Som enda svensk tidning fanns Proffs på plats när Volkswagen premiärvisade sin E-Delivery, utvecklad av Volkswagen Caminhões e Ônibus och med lastförmåga 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande. Foto: S-E Lindstrand

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.


En elhybrid från Ernst Express hade tagit sig till Hamburg för egen maskin. Den går annars går på \"Elväg Gävle\". Foto: S-E Lindstrand 

Vid ett hyrt konferenscenter intill Elbe trängdes en rad högteknologiska fordon för alternativa bränslen. Som platoon- och självkörande lastbilar med hybrid-, gas eller helelektrisk drift. Speciellt intressanta ur svensk synvinkel var en helt självgående 8x4 Scania R450 med en lastförmåga på 24 ton. Direkt efter presentationen skeppas bilen vidare till ett gruvföretag i Afrika.

Likaså visades en elhybrid från Ernst Express som sedan 18 månader går i prov på "Elväg Gävle". Det är en 2 km lång teststräcka mellan hamnen och Storvik. Projektet är ett samarbete med tyska Siemens.

Det är nu två år sedan Volkswagen Truck & Bus GmbH bildades. I denna paraplyorganisation ingår MAN, Scania, VW nyttofordon inklusive Brasilien samt den molnbaserade öppna nätverkstjänsten Rio. I den nordamerikanska alliansen är Navistar med det anrika lastbilsmärket International en strategisk partner efter det att VW köpt in sig i bolaget med närmare 20 procent.

VWTB är ingalunda någon sovande jätte, snarare tvärtom. Andreas Renschler gjorde ingen hemlighet av att gruppen har alla förutsättningar att bli en "global mästare", som han uttryckte det. Bolagsgruppen ägs av VW AG i vars styrelse Renschler ingår.

Även om MAN och Scania konkurrerar med varandra så har nya tvärgående interna funktioner skapats som omfattar hela VWTB-gruppen. Det gäller områden som ekonomi med redovisning, forskning och utveckling samt inköp och personaladministration.

Volkswagen Truck & Bus kommer fram till 2022 att investera drygt 13 miljarder kronor inom områden som elektriska drivlinor, autonoma körsystem och molnbaserad softvara.

En nyckelroll utvecklingen av framtida fordon spelas av svensken Anders Nielsen i sin egenskap av Chief Technical Officer (CTO) med placering i Södertälje. Uppdraget är att se till att kunderna erbjuds rätt produkt i rätt tid.

Detta sker genom att koordinera och moderera varje varumärkes tekniska utvecklingsinsatser för att samordna och synkronisera dessa projekt. Anders har haft ledande positioner inom både Scania och MAN och känner de båda företagen mycket väl.

En avslutande höjdpunkt var avtäckningen av en ny helelektrisk mellanstor lastbil, VW E-Delivery, som tagits fram i Brasilien. Motorn utvecklar 109 hk (80 kW) och har en räckvidd på upp till 20 mil.

Totalvikten är 9-11 ton och nyttolast 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande. Under 2018 kommer fältprov att genomföras hos kunder. 

Den nya modellen kan ses som ett svar på Daimlers Fuso eCanter som hade världspremiär i New York för mindre än en månad sedan.

Det råder knappast någon tvekan om att det är världsledande Daimler med märken som Mercedes, Freightliner och Fuso som befinner sig i Renschlers kikarsikte. Andreas Renschler känner Daimler väl efter att i närmare tio år mycket framgångsrikt styrt Daimlers lastbilsaffär runt om i världen.


Ett tvärsnitt av utvecklingsarbetet inom VWTB uppställda intill Elbe. Foto: VW 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 Oktober 2017, kl 15:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, Helektriska nyttofordon, Volkswagen Truck & Bus

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant