Vems är bilen på flaket och på vems uppdrag transporterades den? Självklara frågor kan tyckas - men inte i det här fallet... Foto: Roger Ogemar

Stor förvirring kring överlastad biltransport

För långt, för tungt, för brett eller med andra brister. Det kan vara svårt för en chaufför att neka utföra ett olagligt uppdrag. Valet kan ibland stå mellan risken att få böter eller att säkert få sparken.

Vi talar ofta om att utländska chaufförer kan ha svårt att neka sina uppdragsgivare att utföra olagliga uppdrag. Mindre ofta talar vi om huruvida det är lättare för svenska förare att göra det. Flera gånger har vi skrivit om hur chaufförer av okända anledningar tar på sig skulden när de ertappats med exempelvis manipulerade färdskrivare eller överlaster.

När det har handlat om för långa eller för tunga ekipage, manipulerade färdskrivare eller avsaknad av trafiktillstånd, säger förarna ofta att de inte känt till detta eller utgått från att företaget ska veta vad det är för körningar de tar på sig och att fordonen och fordonskombinationerna ska vara adekvata för uppdragen varför det inte borde vara enbart chaufförens ansvar. Än mindre borde chauffören i dessa fall få böter, tycker de.

Frågorna kring ämnet är många och relevanta, men svaren leder oss oftast tillbaka till chaufförsansvaret, rimligt eller ej.
- Hur ska jag kolla om fordonet har trafiktillstånd när jag börjar mitt pass mitt i natten, undrade en förare. Ska jag behöva mäta en fordonskombination varje gång jag byter släp för att upptäcka fem centimeter för mycket?

En annan frågade om han, för att vara helt säker, alltid borde kontrollväga varje kolli han lastar eftersom avsändaren kan ha deklarerat fel vikt.

När redaktionen fick ett tips om ett ekipage som eftermiddagen den 24 oktober kontrollerades av polisen utanför Sala, aktualiserades frågorna åter då det visade sig att ekipaget var överlastat. Fordonsägaren är ett demonteringsföretag i Kramfors och när vi kontaktade polisen i Västerås, sade de att boten var underskriven och ärendet därmed avslutat.

Vi fick veta att föraren sagt att företaget skickat honom att hämta den oregistrerade importbilen, att han inte hade fått uppgifter om vikt och reagerade inte på att det såg tungt ut.
- Föraren förklarade att han var anställd för att köra ekipaget och hämtade dagligen fordon på detta sätt, berättar bilinspektör Roger Ogemar. Till mig sade han sig inte veta vems bil det var och hänvisade mer än en gång till chefen som uppdragsgivare.

Eftersom importbilen inte var registrerad, kunde man inte heller söka ägaren i något register. De svar som ges på frågor som ställs på platsen, är dem man måste utgå från, säger han.

Överlasten på 37,3 procent kostade föraren 3 000 kronor och sedan fick han invänta en annan fordonskombination för den fortsatta färden. Företaget däremot, är inte misstänkt för något brott.

Vi tog kontakt med företagets vd som hade en helt annan version av vad som skett när han återkom till oss med svar på våra frågor.
- Chauffören var ledig den dagen och hade hyrt bilen av oss för att göra en egen transport. Till vardags kör han ett större ekipage för sju bilar och detta säger han att han sagt till polisen direkt när de frågade, förklarar vd:n.

Genom företaget fick vi kontakt med föraren och när vi når honom, bekräftar han det vd:n sagt.
- Först frågade de vem som skulle ha bilen och det sade jag, sedan vart jag skulle och det sade jag också. Den tredje frågan rörde mitt arbete och det berättade jag också om, sade han till oss. Jag sade också att jag var ledig och körde privat.

När vi också frågade honom vems importbilen var och vart den skulle, ville han inte svara på fler frågor varför vi vände tillbaka till Västerås och vi fick då veta att föraren, efter kontrollen, senare till polisen som skrev ordningsboten angett någon form av närstående som ägare.

Man kan, med tanke på de motstridiga uppgifterna i ärendet, åter notera att olagliga transporter fortsätter att skapa problem för chaufförerna.


Rejält axeltryck kunde polisen konstatera. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 27 Oktober 2017, kl 16:14
Kategori: Nyhet
Taggar: Ansvarsfrågor, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant