabilisk och animalisk avfallsolja (38 procent), PFAD (23 procent), slakteriavfall (19 procent), raps (8 procent), tallolja (7 procent), majs (teknisk majsolja, TCO, 4 procent) samt soja och korn (1 procent). 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 25 September 2017, kl 16:14
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Drivmedel, HVO, Miljö, Transportörsbränsle

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant