Foto: Roger Ogemar

Då utan trafiktillstånd - nu för långt ekipage

Farmen: "Vi ersätter chauffören"

Först startades åkeriverksamheten utan trafiktillstånd. Sedan hamnade fokus istället på ett antal långa ekipage åkeriet använde på vissa rutter. Igår stoppades ett av dem och visst var det för långt.

Proffs har tidigare skrivit om hur Farmen AB i juni i år startade Farmen Åkeri AB och samtidigt satte in ett antal fordon i trafik innan man erhållit trafiktillstånd.

Såväl Axfood som KåKå och GDL gav sin syn på saken. Trafiktillstånden ordnades och allt verkade vara som det skulle, men snart får vi tips om att Farmen har ekipage som är för långa. Ett av dem går mellan Stockholm och KåKå i Örebro. Det handlar om ett distributionsfordon för 21 pallar och ett traditionellt inrikessläp. Kombinationens utseende sticker ut och att detta är ett av Farmens fordon, är känner många till.

Igår stoppades ekipaget nära Västerås och det var bilinspektör Roger Ogemar som, när han utbildade en ny polis på Octettverktyget, fick syn på det udda ekipaget utan att själva kunna stanna det. Han hade sett det förut och ville titta närmare på det.
- Jag kontaktade då en patrull i närheten som stoppade ekipaget och vi kunde åka dit för att göra en kontroll, säger han. Den var 25,20 meter lång, 1,20 meter för mycket och därmed blev det stopp.

För att kunna utnyttja 25,25-metersundantaget krävs att ett antal förutsättningar uppfylls, förklarar han. Bland annat får varken motorfordonet eller släpvagnen vara längre än 12 meter vardera vilket innebär att man måste ha ett tredje fordon för att bli längre än 24 meter. Med andra ord krävde den aktuella kombinationen en dolly.
- Samtliga fordon ska också ha ABS och en yttre vändradie på högst 12,5 meter och en inre på minst 5,3 meter, säger han och tillägger att det finns ytterligare krav som ska uppfyllas.

Chauffören, som förklarade att han endast kört rutten i tre veckor, hävdade bestämt att han inte visste att fordonet var för långt och ansåg att åkeriet ska hålla med lagliga ekipage.
- Visst hade han tyckt det såg långt ut, men berättade för oss att eftersom platsen behövdes för att få med allt och att det gick bra att köra med det, hade han inte reagerat vidare, säger Ogemar.

Släpet ställdes av i närheten av Scania i Västerås och hämtades sedan av en ersättningsbil som, enligt chauffören, skulle lånas in. Föraren fick en ordningsbot på 2500 kronor för överskriden fordonslängd. I övrigt var allt utan anmärkning.

Ännu en gång tar vi kontakt med KåKå:s logistikchef Toni Nilsson som inte kände till att ekipaget var olagligt.
- Jag kommer även att kontakta GDL som vi har avtalet med, säger han och tillägger att det var missvisande att vi i förra artikeln på det sätt som gjordes, skrev att han inte brydde sig. För visst bryr jag mig och därför tar jag även denna gång kontakt med GDL.

Vd Henrik Holm på GDL i Helsingborg hänvisar till Farmens vd Johnny Wallman som svarat på alla våra frågor och bekräftar det inträffade.
- Det var också först då vi fick kännedom om att det var något för långt, säger Wallman. Hade kombinationen fått vara 25,25 meter, hade det varit 5 centimeter för långt vilket kunnat avhjälpas med den justerbara dragstången.

Nu konstaterar han dock att den aktuella kombinationen inte får vara mer än 24 meter och hade de känt till detta, hade de aldrig satt in den i trafik. Han berättar också att de köpt in kombinationen i sin helhet och att den, enligt utsago, skulle vara laglig.
- Att chauffören fått böter för detta är högst beklagligt. Vi tar självfallet ansvar för det och ersätter honom, sammanfattar Wallman och tillägger att alla ekipage med denna kombination nu kommer att rättas till.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 3 Oktober 2017, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, GDL, KåKå

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant