Foto: Roger Ogemar

Då utan trafiktillstånd - nu för långt ekipage

Farmen: "Vi ersätter chauffören"

Först startades åkeriverksamheten utan trafiktillstånd. Sedan hamnade fokus istället på ett antal långa ekipage åkeriet använde på vissa rutter. Igår stoppades ett av dem och visst var det för långt.

Proffs har tidigare skrivit om hur Farmen AB i juni i år startade Farmen Åkeri AB och samtidigt satte in ett antal fordon i trafik innan man erhållit trafiktillstånd.

Såväl Axfood som KåKå och GDL gav sin syn på saken. Trafiktillstånden ordnades och allt verkade vara som det skulle, men snart får vi tips om att Farmen har ekipage som är för långa. Ett av dem går mellan Stockholm och KåKå i Örebro. Det handlar om ett distributionsfordon för 21 pallar och ett traditionellt inrikessläp. Kombinationens utseende sticker ut och att detta är ett av Farmens fordon, är känner många till.

Igår stoppades ekipaget nära Västerås och det var bilinspektör Roger Ogemar som, när han utbildade en ny polis på Octettverktyget, fick syn på det udda ekipaget utan att själva kunna stanna det. Han hade sett det förut och ville titta närmare på det.
- Jag kontaktade då en patrull i närheten som stoppade ekipaget och vi kunde åka dit för att göra en kontroll, säger han. Den var 25,20 meter lång, 1,20 meter för mycket och därmed blev det stopp.

För att kunna utnyttja 25,25-metersundantaget krävs att ett antal förutsättningar uppfylls, förklarar han. Bland annat får varken motorfordonet eller släpvagnen vara längre än 12 meter vardera vilket innebär att man måste ha ett tredje fordon för att bli längre än 24 meter. Med andra ord krävde den aktuella kombinationen en dolly.
- Samtliga fordon ska också ha ABS och en yttre vändradie på högst 12,5 meter och en inre på minst 5,3 meter, säger han och tillägger att det finns ytterligare krav som ska uppfyllas.

Chauffören, som förklarade att han endast kört rutten i tre veckor, hävdade bestämt att han inte visste att fordonet var för långt och ansåg att åkeriet ska hålla med lagliga ekipage.
- Visst hade han tyckt det såg långt ut, men berättade för oss att eftersom platsen behövdes för att få med allt och att det gick bra att köra med det, hade han inte reagerat vidare, säger Ogemar.

Släpet ställdes av i närheten av Scania i Västerås och hämtades sedan av en ersättningsbil som, enligt chauffören, skulle lånas in. Föraren fick en ordningsbot på 2500 kronor för överskriden fordonslängd. I övrigt var allt utan anmärkning.

Ännu en gång tar vi kontakt med KåKå:s logistikchef Toni Nilsson som inte kände till att ekipaget var olagligt.
- Jag kommer även att kontakta GDL som vi har avtalet med, säger han och tillägger att det var missvisande att vi i förra artikeln på det sätt som gjordes, skrev att han inte brydde sig. För visst bryr jag mig och därför tar jag även denna gång kontakt med GDL.

Vd Henrik Holm på GDL i Helsingborg hänvisar till Farmens vd Johnny Wallman som svarat på alla våra frågor och bekräftar det inträffade.
- Det var också först då vi fick kännedom om att det var något för långt, säger Wallman. Hade kombinationen fått vara 25,25 meter, hade det varit 5 centimeter för långt vilket kunnat avhjälpas med den justerbara dragstången.

Nu konstaterar han dock att den aktuella kombinationen inte får vara mer än 24 meter och hade de känt till detta, hade de aldrig satt in den i trafik. Han berättar också att de köpt in kombinationen i sin helhet och att den, enligt utsago, skulle vara laglig.
- Att chauffören fått böter för detta är högst beklagligt. Vi tar självfallet ansvar för det och ersätter honom, sammanfattar Wallman och tillägger att alla ekipage med denna kombination nu kommer att rättas till.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 3 Oktober 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, GDL, KåKå

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant