Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Hans förslag ligger i linje med samma lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl fordon som släp under tidsperioden 1 december till och med 31 mars, men bara när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, tycker man det är anmärkningsvärt att regeringen går emot de rekommendationer som Trafikverket och VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kommit fram till.
- Det spelar ingen roll hur bra däck och lastbil du har om vägen är en skridskobana, skriver SÅ i ett pressmeddelande.

I Sverige har vi ett undantag och får köra med 25 meter långa lastbilar. Standard i EU är 18-metersekipage, så kallade semitrailers. De uppvisar en markant högre risk att vika sig som fällknivar, inte minst i backiga vägområden vintertid, säger man vidare.
- Baserat på de undersökningar som gjorts i Norge, ser man att sammantaget är EU-trailers mer än tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på de riskablare vägnäten på Vestlandet och i norr, konstaterar SÅ.

Det som tydligast gör skillnad för minskad risk för olyckor är vägfriktionen, sammanfattar SÅ som fortsätter att stå bakom de tidigare rekommendationerna.


Läs även: Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse


På Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, talar vi med Ulrik Jönsson. DRF har haft mycket kontakt med Transportstyrelsen och trafikutskottet. Förslaget säger han kom som en blixt från klar himmel och anser det finns mycket som inte tydliggjorts ännu.
- Det behövs en standard som talar om vad som är ett vinterdäck och hur länge det är ett vinterdäck, säger han. Idag saknas en bra sådan för märkning och när tillverkare märker sina däck med M+S, vilket är en klassificering, talar det egentligen bara om att det är ett bra vinterdäck.

Han anser inte att märkningen 3PMS håller måttet. Märkningen grundar sig på ett inomhustest som görs i Tyskland med ett rulldäck utan sajpning som referens. Kravet är att dragförmågan ska vara 30 procent bättre än referensdäcket.
- Det kravet klarar i princip alla däck, men hur länge däcken behåller den funktionen framgår inte, säger han. 

Vad anser du behöver göras?
- Bland annat att det tas fram en verklig klassificering för vinterdäck som då ska ha exempelvis 30 procent högre friktion ner till ett visst mönsterdjup, till exempel 5 millimeter. Där kan vi börja, sammanfattar Ulrik Jönsson.

När vi frågar ministern Tomas Eneroth om den plötsliga vändningen, säger han att trafiksäkerheten och arbetsmiljön ute på vägarna är viktiga frågor för regeringen.
- I dialog med Norge har vi hört att deras vinterdäckskrav har haft en positiv effekt, säger han och hänvisar till att det är svårt att göra analyser i förväg.

Han berättar att seriösa åkerier som redan nu har vinterdäck utöver vad lagen kräver, upplever positiva effekter av det vilket han menar är en signal på att det finns ett värde för åkerier att använda vinterdäck. Att ha kravet endast när vinterväglag råder, säger han ligger i linje med dagens regler för drivaxeln.

När vi lyfter att det idag saknas en verklig standard för märkning av vinterdäck, säger han att det är en process att fram en sådan.
- Vi måste våga vara proaktiva och utan att ställa krav på vinterdäck, uteblir trycket att utveckla en standard, säger han och tillägger att frågan kommer att bevakas.

Han är övertygad om att de nya reglerna kommer att gynna seriösa åkerier som satsar på trafiksäkerhet och bra däck.
- Självklart måste man se till att reglerna efterlevs och att fordon som kör in från andra länder följer reglerna, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 Oktober 2017, kl 19:43
Kategori: Nyhet
Taggar: 3PMS, M+S, Tomas Eneroth, Vinterdäck

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant