Foto: Från företagets hemsida

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Lotspartner i Sverige AB med säte i Halmstad, startades 2016. Koncernchef och vd är Mats Johansson. Företaget, som numera saknar F-skattsedel, är i drift och man har enligt uppgift mellan 10-20 anställda svenska förare.

Vi får information om att Lotspartner är föremål för utredning från flera håll. Skatteverket är ett, Bolagsverket ett annat. På Transportarbetareförbundets avdelning 25 i Halmstad är det Martin Jonsson som fått ärendet i förra veckan.
- För mig handlar det om förhandling enligt bemanningsavtalet och att säkra upp medlemmarnas löner, säger han. Företaget har enligt min uppfattning anställd personal som har fått lön för utfört arbete och det har varit så sedan 2016.

Enligt Skatteverket finns det ingen rapportering om utbetalad lön och därmed ingen fastställd skatteskuld. Han ska träffa företaget i lokal förhandling nästa vecka och förhoppningsvis få svar på hur de tänker rätta till det som inte har gjorts, säger han.
- Om man inte kommer till förhandling eller tar kontakt, blir det vidare framställan om förhandlingsvägran och betalar de inte ut lön eller andra fodringar, är en konkursansökan ett alternativ, sammanfattar Jonsson.

Information som Proffs har tagit del av säger att företaget inte har betalat in vare sig skatter, moms eller arbetsgivaravgifter det gångna året och att det rör sig om miljonbelopp.

Generellt kan beloppen detta handlar om, rendera i fängelse på cirka två år. Skatteverket får vare sig bekräfta eller dementera om en utredning pågår då sådant är sekretessbelagt. Företagets skuld till Skatteverket förfaller i december och är på blygsamma 3 216 kronor. Den indragna F-skattsedeln handlar om bristande redovisning.

Vi ställer en allmän fråga om vad som kan generera en undersökning även om ett företag bara har små skulder.
- Undersökningar kan även handla om huruvida de har redovisat sin verksamhet och betalat för den, svarar man då utan hänvisning till det något specifikt fall.

På Bolagsverket berättar man däremot mer och bekräftar att man har problem med företaget.
- De har inte lämnat in årsredovisningen för 2016, säger man.

När årsredovisningen inte kommer in, skickas det ut maximalt tre påminnelser. Första påminnelsen kommer med ett vite på 5 000 kronor, andra likaså. Den tredje kostar 10 000 kronor.
- Den första påminnelsen har företaget betalat, men utan att skicka årsredovisningen och den andra har gått till Kronofogden, berättar man.

Den tredje påminnelsen om årsredovisningen förfaller den 16 december. Bestämmer sig företaget att då skicka in årsredovisningen, måste de ändå betala 15 000 kronor.
- Kommer inte redovisningen in, blir det ett likvidationsföreläggande som per brev skickas ut tillsammans med ett datum då likvidationen kommer att äga rum, förklarar man.

Böterna på 15 000 kronor går till Kronofogden om de ej betalas. Frågan är hur Kronofogden ska få in böterna eftersom vd:n Mats Johansson befinner sig utomlands just nu.

Vi vill tala med Johansson och finner på företagets hemsida ett nummer, men det är inte Johansson som svarar, det gör en annan manlig röst med orden, "Mats telefon...”

Personen vi talar med titulerar sig logistikdirektör på företaget och säger sig arbeta direkt under Johansson, något vi inte fått bekräftat i våra undersökningar. I personens yrkesprofil på LinkedIn, finns inte Lotspartner med.

Telefonlinjen är bra när vi talar med mannen, men när vi ställer frågor kring företaget, säger han att han har svårt att höra oss. Hur blev det såhär och tänker Johansson komma till Sverige för att reda ut detta, undrar vi?
- Det är en anställd som inte vet vad han håller på med som rotar i detta och det har blivit en riktig soppa, säger han. Vi har sju andra bolag och en internationell revisor som får ta tag i det.

Samtalet tar abrupt slut och de frågor vi skickar via sms, får inga svar.

Frågan om huruvida Johansson kan tänkas komma tillbaka till Sverige inom kort är relevant eftersom när vi kontaktar Helsingborgs tingsrätt, får vi veta att han både 2016 och 2017, blivit dömd till fängelse för grovt rattfylleri. Första gången med fotboja och frivård för alkoholproblem och den senaste domen som föll den 30 oktober, blev en månads fängelse som denna gång ska avtjänas på anstalt då han inte skött åtagandena i den första domen.
Om han har fler domar i andra regioner, har vi inte undersökt.

Förarna som är/har varit anställda i företaget har idag anledning att känna oro och mycket ligger nu i händerna på Transport om de kan säkra tillgångar. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 17 November 2017, kl 15:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekonomi, Företagsnyheter, Lotspartner i Sverige AB, Transportarbetareförbundet

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant