Truckers International Association bjöds nyligen in till Trafikutskottets offentliga utfrågning om konkurrens på lika villkor. Foto: Nette Schölin

TIA på plats i Trafikutskottet:

Direktivförslag ”Låter på många sätt lovande”

- Men vägslitageavgiften måste bort!

Till Trafikutskottets offentliga utfrågning om konkurrens på lika villkor inom luftfarts- och åkerinäringarna hade gäster från relevanta myndigheter och verksamheter bjudits in. Bland dessa fanns Truckers International Association, TIA.

Syftet med utfrågningen var att belysa olika frågeställningar och att fördjupa ledamöternas kunskaper inom området. TIA:s talesperson Nette Schölin, var på plats i Riksdagen i Stockholm. Vad tyckte du utfrågningen skickade för signaler?
- Jag fick en känsla av att det finns en samstämmighet mellan företagen och myndigheterna vilket tyder på att de nu ser problemen och förstår varandra i dialogen, säger hon.

Efter ett inledande tal av Trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP), presenterade Katarina Areskoug Mascharenas (M), chef för EU-kommissionens representation i Sverige, förslaget till ett uppgraderat utstationeringsdirektiv. Förslaget säger att om en utländsk chaufför arbetar mer än tre dagar under en kalendermånad i ett annat EU-land, ska denne ses som utstationerad, berättar Nette Schölin.

Man ska alltså enligt direktivet inte få ha lägre lön än vad det aktuella landets avtal kräver.

Vi ber Nette förtydliga antalet dagar per kalendermånad och hon säger att den fjärde dagen under en kalendermånad, måste föraren anmäla sig till Skatteverket annars riskerar man påföljder. De tre fria dagarna måste inte vara i en följd och man ska inte heller kunna ”ladda upp” med tre nya dagar under samma kalendermånad genom att lämna landet en resa.
- Om en förare kör i Sverige första och andra juli, reser ut ur landet och kommer tillbaka den sjätte juli, kan han sedan inte köra i Sverige igen förrän den första augusti om han vill slippa anmäla sig till Skatteverket och då kosta lika mycket att använda som den inhemska föraren, säger hon.

I praktiken innebär det att en enskild förare endast kan köra tre dagar ”billigt” cabotage under en kalendermånad i ett och samma land. Kontroll kan göras exempelvis via en transponder.
- Förslaget låter på många sätt lovande, säger Schölin, men tillägger att det blir kontrollerna av efterlevnaden som avgör hur utfallet blir i praktiken.

Med någon form av gps- alternativt mautsystem eller liknande som kan samköras med varandra i samtliga EU-länder, menar Schölin att man kan vara på rätt väg mot att stävja missbruket av cabotagedirektivet.
- Cabotage ska vara av tillfällig art och inte användas till att, som vi ser exempel på idag, utgöra en permanent grund för ett åkeri att bygga hela sitt verksamhetsupplägg på vilket riskerar att slå ut inhemska transporter, säger hon.

Att man nu ser ljuset i tunneln, vågar TIA ännu inte riktigt hålla med om eftersom förslagen kommer från EU:s utskott för Transport och Turism och ska vidare till Parlamentet som också ska komma med synpunkter.
- Ökar man tempot med att ta fram kontrollverktyg, vågar vi ändå skönja en strimma ljus eftersom även om vägen mot målet är lång, är den nu i alla fall påbörjad, säger hon.

Hon önskar att den svenska regeringen ska enas kring en gps-lösning, men endast under förutsättning att förslaget om vägslitageavgiften helt tas bort. Varför är det viktigt att den tas bort?
- Dels för att den delar beslutsfattarna i två läger vilket försvårar möjligheterna att fatta beslut och dels för att företagen ska kunna effektivisera övergången till en nyare, miljösmartare fordonspark med de aktuella medlen som, med ett införande av en vägslitageavgift, annars istället går till dubbelbeskattning av åkerinäringen, avslutar Nette Schölin.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 25 Oktober 2017, kl 10:26
Kategori: Nyhet
Taggar: Arbetsmiljö, Cabotage, EU, TIA, Utstationeringsdirektivet

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant