Bilinspektör Roger Ogemar med en av de omtalade spritbussarna i bakgrunden. Foto: Göran Rosengren

Operation Vibeke fick bort spritbussarna

På måndag lämnar Tullverket tillsammans med Ekobrottsmyndigheten, Polismyndigheten och Skatteverket slutrapporten för regeringsuppdraget illegal hantering av punktskattepliktiga varor till regeringen. Internt döpte man projektet till "Operation Vibeke".
I arbetet med uppdraget har myndigheternas framgångsrika arbete lett till att de så kallade "spritbussarna" har upphört. Proffs följde det arbetet under ett par dagar.


Samhällsnyttan med operationen är otvetydig. Foto: Göran Rosengren 

Med åren har det byggts upp en välorganiserad smuggling av alkohol till Sverige med bussar, så kallade spritbussar. Som mest fanns ett 15-tal kända oseriösa bussbolag som förfogade över ett 30-tal bussar som dagligen tog in stora mängder alkohol till Sverige. Bolagen samverkade med gränsbutiker i framförallt Tyskland.

Varje vecka kom det ungefär 20 ankomster med bussar med en genomsnittlig alkoholmängd på ungefär tolv ton.

Den illegala hanteringen har genererat stora brottsvinster för aktörerna. Om alkoholen säljs till ungdomar är avansen betydligt större än om alkoholen säljs till vuxna eftersom ungdomarna inte kan handla legalt på Systembolaget.

Myndigheterna bedömer att spritbussarna under 2016 genererade minst 300 miljoner kronor i brottsvinster, pengar som till stor del återinvesteras i den organiserade brottsligheten. Skattebortfallet uppskattas även det uppgå till minst 300 miljoner kronor.
- Vi har varit uthålliga, utnyttjat våra resurser effektivt och planerat insatserna mot bussarna väl och det har gett stor effekt. Varje myndighet har kunnat utnyttja sin verktygslåda i insatsen mot spritbussarna och den samlade effekten av dessa åtgärder har gett resultat. Det finns goda förutsättningar för att bygga vidare på det här arbetet, säger Lars Kristoffersson, chef för Brottsbekämpningen på Tullverket.

För att angripa problemet med spritbussarna på flera fronter har varje myndighet använt alla angreppssätt de har till förfogande. Det har bland annat handlat om att Tullverket har gjort omhändertaganden, tagit alkohol i beslag och bedrivit brottsutredningar, Ekobrottsmyndigheten har bedrivit förundersökningar, Skatteverket har bedrivit skatteutredningar och trafikpoliser, från sex av landets sju regioner, har bland annat utfört fördjupade trafikkontroller av kör- och vilotider och överlaster. Samtliga myndigheter har bedrivit underrättelsearbete och haft ett nära samarbete i planeringen av insatserna.

Myndigheterna kommer att fortsätta arbetet mot den organiserade alkoholsmugglingen. Under sensommaren har det skett en ökning av den så kallade myrtrafiken, det vill säga trafiken med skåpbilar och andra mindre fordon innehållande alkohol. Busschaufförer och målvakter som tidigare påträffats i bussar har nu påträffats i myrtrafiken trots att de redan är föremål för brottsutredning.
- Vi bevakar nu detta för att se hur smugglarna förändrar sina tillvägagångssätt för att kunna rikta insatser mot dessa, säger Lars Kristoffersson.

Bilinspektörna Roger Ogemar och Tommy Roos samt trafikpolis Lars Aldén arbetar till vardags i Västerås. Men när vi möter dem, tidigt på våren i år, står de i snålblåsten på Lernacken, brofästet vid Öresundsbron.

De vinkar in en turistbuss för kontroll. Snart står det klart att det handlar om en av de omtalade ”spritbussarna”. Ombord i bussen sitter ett knappt 20-tal resenärer med sina näsor tryckta mot sina mobiltelefoner.

Tulltjänstemän och poliser beordrar samtliga att lämna sina platser och ställa sig på trottoaren utanför. Mobiltelefoner och andra personliga tillhörigheter ska lämnas kvar ombord. De flesta verkar känna till proceduren och ingen tycks bli förvånad. Inte ens irriterade över den långa kontrollprocessen.

Efter några timmars arbete har de svenska myndigheterna ”tvättat” ytterligare en spritbuss. Totalt skulle det bli nio sådana ”tvättar” för Västeråspolisen. Till detta 107 fordonsvägningar som resulterade i 39 konstaterade överlaster på mellan 23 och 234 procent och två indragna körkort.

Dessutom rapporterade man under den vecka då Proffs mötte dem, sex förare för brott mot kör- och vilotiderna, fem fordon fick anmärkningar för tekniska brister – plus att man ”tvättade” ytterligare en spritbuss.

Västeråsarna skrev sammanlagt ut böter på 130 450 kronor den aktuella veckan, där man tillbringade två dagar vid Öresundsbron och tre dagar i Helsingborgs hamn.

Att Proffs inte har skrivit tidigare om Operation Vibeke beror på att vi inte har velat störa polisens och de andra myndigheternas viktiga arbete.


Fullpackat. Förutom att fylla bagageutrymmena, hade man även plockat bort stolar inne i bussen för att på så sätt få plats med ännu mer alkohol. Därmed tvingades bussen även genomgå en ny registreringsbesiktning för att få lov att användas i trafik igen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 29 September 2017, kl 09:50
Kategori: Nyhet
Taggar: Operation Vibeke, Smuggling, Spritbussar, Trafikpolisen, Tullen

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant