Bilderna illustrerar en del tänkbara användningsområden för EMTW.

Uppfinningen som gör TMA överflödigt

Mångsidig maskin ska rädda vägarbetarens liv

Den kan klättra över vägräcken, utrustas med oändligt många tillbehör, användas inom lika många olika områden och har potential att spara både liv, resurser och miljö. Vi talar om en svensk världsnyhet vid namn Environmental Multi Terrain Wheeler, EMTW, maskinen som kan arbeta på vägen utan att vara i vägen.


Wiktor Andersson och Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Problemen med att personer dör i samband med arbeten på våra vägar är ständigt aktuell. Idag används exempelvis flera TMA-fordon endast för att skydda en maskin som klipper gräs utmed motorvägen. Det skapar trafikstörningar, irritation och olyckor, även dödliga sådana. Miljön tar också onödig skada av att flera fordon måste agera skydd.

På initiativ från några entreprenörer i Mälardalen, inbjöds det 2009 till ett seminarium om problemet med bland andra Trafikverket. En av deltagarna var Arne Henriksson.
- Vi ställde oss frågan hur länge vi kunde hålla på att vara i vägen på vägarna, säger han när vi träffar honom och Wiktor Andersson i Falkenberg där maskinen just nu färdigställs inför premiärvisningen på Tylösands trafiksäkerhetsdagar den 12 september.

En arbetsgrupp bildades utifrån seminariet och med ekonomiskt stöd från Trafikverket och VINOVA, uppfann Arne den unika, ihåliga cylindern som hela maskinen är uppbyggd runt.

När testerna var klara var det dags för ett kommersiellt företag att ta vid utveckling och finansiering av produkten och efter en tid hamnade projektet så hos EMTW där Henriksson och Andersson sitter vid rodret.

Man arbetar med mottot ”mer väg för pengarna”. Förklara vad ni menar.
- Genom att maskinen utför sitt arbete från utsidan av vägen, stör den inte trafiken och inga TMA-bilar behövs, säger Andersson. TMA-fordon tillför endast säkerhet och förarna utsätts för risker och miljön för onödiga utsläpp.

Genom att TMA-bilarna inte behövs kan de utföra andra uppgifter som är vägrelaterade, säger han. Exempelvis laga hål i vägarna. EMTW ska inte göra förare arbetslösa utan ska istället frigöra resurser till annat nödvändigt arbete.
- Och att sitta i en TMA-bil på tomgång och bara vänta på att bli påkörd, kan inte vara det bästa jobbet, säger han.

Istället för att ha tre maskiner som klipper gräs utmed motorvägen, behövs det endast en EMTW som med tre klippare klipper allt med en gång, från utsidan. Med möjlighet att använda olika tillbehör, är det bara fantasin som sätter gränser för användningsområdena. Kommer många vägrenar att behöva byggas om för att klara EMTW?
- Marktrycket från EMTW per cm2 är inte mer än en personbil och stora delar av dagens vägrensnät fungerar bra för maskinen som de är, säger Henriksson. Sträckan Helsingborg - Jönköping är ett exempel.

Man räknar med att i väghållningsarbetet kan minst tio konventionella fordon bytas ut mot en EMTW. Maskinen är även förberedd att delta i transportsystemet eftersom den dels kan köras själv, men även lastas på lastbil med standardmått och som inte behöver vara specialbyggd.

Den EMTW man ska presentera i Tylösand är en grundmodell och intresset hos Trafikverket är stort för att få entreprenörerna att köpa maskinen som har ett åretruntkoncept.
- Intresset är påtagligt och Trafikverkets chef Lena Erixon är den som ska klippa bandet i Tylösand när vi presenterar vår världsunika produkt, avrundar Wiktor Andersson och Arne Henriksson som räknar med att de första maskinerna i drift ska synas under sommaren 2018.

Enligt undersökningar gjorda av Karolinska Institutet, visar att behovet av EMTW på den svenska marknaden, är cirka 300 maskiner. 


Så tar EMTW sig över vägräcket:


Filmen producerad av EMTW.


Överst: Såhär ser skelettet av EMTW ut. När Proffs besöker företaget, är karossen på lackering inför premiärvisningen i Tylösand. Nederst: Hydraulikspecialisten Mats Leijonborg har jobbat många år tillsammans med Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 6 September 2017, kl 16:40
Kategori: Nyhet
Taggar: EMTW, TMA-fordon, Trafiksäkerhet, Tylösandsseminariet, Uppfinningar

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant