Godsflytt med musklick i fokus på branschmässa

Innebörden och betydelsen av ordet transport skiljer sig åt beroende på vem man frågar. För åkeriet betyder transport oftast något fysiskt som utförs i verkligheten i alla sorters väder. För andra kan transport betyda IT och beskrivs med uttrycket "med ett klick på musen får kunden godset", ett klick som utförs inne på ett varmt kontor. Göteborgs Logistik & Transportmässa, som vi besökte i november, hade ett tydligt fokus på det sistnämnda.


Jacob Minnhagen, Göteborgs Hamn. 

Mässan dominerades helt av IT, mycket IT, en hel del konferenser på teman som innehåller ännu mer IT, smarta lagerlösningar, lite truckar och specifika high-techlösningar som väl representerar logistikutbudet på mässan.

Transporterna representeras av lite tåg, lite fartyg och de tre transportföretagen Skaraslättens Åkeri AB, Postnord och nykomlingen Ortima som inte ens tillsammans förmår lyfta upp verklighetens fysiska transporter till ytan.

Väl på plats passar vi på att besöka Malmö stads monter eftersom Malmö expanderar och vi vill fråga hur de ska kunna hantera ännu fler lastbilar i området där det redan finns problem relaterade till uppställda fordon, något Proffs tidigare skrivit en större artikel om.

I montern presenterar de Malmö Industrial Park i Norra Hamnen som byggs på en yta av 750 000 kvadratmeter där det ska etableras hamnrelaterade verksamheter, logistik- och lagerverksamheter samt tillverkningsindustri inom området samt möjlighet att etablera servicefunktioner med koppling till dessa verksamheter.

Detta kommer att öka antalet lastbilar i området. På vilket sätt kommer ni att integrera dem i en redan ansträngd miljö, frågar vi en av representanterna i montern.
- Vi ansvarar inte för något annat än området vi utvecklar, svarar han. Vi har trafik morgon middag och kväll då de ska hämta och lämna sina enheter och sedan åka därifrån.

Han hänvisar till andra instanser i Malmö stad som ansvarar för gatorna. Han upplever inte det vi berättar om som något problem som de ska hantera. När vi ställer fler frågor om nedskräpningen, avbryts intervjun.
- Jag vill inte bli citerad i detta, avslutar han.

I Göteborgs Hamns monter träffar vi Jacob Minnhagen och frågar om konflikten i hamnen har påverkat företaget.
- Det har skadat hamnens trovärdighet och det kommer att ta tid att bygga upp det igen, utöka och att få tillbaka kunder som lämnat, säger han. Denna sommar har varit den värsta hittills.

Göteborgs Hamn står bakom APM:s arbete i en hamn som är under förändring. För att möta kundernas krav på flexibilitet och service, krävs nytänk och det traditionella arbetssättet behöver både om- och utvärderas.
- Vi förstår att det är en svår process, men hoppas parterna ska komma överens, säger han.

Tidigare var en planerad fördjupning av farleden in till hamnen en prioriterad satsning i Trafikverkets budget för 2018. Så är det inte längre. Har det att göra med konflikten?
- Så kan det kanske vara, men jag hoppas ändå att det kommer att genomföras, avslutar Minnhagen.

Innan vi lämnar mässan, talar vi med Ortimas representant Andrej Svirko som berättar att de ofta är ute på mässor, men att detta är första gången de är på en Nordisk sådan och han är förvånad över att det är så få åkerier på plats.
- I andra länder är det många åkerier på mässorna som marknadsför sig och vi knyter kontakter, säger han. Betydelsen man lägger i ordet transport är uppenbarligen inte samma i alla länder.

Ortima har Proffsläsaren tidigare kommit i kontakt med och vi återkommer med en längre intervju med dem i ett kommande nummer av tidningen.

När vi summerar vår upplevelse av årets mässa, kommer tanken att tekniken rusat långt i förväg och lämnat de fysiska transporterna bakom sig. I samtalen och i föreläsningar om framtiden ser allt snyggt och prydligt ut. Långt borta är social dumpning, bristfälliga fordon, rattfyllor och allt det vi så ofta måste skriva om.


I Malmö stads monter visualiserades planerna på ett 750 000 kvadratmeter stort transport- och logistikområde i Norra hamnen. 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 28 November 2017, kl 16:12
Kategori: Nyhet
Taggar: APM, Branschmässa, Göteborgs hamn, Malmö stad

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant