Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Hans förslag ligger i linje med samma lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl fordon som släp under tidsperioden 1 december till och med 31 mars, men bara när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, tycker man det är anmärkningsvärt att regeringen går emot de rekommendationer som Trafikverket och VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kommit fram till.
- Det spelar ingen roll hur bra däck och lastbil du har om vägen är en skridskobana, skriver SÅ i ett pressmeddelande.

I Sverige har vi ett undantag och får köra med 25 meter långa lastbilar. Standard i EU är 18-metersekipage, så kallade semitrailers. De uppvisar en markant högre risk att vika sig som fällknivar, inte minst i backiga vägområden vintertid, säger man vidare.
- Baserat på de undersökningar som gjorts i Norge, ser man att sammantaget är EU-trailers mer än tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på de riskablare vägnäten på Vestlandet och i norr, konstaterar SÅ.

Det som tydligast gör skillnad för minskad risk för olyckor är vägfriktionen, sammanfattar SÅ som fortsätter att stå bakom de tidigare rekommendationerna.


Läs även: Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse


På Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, talar vi med Ulrik Jönsson. DRF har haft mycket kontakt med Transportstyrelsen och trafikutskottet. Förslaget säger han kom som en blixt från klar himmel och anser det finns mycket som inte tydliggjorts ännu.
- Det behövs en standard som talar om vad som är ett vinterdäck och hur länge det är ett vinterdäck, säger han. Idag saknas en bra sådan för märkning och när tillverkare märker sina däck med M+S, vilket är en klassificering, talar det egentligen bara om att det är ett bra vinterdäck.

Han anser inte att märkningen 3PMS håller måttet. Märkningen grundar sig på ett inomhustest som görs i Tyskland med ett rulldäck utan sajpning som referens. Kravet är att dragförmågan ska vara 30 procent bättre än referensdäcket.
- Det kravet klarar i princip alla däck, men hur länge däcken behåller den funktionen framgår inte, säger han. 

Vad anser du behöver göras?
- Bland annat att det tas fram en verklig klassificering för vinterdäck som då ska ha exempelvis 30 procent högre friktion ner till ett visst mönsterdjup, till exempel 5 millimeter. Där kan vi börja, sammanfattar Ulrik Jönsson.

När vi frågar ministern Tomas Eneroth om den plötsliga vändningen, säger han att trafiksäkerheten och arbetsmiljön ute på vägarna är viktiga frågor för regeringen.
- I dialog med Norge har vi hört att deras vinterdäckskrav har haft en positiv effekt, säger han och hänvisar till att det är svårt att göra analyser i förväg.

Han berättar att seriösa åkerier som redan nu har vinterdäck utöver vad lagen kräver, upplever positiva effekter av det vilket han menar är en signal på att det finns ett värde för åkerier att använda vinterdäck. Att ha kravet endast när vinterväglag råder, säger han ligger i linje med dagens regler för drivaxeln.

När vi lyfter att det idag saknas en verklig standard för märkning av vinterdäck, säger han att det är en process att fram en sådan.
- Vi måste våga vara proaktiva och utan att ställa krav på vinterdäck, uteblir trycket att utveckla en standard, säger han och tillägger att frågan kommer att bevakas.

Han är övertygad om att de nya reglerna kommer att gynna seriösa åkerier som satsar på trafiksäkerhet och bra däck.
- Självklart måste man se till att reglerna efterlevs och att fordon som kör in från andra länder följer reglerna, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 Oktober 2017, kl 19:43
Kategori: Nyhet
Taggar: 3PMS, M+S, Tomas Eneroth, Vinterdäck

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant