Buller från mutterdragare, en brummande kompressor, högljudda samtal och andra ljud, stör lugnet för dem som betalat för att vila tryggt på Rasta i Håby. Foto: Torkild Nørgaard Jensen

Mobil däckverkstad på Håby Rasta väcker känslor

Platschefen: ”Förmodar att de betalar”

När vintern nalkas, förvandlas delar av lastbilsparkeringen till däckverkstad för ett utländskt åkeri. Smattrande mutterdragare, brummande kompressor och högljudda samtal och andra ljud, stör lugnet för dem som betalat för att vila tryggt.

När "däckverkstaden" öppnar på Håby Rasta nära Munkedal, vet man att vintern är nära. Torkild Nørgaard Jensen är en av många chaufförer som påverkats negativt av däckbytena och han berättar att det är polska Andersens bilar som passerar platsen och får nya däck på sina fordon.
- Redan i tisdags var jag inne på tankstationen och framförde mina synpunkter på att vi betalar för att stå lugnt och tryggt på platsen och så bedrivs det däckverkstad där, säger han och tillägger att han inte är ensam om att ha påtalat missförhållandet på platsen.

Dessa däckbyten är en återkommande företeelse som inte bara stör vilan för dem som betalat för att stå där. Den väcker också irritation över varför dessa fordon inte kan uppsöka en riktig däckverkstad som de flesta andra måste göra.

Man förstår att det inte handlar om enstaka fordon när en hel trailer kommer dit lastad med däck jämte en truck. Det enda som tycks saknas, är ett depåtält ifall det skulle regna.

Proffs ringer upp platschef Peter Stiig på Håby Rasta som förklarar att de först och främst bedriver hotell- och restaurangverksamhet och att betalningen för parkeringen går till bland annat övervakning för att man ska känna sig trygg med att parkera där.

Övervakning har man haft de senaste fem åren. Peter Stiig upplever inte att däckverksamheten påverkar parkeringsplatsen och han vet inte hur ofta och hur länge den pågår. Betalar fordonen som står där och byter däck?
- Det förmodar jag att de gör, säger han. I alla fall efter klockan 22.00.

När vi frågar om verksamheten är något de har för avsikt att stoppa, säger han att de har parkeringsvakter som håller koll på vad som pågår på platsen.
- Pågår det något olagligt polisanmäler vi det, säger Stiig. Vi har 50-60 övernattande lastbilar varje natt och vi behöver platserna till våra kunder.

Just nu verkar det endast vara polska Andersen som har denna verksamhet på platsen. Vad gör ni om det blir fler som tar efter initiativet?
- Då får vi se över hur vi kan agera eftersom parkeringsplatsen är till för våra kunder, säger han.

Har du förståelse för andra förares upprörda känslor?
- Ja, om någon blir väckt av verksamheten så har jag det, avrundar Peter Stiig.

Att vilande förare blir både störda och väckta, kan vi konstatera är fallet och vi låter Torkild Nørgaard Jensen få sista ordet och han menar att även däckverkstäder i trakten förlorar på detta.
- Dessutom tar de ditt och mitt arbete och där vi ska sova bedriver de nu däckverkstad. Detta är inte rätt, säger han avslutningsvis.


Rejält många däck och egen truck. Den årligt återkommande, mobila däckverkstaden rör upp känslor. Foto: Torkild Nørgaard Jensen 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 29 September 2017, kl 16:29
Kategori: Nyhet
Taggar: Håby, Mobil däckverkstad, Rasta

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant