Åkeriet sades upp med omedelbar verkan efter att det uppdagats att en av deras chaufförer hade tankat 2 334 liter diesel på ett kort som tillhörde ett annat åkeri. Foto: Lastbilsfoton.se

Tankade på upphittat kort – förlorar körning för Södra

Ett borttappat tankkort hittades av en chaufför på ett annat åkeri. Chauffören tankade därefter totalt 2 334 liter diesel. När detta uppdagades, ledde det till att chaufförens arbetsgivare omedelbart förlorade kontraktet med sin uppdragsgivare, Södra. Saken har även polisanmälts.


Den 6/10 upphörde samarbetet, vilket framgår av dokumentationen som Proffs har fått ta del av. Foto: Mattias Bergsten 

Det var under förra veckan det uppdagades att Mattias & Tobias Transport Ljungbyholm AB hade tankat diesel på ett annat åkeris tankkort. Detta bekräftas av Roger Virdelo på Södra. Har ni avslutat samarbetet med åkeriet?
- Ja, Södra har idag valt att avsluta samarbetet med MT Transport i Ljungbyholm med omedelbar verkan, bekräftar han. Detta är kopplat till dieselkortet som försvann i Mönsterås och som tankades på i Mönsterås och i Långasjö. 

Förtroendet från Södras sida gentemot MT Transport är borta, säger han och de kom därför överens om att gå skilda vägar. Södra vill också lyfta fram att det har inget med virkeshanteringen att göra och chaufförerna har inte heller gjort något fel. De har samarbetat och visat hög yrkesstolthet i frågan, sammanfattar Roger Virdelo.

Mattias Bergsten på Mattias & Tobias Transport Ljungbyholm AB är besviken på det som hänt. Han menar att chauffören redogjort för att det som inträffat inte gjordes med avsikt och att åkeriet inte varit delaktigt i det som hände.
- Det var en anställd som i slutet av veckan tankade sitt fordon i Mönsterås och startade pumpen med vårt kort och kod, säger Mattias. Medan pumpen gick, kontrollerade han däck och annat.

När pumppistolen löste ut, satte han tillbaka den i pumpen och startade om. Han använde det kort som låg bredvid hans handskar på pumpen. Där någonstans har något gått fel, menar Mattias. Senareblir han kontaktad av Södra som ställer frågor kring tankningen varpå han tar kontakt med den anställde och ber honom prata med Södra.
- Han talade med Södra och förklarade samma sak som han gjort för mig och sedan när vi hade möte tillsammans med Södra, berättade han samma sak ännu en gång, säger Mattias.

Han upplever chaufförens berättelse som trovärdig och han ser inte vilka personliga fördelar denne skulle haft av att tanka diesel i åkeriets bilar med någon annans kort. Trots chaufförens redogörelse, bestämdes det gemensamt att man skulle avbryta samarbetet. Den anställde är inte längre kvar på åkeriet. 

På AB Fårbo Åkeri är det Pär Henrysson som berättar att en av deras förare tappade sitt tankkort i Mönsterås natten torsdag till fredagen den 29 september.
- Även om vår förare har förvarat tankkortet nära koden betyder inte det att någon annan kan ta sig rätten att använda det, säger han och berättar att den natten tankades det olovligen 160 liter på deras kort.

Tankstället i Mönsterås ligger inne på Södras område i närheten av mätstationen och han menar att om en annan förare hittar ett kort som inte är det egna, kan han lämna in det på mätstationen, något som enligt Pär är brukligt.
- Samma kort användes sedan olovligen under lördagen den 30 september ett antal gånger, men då i Långasjö, säger han.

Han radar upp att klockan 11.26 tankades det 600 liter, klockan 11.32 ytterligare 600 liter, klockan 11.37 försvann ännu en gång 600 liter och avslutningsvis, klockan 11.41 tankades det 374 liter.
- En total mängd av 2 334 liter. Självklart har vi polisanmält detta, sammanfattar Pär Henrysson på Fårbo Åkeri.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 10 Oktober 2017, kl 13:51
Kategori: Nyhet
Taggar: Drivmedelskort, Fårbo Åkeri, MT Transport i Ljungbyholm AB, Södra

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant