Den här båten hämtades av åkeriägaren men betalningen uteblev. Via Facebooks och goda kontakters försorg är den nu tillbaka hos den rättmätige ägaren. Foto: Glenn Månsson

Åkeriägare lurade till sig båt – hittades via Facebook

Han sålde sin båt, men några pengar kom aldrig. Båten, liksom köparen och tillika åkeriägaren, gick dessutom upp i rök. Tack vare observanta personer hittades båten, men köparen är fortfarande onåbar.

Glenn Månsson är företagare inom byggbranschen och bor på Öland. Den 10 juli sålde han sin båt till "Kalle" (fingerat namn, reds anm) i Blekinge. Båten hämtades sjövägen, men några pengar kom aldrig. Varför släppte du iväg båten utan att ha fått betalt?
- Kalle köpte båten, men det krånglade med betalningen under helgen så han ville betala i början av veckan, säger Glenn.

Eftersom båda är företagare, Glenn inom byggbranschen och Kalle sitter i styrelsen på ett åkeriföretag i Sölvesborg, löste man betalningen med en faktura som förföll efter tio dagar. Båten hämtades sjövägen av en bekant till köparen. Några pengar dök inte upp i början av veckan och snart hade fakturan förfallit varpå Glenn tog telefonkontakt med Kalle.
- Han hade en mängd ursäkter och när ursäkterna tog slut, bytte han telefonnummer och därmed kunde jag inte nå honom längre, säger Glenn.

Glenn polisanmälde saken och begav sig ner till den adress Kalle uppgett i Blekinge, men kvinnan på adressen förklarade att han inte längre bodde kvar där. Kalle hade också talat om ett sommarhus på Västkusten och Glenn begav sig dit med husbilen och letade under en tid, men insåg det omöjliga i detta. Istället tog han hjälp av Facebook och i början av denna vecka fick han napp.
- En kille i Kallinge hade sett min båt på en industritomt varpå jag kontaktade polisen som sade att jag kunde hämta den, säger Glenn.

Det verkar emellertid som att "tjuvarna", som Glenn kallar dem, också fått reda på att båten hittats och de tar kontakt med Antes Lyft- och Transport.
- De presenterade sig med mitt namn och ville ha båten flyttad, säger han. Vad de inte visste, var att vårt företag använder sig av Antes för våra transporter och han ringde upp mig och berättade om samtalet.

Man drog slutsatsen att "tjuvarna" försökte flytta båten igen för att kunna behålla den, men nu körde Antes den hem till Glenn istället.

Proffs försöker nå Kalle genom att ringa till åkeriet. Företaget sysslar med bland annat vägtransporter. Ingen svarar, varpå vi skickar sms och får till svar att det är fel nummer. Vi kontrollerar på flera sätt att numret visst stämmer och påtalar det i ett sms. Då ringer personen bakom telefonnumret upp oss och det är en ganska uppgiven man som berättar vad han heter och det är inte Kalle. Han undrar om även jag blivit lurad av ”den där” Kalle.
- Jag vet inte varför mitt telefonnummer står på /åkeriet/, säger han trött. Jag har polisanmält det och på Eniro säger de att det enda jag kan göra är att byta nummer, men jag har ju hela mitt liv på det numret!

Han berättar att minst trettio personer har ringt om att de sålt saker till Kalle eller delbetalat för något de sedan inte fått. Samma scenarion ser vi i kommentarerna på Facebook som följde Glenns inlägg. Killen i telefonen radar upp en mängd olika händelser han fått beskrivna som bland annat att någon betalat handpenning på en lastbil och sedan inte fått kontakt och senast var det någon som ringde om en båt som inte betalats.
- Hur svårt kan det vara för polisen att hitta människan, undrar han.

Proffs fortsätter att leta och får tag på telefonnumret till kvinnan som bor på den adress i Blekinge som Kalle angett för Glenn att han fanns på, men när vi ringer svarar hon inte. Kalle själv har enligt Eniro inget offentligt telefonnummer registrerat på sig idag. Om Kalle känner igen sig i den här artikeln, får han gärna kontakta redaktionen.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 6 Oktober 2017, kl 15:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Åkeriägare, Båtaffär, Bedrägerier, Blekinge

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant