Fordonen och personerna på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Tommy Holl, arkiv

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

- Det är ett tydligt besked från Europaparlamentet att lika lön för lika arbete på samma plats ska gälla från dag ett, säger hon. Det är också ett stort steg på vägen mot ett stopp för lönedumpningen i Europa.

Särskilt glad är hon över att utskottet också röstade för att bredda den rättsliga grunden för regelverket så att den nu även omfattar sociala och fackliga rättigheter.
- Det betyder att vi nu har en verklig chans att återställa villkoren till tiden före Lex-Laval, säger hon.

Det är fortfarande lång väg kvar innan förslaget blir lag. Igår enades ledamöterna i EU-parlamentets sysselsättningsutskott om hur de vill att den uppdaterade lagen ska se ut och måndagen den 23 oktober ska EU:s 28 medlemsländer bestämma sig hur de vill se lagen.

Samma dag bestämmer parlamentet ifall det är berett att gå vidare till förhandlingar med medlemsländerna och EU-kommissionen om hur den slutgiltiga lagen ska se ut.
- Eventuellt säger parlamentet nej och kräver att hela parlamentet i plenum först får ta ställning till utskottets förslag, vilket i så fall tidigast sker i november, förklarar hon.

När både medlemsländerna och parlamentet har bestämt sig, inleds så kallade trialogförhandlingar med EU-kommissionen. Först då förhandlas den slutgiltiga lagtexten fram. Allra tidigast till våren vet vi därför hur det nya, uppdaterade direktivet ser ut.

Var menar ni det största hotet mot förslaget finns?
- Det finns många som motsätter sig en förändring av de nuvarande reglerna, säger hon. Inte minst starka ekonomiska intressen i Sverige och andra EU-länder som tjänar på att låta människor arbeta till dumpade löner och usla villkor som sätter människors liv och hälsa på spel.

Flera medlemsländer ser också detta som ett sätt att skapa arbetstillfällen för sina medborgare och på så sätt bygga upp landets välstånd till en nivå som är mer i linje med övriga EU:s, menar hon.

Ett bra utstationeringsdirektiv ses av cabotagerapportören och EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S), som en väg att gå för att komma åt bland annat den sociala dumpningen inom transportbranschen och därför borde detta vara ett positivt besked förutsatt att den kommande lagen efterlevs.

Proffs frågar Ulvskog vilken myndighet som ska kontrollera detta?
- Om det förslag som parlamentets sysselsättningsutskott sade ja till i går kväll går hela vägen och blir till lag, kommer svenska kollektivavtal att gälla i Sverige och där är det parternas ansvar att se till att avtalen efterlevs, förklarar Ulvskog.

Men hennes svar åtföljs av ett markerat förtydligande: Transportsektorn omfattas tillsvidare inte av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Att så är fallet, var inte tydligt i pressmeddelandet och Ulvskog håller med om att det lätt blir förvirrande. EU-kommissionen föreslog redan i sitt stora vägtransportpaket i våras att utstationeringsreglerna inom transportsektorn skulle hanteras som en egen lagstiftning. Den behandlas av transportutskottet i samarbete med sysselsättningsutskottet parallellt med arbetet med de ”allmänna” utstationeringsreglerna.
- Målet är att båda lagarna om utstationeringarna ska bli klara samtidigt, men om lagen för transportsektorn skulle försenas, kommer de ”allmänna” reglerna att gälla även för transporter, sammanfattar Marita Ulvskog.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 17 Oktober 2017, kl 16:45
Kategori: Nyhet
Taggar: EU, Mobilitetspaketet, Utstationeringsdirektivet

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant