Klampen på i väntan på att de båda avgifterna skulle betalas, vilket åkeriägaren sedermera gjorde. Foto: Jonas Nordin

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Ett tips från allmänheten ledde till att bilinspektör Alexander Calmerfalk, Jonas Nordin samt polisinspektör Lars Aldén på eftermiddagen i måndags eftermiddag begav sig till Sala och kontrollfickan vid Evelund. 

Tipset gällde lettiskregistrerade betongbilar som enligt uppgift skulle köra betong från Sala till ett bygge i Morgongåva där ett golv på ett stort centrallager höll på att gjutas.
- Det första vi såg när vi stannade där, var två av de lettiska betongbilarna på riksväg 70, säger Calmerfalk. Vi hoppade in i vår bil och körde efter.

Efter att ekipagen kört åt olika håll i en rondell, lyckades de stoppa det ena ekipaget som de tog med tillbaka till Evelundsfickan för kontroll.

Föraren berättade att han arbetade för ett lettiskt företag och att han kommit in olastad med färjan till Sverige den 11 oktober och kört nio transporter enligt den personliga loggboken han visade upp.

Chauffören var behjälplig och gav Calmerfalk ett telefonnummer till sin chef i Lettland, som visade sig vara någon form av transportansvarig.
- Han hävdade lite allt möjligt och sade att han tidigare kontaktat Transportstyrelsen för att få vägledning om hur han fick köra sina bilar här, säger Calmerfalk.

Det handlar om fem bilar som han använder på samma bygge i Morgongåva. När Transportstyrelsen inte svarade, hade han själv läst igenom cabotagedirektivet och kommit fram till att det nog gick att göra som han gjorde och skickade hit bilarna.

Alexander Calmerfalk förklarade för mannen hur cabotagereglerna fungerar och han höll då med om att det inte gick ihop riktigt.
- Då ändrade han sig och hävdade ”eget gods” vilket inte kräver några tillstånd alls, säger han. Jag gjorde klart för honom att de var ett transportföretag som anlitats i tredje hand till detta bygge och att de inte ägde vare sig betongen eller bygget varför eget gods inte kunde åberopas.

Mannen insåg att Calmerfalk hade rätt och att det rörde sig om kommersiella transporter och således otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen också ansåg. Därmed var 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift ett faktum.

Men det var mer som inte stod riktigt rätt till. Ekipaget, som hade ganska kort axelavstånd, visade sig vara överlastat. Tillåten vikt var 28 ton, men det vägdes in på 34,9 ton vilket renderade i en överlastavgift på 21 200 kronor som, likt sanktionsavgiften, ska betalas i förskott.
- Ekipaget klampades i Sala och åkeriägaren begav sig dagen efter personligen till Västerås där han betalade båda avgifterna och därefter avklampades lastbilen, säger Calmerfalk.

Medan detta pågick, bodde chauffören på ett hotell som åkeriet använder till sina förare.

Det fanns dock ytterligare ett problem. Som bekant har betong en förmåga att stelna. Lasten i det klampade fordonet är inget undantag.

Först ville åkaren skicka dit en av deras andra bilar för att pumpa över. Men den lösningen kunde få uppenbara konsekvenser.
- Åkeriägaren frågade om vi då skulle kontrollera även det fordonet och svaret var naturligtvis ja, säger Alexander Calmerfalk.

Calmerfalk var även i kontakt med vd:n på det svenska företaget som har huvudentreprenaden på bygget och förklarade situationen. Denne ombesörjde att platsansvarig kom ut till kontrollplatsen för att hjälpa till med lossningen.
- Slutlösningen blev nämligen att en presenning fick läggas ut i diket där betongen sedan tömdes i högar och man tryckte ner armeringsjärn i dessa som fick härda fast för att utgöra lyftöglor för den bil som dagen efter kom för att lyfta bort dem, säger Alexander Calmerfalk som även informerade vd:n om att det var slutkört för dessa bilar på det sätt de körde nu.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 18 Oktober 2017, kl 18:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Cabotage, Lettland, Överlast, Trafikpolisen, Västerås

Körde med dubbla förarkort - klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas – men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant