Foto: Från företagets hemsida

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Lotspartner i Sverige AB med säte i Halmstad, startades 2016. Koncernchef och vd är Mats Johansson. Företaget, som numera saknar F-skattsedel, är i drift och man har enligt uppgift mellan 10-20 anställda svenska förare.

Vi får information om att Lotspartner är föremål för utredning från flera håll. Skatteverket är ett, Bolagsverket ett annat. På Transportarbetareförbundets avdelning 25 i Halmstad är det Martin Jonsson som fått ärendet i förra veckan.
- För mig handlar det om förhandling enligt bemanningsavtalet och att säkra upp medlemmarnas löner, säger han. Företaget har enligt min uppfattning anställd personal som har fått lön för utfört arbete och det har varit så sedan 2016.

Enligt Skatteverket finns det ingen rapportering om utbetalad lön och därmed ingen fastställd skatteskuld. Han ska träffa företaget i lokal förhandling nästa vecka och förhoppningsvis få svar på hur de tänker rätta till det som inte har gjorts, säger han.
- Om man inte kommer till förhandling eller tar kontakt, blir det vidare framställan om förhandlingsvägran och betalar de inte ut lön eller andra fodringar, är en konkursansökan ett alternativ, sammanfattar Jonsson.

Information som Proffs har tagit del av säger att företaget inte har betalat in vare sig skatter, moms eller arbetsgivaravgifter det gångna året och att det rör sig om miljonbelopp.

Generellt kan beloppen detta handlar om, rendera i fängelse på cirka två år. Skatteverket får vare sig bekräfta eller dementera om en utredning pågår då sådant är sekretessbelagt. Företagets skuld till Skatteverket förfaller i december och är på blygsamma 3 216 kronor. Den indragna F-skattsedeln handlar om bristande redovisning.

Vi ställer en allmän fråga om vad som kan generera en undersökning även om ett företag bara har små skulder.
- Undersökningar kan även handla om huruvida de har redovisat sin verksamhet och betalat för den, svarar man då utan hänvisning till det något specifikt fall.

På Bolagsverket berättar man däremot mer och bekräftar att man har problem med företaget.
- De har inte lämnat in årsredovisningen för 2016, säger man.

När årsredovisningen inte kommer in, skickas det ut maximalt tre påminnelser. Första påminnelsen kommer med ett vite på 5 000 kronor, andra likaså. Den tredje kostar 10 000 kronor.
- Den första påminnelsen har företaget betalat, men utan att skicka årsredovisningen och den andra har gått till Kronofogden, berättar man.

Den tredje påminnelsen om årsredovisningen förfaller den 16 december. Bestämmer sig företaget att då skicka in årsredovisningen, måste de ändå betala 15 000 kronor.
- Kommer inte redovisningen in, blir det ett likvidationsföreläggande som per brev skickas ut tillsammans med ett datum då likvidationen kommer att äga rum, förklarar man.

Böterna på 15 000 kronor går till Kronofogden om de ej betalas. Frågan är hur Kronofogden ska få in böterna eftersom vd:n Mats Johansson befinner sig utomlands just nu.

Vi vill tala med Johansson och finner på företagets hemsida ett nummer, men det är inte Johansson som svarar, det gör en annan manlig röst med orden, "Mats telefon...”

Personen vi talar med titulerar sig logistikdirektör på företaget och säger sig arbeta direkt under Johansson, något vi inte fått bekräftat i våra undersökningar. I personens yrkesprofil på LinkedIn, finns inte Lotspartner med.

Telefonlinjen är bra när vi talar med mannen, men när vi ställer frågor kring företaget, säger han att han har svårt att höra oss. Hur blev det såhär och tänker Johansson komma till Sverige för att reda ut detta, undrar vi?
- Det är en anställd som inte vet vad han håller på med som rotar i detta och det har blivit en riktig soppa, säger han. Vi har sju andra bolag och en internationell revisor som får ta tag i det.

Samtalet tar abrupt slut och de frågor vi skickar via sms, får inga svar.

Frågan om huruvida Johansson kan tänkas komma tillbaka till Sverige inom kort är relevant eftersom när vi kontaktar Helsingborgs tingsrätt, får vi veta att han både 2016 och 2017, blivit dömd till fängelse för grovt rattfylleri. Första gången med fotboja och frivård för alkoholproblem och den senaste domen som föll den 30 oktober, blev en månads fängelse som denna gång ska avtjänas på anstalt då han inte skött åtagandena i den första domen.
Om han har fler domar i andra regioner, har vi inte undersökt.

Förarna som är/har varit anställda i företaget har idag anledning att känna oro och mycket ligger nu i händerna på Transport om de kan säkra tillgångar. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 17 November 2017, kl 15:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekonomi, Företagsnyheter, Lotspartner i Sverige AB, Transportarbetareförbundet

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant