Den här dragbilen fick körförbud i onsdags eftersom kompressorn inte orkade med att hålla lufttrycket uppe. Risken för bromsbortfall var överhängande. Foto: Göran Rosengren

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.


Ett kilo metall på vägbanan från en tappad bromsdetalj tillhörande ett tungt fordon, kunde ha slutat med katastrof. 

Transportarbetaren berättar i artikeln om ett polskt, skrotfärdigt ekipage som skenade iväg över betonghinder, en cykelbana och ett staket. Bil och trailer var endast en hårsmån ifrån att landa i hamnbassängen vid Lilla Värtan i Stockholm. Att inga människor kom till skada, kan man antagligen tacka högre makter för.

När Proffs under onsdagen besöker trafikpolisens kontrollplats i Helsingborg har man precis vinkat in en bulgarisk dragbil med en trailer registrerad i Luxemburg. Trailern har man inget att anmärka på. Bilen däremot fick körförbud. Vad har den för brister?
- Allt, svarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson och suckar lite uppgivet.

Hans kollega, bilinspektör Lars-Olof Tuvesson, nickar instämmande och förtydligar:
- Vi har noterat tolv punkter i besiktningsprotokollet. Allt från trasiga lampor till vatten och olja i tryckluftstankarna samt glapp i en styrled.
- Det som gjorde att det blev körförbud var att kompressorn inte orkade hålla trycket uppe i bromssystemet.

Inte ens manometrarna på instrumentbrädan (som visar lufttrycket i bromssystemet, reds anm) fungerade.
- Nej, visarna rörde sig inte. De stod på noll, tillägger Tuvesson.

Att bilinspektörernas jobb gör skillnad är inte svårt att räkna ut. Och utan att ha några vetenskapliga bevis för att de skulle behöva fler kollegor, kan man med blotta ögat på vägarna konstatera att det ligger många tappade fordonsdelar lite varstans.

Till exempel noterade en annan trafikpolis i Helsingborg, Richard Karlsson, nyligen en bromsdetalj som låg på motorvägen. Hans kollega, Jesper Leidig i vägbrottsgruppen, visar ett foto på delen.
- Den här stålbiten var det som Richard hittade på E6 i höjd med Görarp. Den väger cirka ett kilo. Det handlar om en för oss okänd lastbil som sannolikt har kört bromsbeläggen ända in i stålet och sedan har biten trillat av från oket. Lagom kul att få i framrutan eller på hjälmen, förklarar Leidig.

Och på tal om att få bromsdelar i framrutan. Tidigare i somras kontaktar en personbilist tidningen Proffs. Han vill helst vara anonym, men skickar ett par bilder som illustrerar det han råkade ut för.
- Jag fick en del av en broms från ett tungt fordon in i bilen. Den for igenom framrutan på min bil och landade på golvet inne i bilen.

Den otäcka händelsen utspelade sig även den på E6. Vid Hallandsås, närmare bestämt.
- Hade delen träffat något längre till vänster så hade jag inte kunnat berätta det här för dig. Jag hade inte överlevt, förklarar mannen avslutningsvis.


I det här fallet var katastrofen otäckt nära. En detalj från en lastbilsbroms for igenom rutan på en personbil, vilket kunde fått dödlig utgång. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 15 September 2017, kl 16:43
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektör, Fordonskontroll, Helsingborg, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant