Godsflytt med musklick i fokus på branschmässa

Innebörden och betydelsen av ordet transport skiljer sig åt beroende på vem man frågar. För åkeriet betyder transport oftast något fysiskt som utförs i verkligheten i alla sorters väder. För andra kan transport betyda IT och beskrivs med uttrycket "med ett klick på musen får kunden godset", ett klick som utförs inne på ett varmt kontor. Göteborgs Logistik & Transportmässa, som vi besökte i november, hade ett tydligt fokus på det sistnämnda.


Jacob Minnhagen, Göteborgs Hamn. 

Mässan dominerades helt av IT, mycket IT, en hel del konferenser på teman som innehåller ännu mer IT, smarta lagerlösningar, lite truckar och specifika high-techlösningar som väl representerar logistikutbudet på mässan.

Transporterna representeras av lite tåg, lite fartyg och de tre transportföretagen Skaraslättens Åkeri AB, Postnord och nykomlingen Ortima som inte ens tillsammans förmår lyfta upp verklighetens fysiska transporter till ytan.

Väl på plats passar vi på att besöka Malmö stads monter eftersom Malmö expanderar och vi vill fråga hur de ska kunna hantera ännu fler lastbilar i området där det redan finns problem relaterade till uppställda fordon, något Proffs tidigare skrivit en större artikel om.

I montern presenterar de Malmö Industrial Park i Norra Hamnen som byggs på en yta av 750 000 kvadratmeter där det ska etableras hamnrelaterade verksamheter, logistik- och lagerverksamheter samt tillverkningsindustri inom området samt möjlighet att etablera servicefunktioner med koppling till dessa verksamheter.

Detta kommer att öka antalet lastbilar i området. På vilket sätt kommer ni att integrera dem i en redan ansträngd miljö, frågar vi en av representanterna i montern.
- Vi ansvarar inte för något annat än området vi utvecklar, svarar han. Vi har trafik morgon middag och kväll då de ska hämta och lämna sina enheter och sedan åka därifrån.

Han hänvisar till andra instanser i Malmö stad som ansvarar för gatorna. Han upplever inte det vi berättar om som något problem som de ska hantera. När vi ställer fler frågor om nedskräpningen, avbryts intervjun.
- Jag vill inte bli citerad i detta, avslutar han.

I Göteborgs Hamns monter träffar vi Jacob Minnhagen och frågar om konflikten i hamnen har påverkat företaget.
- Det har skadat hamnens trovärdighet och det kommer att ta tid att bygga upp det igen, utöka och att få tillbaka kunder som lämnat, säger han. Denna sommar har varit den värsta hittills.

Göteborgs Hamn står bakom APM:s arbete i en hamn som är under förändring. För att möta kundernas krav på flexibilitet och service, krävs nytänk och det traditionella arbetssättet behöver både om- och utvärderas.
- Vi förstår att det är en svår process, men hoppas parterna ska komma överens, säger han.

Tidigare var en planerad fördjupning av farleden in till hamnen en prioriterad satsning i Trafikverkets budget för 2018. Så är det inte längre. Har det att göra med konflikten?
- Så kan det kanske vara, men jag hoppas ändå att det kommer att genomföras, avslutar Minnhagen.

Innan vi lämnar mässan, talar vi med Ortimas representant Andrej Svirko som berättar att de ofta är ute på mässor, men att detta är första gången de är på en Nordisk sådan och han är förvånad över att det är så få åkerier på plats.
- I andra länder är det många åkerier på mässorna som marknadsför sig och vi knyter kontakter, säger han. Betydelsen man lägger i ordet transport är uppenbarligen inte samma i alla länder.

Ortima har Proffsläsaren tidigare kommit i kontakt med och vi återkommer med en längre intervju med dem i ett kommande nummer av tidningen.

När vi summerar vår upplevelse av årets mässa, kommer tanken att tekniken rusat långt i förväg och lämnat de fysiska transporterna bakom sig. I samtalen och i föreläsningar om framtiden ser allt snyggt och prydligt ut. Långt borta är social dumpning, bristfälliga fordon, rattfyllor och allt det vi så ofta måste skriva om.


I Malmö stads monter visualiserades planerna på ett 750 000 kvadratmeter stort transport- och logistikområde i Norra hamnen. 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 28 November 2017, kl 16:12
Kategori: Nyhet
Taggar: APM, Branschmässa, Göteborgs hamn, Malmö stad

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant