(Västerås) Föraren av den här bilen erhöll ett inbetalningskort för att ha kört med dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta.Fotograf: Roger Ogemar (Västerås) Föraren av den här bilen erhöll ett inbetalningskort för att ha kört med dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta.Fotograf: Roger Ogemar

Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage

Trafikpolisen hade en intensiv torsdag

Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.

Torsdagen tar avstamp i att man fått veta att ett fartyg skulle leverera bentonitlera i Västerås hamn den 29 augusti. Den mycket tunga leran skulle transporteras till Stockholm på väg av stockholmsbaserade Norrorts Åkeri.
– Av erfarenhet vet vi att detta åkeri tidigare har slarvat med att förlänga dragstången till släpen vilket kan resultera i en för hög bruttovikt i förhållande till fordonslängden, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.

När transporterna började rulla, kontrollerades ekipagen på kontrollplats Kaleby och de flesta låg precis på maxgränsen vad gäller trippelaxeltryck på bilen medan bruttovikterna låg under max. Däremot var det en av förarna som i onsdagsväckte Ogemars intresse.
– Han hade börjat köra senare än alla de andra och dessutom hade det varit en annan förare som kört de första 90 minuterna, säger han.

Just då hade han inte mer att gå på, men istället började de lite tidigare under torsdagenför att kolla samma förare igen. Då stod man istället utanför hamnen där de lastar för att se om det var någon annan som körde bilen i början.
– Först ville han inte svänga in för kontroll eftersom han ju hade blivit kontrollerad dagen innan och sedan fumlade han med färdskrivaren när jag bad honom göra en utskrift, säger Ogemar.

Hans misstanke var rätt. Det visade sig att han körde på en annans förarkort som han hävdade han hittat i bilen. Kortets ägare hade slutat på åkeriet tre månader tidigare och han hade nog glömt kortet i bilen, sade föraren till Ogemar. Han erkände och fick 5 500 kronor i böter både för att ha kört på annans förarkort samt för de mörkade kör- och vilotiderna.

Norrorts Åkeri är inte misstänkt för något brott.

Sedan var det dags att åka till kontrollplats Kaleby för att slå upp portarna och först in blev ett polskt ekipage med svenskregistrerad tomtrailer på väg till Stockholm för att lasta. Vägavgiften var obetald och han hade kört lite för länge vid ett tillfälle i Polen för två veckor sedan.
– Föraren hävdade att fordonet gått sönder och att han velat ta sig till en verkstad, säger Ogemar. När jag bad honom visa verkstadsfakturan som verifikation, visade det sig att det dessvärre skiljde sex dagar mellan dessa datum, berättar han.

Utöver en bot på 3 000 kronor för obetald vägavgift, fick föraren även en sanktionsavgift på 3 000 kronor för att ha kört för länge utomlands.

I samma veva togs en svenskregistrerad dragare med en tyskt LKW Walter-trailer in. Den polske föraren verkade otroligt trött.
– Efter diverse bortförklaringar som vi lyckades slå hål på, visade det sig att föraren använde sig av två förarkort för att slippa stanna och vila, säger Ogemar.

Även denne förare erhöll ett inbetalningskort för dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott på 5500 kronor. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. LKW Walter är inte misstänkt för något brott.

 

Full verksamhet även i Göteborg och Helsingborg

Det är inte endast Västeråspolisen som var på hugget under torsdagen. Proffs hann med att kolla läget hos trafikpolisen både i Göteborg och i Helsingborg. Och även där hände det saker.

I ett regnigt Göteborg hade gruppchefen, trafikpolis Kjell Andersson, samlat sitt gäng på kontrollplatsen på Arendalsvägen intill den nya id-kontrollen. Bland annat kunde man konstatera dåligt säkrad last och en hel rad ekipage med tekniska brister som till exempel en bulgarisk dragbil där tre av fyra bromsskivor var spruckna.

Till detta kunde bilinspektörerna lägga även glapp i styrningen och ett riktigt utslitet däck på trailern.

En kvinna, som sade sig vara lastbilschaufför, i en till synes mycket ”välanvänd” Volvo personbil bjöd på ”dagens cirkus”. Bilen tillhörde hennes far, men hon hade själv bytt ut originalbelysningen på den till Xenon. Hon hade dessutom monterat solfilm på båda de främre sidorutorna – och på framrutan(!). Solfilmen slet hon genast bort, märkbart irriterad över polisens påpekande. Därefter förnekade hon att solfilmen någonsin hade suttit där. Trots att fem-sex poliser och bilinspektörer (samt tidningen Proffs reporter) bevittande hennes tilltag. Därmed har hon sannolikt en rättegång att se fram emot. Med en dom som är tämligen förutsägbar och som egentligen endast belastar rättssystemet helt i onödan.

I Helsingborg var det ett trailerekipage bestående av en polsk dragbil och en italiens trailer från Arcece som stod i fokus. Chauffören från Ukraina och dennes arbetsgivare såg båda för gott att erkänna att transporten var ett otillåtet cabotage.

Dragbilen hade varit i Sverige längre än tillåtet och när den stoppades, var den på väg från Malmö till ett par olika adresser i Sverige.

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, betalades under torsdagskvällen.

Om artikeln

Publicerad: 2017-09-01 14:31
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Göteborg Helsingborg Trafikpolisen Västerås