Foto: Från företagets hemsida

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Lotspartner i Sverige AB med säte i Halmstad, startades 2016. Koncernchef och vd är Mats Johansson. Företaget, som numera saknar F-skattsedel, är i drift och man har enligt uppgift mellan 10-20 anställda svenska förare.

Vi får information om att Lotspartner är föremål för utredning från flera håll. Skatteverket är ett, Bolagsverket ett annat. På Transportarbetareförbundets avdelning 25 i Halmstad är det Martin Jonsson som fått ärendet i förra veckan.
- För mig handlar det om förhandling enligt bemanningsavtalet och att säkra upp medlemmarnas löner, säger han. Företaget har enligt min uppfattning anställd personal som har fått lön för utfört arbete och det har varit så sedan 2016.

Enligt Skatteverket finns det ingen rapportering om utbetalad lön och därmed ingen fastställd skatteskuld. Han ska träffa företaget i lokal förhandling nästa vecka och förhoppningsvis få svar på hur de tänker rätta till det som inte har gjorts, säger han.
- Om man inte kommer till förhandling eller tar kontakt, blir det vidare framställan om förhandlingsvägran och betalar de inte ut lön eller andra fodringar, är en konkursansökan ett alternativ, sammanfattar Jonsson.

Information som Proffs har tagit del av säger att företaget inte har betalat in vare sig skatter, moms eller arbetsgivaravgifter det gångna året och att det rör sig om miljonbelopp.

Generellt kan beloppen detta handlar om, rendera i fängelse på cirka två år. Skatteverket får vare sig bekräfta eller dementera om en utredning pågår då sådant är sekretessbelagt. Företagets skuld till Skatteverket förfaller i december och är på blygsamma 3 216 kronor. Den indragna F-skattsedeln handlar om bristande redovisning.

Vi ställer en allmän fråga om vad som kan generera en undersökning även om ett företag bara har små skulder.
- Undersökningar kan även handla om huruvida de har redovisat sin verksamhet och betalat för den, svarar man då utan hänvisning till det något specifikt fall.

På Bolagsverket berättar man däremot mer och bekräftar att man har problem med företaget.
- De har inte lämnat in årsredovisningen för 2016, säger man.

När årsredovisningen inte kommer in, skickas det ut maximalt tre påminnelser. Första påminnelsen kommer med ett vite på 5 000 kronor, andra likaså. Den tredje kostar 10 000 kronor.
- Den första påminnelsen har företaget betalat, men utan att skicka årsredovisningen och den andra har gått till Kronofogden, berättar man.

Den tredje påminnelsen om årsredovisningen förfaller den 16 december. Bestämmer sig företaget att då skicka in årsredovisningen, måste de ändå betala 15 000 kronor.
- Kommer inte redovisningen in, blir det ett likvidationsföreläggande som per brev skickas ut tillsammans med ett datum då likvidationen kommer att äga rum, förklarar man.

Böterna på 15 000 kronor går till Kronofogden om de ej betalas. Frågan är hur Kronofogden ska få in böterna eftersom vd:n Mats Johansson befinner sig utomlands just nu.

Vi vill tala med Johansson och finner på företagets hemsida ett nummer, men det är inte Johansson som svarar, det gör en annan manlig röst med orden, "Mats telefon...”

Personen vi talar med titulerar sig logistikdirektör på företaget och säger sig arbeta direkt under Johansson, något vi inte fått bekräftat i våra undersökningar. I personens yrkesprofil på LinkedIn, finns inte Lotspartner med.

Telefonlinjen är bra när vi talar med mannen, men när vi ställer frågor kring företaget, säger han att han har svårt att höra oss. Hur blev det såhär och tänker Johansson komma till Sverige för att reda ut detta, undrar vi?
- Det är en anställd som inte vet vad han håller på med som rotar i detta och det har blivit en riktig soppa, säger han. Vi har sju andra bolag och en internationell revisor som får ta tag i det.

Samtalet tar abrupt slut och de frågor vi skickar via sms, får inga svar.

Frågan om huruvida Johansson kan tänkas komma tillbaka till Sverige inom kort är relevant eftersom när vi kontaktar Helsingborgs tingsrätt, får vi veta att han både 2016 och 2017, blivit dömd till fängelse för grovt rattfylleri. Första gången med fotboja och frivård för alkoholproblem och den senaste domen som föll den 30 oktober, blev en månads fängelse som denna gång ska avtjänas på anstalt då han inte skött åtagandena i den första domen.
Om han har fler domar i andra regioner, har vi inte undersökt.

Förarna som är/har varit anställda i företaget har idag anledning att känna oro och mycket ligger nu i händerna på Transport om de kan säkra tillgångar. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 17 November 2017, kl 15:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekonomi, Företagsnyheter, Lotspartner i Sverige AB, Transportarbetareförbundet

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant