Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

I förra veckan står trafikpolis Kjell Andersson med sin motorcykel vid Ytterhamnsmotet i Göteborg och iakttar trafiken som flyter förbi på Torslandavägen. När han får syn på Fluckingers maskintransport, ett svenskregistrerat ekipage med tysk förare, väljer han att vinka in det för kontroll på kontrollplatsen strax intill.

Snart stod det klart att ekipaget hade överlast. Böter till chauffören – och en överlastavgift till åkeriet.

Transporten hade gått från Arvika och var på väg till Göteborgs hamn.

Några dagar senare står Kjell återigen vid det aktuella motet. Han får då syn på samma ekipage, med liknande last som förra gången. Ekipaget vinkas in på kontrollplatsen – och mycket riktigt, det är samma ekipage. Och dessutom samma chaufför.

Ännu en gång visar det sig att det handlar om överlast - och återigen utfärdas både böter och överlastavgift.

Totalt ska nu chauffören punga ut med 5 750 kronor. Åkeriets avgift är i skrivande stund inte helt färdiguträknad, men enligt vad tidningen Proffs erfar, kommer man att få betala cirka 25 000 kronor.

Proffs ansvarige utgivare har beslutat att tidningen inte ska definiera de aktuella bruttovikterna och axeltrycken i den här artikeln eftersom arbetet med rapporterna inte är helt klara i skrivande stund.

Vi kan i alla fall konstatera att det kommer att bli påföljder för transportverksamheten och vi har därför kontaktat både avsändaren och åkeriet för att höra hur man resonerar kring händelserna.

På Volvo CE är det Fredrik Ivarsson, kommunikationsansvarig för Volvokoncernens lastbils- och logistikverksamhet, som svarar. Han är inte nöjd med det som inträffat och tydliggör att transportörerna de använder har avtal som klargör att regler ska följas.
- När vi beställer en transport av Fluckinger är vi kunder och har då inget formellt ansvar för själva lastningen, säger han. Inne på området i Arvika finns det dessutom en fordonsvåg.

Transporten av två tunga maskiner samtidigt, är en innovativ lösning som Fluckinger utvecklat och Ivarsson understryker att när Volvo beställer transporter har man en angiven vikt i systemet.

Har ni inte ett visst ansvar för att utlastningen inte sker på ett trafikfarligt sätt?
- Det är chauffören som måste planera lastningen och vi har som sagt en fordonsvåg, säger han.

När vi frågar om det inte är anmärkningsvärt att samma chaufför med samma last gör samma fel två gånger på mindre än en vecka, har Ivarsson svårt att inte hålla med. Nu kommer man att inleda en dialog med Fluckinger för att detta inte ska upprepas.
- Det som skett är inte acceptabelt, avrundar Fredrik Ivarsson

Göran Rosén är regionchef på Fluckinger i Sverige och förklarar att lastning av två maskiner inte är något nytt, men att deras nyutvecklade, innovativa ECO-trailer gav möjlighet till ökad lastkapacitet i samband med att 64 tons totalvikt tilläts.

Han berättar att det ligger ett omfattande arbete och många tester bakom utvecklingen innan den för ett par månader sedan togs i bruk, den första april.
- Vi kunde minska antalet transporter med 40 procent vilket ökar trafiksäkerheten och minskar miljöpåverkan, förklarar han.

Lastplanering av olika maskintyper har utvecklats av trailertillverkaren och samtliga förare har fått instruktioner. Anledningen till de aktuella överlasterna var ett resultat av felaktig registrering av egenvikt i deras register där vikten på lastsäkringsutrustning inte tagits med. Andra gången var det den mänskliga faktorn.
- Lasten hade placerats felaktigt, säger Rosén.

Han säger att deras Volvobilar är av nyaste modell och har de senaste säkerhetsutrustningarna vilket även innefattar alkolås och axeltrycksdisplay.
- För att säkerställa att vikten på displayen är korrekt, har alla förare från och med igår fått order om att kontrollväga inne på området innan avfärd, sammanfattar Göran Rosén.

Han understryker att inget ansvar för det inträffade vilar på Volvo. Fluckinger tar på sig hela ansvaret.


Tips från läsare har titt som tätt kommit till redaktionen. Ofta illustrerade med bilder som den här. Foto: Läsarbild 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 21 September 2017, kl 16:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Fluckinger, Göteborg, Överlast, Trafikpolisen, Volvo CE

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant