Åkeriet sades upp med omedelbar verkan efter att det uppdagats att en av deras chaufförer hade tankat 2 334 liter diesel på ett kort som tillhörde ett annat åkeri. Foto: Lastbilsfoton.se

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.


Den 6/10 upphörde samarbetet, vilket framgår av dokumentationen som Proffs har fått ta del av. Foto: Mattias Bergsten 

Det var under förra veckan det uppdagades att Mattias & Tobias Transport Ljungbyholm AB hade tankat diesel på ett annat åkeris tankkort. Detta bekräftas av Roger Virdelo på Södra. Har ni avslutat samarbetet med åkeriet?
- Ja, Södra har idag valt att avsluta samarbetet med MT Transport i Ljungbyholm med omedelbar verkan, bekräftar han. Detta är kopplat till dieselkortet som försvann i Mönsterås och som tankades på i Mönsterås och i Långasjö. 

Förtroendet från Södras sida gentemot MT Transport är borta, säger han och de kom därför överens om att gå skilda vägar. Södra vill också lyfta fram att det har inget med virkeshanteringen att göra och chaufförerna har inte heller gjort något fel. De har samarbetat och visat hög yrkesstolthet i frågan, sammanfattar Roger Virdelo.

Mattias Bergsten på Mattias & Tobias Transport Ljungbyholm AB är besviken på det som hänt. Han menar att chauffören redogjort för att det som inträffat inte gjordes med avsikt och att åkeriet inte varit delaktigt i det som hände.
- Det var en anställd som i slutet av veckan tankade sitt fordon i Mönsterås och startade pumpen med vårt kort och kod, säger Mattias. Medan pumpen gick, kontrollerade han däck och annat.

När pumppistolen löste ut, satte han tillbaka den i pumpen och startade om. Han använde det kort som låg bredvid hans handskar på pumpen. Där någonstans har något gått fel, menar Mattias. Senareblir han kontaktad av Södra som ställer frågor kring tankningen varpå han tar kontakt med den anställde och ber honom prata med Södra.
- Han talade med Södra och förklarade samma sak som han gjort för mig och sedan när vi hade möte tillsammans med Södra, berättade han samma sak ännu en gång, säger Mattias.

Han upplever chaufförens berättelse som trovärdig och han ser inte vilka personliga fördelar denne skulle haft av att tanka diesel i åkeriets bilar med någon annans kort. Trots chaufförens redogörelse, bestämdes det gemensamt att man skulle avbryta samarbetet. Den anställde är inte längre kvar på åkeriet. 

På AB Fårbo Åkeri är det Pär Henrysson som berättar att en av deras förare tappade sitt tankkort i Mönsterås natten torsdag till fredagen den 29 september.
- Även om vår förare har förvarat tankkortet nära koden betyder inte det att någon annan kan ta sig rätten att använda det, säger han och berättar att den natten tankades det olovligen 160 liter på deras kort.

Tankstället i Mönsterås ligger inne på Södras område i närheten av mätstationen och han menar att om en annan förare hittar ett kort som inte är det egna, kan han lämna in det på mätstationen, något som enligt Pär är brukligt.
- Samma kort användes sedan olovligen under lördagen den 30 september ett antal gånger, men då i Långasjö, säger han.

Han radar upp att klockan 11.26 tankades det 600 liter, klockan 11.32 ytterligare 600 liter, klockan 11.37 försvann ännu en gång 600 liter och avslutningsvis, klockan 11.41 tankades det 374 liter.
- En total mängd av 2 334 liter. Självklart har vi polisanmält detta, sammanfattar Pär Henrysson på Fårbo Åkeri.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 10 Oktober 2017, kl 13:51
Kategori: Nyhet
Taggar: Drivmedelskort, Fårbo Åkeri, MT Transport i Ljungbyholm AB, Södra

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant