Victor Nilsson försöker inte smita undan sitt ansvar. - Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, säger han till PROFFS. Victor Nilsson försöker inte smita undan sitt ansvar. - Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, säger han till PROFFS.

Tillståndsmiss satte stopp för Victors transport

?Gör man fel måste man stå för det?

Stockholmspolisens lastsäkringskontroll av en betongtransport slutade med stopp för fortsatt färd och trailern med last fick ställas av eftersom fordonet saknade trafiktillstånd. PROFFS har talat med åkeriet och med uppdragsgivaren för att ta reda på vad som låg bakom det som hände.

I torsdags, den 26 oktober, stoppade Stockholmspolisen ett av Mil-Ton AB:s fordon och kunde konstatera att fordonet saknade trafiktillstånd och därmed blev det stopp för fortsatt färd och rapportering.

Vi börjar med att kontakta ägaren till trailern, Braås Åkeri AB. Håkan Andersson är vd på företaget och han berättar att man har avtal med Mil-Ton AB som ägs av Victor Nilsson. Man har samarbetat med Nilsson i varierande omfattning under 2017 vid volymtoppar.

Andersson berättar att Braås Åkeri köper en stor andel transporter av externa åkareoch att man därför är noga med att ha kontroll på dem man anlitar så att transporter för Braås utförs på ett lagligt sätt. När han via polisens hemsida fick vetskap om det inträffade, togs kontakt med Victor Nilsson för en förklaring.

Att Mil-Ton AB inte har trafiktillstånd, visste man, säger Andersson, men fordonen kördes på Nilssons andra bolag, Strängnäs Logistik AB, som har trafiktillstånd. Något hade uppenbarligen blivit fel.
– Jag fick veta att det stoppade fordonet ägs av ett annat av Nilssons företag som saknar trafiktillstånd, men enligt Nilsson ska han nu ha skickat in en ansökan till Transportstyrelsen att lägga in fordonet på nyttjanderättsavtal på Strängnäs Logistik AB, säger Andersson. Vi har begärt skriftlig dokumentation som bekräftar detta.

På Skatteverket ser vi att Strängnäs Logistik AB har 341 000 kronor i skatteskulder som gått till Kronofogden och frågar om det kan ha med saken att göra. Andersson berättar då att man känner till företagets ansträngda ekonomiska läge och har följt utvecklingen. Enligt honom finns det en logisk förklaring till problemet. 

Vi kontaktar Victor Nilsson och han inleder med att berätta att det senaste året varit tungt. Även om han säger att man har det yttersta ansvaret för allt i åkeriet, känns det ändå tungt att en redovisningsbyrå gjort så stora fel i företagets bokföring.
– Min nya revisor fick göra om all bokföring för åren 2015 och 2016, säger han. Det resulterade i att nära en miljon kronor skulle betalas in och äntligen, idag, gjordes sista inbetalningen.

Den felaktiga bokföringen förde med sig bieffekter som drabbade bland annat trafiktillstånd och F-skatt.

Det sägs att ditt åkeri även uteslöts från M4-gruppen. Vad berodde det på?
– Vi blev inte uteslutna utan att valde, i samråd med vd:n på M4, att gå skilda vägar och startade då Mil-Ton AB med mer inriktning på specialtransporter, förklarar han.

Bilen som stoppades på kontrollplats Taxingehade ju inget trafiktillstånd och ändå har du tre outnyttjade tillstånd på Strängnäs Logistik som du kunde ha använt. Hur gick det där till?
– Jag köpte bilen för en tid sedan och det var en hel del reparationer att göra och så lackade jag om den, säger han. Att jag sedan satte in den i trafik utan tillstånd, kan jag bara hålla mig själv skyldig till.

Victor berättar att nästan hela det gångna året har överskuggats av att de fick göra om redovisningarna vilket har varit oerhört tungt att bära och bidragit till att tankarna inte alltid varit samlade. Han kan bara konstatera att han gjorde en miss.

Nu kommer Transportstyrelsen snart att lägga in det aktuella fordonet på nyttjanderättsavtal på hans andra företag och tills dess står fordonet i garaget. Tycker du att du borde slippa straff för att du kört utan tillstånd mot bakgrund av det du berättat?

– Nej, vi har lagar och regler som ska följas och även om det handlar om några centimeter för långt eller om det finns behjärtansvärda förklaringar och att man inte hade för avsikt att göra fel, så måste reglerna följas. Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, sammanfattar Victor Nilsson som nu ser ljusare på framtiden.

Fotnot:
Strax efter att vi publicerade denna artikel, fick vi bekräftat att Transportstyrelsen nu har ombesörjt så att den aktuella bilen har ett nyttjanderättsavtal med Victors andra företag. Därmed är ordningen återställd.

Om artikeln

Publicerad: 2017-10-30 16:41
Kategori: Nyheter
Taggar: Betongtransport Mil-Ton Åkeri AB Rättsfall Trafikpolisen Stockholm Trafiktillstånd