(Västerås) Föraren av den här bilen erhöll ett inbetalningskort för att ha kört med dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. Foto: Roger Ogemar

Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage

Trafikpolisen hade en intensiv torsdag

Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.


(Helsingborg) Polsk dragbil och italiensk trailer i färd med att köra otillåtet cabotage. Men i Helsingborg tog resan slut. 

Torsdagen tar avstamp i att man fått veta att ett fartyg skulle leverera bentonitlera i Västerås hamn den 29 augusti. Den mycket tunga leran skulle transporteras till Stockholm på väg av stockholmsbaserade Norrorts Åkeri.
- Av erfarenhet vet vi att detta åkeri tidigare har slarvat med att förlänga dragstången till släpen vilket kan resultera i en för hög bruttovikt i förhållande till fordonslängden, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.

När transporterna började rulla, kontrollerades ekipagen på kontrollplats Kaleby och de flesta låg precis på maxgränsen vad gäller trippelaxeltryck på bilen medan bruttovikterna låg under max. Däremot var det en av förarna som i onsdagsväckte Ogemars intresse.
- Han hade börjat köra senare än alla de andra och dessutom hade det varit en annan förare som kört de första 90 minuterna, säger han.

Just då hade han inte mer att gå på, men istället började de lite tidigare under torsdagenför att kolla samma förare igen. Då stod man istället utanför hamnen där de lastar för att se om det var någon annan som körde bilen i början.
- Först ville han inte svänga in för kontroll eftersom han ju hade blivit kontrollerad dagen innan och sedan fumlade han med färdskrivaren när jag bad honom göra en utskrift, säger Ogemar.

Hans misstanke var rätt. Det visade sig att han körde på en annans förarkort som han hävdade han hittat i bilen. Kortets ägare hade slutat på åkeriet tre månader tidigare och han hade nog glömt kortet i bilen, sade föraren till Ogemar. Han erkände och fick 5 500 kronor i böter både för att ha kört på annans förarkort samt för de mörkade kör- och vilotiderna.

Norrorts Åkeri är inte misstänkt för något brott.

Sedan var det dags att åka till kontrollplats Kaleby för att slå upp portarna och först in blev ett polskt ekipage med svenskregistrerad tomtrailer på väg till Stockholm för att lasta. Vägavgiften var obetald och han hade kört lite för länge vid ett tillfälle i Polen för två veckor sedan.
- Föraren hävdade att fordonet gått sönder och att han velat ta sig till en verkstad, säger Ogemar. När jag bad honom visa verkstadsfakturan som verifikation, visade det sig att det dessvärre skiljde sex dagar mellan dessa datum, berättar han.

Utöver en bot på 3 000 kronor för obetald vägavgift, fick föraren även en sanktionsavgift på 3 000 kronor för att ha kört för länge utomlands.

I samma veva togs en svenskregistrerad dragare med en tyskt LKW Walter-trailer in. Den polske föraren verkade otroligt trött.
- Efter diverse bortförklaringar som vi lyckades slå hål på, visade det sig att föraren använde sig av två förarkort för att slippa stanna och vila, säger Ogemar.

Även denne förare erhöll ett inbetalningskort för dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott på 5500 kronor. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. LKW Walter är inte misstänkt för något brott.

 

Full verksamhet även i Göteborg och Helsingborg

Det är inte endast Västeråspolisen som var på hugget under torsdagen. Proffs hann med att kolla läget hos trafikpolisen både i Göteborg och i Helsingborg. Och även där hände det saker.

I ett regnigt Göteborg hade gruppchefen, trafikpolis Kjell Andersson, samlat sitt gäng på kontrollplatsen på Arendalsvägen intill den nya id-kontrollen. Bland annat kunde man konstatera dåligt säkrad last och en hel rad ekipage med tekniska brister som till exempel en bulgarisk dragbil där tre av fyra bromsskivor var spruckna.

Till detta kunde bilinspektörerna lägga även glapp i styrningen och ett riktigt utslitet däck på trailern.

En kvinna, som sade sig vara lastbilschaufför, i en till synes mycket ”välanvänd” Volvo personbil bjöd på ”dagens cirkus”. Bilen tillhörde hennes far, men hon hade själv bytt ut originalbelysningen på den till Xenon. Hon hade dessutom monterat solfilm på båda de främre sidorutorna – och på framrutan(!). Solfilmen slet hon genast bort, märkbart irriterad över polisens påpekande. Därefter förnekade hon att solfilmen någonsin hade suttit där. Trots att fem-sex poliser och bilinspektörer (samt tidningen Proffs reporter) bevittande hennes tilltag. Därmed har hon sannolikt en rättegång att se fram emot. Med en dom som är tämligen förutsägbar och som egentligen endast belastar rättssystemet helt i onödan.

I Helsingborg var det ett trailerekipage bestående av en polsk dragbil och en italiens trailer från Arcece som stod i fokus. Chauffören från Ukraina och dennes arbetsgivare såg båda för gott att erkänna att transporten var ett otillåtet cabotage.

Dragbilen hade varit i Sverige längre än tillåtet och när den stoppades, var den på väg från Malmö till ett par olika adresser i Sverige.

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, betalades under torsdagskvällen.


Översta bilden (Göteborg): Tre av fyra bromsskivor hade spruckit, glapp i styrningen och ett utslitet däck var några av bristerna på det här fordonet. Nedersta bilden (Göteborg): En traktortransport vars lastsäkring inte uppfyllde kraven. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 1 September 2017, kl 14:31
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Göteborg, Helsingborg, Trafikpolisen, Västerås

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nyktra-projektet sjösätts i år

Automatisk nykterhetskontroll snart verklighet

Trafikverket och Polisen inleder ett samarbetsprojekt, kallat Nyktra-projektet som ska utveckla ett helt nytt koncept med automatiserade nykterhetskontroller, för att kontrollera nykterhet i vägtrafiken.

DEBATTARTIKEL

HSS till landets politiker:

Riksdagen öppnar och du har ett år på dig att övertyga oss!

September 2018 närmar sig med stormsteg och valurnorna väntar på att fyllas, vilka vill ha våra röster är något man frågar sig. Är det samma gamla politiker som mest pratar om vad de andra inte har gjort, utan att man lagt fram något själv?

Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

”Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods”

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant