Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

I förra veckan står trafikpolis Kjell Andersson med sin motorcykel vid Ytterhamnsmotet i Göteborg och iakttar trafiken som flyter förbi på Torslandavägen. När han får syn på Fluckingers maskintransport, ett svenskregistrerat ekipage med tysk förare, väljer han att vinka in det för kontroll på kontrollplatsen strax intill.

Snart stod det klart att ekipaget hade överlast. Böter till chauffören – och en överlastavgift till åkeriet.

Transporten hade gått från Arvika och var på väg till Göteborgs hamn.

Några dagar senare står Kjell återigen vid det aktuella motet. Han får då syn på samma ekipage, med liknande last som förra gången. Ekipaget vinkas in på kontrollplatsen – och mycket riktigt, det är samma ekipage. Och dessutom samma chaufför.

Ännu en gång visar det sig att det handlar om överlast - och återigen utfärdas både böter och överlastavgift.

Totalt ska nu chauffören punga ut med 5 750 kronor. Åkeriets avgift är i skrivande stund inte helt färdiguträknad, men enligt vad tidningen Proffs erfar, kommer man att få betala cirka 25 000 kronor.

Proffs ansvarige utgivare har beslutat att tidningen inte ska definiera de aktuella bruttovikterna och axeltrycken i den här artikeln eftersom arbetet med rapporterna inte är helt klara i skrivande stund.

Vi kan i alla fall konstatera att det kommer att bli påföljder för transportverksamheten och vi har därför kontaktat både avsändaren och åkeriet för att höra hur man resonerar kring händelserna.

På Volvo CE är det Fredrik Ivarsson, kommunikationsansvarig för Volvokoncernens lastbils- och logistikverksamhet, som svarar. Han är inte nöjd med det som inträffat och tydliggör att transportörerna de använder har avtal som klargör att regler ska följas.
- När vi beställer en transport av Fluckinger är vi kunder och har då inget formellt ansvar för själva lastningen, säger han. Inne på området i Arvika finns det dessutom en fordonsvåg.

Transporten av två tunga maskiner samtidigt, är en innovativ lösning som Fluckinger utvecklat och Ivarsson understryker att när Volvo beställer transporter har man en angiven vikt i systemet.

Har ni inte ett visst ansvar för att utlastningen inte sker på ett trafikfarligt sätt?
- Det är chauffören som måste planera lastningen och vi har som sagt en fordonsvåg, säger han.

När vi frågar om det inte är anmärkningsvärt att samma chaufför med samma last gör samma fel två gånger på mindre än en vecka, har Ivarsson svårt att inte hålla med. Nu kommer man att inleda en dialog med Fluckinger för att detta inte ska upprepas.
- Det som skett är inte acceptabelt, avrundar Fredrik Ivarsson

Göran Rosén är regionchef på Fluckinger i Sverige och förklarar att lastning av två maskiner inte är något nytt, men att deras nyutvecklade, innovativa ECO-trailer gav möjlighet till ökad lastkapacitet i samband med att 64 tons totalvikt tilläts.

Han berättar att det ligger ett omfattande arbete och många tester bakom utvecklingen innan den för ett par månader sedan togs i bruk, den första april.
- Vi kunde minska antalet transporter med 40 procent vilket ökar trafiksäkerheten och minskar miljöpåverkan, förklarar han.

Lastplanering av olika maskintyper har utvecklats av trailertillverkaren och samtliga förare har fått instruktioner. Anledningen till de aktuella överlasterna var ett resultat av felaktig registrering av egenvikt i deras register där vikten på lastsäkringsutrustning inte tagits med. Andra gången var det den mänskliga faktorn.
- Lasten hade placerats felaktigt, säger Rosén.

Han säger att deras Volvobilar är av nyaste modell och har de senaste säkerhetsutrustningarna vilket även innefattar alkolås och axeltrycksdisplay.
- För att säkerställa att vikten på displayen är korrekt, har alla förare från och med igår fått order om att kontrollväga inne på området innan avfärd, sammanfattar Göran Rosén.

Han understryker att inget ansvar för det inträffade vilar på Volvo. Fluckinger tar på sig hela ansvaret.


Tips från läsare har titt som tätt kommit till redaktionen. Ofta illustrerade med bilder som den här. Foto: Läsarbild 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 21 September 2017, kl 16:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Fluckinger, Göteborg, Överlast, Trafikpolisen, Volvo CE

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant