Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.


Slutkört! Foto: Jonas Nordin 

Henrik Lindley är ansvarig för bolaget Morgongåva Logistikfastigheter AB som är byggherre/fastighetsägare av logistikanläggningen som nu uppförs och som ska bli ett centrallager för Apotea i Morgongåva. Varför körde MB Betons dessa transporter?
- Utan att ha detaljkunskaper om det, kan jag generellt säga att det är krävande att få fram de stora mängder betong som byggnationer av den här storleken behöver, säger han. På en överhettad byggmarknad blir det sannolikt brist på resurser.

Detta menar han dock inte är en ursäkt för att transporter ska ske på ett felaktigt och olagligt sätt och att en underleverantör begår fel säger han, är oacceptabelt.
- Jag har dubbelkontrollerat att inga fler leveranser sker med lettiska betongbilar, säger Lindley.

Han tillägger att de har beställt en helentreprenad och att det företaget i sin tur handlar upp underentreprenörer för olika delmoment. Vi hänvisas vidare till Logistic Contractor i Göteborg och projektansvarige Jonas Ganefalk.

Ganefalk känner till det inträffade, men vill inte kommentera varför MB Betons utförde körningarna eller vem som kontrakterat dem, utan hänvisar i sin tur till sin vd Anders Bothén som bekräftar att ekipaget stoppats.
- Åkeriet har naturligtvis gjort ett misstag, säger han. De har nu lärt sig en läxa och är medvetna om problemet.

Han understryker att fordonen givetvis ska ha nödvändiga tillstånd och inte vara överlastade. Man är efter detta nu extra vaksamma på transporter som kommer till byggarbetsplatsen vars storlek innebär att många lastbilar med olika material trafikerar området. Vem anser du har det yttersta ansvaret i det som inträffat?
- Det vilar på det aktuella transportföretaget som uppenbarligen gjort ett misstag och de kör inga vidare transporter till vår byggarbetsplats i Morgongåva, sammanfattar Bothén.

Det är hos Thomas Betong AB i Avesta som betongbilarna lastats i Rembo. Personen vi talar med bekräftar att MB Betons fordon har stått på området så sent som igår, men att samtliga fordon idag är borta och har inte heller lastat något.

Apoteas vd Pär Svärdson fick igår kväll veta vad som hänt och understryker att det är viktigt att saker sköts på rätt sätt varför han beklagar det som inträffat.
- Apotea bygger inte anläggningen, det gör Logistic Contractor och jag har talat med projektansvarig Ganefalk där som bett om ursäkt, säger han.

Svärdson hade långt tidigare fått information om svårigheterna att uppbåda tillräckligt antal betongbilar och att det diskuterats att ta in utländska aktörer, men det är, åter, ingen ursäkt att göra fel, säger han. Vem anser du då har ansvaret för händelsen?
- Det har Logistic Contractor. Vi har diskuterat saken och att det inte ska ske igen, sammanfattar Pär Svärdson.

Även om Apotea inte är byggherrar för anläggningen och därför inte fullt ut kan påverka, ber man ändå, tillsammans med Logistic Contractor, om ursäkt för det som inträffade.

På MB Betons i Lettland svarar Janis Metra inte på alla frågor vi ställer om hur detta hände och vad de ska göra för att förhindra framtida problem, men säger att man fortsätter att diskutera situationen som uppstod.
- Vi har fullgjort det myndigheterna ålade oss och är villiga att samarbeta för att lösa problemet så snart som möjligt, sammanfattar Metra.


 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 19 Oktober 2017, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Apotea, Betongtransport, Cabotage, Lettland, Logistic Contractor, MB Beton, Överlast, Thomas Betong AB, Trafikpolisen, Västerås

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant