Victor Nilsson försöker inte smita undan sitt ansvar. - Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, säger han till PROFFS.

Tillståndsmiss satte stopp för Victors transport

”Gör man fel måste man stå för det”

Stockholmspolisens lastsäkringskontroll av en betongtransport slutade med stopp för fortsatt färd och trailern med last fick ställas av eftersom fordonet saknade trafiktillstånd. PROFFS har talat med åkeriet och med uppdragsgivaren för att ta reda på vad som låg bakom det som hände.

I torsdags, den 26 oktober, stoppade Stockholmspolisen ett av Mil-Ton AB:s fordon och kunde konstatera att fordonet saknade trafiktillstånd och därmed blev det stopp för fortsatt färd och rapportering.

Vi börjar med att kontakta ägaren till trailern, Braås Åkeri AB. Håkan Andersson är vd på företaget och han berättar att man har avtal med Mil-Ton AB som ägs av Victor Nilsson. Man har samarbetat med Nilsson i varierande omfattning under 2017 vid volymtoppar.

Andersson berättar att Braås Åkeri köper en stor andel transporter av externa åkareoch att man därför är noga med att ha kontroll på dem man anlitar så att transporter för Braås utförs på ett lagligt sätt. När han via polisens hemsida fick vetskap om det inträffade, togs kontakt med Victor Nilsson för en förklaring.

Att Mil-Ton AB inte har trafiktillstånd, visste man, säger Andersson, men fordonen kördes på Nilssons andra bolag, Strängnäs Logistik AB, som har trafiktillstånd. Något hade uppenbarligen blivit fel.
- Jag fick veta att det stoppade fordonet ägs av ett annat av Nilssons företag som saknar trafiktillstånd, men enligt Nilsson ska han nu ha skickat in en ansökan till Transportstyrelsen att lägga in fordonet på nyttjanderättsavtal på Strängnäs Logistik AB, säger Andersson. Vi har begärt skriftlig dokumentation som bekräftar detta.

På Skatteverket ser vi att Strängnäs Logistik AB har 341 000 kronor i skatteskulder som gått till Kronofogden och frågar om det kan ha med saken att göra. Andersson berättar då att man känner till företagets ansträngda ekonomiska läge och har följt utvecklingen. Enligt honom finns det en logisk förklaring till problemet. 

Vi kontaktar Victor Nilsson och han inleder med att berätta att det senaste året varit tungt. Även om han säger att man har det yttersta ansvaret för allt i åkeriet, känns det ändå tungt att en redovisningsbyrå gjort så stora fel i företagets bokföring.
- Min nya revisor fick göra om all bokföring för åren 2015 och 2016, säger han. Det resulterade i att nära en miljon kronor skulle betalas in och äntligen, idag, gjordes sista inbetalningen.

Den felaktiga bokföringen förde med sig bieffekter som drabbade bland annat trafiktillstånd och F-skatt.

Det sägs att ditt åkeri även uteslöts från M4-gruppen. Vad berodde det på?
- Vi blev inte uteslutna utan att valde, i samråd med vd:n på M4, att gå skilda vägar och startade då Mil-Ton AB med mer inriktning på specialtransporter, förklarar han.

Bilen som stoppades på kontrollplats Taxingehade ju inget trafiktillstånd och ändå har du tre outnyttjade tillstånd på Strängnäs Logistik som du kunde ha använt. Hur gick det där till?
- Jag köpte bilen för en tid sedan och det var en hel del reparationer att göra och så lackade jag om den, säger han. Att jag sedan satte in den i trafik utan tillstånd, kan jag bara hålla mig själv skyldig till.

Victor berättar att nästan hela det gångna året har överskuggats av att de fick göra om redovisningarna vilket har varit oerhört tungt att bära och bidragit till att tankarna inte alltid varit samlade. Han kan bara konstatera att han gjorde en miss.

Nu kommer Transportstyrelsen snart att lägga in det aktuella fordonet på nyttjanderättsavtal på hans andra företag och tills dess står fordonet i garaget. Tycker du att du borde slippa straff för att du kört utan tillstånd mot bakgrund av det du berättat?

- Nej, vi har lagar och regler som ska följas och även om det handlar om några centimeter för långt eller om det finns behjärtansvärda förklaringar och att man inte hade för avsikt att göra fel, så måste reglerna följas. Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, sammanfattar Victor Nilsson som nu ser ljusare på framtiden.

Fotnot:
Strax efter att vi publicerade denna artikel, fick vi bekräftat att Transportstyrelsen nu har ombesörjt så att den aktuella bilen har ett nyttjanderättsavtal med Victors andra företag. Därmed är ordningen återställd.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 30 Oktober 2017, kl 16:41
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Mil-Ton Åkeri AB, Rättsfall, Trafikpolisen Stockholm, Trafiktillstånd

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant