Nette Schölin håller i trådarna för TIA:s räkning när det drar ihop sig till debatt. En debatt där Före detta rikspolischef är moderatorn som ska hålla ordning på deltagarna i panelen.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

Björn Eriksson är insatt i den polisiära verksamheten och numera är han bland annat ordförande för den privata säkerhetsindustrin.
- Han är dessutom medlem i Nationella Transportsäkerhetsrådet, förklarar Nette.

Hon nämner att TIA är av uppfattningen att gruppolariseringen inom politiken hämmar agerandet för framtida lönsamhet och lagefterlevnad bland företagarna inom transportbranschen.
- Konsekvensen av frikostiga kryphål i lagen, som utnyttjas av oseriösa aktörer, blir allt mer påtaglig. Detta tillsammans med en tynande polisorganisation där trafikpoliserna av kött och blod blir mer och mer sällsynta längs Sveriges vägar, kommer att skövla oskyldiga trafikanters liv om inget görs.

Nette förklarar med inlevelse att skatteintäkter och arbetstillfällen glider Sverige ur händerna, medan en ständigt växande ”osund konkurrens” tar över branschen.
- Rattonyktra förare, trafikfarliga fordon och fusk med vilotider blir en direkt risk för icke ont anande medtrafikanter dagligen.

Hon beskriver situationen på vägarna och lyfter bland annat att till exempel trafikpolisen i Helsingborg, med dagens resurser, på ett ungefär kan hinna med att kontrollera omkring tio tunga fordon per grupp och arbetspass.
- Vid senaste mätningen från Trafikverket 2015 har man konstaterat att i snitt passerar 46 000 fordon på E6/E20 utanför Helsingborg varje dygn. 3 600 av dessa fordon uppges vara tunga lastbilar, vilket ger en tydligare bild av hur illa ställt det är med bemanningen inom trafikpolisen.

Nette Schölin tillägger att situationen blir rena guldgruvan för de kriminella och för transportfuskarna.
- Risken att åka fast är ju endast någon ynka promille, menar hon.

Fler trafikpoliser är alltså vad Nette Schölin och TIA vill ha. Om någon politiker nu lovar det på lördag, är då problemen borta för branschens del?
- Om det vore så enkelt. Självklart är det mycket som inte är som det ska. Och mer är ju på gång. Under hösten kommer till exempel det nya vägpaketet i EU att vridas och vändas på. Det är uppenbart att det i EU råder delade meningar om vad som bör och inte bör vara i en gällande lagstiftning, där kraven på tuffare regelverk krockar med fri rörlighet och liberalare cabotagetransporter.

Nette menar att oavsett vilka lagar och regler som ändras och tillkommer, så faller frågan ändå tillbaka på det mest grundläggande.
- Polisen. Vi måste ha många fler ”riktiga” poliser, utbildade sådana som tillsammans med bilinspektörerna har förmågan att lagföra fuskarna.

Men det är inte bara lagbrotten som utförs av chaufförer och åkare som skapar otryggheten i transportbranschen, menar Nette Schölin.
- Kriminaliteten som livnär sig på stölder och smuggel drabbar lastbilarna och dess förare i form av inbrott och stölder vid rastplatser under vilotiderna. Även mycket stöldgods transporteras via utstuderade, kriminella nätverk som har tillgång till lastbilar.

- Björn har ett och annat att säga om såväl nedrustningen av kontrollverksamheten utmed vägen, som om det bristande ansvaret från många beställare och jakten på lägsta transportpris som allena saliggörande. Både han och vi i TIA menar att yrkestrafiken har blivit lite av en tummelplats för alltför många med kopplingar till inhemsk och internationell kriminalitet. Och precis som TIA, anser Björn att lagstiftningen på området lämnar åtskilligt i övrigt att önska.

Debatten startar klockan 10 på lördag och hålls på Ljungbystopp. Det är fritt för alla att komma och lyssna och ställa frågor. Det behövs ingen förhandsanmälan, men då antalet platser är begränsat, rekommenderar TIA alla som vill komma att boka plats via telefon eller sms: 0760-49 96 49.


Läs även:


Många tunga namn i Ljungbydebatten

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby



Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 September 2017, kl 17:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Debatt, Ljungby, Ljungbystopp, Politik, TIA, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant