Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.


Slutkört! Foto: Jonas Nordin 

Henrik Lindley är ansvarig för bolaget Morgongåva Logistikfastigheter AB som är byggherre/fastighetsägare av logistikanläggningen som nu uppförs och som ska bli ett centrallager för Apotea i Morgongåva. Varför körde MB Betons dessa transporter?
- Utan att ha detaljkunskaper om det, kan jag generellt säga att det är krävande att få fram de stora mängder betong som byggnationer av den här storleken behöver, säger han. På en överhettad byggmarknad blir det sannolikt brist på resurser.

Detta menar han dock inte är en ursäkt för att transporter ska ske på ett felaktigt och olagligt sätt och att en underleverantör begår fel säger han, är oacceptabelt.
- Jag har dubbelkontrollerat att inga fler leveranser sker med lettiska betongbilar, säger Lindley.

Han tillägger att de har beställt en helentreprenad och att det företaget i sin tur handlar upp underentreprenörer för olika delmoment. Vi hänvisas vidare till Logistic Contractor i Göteborg och projektansvarige Jonas Ganefalk.

Ganefalk känner till det inträffade, men vill inte kommentera varför MB Betons utförde körningarna eller vem som kontrakterat dem, utan hänvisar i sin tur till sin vd Anders Bothén som bekräftar att ekipaget stoppats.
- Åkeriet har naturligtvis gjort ett misstag, säger han. De har nu lärt sig en läxa och är medvetna om problemet.

Han understryker att fordonen givetvis ska ha nödvändiga tillstånd och inte vara överlastade. Man är efter detta nu extra vaksamma på transporter som kommer till byggarbetsplatsen vars storlek innebär att många lastbilar med olika material trafikerar området. Vem anser du har det yttersta ansvaret i det som inträffat?
- Det vilar på det aktuella transportföretaget som uppenbarligen gjort ett misstag och de kör inga vidare transporter till vår byggarbetsplats i Morgongåva, sammanfattar Bothén.

Det är hos Thomas Betong AB i Avesta som betongbilarna lastats i Rembo. Personen vi talar med bekräftar att MB Betons fordon har stått på området så sent som igår, men att samtliga fordon idag är borta och har inte heller lastat något.

Apoteas vd Pär Svärdson fick igår kväll veta vad som hänt och understryker att det är viktigt att saker sköts på rätt sätt varför han beklagar det som inträffat.
- Apotea bygger inte anläggningen, det gör Logistic Contractor och jag har talat med projektansvarig Ganefalk där som bett om ursäkt, säger han.

Svärdson hade långt tidigare fått information om svårigheterna att uppbåda tillräckligt antal betongbilar och att det diskuterats att ta in utländska aktörer, men det är, åter, ingen ursäkt att göra fel, säger han. Vem anser du då har ansvaret för händelsen?
- Det har Logistic Contractor. Vi har diskuterat saken och att det inte ska ske igen, sammanfattar Pär Svärdson.

Även om Apotea inte är byggherrar för anläggningen och därför inte fullt ut kan påverka, ber man ändå, tillsammans med Logistic Contractor, om ursäkt för det som inträffade.

På MB Betons i Lettland svarar Janis Metra inte på alla frågor vi ställer om hur detta hände och vad de ska göra för att förhindra framtida problem, men säger att man fortsätter att diskutera situationen som uppstod.
- Vi har fullgjort det myndigheterna ålade oss och är villiga att samarbeta för att lösa problemet så snart som möjligt, sammanfattar Metra.


 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 19 Oktober 2017, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Apotea, Betongtransport, Cabotage, Lettland, Logistic Contractor, MB Beton, Överlast, Thomas Betong AB, Trafikpolisen, Västerås

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant