Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Björn prejades av Postnord-ekipage

Postnord: ”Har tagits bort från körning hos oss”

Fredagen den 19 september var Björn Jacobsson på väg från Gemla mot Växjö. En resa han sent ska glömma. När han svängde ut från en korsning, gjorde han det efter att en lastbil passerat och strax därefter kom ytterligare en lastbil.


Björn Jacobsson. Foto: Camilla Sjöstrand 

Runt 19.20-tiden på fredagen hamnade Björn alltså mellan dessa två fordon.
- Jag gasade på och lade mig på ett lagom avstånd bakom den första lastbilen, men insåg att den bakomvarande föraren hade en annan syn på avstånd då han i det närmaste försökte parkera i min bagagelucka, säger Björn.

Det finns regler för hur nära man får ligga ett fordon och om man exempelvis ligger på ett avstånd på under en sekund till framförvarande fordon under minst 500 meter, förlorar man körkortet på plats.

Björn var obekväm med avståndet och försökte påkalla detta för föraren genom att blinka till med bromsljusen.
- Han svarade med att slå på helljuset och komma ännu närmare, säger Björn som då istället lättade på gasen.

Detta hjälpte inte heller utan förarens reaktion blev att lägga sig på tutan och ge ännu mer helljus. Strax därefter kom de ut på ett bredare, rakare vägavsnitt där föraren körde om.
- Då prejade han mig, säger Björn. Det var ingen liten grej gjort av misstag, utan han prejar ut mig på riktigt mot diket.

Bara en kort bit senare svängde föraren ner på riksväg 25 mot Alvesta/Ljungby. Han hade hetsat, utsatt andra för trafikfara och allmänt betett sig som en idiot bara för att sedan direkt svänga av, konstaterar Björn med emfas och berättar att händelsen är polisanmäld.
- Jag ringde polisen redan då och de sade skulle skicka ut en bil, men det var efter att jag suttit i telefonkö under lång tid, säger Björn med viss uppgivenhet.

Dagen efter kontaktade han Postnord och insåg att det inte var helt lätt att nå fram med sitt budskap. Han uppmanades att skicka ett mejl. Efter ett par dagar utan respons, ringde han kundservice och blev då bra bemött.
- Killen sade att de höll på att titta på ärendet och skulle återkomma, men sedan hörde jag inget mer, säger Björn.

Ungefär klockan 10.30 idag, kontaktar Proffs Postnord och talar med Anne Jiremar på Mediarelationer som snabbt vet vilket ärende det gäller och efter två timmar kommer hon tillbaka till oss.
- Vår chef för rikstransporter, Caj Hember, har talat med Björn under förmiddagen och den aktuelle föraren, som kom från en underleverantör, har tagits bort från körning hos Postnord, säger hon.

Caj Hember säger till Proffs att föraren var ångerfull och erkände vad han gjort vilket gjorde det möjligt att agera direkt.
- Föraren hade ingen förklaring till varför han kört på det viset och även om han inte var anställd av Postnord, representerade han vårt varumärke och därför får han inte köra mer för oss, säger Hember och tillägger att underleverantören inte berörs.

Björn bekräftar att Caj Hember ringde honom strax innan halv tolv idag.
- Jag fick den ursäkt jag ville ha och han beklagade det som inträffat, säger han.

Han påtalade även för Postnord att man nu hade en bra möjlighet att gå ut till media och berätta vad som hänt och hur man agerade. Innan samtalet avslutades, hann man även diskutera och belysa de problem som finns med förare som beter sig illa i trafiken.
- Alla kan vi göra fel i trafiken, men det jag fick uppleva var inget sådant fel, det var ren idioti, avrundar Björn Jacobsson som nu är nöjd och anser saken utagerad.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 26 September 2017, kl 16:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Postnord, Trafikbrott, Trafiksäkerhet

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant