Nette Schölin håller i trådarna för TIA:s räkning när det drar ihop sig till debatt. En debatt där Före detta rikspolischef är moderatorn som ska hålla ordning på deltagarna i panelen.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

Björn Eriksson är insatt i den polisiära verksamheten och numera är han bland annat ordförande för den privata säkerhetsindustrin.
- Han är dessutom medlem i Nationella Transportsäkerhetsrådet, förklarar Nette.

Hon nämner att TIA är av uppfattningen att gruppolariseringen inom politiken hämmar agerandet för framtida lönsamhet och lagefterlevnad bland företagarna inom transportbranschen.
- Konsekvensen av frikostiga kryphål i lagen, som utnyttjas av oseriösa aktörer, blir allt mer påtaglig. Detta tillsammans med en tynande polisorganisation där trafikpoliserna av kött och blod blir mer och mer sällsynta längs Sveriges vägar, kommer att skövla oskyldiga trafikanters liv om inget görs.

Nette förklarar med inlevelse att skatteintäkter och arbetstillfällen glider Sverige ur händerna, medan en ständigt växande ”osund konkurrens” tar över branschen.
- Rattonyktra förare, trafikfarliga fordon och fusk med vilotider blir en direkt risk för icke ont anande medtrafikanter dagligen.

Hon beskriver situationen på vägarna och lyfter bland annat att till exempel trafikpolisen i Helsingborg, med dagens resurser, på ett ungefär kan hinna med att kontrollera omkring tio tunga fordon per grupp och arbetspass.
- Vid senaste mätningen från Trafikverket 2015 har man konstaterat att i snitt passerar 46 000 fordon på E6/E20 utanför Helsingborg varje dygn. 3 600 av dessa fordon uppges vara tunga lastbilar, vilket ger en tydligare bild av hur illa ställt det är med bemanningen inom trafikpolisen.

Nette Schölin tillägger att situationen blir rena guldgruvan för de kriminella och för transportfuskarna.
- Risken att åka fast är ju endast någon ynka promille, menar hon.

Fler trafikpoliser är alltså vad Nette Schölin och TIA vill ha. Om någon politiker nu lovar det på lördag, är då problemen borta för branschens del?
- Om det vore så enkelt. Självklart är det mycket som inte är som det ska. Och mer är ju på gång. Under hösten kommer till exempel det nya vägpaketet i EU att vridas och vändas på. Det är uppenbart att det i EU råder delade meningar om vad som bör och inte bör vara i en gällande lagstiftning, där kraven på tuffare regelverk krockar med fri rörlighet och liberalare cabotagetransporter.

Nette menar att oavsett vilka lagar och regler som ändras och tillkommer, så faller frågan ändå tillbaka på det mest grundläggande.
- Polisen. Vi måste ha många fler ”riktiga” poliser, utbildade sådana som tillsammans med bilinspektörerna har förmågan att lagföra fuskarna.

Men det är inte bara lagbrotten som utförs av chaufförer och åkare som skapar otryggheten i transportbranschen, menar Nette Schölin.
- Kriminaliteten som livnär sig på stölder och smuggel drabbar lastbilarna och dess förare i form av inbrott och stölder vid rastplatser under vilotiderna. Även mycket stöldgods transporteras via utstuderade, kriminella nätverk som har tillgång till lastbilar.

- Björn har ett och annat att säga om såväl nedrustningen av kontrollverksamheten utmed vägen, som om det bristande ansvaret från många beställare och jakten på lägsta transportpris som allena saliggörande. Både han och vi i TIA menar att yrkestrafiken har blivit lite av en tummelplats för alltför många med kopplingar till inhemsk och internationell kriminalitet. Och precis som TIA, anser Björn att lagstiftningen på området lämnar åtskilligt i övrigt att önska.

Debatten startar klockan 10 på lördag och hålls på Ljungbystopp. Det är fritt för alla att komma och lyssna och ställa frågor. Det behövs ingen förhandsanmälan, men då antalet platser är begränsat, rekommenderar TIA alla som vill komma att boka plats via telefon eller sms: 0760-49 96 49.


Läs även:


Många tunga namn i Ljungbydebatten

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby



Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 September 2017, kl 17:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Debatt, Ljungby, Ljungbystopp, Politik, TIA, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant