Joakim Gullberg har öppnat för alla att anmäla sig och sina veteranekipage till nästa års upplaga av Änglarundan i nordvästra Skåne. Foto: Heidi Bodensjö, arkiv

Nu är det klart:

Änglarundan tillbaka nästa år

Efter succén i år, låter man hälsa från Erlandssons Åkeri AB i Ängelholm: Vi gör det igen! Veteranrallyt Änglarundan ska ännu en gång köras. Man har beställt samma fantastiska väder och lagt upp en ny rutt för de körande deltagarna. Och man skickar ett tydligt budskap: "Anmäl dig redan nu så att du och ditt ekipage säkert får plats".

Hösten gör sig i skrivande stund påmind genom både vindar och regn. Och norrut i landet har snön fallit på sina håll. Låt oss därför prata om sommaren...

Mellan den 31 augusti och 1 september 2018 blir det en fjärde upplaga av det rosade veteranlastbilsrallyt Änglarundan som är öppen för fordon som väger över 3,5 ton och är äldre än 1988 års modell. Kanske slår man ännu ett rekord med antalet deltagare. Precis som i år, öppnar man grindarna redan på fredagen klockan 18.00 då fordonen börjar anlända. Kostar det något inträde för dem som inte ska delta i rallyt?
- Nej, vi tar inget inträde och det kommer att finnas mat att köpa, säger Joakim Gullberg på Erlandssons åkeri som är övergripande ansvarig. Alla är varmt välkomna att delta i mingel och titta på klenoderna båda dagarna.

Mat och dricka kommer de att ha till försäljning på plats och på fredagen beräknas grindarna stängas mellan 22-23-tiden för att alla ska kunna ladda upp inför lördagens körning och man släpper iväg bilarna redan klockan nio på morgonen. Vad blir det för mat ni säljer?
- Frukosten kommer att bestå av frukostbullar med kaffe eller juice och lunchen av helstekt gris samt potatissallad och sallad, säger Joakim. Priser för maten meddelas senare och även besökare är välkomna att köpa mat.

För att kunna möta efterfrågan på mat, behöver man av dem som inte är deltagare veta hur många portioner man vill köpa senast den 1 juni. För er som vill veta vilken rutt bilarna ska köra, kan man ta kontakt med arrangören, men givetvis kommer det obligatoriska stoppet uppe på ”åsen” vid Rasta, att hållas.
- Väl tillbaka i Ängelholm blir det lunch och prisutdelningen äger rum cirka 14.30 och därefter, vid 16-tiden, avslutas Änglarundans fjärde upplaga, säger Joakim.

Joakim säger att han gärna svarar på frågor och att dessa kan skickas antingen via e-post eller att man helt enkelt slår honom en signal (joakim@erlandssonsakeri.se, 070-654 07 18).

Den som vill anmäla sitt ekipage till Änglarundan rekommenderas att göra detta via e-post till nyss nämnda adress. Och Joakim berättar att man i samband med anmälan också betalar anmälningsavgiften om 500 kronor. Sista anmälningsdag är den 1 juni 2018. Och i avgiften ingår både frukost och lunch för två personer under lördagen.
- Tänk på att antalet deltagande ekipage är begränsat till runt 50-talet, men vi har en viss flexibilitet, avslutar Joakim Gullberg.

Varje Änglarunda har dragit fler deltagare, förra året kom man upp i hela 61 ekipage. Med årets succé i färskt minne, är det kanske inte så dumt att anmäla sitt ekipage i god tid.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 26 Oktober 2017, kl 14:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Änglarundan, Erlandssons Åkeri AB, Veteranlastbilar

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant