Foto: Roger Ogemar

Då utan trafiktillstånd - nu för långt ekipage

Farmen: "Vi ersätter chauffören"

Först startades åkeriverksamheten utan trafiktillstånd. Sedan hamnade fokus istället på ett antal långa ekipage åkeriet använde på vissa rutter. Igår stoppades ett av dem och visst var det för långt.

Proffs har tidigare skrivit om hur Farmen AB i juni i år startade Farmen Åkeri AB och samtidigt satte in ett antal fordon i trafik innan man erhållit trafiktillstånd.

Såväl Axfood som KåKå och GDL gav sin syn på saken. Trafiktillstånden ordnades och allt verkade vara som det skulle, men snart får vi tips om att Farmen har ekipage som är för långa. Ett av dem går mellan Stockholm och KåKå i Örebro. Det handlar om ett distributionsfordon för 21 pallar och ett traditionellt inrikessläp. Kombinationens utseende sticker ut och att detta är ett av Farmens fordon, är känner många till.

Igår stoppades ekipaget nära Västerås och det var bilinspektör Roger Ogemar som, när han utbildade en ny polis på Octettverktyget, fick syn på det udda ekipaget utan att själva kunna stanna det. Han hade sett det förut och ville titta närmare på det.
- Jag kontaktade då en patrull i närheten som stoppade ekipaget och vi kunde åka dit för att göra en kontroll, säger han. Den var 25,20 meter lång, 1,20 meter för mycket och därmed blev det stopp.

För att kunna utnyttja 25,25-metersundantaget krävs att ett antal förutsättningar uppfylls, förklarar han. Bland annat får varken motorfordonet eller släpvagnen vara längre än 12 meter vardera vilket innebär att man måste ha ett tredje fordon för att bli längre än 24 meter. Med andra ord krävde den aktuella kombinationen en dolly.
- Samtliga fordon ska också ha ABS och en yttre vändradie på högst 12,5 meter och en inre på minst 5,3 meter, säger han och tillägger att det finns ytterligare krav som ska uppfyllas.

Chauffören, som förklarade att han endast kört rutten i tre veckor, hävdade bestämt att han inte visste att fordonet var för långt och ansåg att åkeriet ska hålla med lagliga ekipage.
- Visst hade han tyckt det såg långt ut, men berättade för oss att eftersom platsen behövdes för att få med allt och att det gick bra att köra med det, hade han inte reagerat vidare, säger Ogemar.

Släpet ställdes av i närheten av Scania i Västerås och hämtades sedan av en ersättningsbil som, enligt chauffören, skulle lånas in. Föraren fick en ordningsbot på 2500 kronor för överskriden fordonslängd. I övrigt var allt utan anmärkning.

Ännu en gång tar vi kontakt med KåKå:s logistikchef Toni Nilsson som inte kände till att ekipaget var olagligt.
- Jag kommer även att kontakta GDL som vi har avtalet med, säger han och tillägger att det var missvisande att vi i förra artikeln på det sätt som gjordes, skrev att han inte brydde sig. För visst bryr jag mig och därför tar jag även denna gång kontakt med GDL.

Vd Henrik Holm på GDL i Helsingborg hänvisar till Farmens vd Johnny Wallman som svarat på alla våra frågor och bekräftar det inträffade.
- Det var också först då vi fick kännedom om att det var något för långt, säger Wallman. Hade kombinationen fått vara 25,25 meter, hade det varit 5 centimeter för långt vilket kunnat avhjälpas med den justerbara dragstången.

Nu konstaterar han dock att den aktuella kombinationen inte får vara mer än 24 meter och hade de känt till detta, hade de aldrig satt in den i trafik. Han berättar också att de köpt in kombinationen i sin helhet och att den, enligt utsago, skulle vara laglig.
- Att chauffören fått böter för detta är högst beklagligt. Vi tar självfallet ansvar för det och ersätter honom, sammanfattar Wallman och tillägger att alla ekipage med denna kombination nu kommer att rättas till.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 3 Oktober 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, GDL, KåKå

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant