Foto: Roger Ogemar

Då utan trafiktillstånd - nu för långt ekipage

Farmen: "Vi ersätter chauffören"

Först startades åkeriverksamheten utan trafiktillstånd. Sedan hamnade fokus istället på ett antal långa ekipage åkeriet använde på vissa rutter. Igår stoppades ett av dem och visst var det för långt.

Proffs har tidigare skrivit om hur Farmen AB i juni i år startade Farmen Åkeri AB och samtidigt satte in ett antal fordon i trafik innan man erhållit trafiktillstånd.

Såväl Axfood som KåKå och GDL gav sin syn på saken. Trafiktillstånden ordnades och allt verkade vara som det skulle, men snart får vi tips om att Farmen har ekipage som är för långa. Ett av dem går mellan Stockholm och KåKå i Örebro. Det handlar om ett distributionsfordon för 21 pallar och ett traditionellt inrikessläp. Kombinationens utseende sticker ut och att detta är ett av Farmens fordon, är känner många till.

Igår stoppades ekipaget nära Västerås och det var bilinspektör Roger Ogemar som, när han utbildade en ny polis på Octettverktyget, fick syn på det udda ekipaget utan att själva kunna stanna det. Han hade sett det förut och ville titta närmare på det.
- Jag kontaktade då en patrull i närheten som stoppade ekipaget och vi kunde åka dit för att göra en kontroll, säger han. Den var 25,20 meter lång, 1,20 meter för mycket och därmed blev det stopp.

För att kunna utnyttja 25,25-metersundantaget krävs att ett antal förutsättningar uppfylls, förklarar han. Bland annat får varken motorfordonet eller släpvagnen vara längre än 12 meter vardera vilket innebär att man måste ha ett tredje fordon för att bli längre än 24 meter. Med andra ord krävde den aktuella kombinationen en dolly.
- Samtliga fordon ska också ha ABS och en yttre vändradie på högst 12,5 meter och en inre på minst 5,3 meter, säger han och tillägger att det finns ytterligare krav som ska uppfyllas.

Chauffören, som förklarade att han endast kört rutten i tre veckor, hävdade bestämt att han inte visste att fordonet var för långt och ansåg att åkeriet ska hålla med lagliga ekipage.
- Visst hade han tyckt det såg långt ut, men berättade för oss att eftersom platsen behövdes för att få med allt och att det gick bra att köra med det, hade han inte reagerat vidare, säger Ogemar.

Släpet ställdes av i närheten av Scania i Västerås och hämtades sedan av en ersättningsbil som, enligt chauffören, skulle lånas in. Föraren fick en ordningsbot på 2500 kronor för överskriden fordonslängd. I övrigt var allt utan anmärkning.

Ännu en gång tar vi kontakt med KåKå:s logistikchef Toni Nilsson som inte kände till att ekipaget var olagligt.
- Jag kommer även att kontakta GDL som vi har avtalet med, säger han och tillägger att det var missvisande att vi i förra artikeln på det sätt som gjordes, skrev att han inte brydde sig. För visst bryr jag mig och därför tar jag även denna gång kontakt med GDL.

Vd Henrik Holm på GDL i Helsingborg hänvisar till Farmens vd Johnny Wallman som svarat på alla våra frågor och bekräftar det inträffade.
- Det var också först då vi fick kännedom om att det var något för långt, säger Wallman. Hade kombinationen fått vara 25,25 meter, hade det varit 5 centimeter för långt vilket kunnat avhjälpas med den justerbara dragstången.

Nu konstaterar han dock att den aktuella kombinationen inte får vara mer än 24 meter och hade de känt till detta, hade de aldrig satt in den i trafik. Han berättar också att de köpt in kombinationen i sin helhet och att den, enligt utsago, skulle vara laglig.
- Att chauffören fått böter för detta är högst beklagligt. Vi tar självfallet ansvar för det och ersätter honom, sammanfattar Wallman och tillägger att alla ekipage med denna kombination nu kommer att rättas till.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 3 Oktober 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, GDL, KåKå

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant