Den här båten hämtades av åkeriägaren men betalningen uteblev. Via Facebooks och goda kontakters försorg är den nu tillbaka hos den rättmätige ägaren. Foto: Glenn Månsson

Åkeriägare lurade till sig båt – hittades via Facebook

Han sålde sin båt, men några pengar kom aldrig. Båten, liksom köparen och tillika åkeriägaren, gick dessutom upp i rök. Tack vare observanta personer hittades båten, men köparen är fortfarande onåbar.

Glenn Månsson är företagare inom byggbranschen och bor på Öland. Den 10 juli sålde han sin båt till "Kalle" (fingerat namn, reds anm) i Blekinge. Båten hämtades sjövägen, men några pengar kom aldrig. Varför släppte du iväg båten utan att ha fått betalt?
- Kalle köpte båten, men det krånglade med betalningen under helgen så han ville betala i början av veckan, säger Glenn.

Eftersom båda är företagare, Glenn inom byggbranschen och Kalle sitter i styrelsen på ett åkeriföretag i Sölvesborg, löste man betalningen med en faktura som förföll efter tio dagar. Båten hämtades sjövägen av en bekant till köparen. Några pengar dök inte upp i början av veckan och snart hade fakturan förfallit varpå Glenn tog telefonkontakt med Kalle.
- Han hade en mängd ursäkter och när ursäkterna tog slut, bytte han telefonnummer och därmed kunde jag inte nå honom längre, säger Glenn.

Glenn polisanmälde saken och begav sig ner till den adress Kalle uppgett i Blekinge, men kvinnan på adressen förklarade att han inte längre bodde kvar där. Kalle hade också talat om ett sommarhus på Västkusten och Glenn begav sig dit med husbilen och letade under en tid, men insåg det omöjliga i detta. Istället tog han hjälp av Facebook och i början av denna vecka fick han napp.
- En kille i Kallinge hade sett min båt på en industritomt varpå jag kontaktade polisen som sade att jag kunde hämta den, säger Glenn.

Det verkar emellertid som att "tjuvarna", som Glenn kallar dem, också fått reda på att båten hittats och de tar kontakt med Antes Lyft- och Transport.
- De presenterade sig med mitt namn och ville ha båten flyttad, säger han. Vad de inte visste, var att vårt företag använder sig av Antes för våra transporter och han ringde upp mig och berättade om samtalet.

Man drog slutsatsen att "tjuvarna" försökte flytta båten igen för att kunna behålla den, men nu körde Antes den hem till Glenn istället.

Proffs försöker nå Kalle genom att ringa till åkeriet. Företaget sysslar med bland annat vägtransporter. Ingen svarar, varpå vi skickar sms och får till svar att det är fel nummer. Vi kontrollerar på flera sätt att numret visst stämmer och påtalar det i ett sms. Då ringer personen bakom telefonnumret upp oss och det är en ganska uppgiven man som berättar vad han heter och det är inte Kalle. Han undrar om även jag blivit lurad av ”den där” Kalle.
- Jag vet inte varför mitt telefonnummer står på /åkeriet/, säger han trött. Jag har polisanmält det och på Eniro säger de att det enda jag kan göra är att byta nummer, men jag har ju hela mitt liv på det numret!

Han berättar att minst trettio personer har ringt om att de sålt saker till Kalle eller delbetalat för något de sedan inte fått. Samma scenarion ser vi i kommentarerna på Facebook som följde Glenns inlägg. Killen i telefonen radar upp en mängd olika händelser han fått beskrivna som bland annat att någon betalat handpenning på en lastbil och sedan inte fått kontakt och senast var det någon som ringde om en båt som inte betalats.
- Hur svårt kan det vara för polisen att hitta människan, undrar han.

Proffs fortsätter att leta och får tag på telefonnumret till kvinnan som bor på den adress i Blekinge som Kalle angett för Glenn att han fanns på, men när vi ringer svarar hon inte. Kalle själv har enligt Eniro inget offentligt telefonnummer registrerat på sig idag. Om Kalle känner igen sig i den här artikeln, får han gärna kontakta redaktionen.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 6 Oktober 2017, kl 15:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Åkeriägare, Båtaffär, Bedrägerier, Blekinge

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant