Som enda svensk tidning fanns Proffs på plats när Volkswagen premiärvisade sin E-Delivery, utvecklad av Volkswagen Caminhões e Ônibus och med lastförmåga 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande. Foto: S-E Lindstrand

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.


En elhybrid från Ernst Express hade tagit sig till Hamburg för egen maskin. Den går annars går på \"Elväg Gävle\". Foto: S-E Lindstrand 

Vid ett hyrt konferenscenter intill Elbe trängdes en rad högteknologiska fordon för alternativa bränslen. Som platoon- och självkörande lastbilar med hybrid-, gas eller helelektrisk drift. Speciellt intressanta ur svensk synvinkel var en helt självgående 8x4 Scania R450 med en lastförmåga på 24 ton. Direkt efter presentationen skeppas bilen vidare till ett gruvföretag i Afrika.

Likaså visades en elhybrid från Ernst Express som sedan 18 månader går i prov på "Elväg Gävle". Det är en 2 km lång teststräcka mellan hamnen och Storvik. Projektet är ett samarbete med tyska Siemens.

Det är nu två år sedan Volkswagen Truck & Bus GmbH bildades. I denna paraplyorganisation ingår MAN, Scania, VW nyttofordon inklusive Brasilien samt den molnbaserade öppna nätverkstjänsten Rio. I den nordamerikanska alliansen är Navistar med det anrika lastbilsmärket International en strategisk partner efter det att VW köpt in sig i bolaget med närmare 20 procent.

VWTB är ingalunda någon sovande jätte, snarare tvärtom. Andreas Renschler gjorde ingen hemlighet av att gruppen har alla förutsättningar att bli en "global mästare", som han uttryckte det. Bolagsgruppen ägs av VW AG i vars styrelse Renschler ingår.

Även om MAN och Scania konkurrerar med varandra så har nya tvärgående interna funktioner skapats som omfattar hela VWTB-gruppen. Det gäller områden som ekonomi med redovisning, forskning och utveckling samt inköp och personaladministration.

Volkswagen Truck & Bus kommer fram till 2022 att investera drygt 13 miljarder kronor inom områden som elektriska drivlinor, autonoma körsystem och molnbaserad softvara.

En nyckelroll utvecklingen av framtida fordon spelas av svensken Anders Nielsen i sin egenskap av Chief Technical Officer (CTO) med placering i Södertälje. Uppdraget är att se till att kunderna erbjuds rätt produkt i rätt tid.

Detta sker genom att koordinera och moderera varje varumärkes tekniska utvecklingsinsatser för att samordna och synkronisera dessa projekt. Anders har haft ledande positioner inom både Scania och MAN och känner de båda företagen mycket väl.

En avslutande höjdpunkt var avtäckningen av en ny helelektrisk mellanstor lastbil, VW E-Delivery, som tagits fram i Brasilien. Motorn utvecklar 109 hk (80 kW) och har en räckvidd på upp till 20 mil.

Totalvikten är 9-11 ton och nyttolast 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande. Under 2018 kommer fältprov att genomföras hos kunder. 

Den nya modellen kan ses som ett svar på Daimlers Fuso eCanter som hade världspremiär i New York för mindre än en månad sedan.

Det råder knappast någon tvekan om att det är världsledande Daimler med märken som Mercedes, Freightliner och Fuso som befinner sig i Renschlers kikarsikte. Andreas Renschler känner Daimler väl efter att i närmare tio år mycket framgångsrikt styrt Daimlers lastbilsaffär runt om i världen.


Ett tvärsnitt av utvecklingsarbetet inom VWTB uppställda intill Elbe. Foto: VW 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 Oktober 2017, kl 15:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Fordonsnyheter, Helektriska nyttofordon, Volkswagen Truck & Bus

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Fullt upp för polisen under ”yrkestrafikveckan”

Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.

Unik Scania på väg till museet i Södertälje

"En brasiliansk drömbil"

Dragaren kommer från andra sidan Atlanten och är antagligen den enda av sitt slag i Europa. Med sitt säregna utseende och en kraftfull motor, gjorde den succé i hemlandet och under många år var modellen central i en TV-serie om lastbilschaufförer. Den var helt enkelt drömbilen för de flesta chaufförerna.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant