Godsflytt med musklick i fokus på branschmässa

Innebörden och betydelsen av ordet transport skiljer sig åt beroende på vem man frågar. För åkeriet betyder transport oftast något fysiskt som utförs i verkligheten i alla sorters väder. För andra kan transport betyda IT och beskrivs med uttrycket "med ett klick på musen får kunden godset", ett klick som utförs inne på ett varmt kontor. Göteborgs Logistik & Transportmässa, som vi besökte i november, hade ett tydligt fokus på det sistnämnda.


Jacob Minnhagen, Göteborgs Hamn. 

Mässan dominerades helt av IT, mycket IT, en hel del konferenser på teman som innehåller ännu mer IT, smarta lagerlösningar, lite truckar och specifika high-techlösningar som väl representerar logistikutbudet på mässan.

Transporterna representeras av lite tåg, lite fartyg och de tre transportföretagen Skaraslättens Åkeri AB, Postnord och nykomlingen Ortima som inte ens tillsammans förmår lyfta upp verklighetens fysiska transporter till ytan.

Väl på plats passar vi på att besöka Malmö stads monter eftersom Malmö expanderar och vi vill fråga hur de ska kunna hantera ännu fler lastbilar i området där det redan finns problem relaterade till uppställda fordon, något Proffs tidigare skrivit en större artikel om.

I montern presenterar de Malmö Industrial Park i Norra Hamnen som byggs på en yta av 750 000 kvadratmeter där det ska etableras hamnrelaterade verksamheter, logistik- och lagerverksamheter samt tillverkningsindustri inom området samt möjlighet att etablera servicefunktioner med koppling till dessa verksamheter.

Detta kommer att öka antalet lastbilar i området. På vilket sätt kommer ni att integrera dem i en redan ansträngd miljö, frågar vi en av representanterna i montern.
- Vi ansvarar inte för något annat än området vi utvecklar, svarar han. Vi har trafik morgon middag och kväll då de ska hämta och lämna sina enheter och sedan åka därifrån.

Han hänvisar till andra instanser i Malmö stad som ansvarar för gatorna. Han upplever inte det vi berättar om som något problem som de ska hantera. När vi ställer fler frågor om nedskräpningen, avbryts intervjun.
- Jag vill inte bli citerad i detta, avslutar han.

I Göteborgs Hamns monter träffar vi Jacob Minnhagen och frågar om konflikten i hamnen har påverkat företaget.
- Det har skadat hamnens trovärdighet och det kommer att ta tid att bygga upp det igen, utöka och att få tillbaka kunder som lämnat, säger han. Denna sommar har varit den värsta hittills.

Göteborgs Hamn står bakom APM:s arbete i en hamn som är under förändring. För att möta kundernas krav på flexibilitet och service, krävs nytänk och det traditionella arbetssättet behöver både om- och utvärderas.
- Vi förstår att det är en svår process, men hoppas parterna ska komma överens, säger han.

Tidigare var en planerad fördjupning av farleden in till hamnen en prioriterad satsning i Trafikverkets budget för 2018. Så är det inte längre. Har det att göra med konflikten?
- Så kan det kanske vara, men jag hoppas ändå att det kommer att genomföras, avslutar Minnhagen.

Innan vi lämnar mässan, talar vi med Ortimas representant Andrej Svirko som berättar att de ofta är ute på mässor, men att detta är första gången de är på en Nordisk sådan och han är förvånad över att det är så få åkerier på plats.
- I andra länder är det många åkerier på mässorna som marknadsför sig och vi knyter kontakter, säger han. Betydelsen man lägger i ordet transport är uppenbarligen inte samma i alla länder.

Ortima har Proffsläsaren tidigare kommit i kontakt med och vi återkommer med en längre intervju med dem i ett kommande nummer av tidningen.

När vi summerar vår upplevelse av årets mässa, kommer tanken att tekniken rusat långt i förväg och lämnat de fysiska transporterna bakom sig. I samtalen och i föreläsningar om framtiden ser allt snyggt och prydligt ut. Långt borta är social dumpning, bristfälliga fordon, rattfyllor och allt det vi så ofta måste skriva om.


I Malmö stads monter visualiserades planerna på ett 750 000 kvadratmeter stort transport- och logistikområde i Norra hamnen. 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 28 November 2017, kl 16:12
Kategori: Nyhet
Taggar: APM, Branschmässa, Göteborgs hamn, Malmö stad

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant