Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Hans förslag ligger i linje med samma lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl fordon som släp under tidsperioden 1 december till och med 31 mars, men bara när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, tycker man det är anmärkningsvärt att regeringen går emot de rekommendationer som Trafikverket och VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kommit fram till.
- Det spelar ingen roll hur bra däck och lastbil du har om vägen är en skridskobana, skriver SÅ i ett pressmeddelande.

I Sverige har vi ett undantag och får köra med 25 meter långa lastbilar. Standard i EU är 18-metersekipage, så kallade semitrailers. De uppvisar en markant högre risk att vika sig som fällknivar, inte minst i backiga vägområden vintertid, säger man vidare.
- Baserat på de undersökningar som gjorts i Norge, ser man att sammantaget är EU-trailers mer än tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på de riskablare vägnäten på Vestlandet och i norr, konstaterar SÅ.

Det som tydligast gör skillnad för minskad risk för olyckor är vägfriktionen, sammanfattar SÅ som fortsätter att stå bakom de tidigare rekommendationerna.


Läs även: Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse


På Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, talar vi med Ulrik Jönsson. DRF har haft mycket kontakt med Transportstyrelsen och trafikutskottet. Förslaget säger han kom som en blixt från klar himmel och anser det finns mycket som inte tydliggjorts ännu.
- Det behövs en standard som talar om vad som är ett vinterdäck och hur länge det är ett vinterdäck, säger han. Idag saknas en bra sådan för märkning och när tillverkare märker sina däck med M+S, vilket är en klassificering, talar det egentligen bara om att det är ett bra vinterdäck.

Han anser inte att märkningen 3PMS håller måttet. Märkningen grundar sig på ett inomhustest som görs i Tyskland med ett rulldäck utan sajpning som referens. Kravet är att dragförmågan ska vara 30 procent bättre än referensdäcket.
- Det kravet klarar i princip alla däck, men hur länge däcken behåller den funktionen framgår inte, säger han. 

Vad anser du behöver göras?
- Bland annat att det tas fram en verklig klassificering för vinterdäck som då ska ha exempelvis 30 procent högre friktion ner till ett visst mönsterdjup, till exempel 5 millimeter. Där kan vi börja, sammanfattar Ulrik Jönsson.

När vi frågar ministern Tomas Eneroth om den plötsliga vändningen, säger han att trafiksäkerheten och arbetsmiljön ute på vägarna är viktiga frågor för regeringen.
- I dialog med Norge har vi hört att deras vinterdäckskrav har haft en positiv effekt, säger han och hänvisar till att det är svårt att göra analyser i förväg.

Han berättar att seriösa åkerier som redan nu har vinterdäck utöver vad lagen kräver, upplever positiva effekter av det vilket han menar är en signal på att det finns ett värde för åkerier att använda vinterdäck. Att ha kravet endast när vinterväglag råder, säger han ligger i linje med dagens regler för drivaxeln.

När vi lyfter att det idag saknas en verklig standard för märkning av vinterdäck, säger han att det är en process att fram en sådan.
- Vi måste våga vara proaktiva och utan att ställa krav på vinterdäck, uteblir trycket att utveckla en standard, säger han och tillägger att frågan kommer att bevakas.

Han är övertygad om att de nya reglerna kommer att gynna seriösa åkerier som satsar på trafiksäkerhet och bra däck.
- Självklart måste man se till att reglerna efterlevs och att fordon som kör in från andra länder följer reglerna, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 Oktober 2017, kl 19:43
Kategori: Nyhet
Taggar: 3PMS, M+S, Tomas Eneroth, Vinterdäck

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant