Victor Nilsson försöker inte smita undan sitt ansvar. - Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, säger han till PROFFS.

Tillståndsmiss satte stopp för Victors transport

”Gör man fel måste man stå för det”

Stockholmspolisens lastsäkringskontroll av en betongtransport slutade med stopp för fortsatt färd och trailern med last fick ställas av eftersom fordonet saknade trafiktillstånd. PROFFS har talat med åkeriet och med uppdragsgivaren för att ta reda på vad som låg bakom det som hände.

I torsdags, den 26 oktober, stoppade Stockholmspolisen ett av Mil-Ton AB:s fordon och kunde konstatera att fordonet saknade trafiktillstånd och därmed blev det stopp för fortsatt färd och rapportering.

Vi börjar med att kontakta ägaren till trailern, Braås Åkeri AB. Håkan Andersson är vd på företaget och han berättar att man har avtal med Mil-Ton AB som ägs av Victor Nilsson. Man har samarbetat med Nilsson i varierande omfattning under 2017 vid volymtoppar.

Andersson berättar att Braås Åkeri köper en stor andel transporter av externa åkareoch att man därför är noga med att ha kontroll på dem man anlitar så att transporter för Braås utförs på ett lagligt sätt. När han via polisens hemsida fick vetskap om det inträffade, togs kontakt med Victor Nilsson för en förklaring.

Att Mil-Ton AB inte har trafiktillstånd, visste man, säger Andersson, men fordonen kördes på Nilssons andra bolag, Strängnäs Logistik AB, som har trafiktillstånd. Något hade uppenbarligen blivit fel.
- Jag fick veta att det stoppade fordonet ägs av ett annat av Nilssons företag som saknar trafiktillstånd, men enligt Nilsson ska han nu ha skickat in en ansökan till Transportstyrelsen att lägga in fordonet på nyttjanderättsavtal på Strängnäs Logistik AB, säger Andersson. Vi har begärt skriftlig dokumentation som bekräftar detta.

På Skatteverket ser vi att Strängnäs Logistik AB har 341 000 kronor i skatteskulder som gått till Kronofogden och frågar om det kan ha med saken att göra. Andersson berättar då att man känner till företagets ansträngda ekonomiska läge och har följt utvecklingen. Enligt honom finns det en logisk förklaring till problemet. 

Vi kontaktar Victor Nilsson och han inleder med att berätta att det senaste året varit tungt. Även om han säger att man har det yttersta ansvaret för allt i åkeriet, känns det ändå tungt att en redovisningsbyrå gjort så stora fel i företagets bokföring.
- Min nya revisor fick göra om all bokföring för åren 2015 och 2016, säger han. Det resulterade i att nära en miljon kronor skulle betalas in och äntligen, idag, gjordes sista inbetalningen.

Den felaktiga bokföringen förde med sig bieffekter som drabbade bland annat trafiktillstånd och F-skatt.

Det sägs att ditt åkeri även uteslöts från M4-gruppen. Vad berodde det på?
- Vi blev inte uteslutna utan att valde, i samråd med vd:n på M4, att gå skilda vägar och startade då Mil-Ton AB med mer inriktning på specialtransporter, förklarar han.

Bilen som stoppades på kontrollplats Taxingehade ju inget trafiktillstånd och ändå har du tre outnyttjade tillstånd på Strängnäs Logistik som du kunde ha använt. Hur gick det där till?
- Jag köpte bilen för en tid sedan och det var en hel del reparationer att göra och så lackade jag om den, säger han. Att jag sedan satte in den i trafik utan tillstånd, kan jag bara hålla mig själv skyldig till.

Victor berättar att nästan hela det gångna året har överskuggats av att de fick göra om redovisningarna vilket har varit oerhört tungt att bära och bidragit till att tankarna inte alltid varit samlade. Han kan bara konstatera att han gjorde en miss.

Nu kommer Transportstyrelsen snart att lägga in det aktuella fordonet på nyttjanderättsavtal på hans andra företag och tills dess står fordonet i garaget. Tycker du att du borde slippa straff för att du kört utan tillstånd mot bakgrund av det du berättat?

- Nej, vi har lagar och regler som ska följas och även om det handlar om några centimeter för långt eller om det finns behjärtansvärda förklaringar och att man inte hade för avsikt att göra fel, så måste reglerna följas. Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, sammanfattar Victor Nilsson som nu ser ljusare på framtiden.

Fotnot:
Strax efter att vi publicerade denna artikel, fick vi bekräftat att Transportstyrelsen nu har ombesörjt så att den aktuella bilen har ett nyttjanderättsavtal med Victors andra företag. Därmed är ordningen återställd.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 30 Oktober 2017, kl 16:41
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Mil-Ton Åkeri AB, Rättsfall, Trafikpolisen Stockholm, Trafiktillstånd

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant