Klampen på i väntan på att de båda avgifterna skulle betalas, vilket åkeriägaren sedermera gjorde. Foto: Jonas Nordin

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Ett tips från allmänheten ledde till att bilinspektör Alexander Calmerfalk, Jonas Nordin samt polisinspektör Lars Aldén på eftermiddagen i måndags eftermiddag begav sig till Sala och kontrollfickan vid Evelund. 

Tipset gällde lettiskregistrerade betongbilar som enligt uppgift skulle köra betong från Sala till ett bygge i Morgongåva där ett golv på ett stort centrallager höll på att gjutas.
- Det första vi såg när vi stannade där, var två av de lettiska betongbilarna på riksväg 70, säger Calmerfalk. Vi hoppade in i vår bil och körde efter.

Efter att ekipagen kört åt olika håll i en rondell, lyckades de stoppa det ena ekipaget som de tog med tillbaka till Evelundsfickan för kontroll.

Föraren berättade att han arbetade för ett lettiskt företag och att han kommit in olastad med färjan till Sverige den 11 oktober och kört nio transporter enligt den personliga loggboken han visade upp.

Chauffören var behjälplig och gav Calmerfalk ett telefonnummer till sin chef i Lettland, som visade sig vara någon form av transportansvarig.
- Han hävdade lite allt möjligt och sade att han tidigare kontaktat Transportstyrelsen för att få vägledning om hur han fick köra sina bilar här, säger Calmerfalk.

Det handlar om fem bilar som han använder på samma bygge i Morgongåva. När Transportstyrelsen inte svarade, hade han själv läst igenom cabotagedirektivet och kommit fram till att det nog gick att göra som han gjorde och skickade hit bilarna.

Alexander Calmerfalk förklarade för mannen hur cabotagereglerna fungerar och han höll då med om att det inte gick ihop riktigt.
- Då ändrade han sig och hävdade ”eget gods” vilket inte kräver några tillstånd alls, säger han. Jag gjorde klart för honom att de var ett transportföretag som anlitats i tredje hand till detta bygge och att de inte ägde vare sig betongen eller bygget varför eget gods inte kunde åberopas.

Mannen insåg att Calmerfalk hade rätt och att det rörde sig om kommersiella transporter och således otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen också ansåg. Därmed var 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift ett faktum.

Men det var mer som inte stod riktigt rätt till. Ekipaget, som hade ganska kort axelavstånd, visade sig vara överlastat. Tillåten vikt var 28 ton, men det vägdes in på 34,9 ton vilket renderade i en överlastavgift på 21 200 kronor som, likt sanktionsavgiften, ska betalas i förskott.
- Ekipaget klampades i Sala och åkeriägaren begav sig dagen efter personligen till Västerås där han betalade båda avgifterna och därefter avklampades lastbilen, säger Calmerfalk.

Medan detta pågick, bodde chauffören på ett hotell som åkeriet använder till sina förare.

Det fanns dock ytterligare ett problem. Som bekant har betong en förmåga att stelna. Lasten i det klampade fordonet är inget undantag.

Först ville åkaren skicka dit en av deras andra bilar för att pumpa över. Men den lösningen kunde få uppenbara konsekvenser.
- Åkeriägaren frågade om vi då skulle kontrollera även det fordonet och svaret var naturligtvis ja, säger Alexander Calmerfalk.

Calmerfalk var även i kontakt med vd:n på det svenska företaget som har huvudentreprenaden på bygget och förklarade situationen. Denne ombesörjde att platsansvarig kom ut till kontrollplatsen för att hjälpa till med lossningen.
- Slutlösningen blev nämligen att en presenning fick läggas ut i diket där betongen sedan tömdes i högar och man tryckte ner armeringsjärn i dessa som fick härda fast för att utgöra lyftöglor för den bil som dagen efter kom för att lyfta bort dem, säger Alexander Calmerfalk som även informerade vd:n om att det var slutkört för dessa bilar på det sätt de körde nu.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 18 Oktober 2017, kl 18:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Cabotage, Lettland, Överlast, Trafikpolisen, Västerås

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?”

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant