Det här ekipaget framfördes av en berusad chaufför som dessutom tappade stora delar av betonglasten. Nu väntar åtal Foto: Anders Svensson

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.


Ett polskt trailerekipage lastat med betongelement tappar delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Foto: Ur polisens förundersökning 

Under kvällen den 22 oktober tappade ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnade på motsatt körbana där en personbil körde in i det och föraren togs till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demolerades svårt.

Lastbilsföraren, en polsk medborgare i 50-årsåldern, stannade inte utan fortsatte att köra. Polisen hittar senare lastbilen parkerad på en rastplats med fördragna gardiner. Man bankar samt använder blåljus och sirener utan respons. Efter beslut om husrannsakan slår man sönder rutan, men kan inte nå handtaget.

Med hjälp av en snökäpp petade de på och skrek till mannen att vakna, men han vände sig endast om. Med hjälp av en soptunna klättrade polisen in i hytten och ruskade om, och bankade på, mannen. Först då vaknade han.

Föraren hävdar att han druckit en halv öl när han stannade och sedan kastat ut burken som återfanns och var av samma sort som man påträffade inne i hytten tillsammans med annan starksprit. Hytten beskrivs som mycket ofräsch.

Inspektör Magnus Wendahl i Jönköping som utrett olyckan, berättar att åtal väckts den 8 oktober och att förhandlingar på Eksjö Tingsrätt förväntas hållas inom två veckor. Vad åtalas han för?
- Med 1,47 promille åtalas han för grovt rattfylleri, men även för grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik samt smitning, säger han.

Föraren sitter fortfarande häktad i Jönköping och om han döms till fängelse kommer de dagar han suttit frihetsberövad att, från första dagen, dras av. Han förnekar grovt rattfylleri, men erkänner smitning samt vållande till kroppsskada, men varken erkänner eller förnekar bristfällig lastsäkring.

För att komma tillrätta med bristerna med den här typen av transporter är det viktigt att alla agerar även utöver det lagar och avtal föreskriver. Det handlar om trafiksäkerhet för alla och därför agerade Gripen Betongelement i Malmö direkt när de fick kännedom om händelsen. Försäljningsingenjör Joakim Kjellberg berättar att man upplever händelsen som mycket allvarlig och att det får inte hända igen.
- Vi tog omgående kontakt med vår underleverantör som är väl förtrogen med den här typen av transporter och vi har arbetat med dem en längre tid utan incidenter, säger han.

Gripen har nu initierat en grundlig översyn av transportörens kvalitetsarbete och utkomsten av den genomlysningen är ännu inte klar, säger han.

Åkeriet, Galan Logistics i Polen, anser inte att de är direkt ansvariga för olyckan, men har redan vidtagit åtgärder. Föraren har kört för dem en tid och skött sig bra hittills.
- Vi har nu introducerat ytterligare procedurer för att kontrollera förare, säger man till Proffs.

Det som hänt säger de är en engångsföreteelse och under de elva år man varit verksam i Sverige har något liknande aldrig inträffat. Vem anser ni är ansvarig då?
- Alla rutiner har följts och lasten var korrekt lastad och kontrollerad innan avfärd varför det är förarens beteende som orsakat situationen, säger man. Vår policy är att vi inte använder förare som har problem med alkohol varför den aktuelle föraren inte kommer att arbeta hos oss i framtiden, avrundar Galan Logistics och lyfter än en gång att säkerhet har högsta prioritet.

Nu inväntar man polisrapporten och utefter den kommer man att vidta ytterligare åtgärder för att eliminera farliga situationer på vägarna.


Polisen fann både tomburkar och alkoholhaltiga drycker l i förarhytten. Foto: Ur polisens förundersökning 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 November 2017, kl 16:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Galan Logistics, Gripen Betongelement AB, Rattfylleri, Trafikolycka, Trafiksäkerhet

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant