Den här båten hämtades av åkeriägaren men betalningen uteblev. Via Facebooks och goda kontakters försorg är den nu tillbaka hos den rättmätige ägaren. Foto: Glenn Månsson

Åkeriägare lurade till sig båt – hittades via Facebook

Han sålde sin båt, men några pengar kom aldrig. Båten, liksom köparen och tillika åkeriägaren, gick dessutom upp i rök. Tack vare observanta personer hittades båten, men köparen är fortfarande onåbar.

Glenn Månsson är företagare inom byggbranschen och bor på Öland. Den 10 juli sålde han sin båt till "Kalle" (fingerat namn, reds anm) i Blekinge. Båten hämtades sjövägen, men några pengar kom aldrig. Varför släppte du iväg båten utan att ha fått betalt?
- Kalle köpte båten, men det krånglade med betalningen under helgen så han ville betala i början av veckan, säger Glenn.

Eftersom båda är företagare, Glenn inom byggbranschen och Kalle sitter i styrelsen på ett åkeriföretag i Sölvesborg, löste man betalningen med en faktura som förföll efter tio dagar. Båten hämtades sjövägen av en bekant till köparen. Några pengar dök inte upp i början av veckan och snart hade fakturan förfallit varpå Glenn tog telefonkontakt med Kalle.
- Han hade en mängd ursäkter och när ursäkterna tog slut, bytte han telefonnummer och därmed kunde jag inte nå honom längre, säger Glenn.

Glenn polisanmälde saken och begav sig ner till den adress Kalle uppgett i Blekinge, men kvinnan på adressen förklarade att han inte längre bodde kvar där. Kalle hade också talat om ett sommarhus på Västkusten och Glenn begav sig dit med husbilen och letade under en tid, men insåg det omöjliga i detta. Istället tog han hjälp av Facebook och i början av denna vecka fick han napp.
- En kille i Kallinge hade sett min båt på en industritomt varpå jag kontaktade polisen som sade att jag kunde hämta den, säger Glenn.

Det verkar emellertid som att "tjuvarna", som Glenn kallar dem, också fått reda på att båten hittats och de tar kontakt med Antes Lyft- och Transport.
- De presenterade sig med mitt namn och ville ha båten flyttad, säger han. Vad de inte visste, var att vårt företag använder sig av Antes för våra transporter och han ringde upp mig och berättade om samtalet.

Man drog slutsatsen att "tjuvarna" försökte flytta båten igen för att kunna behålla den, men nu körde Antes den hem till Glenn istället.

Proffs försöker nå Kalle genom att ringa till åkeriet. Företaget sysslar med bland annat vägtransporter. Ingen svarar, varpå vi skickar sms och får till svar att det är fel nummer. Vi kontrollerar på flera sätt att numret visst stämmer och påtalar det i ett sms. Då ringer personen bakom telefonnumret upp oss och det är en ganska uppgiven man som berättar vad han heter och det är inte Kalle. Han undrar om även jag blivit lurad av ”den där” Kalle.
- Jag vet inte varför mitt telefonnummer står på /åkeriet/, säger han trött. Jag har polisanmält det och på Eniro säger de att det enda jag kan göra är att byta nummer, men jag har ju hela mitt liv på det numret!

Han berättar att minst trettio personer har ringt om att de sålt saker till Kalle eller delbetalat för något de sedan inte fått. Samma scenarion ser vi i kommentarerna på Facebook som följde Glenns inlägg. Killen i telefonen radar upp en mängd olika händelser han fått beskrivna som bland annat att någon betalat handpenning på en lastbil och sedan inte fått kontakt och senast var det någon som ringde om en båt som inte betalats.
- Hur svårt kan det vara för polisen att hitta människan, undrar han.

Proffs fortsätter att leta och får tag på telefonnumret till kvinnan som bor på den adress i Blekinge som Kalle angett för Glenn att han fanns på, men när vi ringer svarar hon inte. Kalle själv har enligt Eniro inget offentligt telefonnummer registrerat på sig idag. Om Kalle känner igen sig i den här artikeln, får han gärna kontakta redaktionen.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 6 Oktober 2017, kl 15:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Åkeriägare, Båtaffär, Bedrägerier, Blekinge

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant