Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

I förra veckan står trafikpolis Kjell Andersson med sin motorcykel vid Ytterhamnsmotet i Göteborg och iakttar trafiken som flyter förbi på Torslandavägen. När han får syn på Fluckingers maskintransport, ett svenskregistrerat ekipage med tysk förare, väljer han att vinka in det för kontroll på kontrollplatsen strax intill.

Snart stod det klart att ekipaget hade överlast. Böter till chauffören – och en överlastavgift till åkeriet.

Transporten hade gått från Arvika och var på väg till Göteborgs hamn.

Några dagar senare står Kjell återigen vid det aktuella motet. Han får då syn på samma ekipage, med liknande last som förra gången. Ekipaget vinkas in på kontrollplatsen – och mycket riktigt, det är samma ekipage. Och dessutom samma chaufför.

Ännu en gång visar det sig att det handlar om överlast - och återigen utfärdas både böter och överlastavgift.

Totalt ska nu chauffören punga ut med 5 750 kronor. Åkeriets avgift är i skrivande stund inte helt färdiguträknad, men enligt vad tidningen Proffs erfar, kommer man att få betala cirka 25 000 kronor.

Proffs ansvarige utgivare har beslutat att tidningen inte ska definiera de aktuella bruttovikterna och axeltrycken i den här artikeln eftersom arbetet med rapporterna inte är helt klara i skrivande stund.

Vi kan i alla fall konstatera att det kommer att bli påföljder för transportverksamheten och vi har därför kontaktat både avsändaren och åkeriet för att höra hur man resonerar kring händelserna.

På Volvo CE är det Fredrik Ivarsson, kommunikationsansvarig för Volvokoncernens lastbils- och logistikverksamhet, som svarar. Han är inte nöjd med det som inträffat och tydliggör att transportörerna de använder har avtal som klargör att regler ska följas.
- När vi beställer en transport av Fluckinger är vi kunder och har då inget formellt ansvar för själva lastningen, säger han. Inne på området i Arvika finns det dessutom en fordonsvåg.

Transporten av två tunga maskiner samtidigt, är en innovativ lösning som Fluckinger utvecklat och Ivarsson understryker att när Volvo beställer transporter har man en angiven vikt i systemet.

Har ni inte ett visst ansvar för att utlastningen inte sker på ett trafikfarligt sätt?
- Det är chauffören som måste planera lastningen och vi har som sagt en fordonsvåg, säger han.

När vi frågar om det inte är anmärkningsvärt att samma chaufför med samma last gör samma fel två gånger på mindre än en vecka, har Ivarsson svårt att inte hålla med. Nu kommer man att inleda en dialog med Fluckinger för att detta inte ska upprepas.
- Det som skett är inte acceptabelt, avrundar Fredrik Ivarsson

Göran Rosén är regionchef på Fluckinger i Sverige och förklarar att lastning av två maskiner inte är något nytt, men att deras nyutvecklade, innovativa ECO-trailer gav möjlighet till ökad lastkapacitet i samband med att 64 tons totalvikt tilläts.

Han berättar att det ligger ett omfattande arbete och många tester bakom utvecklingen innan den för ett par månader sedan togs i bruk, den första april.
- Vi kunde minska antalet transporter med 40 procent vilket ökar trafiksäkerheten och minskar miljöpåverkan, förklarar han.

Lastplanering av olika maskintyper har utvecklats av trailertillverkaren och samtliga förare har fått instruktioner. Anledningen till de aktuella överlasterna var ett resultat av felaktig registrering av egenvikt i deras register där vikten på lastsäkringsutrustning inte tagits med. Andra gången var det den mänskliga faktorn.
- Lasten hade placerats felaktigt, säger Rosén.

Han säger att deras Volvobilar är av nyaste modell och har de senaste säkerhetsutrustningarna vilket även innefattar alkolås och axeltrycksdisplay.
- För att säkerställa att vikten på displayen är korrekt, har alla förare från och med igår fått order om att kontrollväga inne på området innan avfärd, sammanfattar Göran Rosén.

Han understryker att inget ansvar för det inträffade vilar på Volvo. Fluckinger tar på sig hela ansvaret.


Tips från läsare har titt som tätt kommit till redaktionen. Ofta illustrerade med bilder som den här. Foto: Läsarbild 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 21 September 2017, kl 16:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Fluckinger, Göteborg, Överlast, Trafikpolisen, Volvo CE

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant