Cabotagemiss kostade polskt åkeri 40 000

”Skolexempel på hur reglerna utnyttjas”

Måndagskvällens fordonskontroll vid Långeberga i Helsingborg gav "nätet fullt". Bland annat vinkades en polsk dragbil in. Och som skulle visa sig körde otillåtet cabotage.
- Ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren, som samtidigt understryker att speditören rent juridiskt inte har brutit mot några regler.

Den gula, svenskregistrerade trailern bär Dachsers logotyp. Bakom ratten i den polskregistrerade dragbilen sitter en polsk chaufför. Han berättar om sina senaste transportuppdrag och ganska snart står det klart att antalet inrikes transporter blev en för mycket.

På trailern hade chauffören lastat styckegods i Malmö. När han stoppades vid Helsingborg, var han på väg till Jönköping för att lossa.

Dachser bryter normalt inte mot gällande cabotageregler utan kör på de premisser lagstiftningen tillåter, men denna gång blev det en transport för mycket. På Dachser är det vd Finn Skovbo Pedersen som svarar på våra frågor.
- Dragbilen är inte vår, men trailern är och det är vi som talar om vart godset ska, säger han. Åkeriet har förklarat att de bytte ut dragbilen på grund av ett verkstadsbesök.

Därmed anser Dachser att det är åkeriet som bär ansvaret för det inträffade och i dialog med åkeriet ska man utvärdera händelsen.
- Brister man i sina åtaganden, får man också ta konsekvenserna av detta, säger Skov Pedersen och tillägger att förskottet på sanktionsavgiften (som betalats, reds anm.) inte betalades av Dachser.

Speditörens redogörelse stämmer väl överens med det som polisen konstaterade vid kontrollen. Den aktuella dragbilen hade förbrukat sina cabotageresor i Sverige och skulle enligt uppgift egentligen ha skickats till Norge. En administrativ miss innebar dock att så inte blev fallet.  

Proffs har skrivit många artiklar om otillåtet cabotage. Senast under debatten i Ljungby i lördags, togs ämnet upp. Att det finns politiker som menar att cabotaget bör liberaliseras ytterligare, får tidningens chefredaktör Göran Rosengren att reagera. Igen!
- Detta är ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna som i grunden har ett helt annat syfte än att ett polskt åkeri skickar sin dragbil mellan Sverige och Norge för att suga ut ytterligare tre inrikes transporter ur dragbilen, menar Rosengren.

Han understryker att Dachser inte gör sig skyldig till något brott.
- Men detta borde ju våra politiker reagera på och dessutom kunna räkna ut vad som sker om de kommande cabotagereglerna plötsligt tillåter ett fritt antal inrikes transporter, tillägger han.

Rosengren menar att det endast finns ett enda syfte med att släppa cabotaget fritt på det sätt som man nu föreslår.
- Det handlar om att ge företagen tillgång till lågprisåkerier i allt större omfattning. Miljön struntar man sannolikt i, liksom förarnas sociala förhållanden. Det betyder inte ett smack i sammanhanget. När ska våra politiker förstå det?

Men man vill ju skärpa utstationeringsdirektivet?
- Jo, på pappret ser det ju bra ut. Det är däremot hur lätt som helst att slippa undan det ansvaret genom att skicka dragbilen över en nationsgräns med något tätare intervall, så är den saken ur världen, avrundar Göran Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 19 September 2017, kl 17:38
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Helsingborg, Mobilitetspaketet, Trafikpolisen

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant