Ekipaget klampades i väntan på att förskottet skulle betalas.

Fixemer-ekipage i nytt cabotageärende

”Riskerar att rasera åkeriet”

Under torsdagen vinkar trafikpolisen in ett Fixemer-ekipage på Långeberga kontrollplats i Helsingborg. Kontrollen visade att det handlar om ett otillåtet cabotage, detta trots att speditören hävdar kombitrafik. Men Transportstyrelsen gick på polisens linje och åkeriet hade inget annat val än att betala för sig.
Hos Fixemer har man dock synpunkter på de svenska myndigheternas arbetssätt.

Vi börjar med att prata med trafikpolis Lars-Göran Samuelsson, som tillsammans med sina kollegor hos Helsingborgspolisen plockade in ekipaget under torsdagsmorgonen.
- Enligt vår bedömning är detta ett otillåtet cabotage. Det saknas en hel del dokumentation, bland annat bevis för inkommande internationell transport, men det saknas också uppgifter som talar för att det handlar om kombitrafik, förklarar han.

Efter att ha pratat med den polske chauffören stod det klart att dragbilen dessutom kört inrikesresor i Sverige i en omfattning som överskrider gällande regler.

Frakthandlingarna som chauffören visade upp talar om att trailerekipaget har kört transporter mellan bland annat Norrköping och Malmö. Vid tidpunkten för gårdagens kontroll kördes en transport mellan Skövde och Malmö, något som i båda fallen sannolikt inte kan anses rymmas inom kombidirektivet.

Transportstyrelsen godkände också polisens beslut. I väntan på att förskottet om 40 000 kronor skulle betalas, klampades ekipaget utanför polishuset i Helsingborg. När avgiften sedermera betalades, låstes klampen upp och speditören kunde därmed skicka en ”laglig” bil att hämta trailern.

Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer. Han ser de svenska myndigheternas arbetssätt vad gäller cabotage som ”problematiskt”.
- Ämnet är komplicerat och det är svårt för polisen och myndigheter att bevisa att allt är rätt, men det är lika svårt för föraren och därför känns 40 000 kronor som lite för högt då det tar lång tid att bevisa att allting gjorts rätt, säger han.

Oftast är det dokumentationen som är problemet, som i ovannämnda fall, och det ansvaret ligger hos chauffören, menar Martin Urban, vilket innebär att det är denne och hans åkeri som först konfronteras.

Martin säger att så länge myndigheterna inte utom all rimlig tvivel kan bevisa att lagar har överträtts, ska man utgå från att vederbörande är oskyldig och ges möjlighet att bevisa detta innan höga avgifter tas ut eller att lastbilen klampas, särskilt när det handlar om kombitrafik. Inrikestrafik är en annan sak, men de flesta som stoppas kör inte den sortens trafik, enligt Martin Urban.
- Inte sällan har det varit mindre åkerier från öst som drabbats och för ett litet åkeri att ur egen ficka betala 40 000 kronor, kan vara så kännbart att det raserar åkeriet. Om det sedan dessutom visar sig att beslutet var felaktigt och pengarna betalas tillbaka, kan det redan ha fått stora konsekvenser, säger han.

Även om de får tillbaka pengarna, menar han att det är lång tid att ligga ute med dem och dessutom krävs det administrativ arbete för att överklaga beslutet. 

Fixemer hör till dem vars åkare, med enstaka undantag, har fått sanktionsavgifter utfärdade i Sverige återbetalade.

Vikten av tydliga regler utan långa fördröjningar blir här tydlig. När Transportstyrelsen först ger polisen klartecken att ta ut sanktionsavgiften, men senare betalar tillbaka den, underkänns inte bara polisens arbete, utan man kan även ha orsakat oåterkallelig skada för en åkare som visat sig vara oskyldig från första början.

Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs har under flera år jobbat redaktionellt med just cabotagefrågor. Han förstår att Fixemer är av uppfattningen att det känns orättvist och märkligt.
- Men vi får inte glömma att polisens arbete med att stävja otillåtna cabotagetransporter fick ett rejält bakslag när Transportstyrelsen förra hösten kom ut med en vägledning som gick stick i stäv med många andra länders tolkningar av det aktuella EU-direktivet. Transportstyrelsens nya tolkning innebar också att en hel del gamla ärenden som låg på myndighetens bord och väntade på slutgiltigt beslut, bedömdes enligt den då nytillkomna tolkningen.

Rosengren säger att det inte endast är hos Fixemer man blivit förvirrad.
- Transportstyrelsens tolkning vände ju upp och ner på många begrepp, främst kanske hos majoriteten trafikpoliser. Som tur är har man ju nu ändrat i vå nationella lagstiftning. Så därför tror jag nog att Fixemers åkare inte bör vara allt för förhoppningsfulla vad gäller att få tillbaka sina pengar den här gången.

Göran Rosengren tillägger att det är åkeriet som har bevisbördan och inte myndigheterna såsom Martin Urban menar.
- Vad gäller sanktionsavgifter så är det inte polisen som ska bevisa att något är fel. Det är åkeriet som ska bevisa att man har gjort rätt. Bevisbördan ligger enligt godsförordningen uttryckligen på transportföretaget, och utgörs av ett krav på uppvisande av ett antal klart och tydligt angivna uppgifter.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 22 September 2017, kl 17:31
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Fixemer, Helsingborg, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant