Som enda svensk tidning fanns Proffs på plats när Volkswagen premiärvisade sin E-Delivery, utvecklad av Volkswagen Caminhões e Ônibus och med lastförmåga 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande. Foto: S-E Lindstrand

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.


En elhybrid från Ernst Express hade tagit sig till Hamburg för egen maskin. Den går annars går på \"Elväg Gävle\". Foto: S-E Lindstrand 

Vid ett hyrt konferenscenter intill Elbe trängdes en rad högteknologiska fordon för alternativa bränslen. Som platoon- och självkörande lastbilar med hybrid-, gas eller helelektrisk drift. Speciellt intressanta ur svensk synvinkel var en helt självgående 8x4 Scania R450 med en lastförmåga på 24 ton. Direkt efter presentationen skeppas bilen vidare till ett gruvföretag i Afrika.

Likaså visades en elhybrid från Ernst Express som sedan 18 månader går i prov på "Elväg Gävle". Det är en 2 km lång teststräcka mellan hamnen och Storvik. Projektet är ett samarbete med tyska Siemens.

Det är nu två år sedan Volkswagen Truck & Bus GmbH bildades. I denna paraplyorganisation ingår MAN, Scania, VW nyttofordon inklusive Brasilien samt den molnbaserade öppna nätverkstjänsten Rio. I den nordamerikanska alliansen är Navistar med det anrika lastbilsmärket International en strategisk partner efter det att VW köpt in sig i bolaget med närmare 20 procent.

VWTB är ingalunda någon sovande jätte, snarare tvärtom. Andreas Renschler gjorde ingen hemlighet av att gruppen har alla förutsättningar att bli en "global mästare", som han uttryckte det. Bolagsgruppen ägs av VW AG i vars styrelse Renschler ingår.

Även om MAN och Scania konkurrerar med varandra så har nya tvärgående interna funktioner skapats som omfattar hela VWTB-gruppen. Det gäller områden som ekonomi med redovisning, forskning och utveckling samt inköp och personaladministration.

Volkswagen Truck & Bus kommer fram till 2022 att investera drygt 13 miljarder kronor inom områden som elektriska drivlinor, autonoma körsystem och molnbaserad softvara.

En nyckelroll utvecklingen av framtida fordon spelas av svensken Anders Nielsen i sin egenskap av Chief Technical Officer (CTO) med placering i Södertälje. Uppdraget är att se till att kunderna erbjuds rätt produkt i rätt tid.

Detta sker genom att koordinera och moderera varje varumärkes tekniska utvecklingsinsatser för att samordna och synkronisera dessa projekt. Anders har haft ledande positioner inom både Scania och MAN och känner de båda företagen mycket väl.

En avslutande höjdpunkt var avtäckningen av en ny helelektrisk mellanstor lastbil, VW E-Delivery, som tagits fram i Brasilien. Motorn utvecklar 109 hk (80 kW) och har en räckvidd på upp till 20 mil.

Totalvikten är 9-11 ton och nyttolast 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande. Under 2018 kommer fältprov att genomföras hos kunder. 

Den nya modellen kan ses som ett svar på Daimlers Fuso eCanter som hade världspremiär i New York för mindre än en månad sedan.

Det råder knappast någon tvekan om att det är världsledande Daimler med märken som Mercedes, Freightliner och Fuso som befinner sig i Renschlers kikarsikte. Andreas Renschler känner Daimler väl efter att i närmare tio år mycket framgångsrikt styrt Daimlers lastbilsaffär runt om i världen.


Ett tvärsnitt av utvecklingsarbetet inom VWTB uppställda intill Elbe. Foto: VW 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 Oktober 2017, kl 15:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, Helektriska nyttofordon, Volkswagen Truck & Bus

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant