Klampen på i väntan på att de båda avgifterna skulle betalas, vilket åkeriägaren sedermera gjorde. Foto: Jonas Nordin

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Ett tips från allmänheten ledde till att bilinspektör Alexander Calmerfalk, Jonas Nordin samt polisinspektör Lars Aldén på eftermiddagen i måndags eftermiddag begav sig till Sala och kontrollfickan vid Evelund. 

Tipset gällde lettiskregistrerade betongbilar som enligt uppgift skulle köra betong från Sala till ett bygge i Morgongåva där ett golv på ett stort centrallager höll på att gjutas.
- Det första vi såg när vi stannade där, var två av de lettiska betongbilarna på riksväg 70, säger Calmerfalk. Vi hoppade in i vår bil och körde efter.

Efter att ekipagen kört åt olika håll i en rondell, lyckades de stoppa det ena ekipaget som de tog med tillbaka till Evelundsfickan för kontroll.

Föraren berättade att han arbetade för ett lettiskt företag och att han kommit in olastad med färjan till Sverige den 11 oktober och kört nio transporter enligt den personliga loggboken han visade upp.

Chauffören var behjälplig och gav Calmerfalk ett telefonnummer till sin chef i Lettland, som visade sig vara någon form av transportansvarig.
- Han hävdade lite allt möjligt och sade att han tidigare kontaktat Transportstyrelsen för att få vägledning om hur han fick köra sina bilar här, säger Calmerfalk.

Det handlar om fem bilar som han använder på samma bygge i Morgongåva. När Transportstyrelsen inte svarade, hade han själv läst igenom cabotagedirektivet och kommit fram till att det nog gick att göra som han gjorde och skickade hit bilarna.

Alexander Calmerfalk förklarade för mannen hur cabotagereglerna fungerar och han höll då med om att det inte gick ihop riktigt.
- Då ändrade han sig och hävdade ”eget gods” vilket inte kräver några tillstånd alls, säger han. Jag gjorde klart för honom att de var ett transportföretag som anlitats i tredje hand till detta bygge och att de inte ägde vare sig betongen eller bygget varför eget gods inte kunde åberopas.

Mannen insåg att Calmerfalk hade rätt och att det rörde sig om kommersiella transporter och således otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen också ansåg. Därmed var 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift ett faktum.

Men det var mer som inte stod riktigt rätt till. Ekipaget, som hade ganska kort axelavstånd, visade sig vara överlastat. Tillåten vikt var 28 ton, men det vägdes in på 34,9 ton vilket renderade i en överlastavgift på 21 200 kronor som, likt sanktionsavgiften, ska betalas i förskott.
- Ekipaget klampades i Sala och åkeriägaren begav sig dagen efter personligen till Västerås där han betalade båda avgifterna och därefter avklampades lastbilen, säger Calmerfalk.

Medan detta pågick, bodde chauffören på ett hotell som åkeriet använder till sina förare.

Det fanns dock ytterligare ett problem. Som bekant har betong en förmåga att stelna. Lasten i det klampade fordonet är inget undantag.

Först ville åkaren skicka dit en av deras andra bilar för att pumpa över. Men den lösningen kunde få uppenbara konsekvenser.
- Åkeriägaren frågade om vi då skulle kontrollera även det fordonet och svaret var naturligtvis ja, säger Alexander Calmerfalk.

Calmerfalk var även i kontakt med vd:n på det svenska företaget som har huvudentreprenaden på bygget och förklarade situationen. Denne ombesörjde att platsansvarig kom ut till kontrollplatsen för att hjälpa till med lossningen.
- Slutlösningen blev nämligen att en presenning fick läggas ut i diket där betongen sedan tömdes i högar och man tryckte ner armeringsjärn i dessa som fick härda fast för att utgöra lyftöglor för den bil som dagen efter kom för att lyfta bort dem, säger Alexander Calmerfalk som även informerade vd:n om att det var slutkört för dessa bilar på det sätt de körde nu.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 18 Oktober 2017, kl 18:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Cabotage, Lettland, Överlast, Trafikpolisen, Västerås

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant