(Västerås) Föraren av den här bilen erhöll ett inbetalningskort för att ha kört med dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. Foto: Roger Ogemar

Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage

Trafikpolisen hade en intensiv torsdag

Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.


(Helsingborg) Polsk dragbil och italiensk trailer i färd med att köra otillåtet cabotage. Men i Helsingborg tog resan slut. 

Torsdagen tar avstamp i att man fått veta att ett fartyg skulle leverera bentonitlera i Västerås hamn den 29 augusti. Den mycket tunga leran skulle transporteras till Stockholm på väg av stockholmsbaserade Norrorts Åkeri.
- Av erfarenhet vet vi att detta åkeri tidigare har slarvat med att förlänga dragstången till släpen vilket kan resultera i en för hög bruttovikt i förhållande till fordonslängden, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.

När transporterna började rulla, kontrollerades ekipagen på kontrollplats Kaleby och de flesta låg precis på maxgränsen vad gäller trippelaxeltryck på bilen medan bruttovikterna låg under max. Däremot var det en av förarna som i onsdagsväckte Ogemars intresse.
- Han hade börjat köra senare än alla de andra och dessutom hade det varit en annan förare som kört de första 90 minuterna, säger han.

Just då hade han inte mer att gå på, men istället började de lite tidigare under torsdagenför att kolla samma förare igen. Då stod man istället utanför hamnen där de lastar för att se om det var någon annan som körde bilen i början.
- Först ville han inte svänga in för kontroll eftersom han ju hade blivit kontrollerad dagen innan och sedan fumlade han med färdskrivaren när jag bad honom göra en utskrift, säger Ogemar.

Hans misstanke var rätt. Det visade sig att han körde på en annans förarkort som han hävdade han hittat i bilen. Kortets ägare hade slutat på åkeriet tre månader tidigare och han hade nog glömt kortet i bilen, sade föraren till Ogemar. Han erkände och fick 5 500 kronor i böter både för att ha kört på annans förarkort samt för de mörkade kör- och vilotiderna.

Norrorts Åkeri är inte misstänkt för något brott.

Sedan var det dags att åka till kontrollplats Kaleby för att slå upp portarna och först in blev ett polskt ekipage med svenskregistrerad tomtrailer på väg till Stockholm för att lasta. Vägavgiften var obetald och han hade kört lite för länge vid ett tillfälle i Polen för två veckor sedan.
- Föraren hävdade att fordonet gått sönder och att han velat ta sig till en verkstad, säger Ogemar. När jag bad honom visa verkstadsfakturan som verifikation, visade det sig att det dessvärre skiljde sex dagar mellan dessa datum, berättar han.

Utöver en bot på 3 000 kronor för obetald vägavgift, fick föraren även en sanktionsavgift på 3 000 kronor för att ha kört för länge utomlands.

I samma veva togs en svenskregistrerad dragare med en tyskt LKW Walter-trailer in. Den polske föraren verkade otroligt trött.
- Efter diverse bortförklaringar som vi lyckades slå hål på, visade det sig att föraren använde sig av två förarkort för att slippa stanna och vila, säger Ogemar.

Även denne förare erhöll ett inbetalningskort för dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott på 5500 kronor. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. LKW Walter är inte misstänkt för något brott.

 

Full verksamhet även i Göteborg och Helsingborg

Det är inte endast Västeråspolisen som var på hugget under torsdagen. Proffs hann med att kolla läget hos trafikpolisen både i Göteborg och i Helsingborg. Och även där hände det saker.

I ett regnigt Göteborg hade gruppchefen, trafikpolis Kjell Andersson, samlat sitt gäng på kontrollplatsen på Arendalsvägen intill den nya id-kontrollen. Bland annat kunde man konstatera dåligt säkrad last och en hel rad ekipage med tekniska brister som till exempel en bulgarisk dragbil där tre av fyra bromsskivor var spruckna.

Till detta kunde bilinspektörerna lägga även glapp i styrningen och ett riktigt utslitet däck på trailern.

En kvinna, som sade sig vara lastbilschaufför, i en till synes mycket ”välanvänd” Volvo personbil bjöd på ”dagens cirkus”. Bilen tillhörde hennes far, men hon hade själv bytt ut originalbelysningen på den till Xenon. Hon hade dessutom monterat solfilm på båda de främre sidorutorna – och på framrutan(!). Solfilmen slet hon genast bort, märkbart irriterad över polisens påpekande. Därefter förnekade hon att solfilmen någonsin hade suttit där. Trots att fem-sex poliser och bilinspektörer (samt tidningen Proffs reporter) bevittande hennes tilltag. Därmed har hon sannolikt en rättegång att se fram emot. Med en dom som är tämligen förutsägbar och som egentligen endast belastar rättssystemet helt i onödan.

I Helsingborg var det ett trailerekipage bestående av en polsk dragbil och en italiens trailer från Arcece som stod i fokus. Chauffören från Ukraina och dennes arbetsgivare såg båda för gott att erkänna att transporten var ett otillåtet cabotage.

Dragbilen hade varit i Sverige längre än tillåtet och när den stoppades, var den på väg från Malmö till ett par olika adresser i Sverige.

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, betalades under torsdagskvällen.


Översta bilden (Göteborg): Tre av fyra bromsskivor hade spruckit, glapp i styrningen och ett utslitet däck var några av bristerna på det här fordonet. Nedersta bilden (Göteborg): En traktortransport vars lastsäkring inte uppfyllde kraven. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 1 September 2017, kl 14:31
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Göteborg, Helsingborg, Trafikpolisen, Västerås

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant