Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.


Slutkört! Foto: Jonas Nordin 

Henrik Lindley är ansvarig för bolaget Morgongåva Logistikfastigheter AB som är byggherre/fastighetsägare av logistikanläggningen som nu uppförs och som ska bli ett centrallager för Apotea i Morgongåva. Varför körde MB Betons dessa transporter?
- Utan att ha detaljkunskaper om det, kan jag generellt säga att det är krävande att få fram de stora mängder betong som byggnationer av den här storleken behöver, säger han. På en överhettad byggmarknad blir det sannolikt brist på resurser.

Detta menar han dock inte är en ursäkt för att transporter ska ske på ett felaktigt och olagligt sätt och att en underleverantör begår fel säger han, är oacceptabelt.
- Jag har dubbelkontrollerat att inga fler leveranser sker med lettiska betongbilar, säger Lindley.

Han tillägger att de har beställt en helentreprenad och att det företaget i sin tur handlar upp underentreprenörer för olika delmoment. Vi hänvisas vidare till Logistic Contractor i Göteborg och projektansvarige Jonas Ganefalk.

Ganefalk känner till det inträffade, men vill inte kommentera varför MB Betons utförde körningarna eller vem som kontrakterat dem, utan hänvisar i sin tur till sin vd Anders Bothén som bekräftar att ekipaget stoppats.
- Åkeriet har naturligtvis gjort ett misstag, säger han. De har nu lärt sig en läxa och är medvetna om problemet.

Han understryker att fordonen givetvis ska ha nödvändiga tillstånd och inte vara överlastade. Man är efter detta nu extra vaksamma på transporter som kommer till byggarbetsplatsen vars storlek innebär att många lastbilar med olika material trafikerar området. Vem anser du har det yttersta ansvaret i det som inträffat?
- Det vilar på det aktuella transportföretaget som uppenbarligen gjort ett misstag och de kör inga vidare transporter till vår byggarbetsplats i Morgongåva, sammanfattar Bothén.

Det är hos Thomas Betong AB i Avesta som betongbilarna lastats i Rembo. Personen vi talar med bekräftar att MB Betons fordon har stått på området så sent som igår, men att samtliga fordon idag är borta och har inte heller lastat något.

Apoteas vd Pär Svärdson fick igår kväll veta vad som hänt och understryker att det är viktigt att saker sköts på rätt sätt varför han beklagar det som inträffat.
- Apotea bygger inte anläggningen, det gör Logistic Contractor och jag har talat med projektansvarig Ganefalk där som bett om ursäkt, säger han.

Svärdson hade långt tidigare fått information om svårigheterna att uppbåda tillräckligt antal betongbilar och att det diskuterats att ta in utländska aktörer, men det är, åter, ingen ursäkt att göra fel, säger han. Vem anser du då har ansvaret för händelsen?
- Det har Logistic Contractor. Vi har diskuterat saken och att det inte ska ske igen, sammanfattar Pär Svärdson.

Även om Apotea inte är byggherrar för anläggningen och därför inte fullt ut kan påverka, ber man ändå, tillsammans med Logistic Contractor, om ursäkt för det som inträffade.

På MB Betons i Lettland svarar Janis Metra inte på alla frågor vi ställer om hur detta hände och vad de ska göra för att förhindra framtida problem, men säger att man fortsätter att diskutera situationen som uppstod.
- Vi har fullgjort det myndigheterna ålade oss och är villiga att samarbeta för att lösa problemet så snart som möjligt, sammanfattar Metra.


 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 19 Oktober 2017, kl 16:03
Kategori: Nyhet
Taggar: Apotea, Betongtransport, Cabotage, Lettland, Logistic Contractor, MB Beton, Överlast, Thomas Betong AB, Trafikpolisen, Västerås

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant