Den här båten hämtades av åkeriägaren men betalningen uteblev. Via Facebooks och goda kontakters försorg är den nu tillbaka hos den rättmätige ägaren. Foto: Glenn Månsson

Åkeriägare lurade till sig båt – hittades via Facebook

Han sålde sin båt, men några pengar kom aldrig. Båten, liksom köparen och tillika åkeriägaren, gick dessutom upp i rök. Tack vare observanta personer hittades båten, men köparen är fortfarande onåbar.

Glenn Månsson är företagare inom byggbranschen och bor på Öland. Den 10 juli sålde han sin båt till "Kalle" (fingerat namn, reds anm) i Blekinge. Båten hämtades sjövägen, men några pengar kom aldrig. Varför släppte du iväg båten utan att ha fått betalt?
- Kalle köpte båten, men det krånglade med betalningen under helgen så han ville betala i början av veckan, säger Glenn.

Eftersom båda är företagare, Glenn inom byggbranschen och Kalle sitter i styrelsen på ett åkeriföretag i Sölvesborg, löste man betalningen med en faktura som förföll efter tio dagar. Båten hämtades sjövägen av en bekant till köparen. Några pengar dök inte upp i början av veckan och snart hade fakturan förfallit varpå Glenn tog telefonkontakt med Kalle.
- Han hade en mängd ursäkter och när ursäkterna tog slut, bytte han telefonnummer och därmed kunde jag inte nå honom längre, säger Glenn.

Glenn polisanmälde saken och begav sig ner till den adress Kalle uppgett i Blekinge, men kvinnan på adressen förklarade att han inte längre bodde kvar där. Kalle hade också talat om ett sommarhus på Västkusten och Glenn begav sig dit med husbilen och letade under en tid, men insåg det omöjliga i detta. Istället tog han hjälp av Facebook och i början av denna vecka fick han napp.
- En kille i Kallinge hade sett min båt på en industritomt varpå jag kontaktade polisen som sade att jag kunde hämta den, säger Glenn.

Det verkar emellertid som att "tjuvarna", som Glenn kallar dem, också fått reda på att båten hittats och de tar kontakt med Antes Lyft- och Transport.
- De presenterade sig med mitt namn och ville ha båten flyttad, säger han. Vad de inte visste, var att vårt företag använder sig av Antes för våra transporter och han ringde upp mig och berättade om samtalet.

Man drog slutsatsen att "tjuvarna" försökte flytta båten igen för att kunna behålla den, men nu körde Antes den hem till Glenn istället.

Proffs försöker nå Kalle genom att ringa till åkeriet. Företaget sysslar med bland annat vägtransporter. Ingen svarar, varpå vi skickar sms och får till svar att det är fel nummer. Vi kontrollerar på flera sätt att numret visst stämmer och påtalar det i ett sms. Då ringer personen bakom telefonnumret upp oss och det är en ganska uppgiven man som berättar vad han heter och det är inte Kalle. Han undrar om även jag blivit lurad av ”den där” Kalle.
- Jag vet inte varför mitt telefonnummer står på /åkeriet/, säger han trött. Jag har polisanmält det och på Eniro säger de att det enda jag kan göra är att byta nummer, men jag har ju hela mitt liv på det numret!

Han berättar att minst trettio personer har ringt om att de sålt saker till Kalle eller delbetalat för något de sedan inte fått. Samma scenarion ser vi i kommentarerna på Facebook som följde Glenns inlägg. Killen i telefonen radar upp en mängd olika händelser han fått beskrivna som bland annat att någon betalat handpenning på en lastbil och sedan inte fått kontakt och senast var det någon som ringde om en båt som inte betalats.
- Hur svårt kan det vara för polisen att hitta människan, undrar han.

Proffs fortsätter att leta och får tag på telefonnumret till kvinnan som bor på den adress i Blekinge som Kalle angett för Glenn att han fanns på, men när vi ringer svarar hon inte. Kalle själv har enligt Eniro inget offentligt telefonnummer registrerat på sig idag. Om Kalle känner igen sig i den här artikeln, får han gärna kontakta redaktionen.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 6 Oktober 2017, kl 15:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Åkeriägare, Båtaffär, Bedrägerier, Blekinge

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant