Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Hans förslag ligger i linje med samma lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl fordon som släp under tidsperioden 1 december till och med 31 mars, men bara när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, tycker man det är anmärkningsvärt att regeringen går emot de rekommendationer som Trafikverket och VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kommit fram till.
- Det spelar ingen roll hur bra däck och lastbil du har om vägen är en skridskobana, skriver SÅ i ett pressmeddelande.

I Sverige har vi ett undantag och får köra med 25 meter långa lastbilar. Standard i EU är 18-metersekipage, så kallade semitrailers. De uppvisar en markant högre risk att vika sig som fällknivar, inte minst i backiga vägområden vintertid, säger man vidare.
- Baserat på de undersökningar som gjorts i Norge, ser man att sammantaget är EU-trailers mer än tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på de riskablare vägnäten på Vestlandet och i norr, konstaterar SÅ.

Det som tydligast gör skillnad för minskad risk för olyckor är vägfriktionen, sammanfattar SÅ som fortsätter att stå bakom de tidigare rekommendationerna.


Läs även: Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse


På Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, talar vi med Ulrik Jönsson. DRF har haft mycket kontakt med Transportstyrelsen och trafikutskottet. Förslaget säger han kom som en blixt från klar himmel och anser det finns mycket som inte tydliggjorts ännu.
- Det behövs en standard som talar om vad som är ett vinterdäck och hur länge det är ett vinterdäck, säger han. Idag saknas en bra sådan för märkning och när tillverkare märker sina däck med M+S, vilket är en klassificering, talar det egentligen bara om att det är ett bra vinterdäck.

Han anser inte att märkningen 3PMS håller måttet. Märkningen grundar sig på ett inomhustest som görs i Tyskland med ett rulldäck utan sajpning som referens. Kravet är att dragförmågan ska vara 30 procent bättre än referensdäcket.
- Det kravet klarar i princip alla däck, men hur länge däcken behåller den funktionen framgår inte, säger han. 

Vad anser du behöver göras?
- Bland annat att det tas fram en verklig klassificering för vinterdäck som då ska ha exempelvis 30 procent högre friktion ner till ett visst mönsterdjup, till exempel 5 millimeter. Där kan vi börja, sammanfattar Ulrik Jönsson.

När vi frågar ministern Tomas Eneroth om den plötsliga vändningen, säger han att trafiksäkerheten och arbetsmiljön ute på vägarna är viktiga frågor för regeringen.
- I dialog med Norge har vi hört att deras vinterdäckskrav har haft en positiv effekt, säger han och hänvisar till att det är svårt att göra analyser i förväg.

Han berättar att seriösa åkerier som redan nu har vinterdäck utöver vad lagen kräver, upplever positiva effekter av det vilket han menar är en signal på att det finns ett värde för åkerier att använda vinterdäck. Att ha kravet endast när vinterväglag råder, säger han ligger i linje med dagens regler för drivaxeln.

När vi lyfter att det idag saknas en verklig standard för märkning av vinterdäck, säger han att det är en process att fram en sådan.
- Vi måste våga vara proaktiva och utan att ställa krav på vinterdäck, uteblir trycket att utveckla en standard, säger han och tillägger att frågan kommer att bevakas.

Han är övertygad om att de nya reglerna kommer att gynna seriösa åkerier som satsar på trafiksäkerhet och bra däck.
- Självklart måste man se till att reglerna efterlevs och att fordon som kör in från andra länder följer reglerna, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 Oktober 2017, kl 19:43
Kategori: Nyhet
Taggar: 3PMS, M+S, Tomas Eneroth, Vinterdäck

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant