Victor Nilsson försöker inte smita undan sitt ansvar. - Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, säger han till PROFFS.

Tillståndsmiss satte stopp för Victors transport

”Gör man fel måste man stå för det”

Stockholmspolisens lastsäkringskontroll av en betongtransport slutade med stopp för fortsatt färd och trailern med last fick ställas av eftersom fordonet saknade trafiktillstånd. PROFFS har talat med åkeriet och med uppdragsgivaren för att ta reda på vad som låg bakom det som hände.

I torsdags, den 26 oktober, stoppade Stockholmspolisen ett av Mil-Ton AB:s fordon och kunde konstatera att fordonet saknade trafiktillstånd och därmed blev det stopp för fortsatt färd och rapportering.

Vi börjar med att kontakta ägaren till trailern, Braås Åkeri AB. Håkan Andersson är vd på företaget och han berättar att man har avtal med Mil-Ton AB som ägs av Victor Nilsson. Man har samarbetat med Nilsson i varierande omfattning under 2017 vid volymtoppar.

Andersson berättar att Braås Åkeri köper en stor andel transporter av externa åkareoch att man därför är noga med att ha kontroll på dem man anlitar så att transporter för Braås utförs på ett lagligt sätt. När han via polisens hemsida fick vetskap om det inträffade, togs kontakt med Victor Nilsson för en förklaring.

Att Mil-Ton AB inte har trafiktillstånd, visste man, säger Andersson, men fordonen kördes på Nilssons andra bolag, Strängnäs Logistik AB, som har trafiktillstånd. Något hade uppenbarligen blivit fel.
- Jag fick veta att det stoppade fordonet ägs av ett annat av Nilssons företag som saknar trafiktillstånd, men enligt Nilsson ska han nu ha skickat in en ansökan till Transportstyrelsen att lägga in fordonet på nyttjanderättsavtal på Strängnäs Logistik AB, säger Andersson. Vi har begärt skriftlig dokumentation som bekräftar detta.

På Skatteverket ser vi att Strängnäs Logistik AB har 341 000 kronor i skatteskulder som gått till Kronofogden och frågar om det kan ha med saken att göra. Andersson berättar då att man känner till företagets ansträngda ekonomiska läge och har följt utvecklingen. Enligt honom finns det en logisk förklaring till problemet. 

Vi kontaktar Victor Nilsson och han inleder med att berätta att det senaste året varit tungt. Även om han säger att man har det yttersta ansvaret för allt i åkeriet, känns det ändå tungt att en redovisningsbyrå gjort så stora fel i företagets bokföring.
- Min nya revisor fick göra om all bokföring för åren 2015 och 2016, säger han. Det resulterade i att nära en miljon kronor skulle betalas in och äntligen, idag, gjordes sista inbetalningen.

Den felaktiga bokföringen förde med sig bieffekter som drabbade bland annat trafiktillstånd och F-skatt.

Det sägs att ditt åkeri även uteslöts från M4-gruppen. Vad berodde det på?
- Vi blev inte uteslutna utan att valde, i samråd med vd:n på M4, att gå skilda vägar och startade då Mil-Ton AB med mer inriktning på specialtransporter, förklarar han.

Bilen som stoppades på kontrollplats Taxingehade ju inget trafiktillstånd och ändå har du tre outnyttjade tillstånd på Strängnäs Logistik som du kunde ha använt. Hur gick det där till?
- Jag köpte bilen för en tid sedan och det var en hel del reparationer att göra och så lackade jag om den, säger han. Att jag sedan satte in den i trafik utan tillstånd, kan jag bara hålla mig själv skyldig till.

Victor berättar att nästan hela det gångna året har överskuggats av att de fick göra om redovisningarna vilket har varit oerhört tungt att bära och bidragit till att tankarna inte alltid varit samlade. Han kan bara konstatera att han gjorde en miss.

Nu kommer Transportstyrelsen snart att lägga in det aktuella fordonet på nyttjanderättsavtal på hans andra företag och tills dess står fordonet i garaget. Tycker du att du borde slippa straff för att du kört utan tillstånd mot bakgrund av det du berättat?

- Nej, vi har lagar och regler som ska följas och även om det handlar om några centimeter för långt eller om det finns behjärtansvärda förklaringar och att man inte hade för avsikt att göra fel, så måste reglerna följas. Jag gjorde fel och när man gör fel, måste man vara beredd att stå för det, sammanfattar Victor Nilsson som nu ser ljusare på framtiden.

Fotnot:
Strax efter att vi publicerade denna artikel, fick vi bekräftat att Transportstyrelsen nu har ombesörjt så att den aktuella bilen har ett nyttjanderättsavtal med Victors andra företag. Därmed är ordningen återställd.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 30 Oktober 2017, kl 16:41
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Mil-Ton Åkeri AB, Rättsfall, Trafikpolisen Stockholm, Trafiktillstånd

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant