Vems är bilen på flaket och på vems uppdrag transporterades den? Självklara frågor kan tyckas - men inte i det här fallet... Foto: Roger Ogemar

Stor förvirring kring överlastad biltransport

För långt, för tungt, för brett eller med andra brister. Det kan vara svårt för en chaufför att neka utföra ett olagligt uppdrag. Valet kan ibland stå mellan risken att få böter eller att säkert få sparken.

Vi talar ofta om att utländska chaufförer kan ha svårt att neka sina uppdragsgivare att utföra olagliga uppdrag. Mindre ofta talar vi om huruvida det är lättare för svenska förare att göra det. Flera gånger har vi skrivit om hur chaufförer av okända anledningar tar på sig skulden när de ertappats med exempelvis manipulerade färdskrivare eller överlaster.

När det har handlat om för långa eller för tunga ekipage, manipulerade färdskrivare eller avsaknad av trafiktillstånd, säger förarna ofta att de inte känt till detta eller utgått från att företaget ska veta vad det är för körningar de tar på sig och att fordonen och fordonskombinationerna ska vara adekvata för uppdragen varför det inte borde vara enbart chaufförens ansvar. Än mindre borde chauffören i dessa fall få böter, tycker de.

Frågorna kring ämnet är många och relevanta, men svaren leder oss oftast tillbaka till chaufförsansvaret, rimligt eller ej.
- Hur ska jag kolla om fordonet har trafiktillstånd när jag börjar mitt pass mitt i natten, undrade en förare. Ska jag behöva mäta en fordonskombination varje gång jag byter släp för att upptäcka fem centimeter för mycket?

En annan frågade om han, för att vara helt säker, alltid borde kontrollväga varje kolli han lastar eftersom avsändaren kan ha deklarerat fel vikt.

När redaktionen fick ett tips om ett ekipage som eftermiddagen den 24 oktober kontrollerades av polisen utanför Sala, aktualiserades frågorna åter då det visade sig att ekipaget var överlastat. Fordonsägaren är ett demonteringsföretag i Kramfors och när vi kontaktade polisen i Västerås, sade de att boten var underskriven och ärendet därmed avslutat.

Vi fick veta att föraren sagt att företaget skickat honom att hämta den oregistrerade importbilen, att han inte hade fått uppgifter om vikt och reagerade inte på att det såg tungt ut.
- Föraren förklarade att han var anställd för att köra ekipaget och hämtade dagligen fordon på detta sätt, berättar bilinspektör Roger Ogemar. Till mig sade han sig inte veta vems bil det var och hänvisade mer än en gång till chefen som uppdragsgivare.

Eftersom importbilen inte var registrerad, kunde man inte heller söka ägaren i något register. De svar som ges på frågor som ställs på platsen, är dem man måste utgå från, säger han.

Överlasten på 37,3 procent kostade föraren 3 000 kronor och sedan fick han invänta en annan fordonskombination för den fortsatta färden. Företaget däremot, är inte misstänkt för något brott.

Vi tog kontakt med företagets vd som hade en helt annan version av vad som skett när han återkom till oss med svar på våra frågor.
- Chauffören var ledig den dagen och hade hyrt bilen av oss för att göra en egen transport. Till vardags kör han ett större ekipage för sju bilar och detta säger han att han sagt till polisen direkt när de frågade, förklarar vd:n.

Genom företaget fick vi kontakt med föraren och när vi når honom, bekräftar han det vd:n sagt.
- Först frågade de vem som skulle ha bilen och det sade jag, sedan vart jag skulle och det sade jag också. Den tredje frågan rörde mitt arbete och det berättade jag också om, sade han till oss. Jag sade också att jag var ledig och körde privat.

När vi också frågade honom vems importbilen var och vart den skulle, ville han inte svara på fler frågor varför vi vände tillbaka till Västerås och vi fick då veta att föraren, efter kontrollen, senare till polisen som skrev ordningsboten angett någon form av närstående som ägare.

Man kan, med tanke på de motstridiga uppgifterna i ärendet, åter notera att olagliga transporter fortsätter att skapa problem för chaufförerna.


Rejält axeltryck kunde polisen konstatera. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 Oktober 2017, kl 16:14
Kategori: Nyhet
Taggar: Ansvarsfrågor, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant